[BC3] Geheugen vraag voor expers =]

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19
Hallo ik heb een probleem, als ik mijn nieuwe a-kwaliteit ram in mijn mobo doe, dan kom ik niet door de checking NV ram heen. Weet iemand wat hieraan te doen is, en of het ligt dat ik nog een oudere versie van mijn bios heb. Of zit er iets anders in voltage ofzo dat ik van te voren, met mijn wel goed geheugen anders moet instellen, want ik kan dus niet in de bios komen.
Alvast bedankt.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
iid vraag voor een expert, want er moet maar gegokt worden wat je heb. (type mainbord bvb!)

• FFF
Msi K7 pro, athlon 600

• FFF
support:
168-pin unbuffered DIMM x3, maximum 768MB
Supports three 168-pin unbuffered DIMM using three memory banks.
Supports a maximum memory size of 768MB for SDRAM
Supports 3.3v PC100 SDRAM DIMM.

Dit staat er allemaal in. Weet toevallig iemand hier antwoodrt op?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Sorry ik ben dus GEEN expert maar ik d8 dat NVRAM je video geheugen was of gaat het juist hier over :?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Even je CMOS resetten.

NVram is niet je gewone geheugen, maar een stukje geheugen in je bios-Eeprom.

CMos reset procedure:
  • Stekker eruit
  • Cmos jumpertje op ''reset data''
  • even wachten
  • Cmos jumpertje op ''keep data''
  • Stekker erin
Noot van aandacht: In sommige MSI-handleidingen staat dit jumpertje verkeerd aangegeven. Het zijn 3 pinnetjes, zoals hij nu staat is ''keep data''. Handig om even te onthouden :)

(search ook even op ''nvram'')

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
NVram staat voor non-volatile ram. Dus je BIOS :)

Anyway, wat zit er al in voor geheugen en wat prik je erbij en op welke snelheid.
Probeer eens alleen het nieuwe bankje.
Of probeer eens het verwisselen van de bankjes

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Bigs
  • Niet online
NVRAM is iets waar bijv. biosinstellingen in worden opgeslagen

• FFF
Jah, maar weet niemand hoe ik het probleem kan verhelpen, het geheugen moet gewoon werken =]

• BC3 Victim
Het is wel handig om eerst de reacties te lezen voordat je weer gaat vragen.

Je moet je CMOS resetten, zoals hierboven al staat aangegeven :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

En proberen alleen dat nieuwe bankje er in te proppen.....

• FFF
ik heb het al gelezen hoor, is dat echt de oplossing weten jullie dat zeker? bedankt iig

Verwijderd

wat voor moeder bord heb je erin liggen. intel bordjes hebben wel eens problemen met geheugen van verschillende klok snelheden.

• BC3 Victim
Of het echt de oplossing is weet je pas als je het geprobeerd hebt.. garanties kan niemand je geven :)

Overigens kost het niets en beschadig je er niets mee, dus go for it zou ik zeggen :)

• FFF
Ik heb ff m''n mobo bekeken, kun je zeggen waar dat ongeveer zit?

• BC3 Victim
Staat in je handleiding, welke ook downloadbaar is van de MSI site..

www.msi-computer.nl

Verwijderd

is je geheugen pc133 of 100?
Ik heb namelijk 2 machines staan met die borden en draaien perfect (716MHZ en 941Mhz) als het maar pc100 geheugen is (en het liefst cas3 want dan kan ik mijn TB 800 tenminste net over de 1Ghz krijgen! (cas2 is niet echt lekker overclockbaar)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Het heeft te maken met niet kloppende data in je CMOS data. Inderdaad is dit te fixen door je BIOS te clearen dmv een jumper. Wat ook werkt (als je de jumper niet kan vinden of zo):

Instellingen in BIOS noteren (indien er speciale instellingen in staan die nodig zijn)
Bord uitzetten.
Batterij uit bord.
Bord aanzetten.
Bord uitzetten.
Paar minuten wachten.
Bord aanzetten en kijken of je een melding krijgt in de strekking van "CMOS battery Low, of "CMOS defaults loaded".

Zo ja: Bord uitzetten.
batterij weer in bord.
bord aanzetten.
BIOS instellen en kijken of het werkt.

Zo nee: Houston we''ve got a problem :)

Zulke probleempjes kunnen ook te maken hebben met het niet vinden van een bootsector. De laatste melding is dan Checking NVRAM, daarna vindt het bord niks en start het niet verder. Je zal het dan moeten zoeken in een IDE of floppy kabel die niet goed zit of een apparaat wat geen stroom heeft of zo.. Suc6 !

