Toon posts:

[BC3] "Press F1 to disable NMI ..." NMI: wat is dat ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij booten krijg ik op 2x32MB EDO met 2x64MB FPM geheugennchips deze melding:

"RAM Parity Error - checking for offending segment ... D000 Press F1 to disable NMI .."

Deze chips-combinatie doet het soms wel, soms niet. Ik kwam er maar niet achter waar dat aan lag. Waar ik wel rekening mee hield is dat ik de 2x32MB EDO in bank 1 zette, en de 2x64 MB FPM in bank 1 (volgens boekje van ABIT mag bij een EDO/FPM mix de FPM enkel in bank 1). Het werkte dan voor een tijdje en plotseling: memory errors bij booten.

Uiteindelijk kom ik erachter dat die chips intern / hardwarematig :? geïnitialiseerd moeten worden. Althans, zo zie ik het. Na dat drukken op F1 werkt het weer als een trein. Ik ben er nu ook achter met welke settings ik dat initialiseren in het BIOS op moet roepen/reproduceren (setting Auto en ECC). Mijn vraag is nu:

- klopt het wat ik denk wat betreft dat hardwarematig initialiseren? En zo ja, waardoor kunnen de chips deze setting weer (plotseling?) verliezen?

- wat betekent NMI ?

Bedankt alvast ! *D

Verwijderd

In de bios is er bij de chipset instellingen een reeks chipset en geheugen instellingen, je kan hierin je chipset en geheugen overklokken (zelfs je isa-kaarten)

Ouwe chippies kunnen niet zo goed overgeklokt worden.

• Leon O.
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Leon O.

NMI : Non-maskable interrupt

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
NMI = non-maskable interrupt

Hoogst waarschijnlijk komt dit door een pariteits fout.

• Leon O.
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Leon O.

Een goed memory test programma :
http://reality.sgi.com/cbrady_denver/memtest86/
Volgens mij is je memory gewoon stuk/gammel.

Verder moet je eens nagaan of je wel ECC memory hebt. Als je die optie aanzet in je BIOS en je hebt gewoon memory tja, geen wonder dat ie dan begint te gillen. (ECC = Error Correcting Code).

Tot slot kun je de default BIOS instellingen nog eens laden (Load SETUP defaults). Daarna mag je alles weer fijn gaan tweaken en tunen.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt ondertussen al weer een dag of 4 flawlessly, geen blauwe schermen, geen abstürz |:( ... Kortom, weer helemaal blij >:)

Rare was dus dat die 2x64MB chips eerst "geinitialiseerd" moesten worden :?, waarna de PC na reboot geen problemen met de bios settings meer had *D ...En ik met 192MB weer heerlijk vlot kan werken .. :+

Blijft de vraag natuurlijk waarom die chips op onverklaarbare :( wijze dan weer in de eene staat, dan weer in de andere staat verkeren .... ;( Maar ik weet nu tenminste hoe ik dat kan "herstellen" .... :D :D :D
Pagina: 1