Toon posts:

[BC3] halve lock-ups

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Iemand die bij mij een computer heeft gekocht (in m''n vrije tijd probeer ik hier en daar een PCtje te verkopen) heeft een probleem waar ik geen idee van heb hoe het op te lossen ...

Het probleem bestaat er in dat de PC soms "blokkeert" en 10 seconden of zo compleet bevroren is, wil niets meer doen.
daarna is alles terug OK.
Hét probleem is echter dat er ongeveer geen CD mee te schrijven valt. Steeds bij het branden van een CD mislukt het ...
Ik heb al geprobeerd DMA te enabelen/disabelen voor de writer, van de HD is DMA enabled etc, alle voor de hand liggende opties reeds geprobeerd.

Eerst stond er windows ME op, ik heb de harde schijf geformat, en Win 98se erop gezet ... zelfde probleem !
Lijkt me dus iets hardwarematigs ... maar wàt ? Er zit een low budget PC Chips moederbord in, maar ik heb met die dingen nog nooit problemen gehad, zou het het moederbord kunnen zijn ?
Ik heb er al aan gedacht er eens een ander latje RAM in te steken (volledige mem test staat niet eens in de bios, grrrr) maar het lijkt me wel erg sterk dat het geheugen het probleem zou zijn ...

iemand concrete ideeen over de mogelijke oorzaak / oplossing ?

thanks

JCviggen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
tot zover ik heb geleerd kan dit iets te maken hebben met een non maskable Interupt Service Routine
normaal worden bij het branden alle ISR gemasked zodat ze niet worden uitgevoerd maar deze is dus schijnbaar een non maskable ISR

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
wat je zou kunnen doen indien er d-ram inzit
cas en ras tijden groter maken,
bios update , en kijken of de pc niet is overgeclocked , pariteitsbit uitschakkelen ( indien hier gebruik van wordt gemaakt )

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
Yo,

Me broer roept hier:

Zeg ff tegen die gast dat ie pci retrys mot aan of uitzetten..

Dus ok,

Probeer dat maar eens :7

Greetz
:)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:39
installeer ook ff de chipset drivers. das heel belangrijk bij die vage chipsets die pc-chips gebruikt (sis etc). voor derest helemaal geen slechte moederborden. ik heb er eentje in m;n server zitten met onboard geluid. celeron300@450. al 40 dagen stabiel onder Win NT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op die k*t installatie CD geen drivers tegengekomen voor die SIS chipset ... damn moet ik toch echt eens nar kijken dan ...
Voor de rest zijn opties in de BIOS verre van uitgebreid, overklokken is niet mogelijk, voltage instellen dito.
Ram timings, enkel 100/133 MHz

voor een budget pc maakt het allemaal niet zo veel uit (beetje surfen, office programma''s en cd''s branden) maar het is een irritante boel zo ...

zal het in ieder geval voorstellen

thanks

JC
Pagina: 1