Op maandag 16 april 2001 13:34 schreef Psycho_Dad het volgende:
Zeker weten, mijn proc p3 800 komt nooit boven de 25 graden met standaard cooler
Dit hoor ik zo vaak tegenwoordig

Is dus niet mogelijk! Elke processor wordt warm (en zeker als hij wordt belast). Een "niet overgeklokte" belaste processor met standaard koeling zal meestal een graad of 30-40 worden. Vooral als de thermal-diode die de temperatuur meet "in" de core zit, zoals bij b.v. de P3 (natuurlijk heb je ook een mobo nodig die dit kan lezen). Bedenk wel dat 40 graden niet heet is, maar handwarm. Heb je een externe thermal-diode dan zal hij toch wel de 30 graden moeten halen.
Controleer eens een paar instellingen:
- Heb je de juiste "thermal-diode" geselecteerd in het gebruikte programma? Vaak wordt de temp van je Mobo(chipset) aangezien voor de processor en die blijft meestal wel onder de 30 graden hangen.
- Zit die "thermal-diode" wel goed tegen de "Core" van de processor?
- Voel eens aan die standaard koeler of die warm is. Bij een processor temperatuur van "maar" 25 graden zou die "koud" moeten zijn. Voelt ie maar een beetje warm aan, dan is de processor zeker een stuk warmer.
Die belaste temperatuur van maximaal 25 graden of lager(intern gemeten), haal je alleen met extreme koeling, zoals een peltier of waterkoeling.
Hmmm... ik moest dit gewoon even kwijt.
Zelf heb ik hier een P3700@980 draaien op 1.90V met Alpha Pal 30T. Deze is onbelast (met ACPI) zo''n 24 graden en belast loopt hij op tot zo''n 42 graden. Zet ik de ACPI uit, dan loopt hij onbelast op naar zo''n 35 graden. Dit is met een dichte kast!