[BC3] Zelf voeding bouwen.

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik wordt hartstikke gek van mijn compjoeter voeding, wat een tering herrie zeg. Nu dacht ik het volgende: bouw m''n eigen voeding. benodigheden:
1. trafo die 14 en 8v levert
2. een diodebrug 2x. (daar ben ik dus 1,4v kwijt)
3. paar elco''s
4. powertransistors: 7805,7812, 7905,7912 (of is 1.5 ampere niet genoeg?

Ik denk dat dit wel gaat werken. Maar: zou ik die transistors toch moeten koelen? Hij moet vermogen gaan leveren aan een 486 dx4 100 mhz, met een hd.

btw: heeft iemand voor mij het schema van de moederbord connectors, dus welk draadje wat is?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom in godsnaam zelf een voeding bouwen? Computervoedingen zijn schakelende voedingen, en als je genoeg vermogen uit een trafo-voeding wil persen dan moet je echt een joekel van een trafo hebben met alle benodigde spanningen. Ik denk dat je dan veel duurder uitkomt dan een 150W of 200W voedinkje van misschien 25 piek?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Of je gooit er een andere fan in

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:56

Petuhr

FreeBSD

Die componenten schommelen veelsteveel qua voltage output.. da''s niet zo fijn voor je hardware, en 1,5 ampere is niet echt genoeg...

• BC3 Victim
hoge spanningen? Die gebruikt men alleen maar om in lange kabels zo min mogelijk vermogens verlies te hebben??)

maarja misschien heb je wel gelijk en kan ik beeter een stille fan kopen, Want dat ding maakt dus die kl*te herrie

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Zelf bouwen is volgens mij geen redelijke optie, zeker als je geen schakelende voeding bouwt. Een goede kopen is goedkoper en stabieler.

• BC3 Victim
die powertranistorren houden de uitganspanning toch gelijk, mits de ingang spanning niet te veel schommelt

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kunt wel zelf een voeding bouwen, maar je zal waarschijnlijk nog steeds actief moeten koelen. Wat je beter kunt doen als je _echt_ geen fan wilt, is de transistoren die in je voeding aan de koelvinnen zitten aan een ontzettend groot koelblak hangen ( pas op staat erg veel spanning op ), dat kan dan zonder actieve koeling goed werken.

• BC3 Victim
Veel spanning, ik neem aan dat je de eindtransistors bedoeld? Daar zal toch nooit meer dan een volt of 15 a 20 opstaan. Je moet met je tengels uit de trafo blijven want daar krijg je een opflikker van

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Dat kan je shaken. er lopen flinke stromen in een computertje, dat kan je echt niet met een 78xx af. Zelfs als je een emitter volgen maakt om de stromen te kunnen verwerken moet je het vermogen nog kwijt kunnen dat de schakeling discipeert. Dat houd dan meestal een enorm koel blok met een paar flinke ventilatoren in ;)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Nee.. 1.5A is niet genoeg. Denk eerder aan 15 of 20A op de +5V

Verwijderd

Ha ha hebbie wel eens van vermogens dissipatie gehoord?
Bij een niet schakelende voeding betekend dit dat je eindtorren enorm warm wordt.
Ff uitleggen, om b.v. 5V 15Amp te maken moet je om een gestab. uitgangs spanning te krijgen moet je zeker met een conv.voedings trafo van 9V naar beneden regelen.
Dit betekend dat er in de regelunit 2Vx15A 30watt verstookt wordt, hou maar eens een 30watt lamp beet na een uur branden.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Ff rekenen hoor.. Ik ben niet zo''''n elektronica man hoor (ik doe sterkstroom) maaruhw..1,5Ampere... oke..

Is dat secundair of primair?

Mits het primair is: 1,5A*230V=345W
Dus dan is het genoeg...
Als het secundair is: 1,5A*12V=18W
Lekker 18W voedingkje ;)

Ennuhw als je zulke dingetjes niet zelf uit kunt rekenen lijkt het me al helemaaaaaal niet slim om zelf iets te bouwen. Hou even rekening met je specificaties wil je :)

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Voedingen bouwen is niet gemakkelijk en HET IS DUUR.

ALLEEN MEGA GENERDE COMPUTER & ELEKTRONICA FFFRRREEEAAAKKKSSS BOUWEN HUN VOEDING.

Een receptje voor een 500W voeding, 2*300W trafo, maar er is minstens 100W dissipatie.

Om een voeding met 12v en 5v te bouwen moeten we 2 trafo''s gebruiken, met 1 trafo is er meer gedissipeerde hitte dan voeding

2 ringkerntrafo van 300VA 100piek + 4 monster dioden 50A 44piek + 2 monster elco 100000µF 122piek + een grote hoop vermogensregelaars LM350K TO-3 behuizing 16piek/stuk + een grote hoop 25A transistors 5piek/stuk + 4 monster koelbalken van 20cm*20cm*100cm + 2 kasten + 2 XXL printplaat + ontstoorfilter + bliksembeveiliging + .....

En een ingewikkeld schema...

Ik schat op minstens 1000piek en minstens 50kg.

Als je zo''n monstervoeding heb dan is je pc stil en megasterk. Een goedgebouwde monstervoeding krijg je niet kapot. Als het goede is overleeft het alles.

• BC3 Victim
Ik heb nog een paar voedingen liggen - kan je die niet beter ombouwen?

• Petuhr
  • Laatst online: 15:56

Petuhr

FreeBSD

Waterkoeling in je voeding bouwen? :)

Heb ergens een pdfje liggen met de specs van een voeding.. ff zoeken ..
Pagina: 1