[BC3] KT7a RAID vraagje.......

Pagina: 1
Acties:

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 12:15
ik heb dus een (jah ;)) !
ik gebruik alleen de RAID controller niet!
kan ik gewoon mun harddisk (maxtor) van de IDE1 halen in een RAID dinges douwen ??
en dan wat instellingen in de bios.......
of zit het anders ??

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Daar zit dacht ik een Highpoint 370 controller op ? Je kunt dus kiezen tussen Disk striping en disk mirroring. Bij het opstarten moet je een key - combinatie hanteren, Op mijn KA7-100 is dat Ctrl-H
Dan kom je in het menu waar je de RAID in kunt stellen. Mooiste is wel als je 2 identieke schijven neemt.

groeten seq_uence

edit:

Maak wel ff een backup want bij het aanzetten van de RAID komt het voor dat alle gegevens van de HDD verdwijnen.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Rickstah
Op maandag 16 april 2001 18:53 schreef seq_uence het volgende:
Daar zit dacht ik een Highpoint 370 controller op ? Je kunt dus kiezen tussen Disk striping en disk mirroring. Bij het opstarten moet je een key - combinatie hanteren, Op mijn KA7-100 is dat Ctrl-H
Dan kom je in het menu waar je de RAID in kunt stellen. Mooiste is wel als je 2 identieke schijven neemt.

groeten seq_uence

edit:

Maak wel ff een backup want bij het aanzetten van de RAID komt het voor dat alle gegevens van de HDD verdwijnen.
je hebt het over 2 identieke schijven!.....
ik heb er maar 1, of maakt dat niet uit ??

Verwijderd

Als je RAID wil gebruiken, moet je 2 (liefst identieke) schijven gebruiken.
Wil je em alleen overzetten op de Highpoint Controller moet je bij de Boot-sequence ATA100/RAID instellen ipv. HDD-0

Verwijderd

Je kan zowel alleenstaande hdd plaatsen als raid paren. Stripping raid paren verdubbelen de hdd speed. Miroring is mega backup 2hdd met 100% dezelfde data. stripping + miroring is de beide samen met 4hdd.

• seq_uence
Op maandag 16 april 2001 18:57 schreef Conan het volgende:

[..]

je hebt het over 2 identieke schijven!.....
ik heb er maar 1, of maakt dat niet uit ??
Ben ik toch benieuwd wat jij je bij RAID voorsteld :)

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Stoomcursus RAID (sorry als ik ''t fout heb, maar dit is wat ik ervan weet): je gebruikt 2 schijven, die je dmv RAID aan elkaar "koppelt" zodat deze wordt gebruikt als één schijf. Hierdoor krijg je dus in principe de snelheid van 2x7200 RPM als je twee 7200 RPM schijven hebt omdat de snelheid nu gecombineerd wordt.

• seq_uence
Op maandag 16 april 2001 19:11 schreef wacko het volgende:
Stoomcursus RAID (sorry als ik ''t fout heb, maar dit is wat ik ervan weet): je gebruikt 2 schijven, die je dmv RAID aan elkaar "koppelt" zodat deze wordt gebruikt als één schijf. Hierdoor krijg je dus in principe de snelheid van 2x7200 RPM als je twee 7200 RPM schijven hebt omdat de snelheid nu gecombineerd wordt.
Dat is RAID 0 en het klopt niet helemaal, het gaat om het feit dat de gegevens naar 2 koppen gaan, ze worden verdeeld in 64k blokken en zo verspreid over 2 schijven. Het gaat dus niet zozeer om het toerental van de schijf.

edit:

ok, in principe klopt je verhaal, het is alleen wat oppervlakkig uitgelegd :9

• Rickstah
laat maar! heb ik er dus nix aan ! :P

[messagetoadmin-mode]close topic[/endmessagetoadmin-mode] :P

• seq_uence
Waarom koop je dan een RAID mobo ? ff schijf bijhalen zou ik zeggen.

• Rickstah
Op maandag 16 april 2001 19:17 schreef seq_uence het volgende:
Waarom koop je dan een RAID mobo ? ff schijf bijhalen zou ik zeggen.
kwam toevallig zo uit !
[langverhaal]
Pagina: 1