Toon posts:

[BC3] schakel logica zonder pc....

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand hier ervaring of een goede link (ja heb al zelf de search al beroerd) naar projecten waarmee op een eenvoudige manier logische schakelingen te bouwen zijn. Ik wil m''n cv per kamer gaan regelen. Een paar electronische kranen en wat logica (alleen warmte naar de kamer waar het verzoek vandaan komt en als de pomp loopt dan moet er minstens 1 kraan open staan en zo) zouden voldoende moeten zijn.

Een collega op m''n werk had het er over dat hij dat wilde doen met een pc en een IO kaart. Lijkt mij overkill, bovendien ga ik geen pc (~100W) laten draaien om energie te besparen....

En ervaringen met single board compu''s? Iemand een bruikbare link? Via search engines kom je op sites van fabrikanten. Niet echt wat ik zoek.

(sorry voor de duidelijke posting, ach het is nog vroeg in de week)

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

DAt gaat vrij eenvoudig met een PLC.

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Maar dat is waarschijnlijk wat duur. Je kunt het ook met losse relais. Er zijn vele schakelingen mogelijk met relais. Daar zijn ook hele boeken over te vinden.

p.s. een PLC is een apparaat met programeerbare relais. (simplistisch gezegd)

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

nog een linkje kado met wat info over schakeltechniek.
http://www.exatech.nl/news/news3nl.htm

Verwijderd

Topicstarter
Dank judaz,

Een plc zou inderdaad gaan, net zoals bv een zg basic stamp. Alleen zijn die dingen ten eerste vrij prijzig en ten tweede ietswat overkill.

Ik ben zelf nu even aan het denken aan soort van modulair ontwerp (uitbreidbaar dus) en dan via een simpele schakeling met of vrij simpele ic-tjes, of gewoon via wat torretjes (darn waar ligt dat boek electronica voor hele domme mensen.... ''t is al weer meerdere jaren geleden dat ik gesoldeerd heb).

Misschien ga ik gewoon een afstands pc board gebruiken met relais aansturing via de parralelle poort. Wordt het toch al snel weer zoals het idee is aan komen waaien.

<edit> aaaargggg bijna 700 ballen voor eentje met 12 ingangen en 8 uitgangen... Ik denk dat een heel oude pc een betere oplossing gaat worden </edit>

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07
Misschien is dit een domme opmerking, maar waarom gebruik je niet gewoon thermostaatkranen?
Dan is je probleem toch opgelost.

Engineering

Verwijderd

Lijkt me vrij eenvoudig:

Met de thermostaten stuur je een dubbelpolige relais. het ene contact stuurt de pomp en het andere stuurt de kranen van de zone die je met deze thermostaat wilt bedienen. Zo draait de pomp van zodra er ook maar 1 thermostaat warmte vraagt en gaan enkel de kranen open die door die bepaalde thermostaat gestuurd worden. Ik heb een 4-kanaalsthermostaat gebouwd van Velleman ( www.velleman.be , weet het nr v/d kit niet vanbuiten). zo bestuur ik met 1 toestel 4 zones.

''k hoop dat dit je wat verder helpt,

yorkie

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op vrijdag 20 april 2001 16:23 schreef Tupolev het volgende:
Misschien is dit een domme opmerking, maar waarom gebruik je niet gewoon thermostaatkranen?
Dan is je probleem toch opgelost.
hahahahahahaha :D:D:D:D
dat is wel wat minder kreatief

• THW Mark
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
www.epanorama.net

staat veel over schakelingen en tutorials... of die van jou er tussenzit moet je effe kijken, alles onderverdeeld in catagorien

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de bloemen, (''t is tenslotte net pasen geweest). Ik lees ze nu pas, heb in het weekend eens de compu niet aan gehad (gek gevoel hoor).

Maare een aansturing met dubbele relais contacten is een erg simpele en eenvoudige oplossing, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Alleen even voor zorgen dat het na draaien van de pomp mogelijk is, ik denk een vertraging op het afschakelen van de klep.

En termostaat kranen zijn dus geen oplossing, dan kan niet elk punt zelf regelen wanneer de ketel aan dient te slaan. Termostatische kranen met een continue draaiende ketel zou wel een oplossing zijn. Maar was toch niet helemaal wat ik in gedachte had.

Als laatste ben ik nog in de velleman kits aan het kijken naar eventuele andere oplossingen.
Pagina: 1