Concrete Loop Watercooling

• BC3 Victim
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/zikken/mobo.jpg

Dat is ''m.. :)

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 03:40 schreef hezik het volgende:
[afbeelding]

Dat is ''m.. :)
hee hezik ik lees even deze post van je hier
jij bent toch echt goed behulpzaam zeg
nou als ik in de problemen raak bel ik je op man

groeten

• BC3 Victim
Dank je! Doe m''n best :)

• JJJ
  • Laatst online: 18:56

JJJ

Dat zien we :)

• FFF
bedankt allemaal, ga het strax eens proberen , hezik je maakt er goed werkt van, bedankt. msi handleiding had ik al gedl, maar had niet het progje om te openen (word :? )maar iig bedankt, ga het starx is proberen, het is BTW pc133, maar dat moet toch wel gaan op een K7pro? anders oude ram die wel goed werkt is pc 100.

• FFF
plaatje klot volgens mij niet :( zijn er verschillende versies mobo\''s , hier zag ik iets staan van 1.0 en er staat ook handleidingen, 1.0a 1.0b etc. of zijn dat gewoon nieuwere delen ofzo?

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 03:26 schreef FreeRider het volgende:
Zulke probleempjes kunnen ook te maken hebben met het niet vinden van een bootsector. De laatste melding is dan Checking NVRAM, daarna vindt het bord niks en start het niet verder. Je zal het dan moeten zoeken in een IDE of floppy kabel die niet goed zit of een apparaat wat geen stroom heeft of zo.. Suc6 !
Onzin, als een systeem geen bootsector of bootdevice kan vinden dan krijg je toch altijd wel een melding daarvan. Bijvoorbeeld ''invalid bootdevice'' ''hdd controler failure'' , ''Floppy disks Fail''

Ik ben het nog niet tegengekomen dat een verkeerd aangesloten IDE of Floppy-kabel ervoor zorgt dat een systeem helemaal niet opstart.

• FreeRider
Onzin, als een systeem geen bootsector of bootdevice kan vinden dan krijg je toch altijd wel een melding daarvan. Bijvoorbeeld ''invalid bootdevice'' ''hdd controler failure'' , ''Floppy disks Fail''
Als je die meldingen krijgt dan is alles dus goed aangesloten maar je bootsector naar de klote..., dat is een heel ander probleem. Op het moment dat er bijvoorbeeld in de bekabeling iets mis is dan hoef je daar niet altijd een melding van te krijgen, maar toch kan het zijn dat bij de poging tot booten het dan misgaat en je systeem vastloopt. De laatste melding daarvoor kan "Checking NVRAM" zijn. Bijvoorbeeld abit borden geven niet altijd de melding dat ze geen bootsector kunnen vinden. Ook een HD die aan een BX chipset is geformatteerd en vervolgens aan een Promise controller wordt gehangen kan overal keurig doorheenkomen, maar op het moment van booten stoppen zonder iets te vermelden.
Ik ben het nog niet tegengekomen dat een verkeerd aangesloten IDE of Floppy-kabel ervoor zorgt dat een systeem helemaal niet opstart.
Bij FFF start z''n systeem dus wel op, want hij komt voorbij de BIOS, allen boot ie niet verder.. Zou ook wel bizar zijn als je met verkeerd aangesloten kabels een systeem helemaal werkend aan de praat krijgt...

Onzin ?
Dat jij het nog niet bent tegengekomen, zegt dat iets over jouw ervaring of over de mijne?

• FFF
kom niet eens bij de bios.
en mijn kabvel zitten goed, als ik andere ram(pc100 128mb)_ erin stop doet hij het wel gewoon.

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 22:59 schreef rxseven het volgende:
is je geheugen pc133 of 100?
Ik heb namelijk 2 machines staan met die borden en draaien perfect (716MHZ en 941Mhz) als het maar pc100 geheugen is (en het liefst cas3 want dan kan ik mijn TB 800 tenminste net over de 1Ghz krijgen! (cas2 is niet echt lekker overclockbaar)
CAS2 is sneller dan CAS3, en nog eens beter overclockbaar...

• BC3 Victim
Kan best dat dit een ander plaatje is.. van de MSI K7 zijn nogal wat verschillende versies en revisies de deur uitgegaan.

MSI slaat de manuals in .pdf formaat op (portable document format), een standaard bedacht door acrobat. Om deze bestanden te kunnen openen heb je de acrobat reader nodig.

Deze komt in verschillende smaken, afhankelijk van je OS:
Win98
WinME
Win2k

Je kunt ook even goed naar de teksten op het moederbord kijken, het jumpertje heet bij MSI vaak ''JBAT''..

