[BC3] Vaag IBMetje????

Pagina: 1
Acties:

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik heb laatst van een vriend een oud IBMetje gekregen... nu snap ik alleen niets van dat ding.

Kan het zijn dat er geen BIOS in zit??
Als ik de HD eruit haal en de floppydrive ook start ie gewoon door.
Hij komt dan in een een of ander vaag scherm waarin ik eerst op F1 moet drukken. Als ik dat gedaan heb gaat ie naar een soort GWbasic.

Hij luister alleen naar geen commando''s.

Ik wil er graag Linux opzetten maar hij leest ook geen floppydrive bij het opstarten.

Iemand enig idee waarmee ik de floppydrive terug kan toveren??

Grtz Jodel

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hier zit wel een BIOS in, maar oude IBM computers hebben nog een BASIC interpreter in ROM (BASICA). Indien ie geen bootdisk kan vinden, wordt de BASIC ROM opgestart.

Je moet de setup hebben die bij deze PC hoort. Die staat hoogstwaarschijnlijk ook op een diskette.

Wat voor een IBM is het? Staat er nergens een modelnumber op (iets in de trand van PS/2 model 30)?, meestal bij het IBM logo.

Ikzelf heb nog een oude IBM PS/2 L40SX notebook. Die werkt volgens hetzelfde systeem. Ik zal vanavond als ik tijd heb thuis even in de handleiding kijken wat te doen indien hij met die F1 toets komt aanzetten.

edit:
typo

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Jodel
Hij heeft 2 ps/2 poorten en er zit een LPT poort op... verder heeft hij een aansluiting voor de wat nieuwere monitoren...

Kan het een type 8530 zijn???

• BC3 Victim
Even kijken:

2 PS/2 poorten: muis en keyboard
Printerpoort (25 polig female)
VGA poort (15c polig female)

Geen RS232 poorten (9 polig male)?

8530 zou kunnen, klinkt bekent...zal eens gaan speuren, meldt me weer.

Je kunt trouwens vanuit BASIC proberen de A: drive aan de spreken met FILES "A:"

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
De startdiskette voor IBM PS/2 machine type 8530 kun je downloaden vanaf

ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/refdisks/30start.exe

• BC3 Victim
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4RZLS4.html?lang=en_US&page=brand&brand=IBM+PC%7CPS%2F2%7C8530&family=IBM+PC%7CPS%2F2&machineType=IBM+PC%7CPS%2F2%7C8530&doctype=&subtype=All&up=%3Flang%3Den_US%3Flang%3Den_US

Bij deze URL kun je zien wat voor een machine het is.

Als je pech hebt is het een PS/2 model 30. Dit zijn computers met 8086 CPU: bye bye LINUX. Voor het model 30/286 eenzelfde probleem: een 80286 CPU en dus ook geen LINUX.

• Jodel
Bedankt Exx... ik zal eens even kijken wat ik met deze informatie allemaal kan doen. Als jij nog eens hulp nodig hebt met iets meel me maar ff dan kijk ik of ik kan helpen.

verbeek_jordy@hotmail.com

• BC3 Victim
You''re welcome. Als ik nog wat te weten kom zal ik het hier toevoegen.

• ichnaton
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 21:08
Op maandag 23 april 2001 11:15 schreef Jodel het volgende:
Ik heb laatst van een vriend een oud IBMetje gekregen... nu snap ik alleen niets van dat ding.
Ja jammer dat je geen typenummer noemt. Had nog eens een oude PS/1 486. even een ne2000 /ISA erin en hoppakee.
Bios is meen ik achter F1 of esc. In het Nederlands herinner ik me. Weennie precies meer.
Die bak draait al zo lang bij die mensen en ze bellen ook nooit want hij doet het altijd hehe ;-)

Suc7

• Jodel
Ik kan dat plaatje niet vinde nwaar het Model en serial number en zo op staan..
ik heb de hele kast afgezocht...

En voor dat progje moet ik een lage dichtheid diskette krijgen... ff zoeken tussen de disks

• BC3 Victim
oeioeioei, een DD diskette. Dat houdt dus in dat er een 720k FDD in zit. Die zaten alleen maar in 8086 en de vroege 80286 PS/2 machines. Daar draait geen LINUX op ben ik bang.

Maar ik zou zeggen, probeer het ding eerst aan de praat te krijen, dan zien we wel verder.

Overigens, ik heb ff nagekeken in het handbook van mijn eigen IBM PS/2 en het opstarten is als volgt:

1. Probeer te booten van de floppy
2. Indien geen bootable diskette, probeer te booten van HDD
3. Indien dit niet gaat zegt ie dat je een bootable floppy in Drive A: moet stoppen en F1 drukken. Als je F1 drukt zonder bootable floppy erin start de machine de BASIC ROM op.

Ook als je iets aan de hardware veranderd geeft ie een foutmelding en vraagt ie de setup-diskette erin te pleuren en F1 te drukken.

Pagina: 1