ogen de bottleneck?!

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RobbyNitroz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-09-2021
Je ogen zien maar 25 frames per seconde...dus wat is het nut van 60 fps in een game!!....of heeft dat wel nut?? Ik vind quake2 soepeler spelen met 60 fps...maar een maatje zegt dat als het minste aantal frames maar boven de 30 blijft ik het helemaal niet kan zien!?!?...

RobbyNitroz

altijd de laatste AMD-cpu op het laatste mobo met zoveel geheugen als erin past :-)

Verwijderd

:Ogen kunnen tot zon 65 fps zien, en niet 25 fps

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Bij mijn weten kunnen ogen tot rond de 50mhz aan.....

Wees maar blij dat de bottleneck bij je ogen zit..... als ogen 100 hadden aangekund had je een ZEER duur scherm moeten kopen om 1600*1200 zonder flikkeren te krijgen.

Dat is ook de reden dat je ook een scherm op 60mhz niet ziet flikkeren.... De reden dat het bij een tv anders is heeft te maken met de opbouw van de beelden.

Maar dan nog.... het gaat eigenlijk niet om het gemiddelde fps, maar het minimum fps, het gaat erom dat je fps niet tot het bekende schokken daalt, dat speelt niet prettig...... en hoe hoger het gem. hoe minder vaak het dus zal schokken.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:47

winnie

de poes...

Hoe hoger het nax fps, in moeilijke levels (lees veel mensen, veel raketten), des te groter is de kans dat een videokaart niet onder de 25 fps per sec in uiterst kritsche omstandigheden zakt.

• Shi'ngoth
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Apen..... wat nou 65? Je ogen zien rond de dertig (de een wat meer dan de ander)... Het gaat erom dat je +/- 45 fps CONSTANT hebt... *DUH*

>:)

}&gt;}&gt;}&gt;}&gt;}&gt;:r<P><BR>

• RobbyNitroz
je ogen kunnen echt maar 27 fps zien....een tv is ook 27 fps....het aantal flikkeringen...herz dus....zie je wel eerder...want een scherm op 60 hz zie je meteen flikkeren dat ziet er niet uit!
het lijkt er dus op dat je het nooit ziet als het spel maar nooit onder de 27 fps daalt!...mmh

RobbyNitroz

altijd de laatste AMD-cpu op het laatste mobo met zoveel geheugen als erin past :-)

Verwijderd

27 FPS zien je ofen inderdaad!
Een videokaart kan 100 FPS laten zien dat merk je dus gewoon niet!
Het is echter het verlies in prestatie dat je ziet wanneer een videokaart het moeilijk heeft kan de framerate dalen naar <25 FPS!
Als je dus een test ziet en de videokaart haalt 300 FPS maximaal kan het best een mindere videokaart zijn dan een die maximaal 75 FPS haalt!
Als het aantal FPS maar stabiel is!
Ook het gemmiddelde heb je niets aan!

• RobbyNitroz
dus je moet een videokaart heeft die nooit onder de 27 fps komt...dan zit je goed (in 1280x1024 in 32 bits uiteraard ;)
maar ik snap dan eigenlijk niet waarom je wel 60 Hz flikkering ziet...vanaf 75 Hz is het pas mooi stilstaand beeld vin ik

RobbyNitroz

Verwijderd

Allemaal fout...

Je ogen (eigenlijk je hersenen) verliezen de mogelijkheid om het verschil tussen 2 afzonderlijk plaatjes te herkennen bij ongeveer 25 FPS. Er is dan nog wel ruis aanwezig, maar je hersenen plakken de plaatjes aan elkaar en 'zien' beweging.

Tussen de 30 en 100 Hz wordt de ruis steeds minder, bij zo'n 80 Hz is het door het oog niet meer waar te nemen, zodat het beeld rustiger lijkt (flikkervrij).

De reden dat je toch zoveel mogelijk FPS wil
(en niet vastzetten op 80 ofzo) is de volgende: Als je in een spel je zelf omdraait, gebeurt dat in ongeveer 1/4 seconde. Je draait dan 180 graden in 15 frames, dus 12 graden per frame (60 FPS).
Doe je dat bij 120 FPS is dat nog maar 6 graden per frame. Hoe meer FPS er zijn, hoe vloeiender en natuurlijk de beweging overkomt. En we weten allemaal hoe belangrijk het is om nauwkeurig te richten tijdens springen, draaien en bewegen toch >:).

De hersens kunnen dus al vanaf 25 FPS de zooi aanelkaar breien, maar dat gaat natuurlijk veel beter (en dus realistischer) als er meer frames zijn. In het echt heb je namelijk oneindig veel FPS (hoewel je daar eigenlijk niet over kunt praten, omdat het oog anders werkt).

De regel "hoe meer hoe beter" geldt dus ook boven de 25, 60 of 100Hz. En je oog kan echt nog veel meer als 100 Hz aan, het zijn de hersenen die beperkend zijn, en die kunnen ver boven de 100 FPS verwerken.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Wou ik net zeggen :P

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

amen

aAarGhh

Verwijderd

"En we weten allemaal hoe belangrijk het is om nauwkeurig te richten tijdens springen, draaien en bewegen toch >:)"

Kun je dat ook nog als je Bavaria hebt gedronken, Bavaria? >:)...

Goede uitleg trouwens ;) ...

Verwijderd

Niet dat dit alles me interesseert, maar ik heb het toch maar gelezen... :)
Pagina: 1