• FreeRider
Hmmm, dan zou ik met je oude RAM erin je BIOS flashen met de laaste versie en vervolgens de nieuwe erin zetten en kijken of het dan wel goed werkt.

• FFF
FreeRider geen slecht id, en hezik nogmaals bedankt, ik heb de bios nog nooit geflasht en durf er niet zomaar aan te beginnen, maar ik zal het toch moeten proberen, lijkt me stukken beter. bedankt allemaal.

• FFF
hmmmmm, ik heb manual nu, en dit is de goede, nu staat er dus wel aangeven hoe de stand etc is. Maar het zijn dus 3 pinnetje op een rij, en om 2 zit een groen ding. Wat moet ik hiermee doen om cmos te resetten dan? sorry ben wat voorzichtig.

• FFF
:( cmos is dus gelukt, toen nieuwe ram erin, en toen kwam hij al bij, checking NVram.. Update ok. Maar hij deed weer nix meer |:(
nou oude ram er weer in, toen boote hij dus verder, cmos settings wrong, toen heb ik gewoon load high prefomance settings gedaan, zou het daar aan liggen, dat hij ingesteld staat op pc100 of 128 mb ofzo? kan het niet gewoon een bios instelling zijn? wordt er erug moe van :( weet nog iemand iets, bios update ga ik ook zeker proberen als ik precies weet hoe het moet.

Verwijderd

heb je allebei het geheugen er in?
ik heb namelijk zelf wel eens gehad met deze bak dat ik per se eerst mijn 100mhz er in mnoet doen (1e bank) en daar achter de 133mhz
misschien is het bij jou ook zo iets ?

p.s.
is het geheugen niet stiekem gewoon verrot ?

• FFF
nou dat d8 ik ook, maar heb nu al 2 plankjes dus bijde kapot lijkt me sterk.

MSI DIAGNOSTIC LED
zegt, dat:
hij of de vga bios test, of testing base and Externeded memory.

Verwijderd

bel die eikels op en zeg dat ze goeie moederborden moeten maken ;)

• FFF
heb ze idd al gemaild :) alleen dan met de vraag of zei misschien wisten wat het probleem was. Ik vind het als ik eerlijk moet zeggen een heerlijk mobo. ik heb nog geen reactie gehad, hopen dat er niet een paar secetaressen 8er die mail zitten :( die nix weten |:(

• BC3 Victim
Heel simpel: Stekker er uit, groene ding even verplaatsen van pennetjes, even wachten, groene ding weer terugzetten zoals ie zat, stekker er in.

Overigens is dit niet ''het bios flashen'', dit is ''het cmos resetten'' :)

• WiD
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op vrijdag 20 april 2001 12:11 schreef FFF het volgende:
plaatje klot volgens mij niet :( zijn er verschillende versies mobo\''s , hier zag ik iets staan van 1.0 en er staat ook handleidingen, 1.0a 1.0b etc. of zijn dat gewoon nieuwere delen ofzo?
Ik vrees dat jij een slot A bordje hebt, en geen socketA zoals op die afbeelding. Effie zoeken bij msi dus.

• FFF
idd slot a, heb goede handleiding, en ik weet dat dat geen flashen is, maar dat leek me een andere optie, cmos heb ik dus al geruimd :) maar hier schoot ik dus niet veel mee op, lees eerder in dit topic resultaat.

• FFF
damn, weet niemand meer een goede handleiding voor het flashen van bios? is er niemand op GOT die zelfde problemen heeft gehad? zijn er mensen die wel 133 Mhz op hun k7pro draaien?

• FreeRider
BIOS Flashen

Ik begin goed te worden met die URL''s ;)

• BC3 Victim
Ik krijg de search met die link van jou >:)

Maar goed, hier eentje die wel werkt:

[topic=17618]

:)

Verwijderd

He heeft in ieder geval niet te maken met kapotte kabels, beschadigde fdd''s of hdd''s.
Da''s gewoon gelul want dan krijg je een andere foutmelding. Iets van No bootdevice found

• BC3 Victim
doe nou eens alleen die nieuwe erin.. misschien trekt ie die 2 verschillende snelheden wel selcht

• FFF
ik heb allang geprobeerd, bijde andere sloten, alleen nieuwe etc. bedankt iig ga ff url''s checken oop dat bios flash helpt :(

• FreeRider
Da''s gewoon gelul want dan krijg je een andere foutmelding. Iets van No bootdevice found
|:( je hebt gelijk

Op de webpage van je mobofabrikant staat trouwens ook hoe je je BIOS moet flashen, vaak ook in het txt bestandje wat bij je flashproggie zit.

Pagina: 1