Toon posts:

[BC3] Vraagjes over extra cooler(s) in case

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een extra Coolermaster-koeler geplaatst, onderin een AOpen-HQ08-case.

1) Heeft dat, in verband met de luchtdoorstroming, zin zonder een (of zelfs twee) koelers bovenin?

2) Als die extra koeler zonder bovenste koelers draait, moet de lucht toch van buiten naar binnen komen?

3) De nodige stroom via het moederbord laten komen, wat voorzien is, of via het bijgeleverde ''stroomkabeltussenstuk-met-aftakkinkje''?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
1 80mm fan onderin heeft weinig zin, als je er verder geen plaatst, bij mij werd alleen het mobo 2 graden cooler. (wel lucht naar binnen zuigend)

als je er nog is 1 boven plaatst(uitgaand), scheelt het al iets meer, ook qua cpu temp.

ik heb er zelf eens 2 onder en 2 boven gehad, maar dat vond ik gewoon wat teveel herrie maken, maar scheelde wel wel 5/10 graden idle stressed

en voor de stroom, gewoon ergens inprikke, als het past is t goed

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op donderdag 19 april 2001 01:38 schreef salvador4 het volgende:
1 80mm fan onderin heeft weinig zin, als je er verder geen plaatst, bij mij werd alleen het mobo 2 graden cooler. (wel lucht naar binnen zuigend)

als je er nog is 1 boven plaatst(uitgaand), scheelt het al iets meer, ook qua cpu temp.

ik heb er zelf eens 2 onder en 2 boven gehad, maar dat vond ik gewoon wat teveel herrie maken, maar scheelde wel wel 5/10 graden idle stressed

en voor de stroom, gewoon ergens inprikke, als het past is t goed
helemaal ok.

btw je kan natuurlijk aan de zijkant ook nog wat fan gaten zagen en boren :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Dat ben ik niet helemaal met je eens salvador, ik heb eergister bij een maat, slechts 1 80x80 coolermaster fan geplaatst en dat scheelde 10 graden.

We hadden em wel boven de processor geplaatst.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Dat ben ik niet helemaal met je eens salvador, ik heb eergister bij een maat, slechts 1 80x80 coolermaster fan geplaatst en dat scheelde 10 graden.
We hadden em wel boven de processor geplaatst.
1. Das logich, want ik ging er natuurlijk van uit dat ie ze hing daar waar er de plaatsen voor zijn gemaakt, EN met de case DICHT

2. Ik heb ook een 80 mm fan boven mijn cpu, dat scheelt idd 10 graden, MAAAARR, het ging hier om de airflow, dus als je een kast hebt met 1 cooler onderin, zoals die gast ook had zal dit als nog geen zak uitmaken, omdat nl de temp langzaam oploopt en dan de 80 mm van boven de cpu alleen maar warme lucht aan de proc geeft, want er is verder geen uitgaande fan. Die 10 graden haal je alleen als de CASE OPEN staat.

EN, als jouw cpu (of die van je maat) IDD 10 graden cooler word door die 80 mm er boven (case closed),
dan betekend dat alleen dat ie een brakke cpu cooler heeft.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-08 01:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

De grote truc is om de natuurlijke stroming van warme lucht te versterken en die wil van beneden naar boven. Een outtake fan bovenin heeft het beste effekt als koele lucht alleen maar beneden in kast kan instromen.

Een fan die onderin koele lucht naar binnen blaast kan heel veel zin hebben, zolang de flow alleen nog maar naar boven weg kan.

Als je verder niks wilt aanpassen, is een outtake fan bovenin meestal de beste optie.

Bij mijn kast heb ik de ventilatie openingen onderin dichtgemaakt (stiller). 2 x 80mm intake fans op 7 volt in de zijkant van de kast blazen op de pci-slots. De warme lucht kan alleen maar door de voeding en de ventilatie sleuven boven in de kast(bigtower) ontsnappen.

btw: Een intakefan maakt minder herrie dan een outtake.

Leuke lamp, overigens !!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:39
De voeding van je aopen heeft ook een outtake fan.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 10:28
Bij die HQ-08 heeft 1 fan zeker wel zin, de voeding zuigt de lucht weg. Die 2 fan plaatsen boven in komt hier geen lucht van beneden, dat gat zit vol kabels, maar toch scheelde het wel in de systeem temperatuur die ene fan beneden. Zitten nu ook 2 fans bovenin, koelen de HDD en de CD drives.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 april 2001 11:21 schreef TAG_Speedy het volgende:
Die 2 fan plaatsen boven in komt hier geen lucht van beneden, dat gat zit vol kabels, maar toch scheelde het wel in de systeem temperatuur die ene fan beneden. Zitten nu ook 2 fans bovenin, koelen de HDD en de CD drives.
Normaal zouden die 2 fans bovenin de lucht best naar buiten zuigen. Ik neem aan dat dat ook zo blijft in deze HQ08-opstelling, in verband met die kabels...?
Pagina: 1