[BC3] PC crasht in spellen, oorzaak onbekend!

Pagina: 1
Acties:

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik kamp al een tijdje met vastlopers tijdens spellen (na vrij willekeurige speelduur). Ik heb naar mijn gevoel al vrijwel alles geprobeerd om het op te lossen, maar ben er nog niet uit. Dit is mijn config:

Inwin Q500 (235W)
Abit KT7
Duron 800@1000
512mb@133 (2 vd 3 modules overgeclockt)
Maxtor 60+ 30gb
Hercules Geforce DDR
SB Live 1024
3com isa netwerkkaart

edit:
Software:
Win98/Win2000 dualboot (crashes in beide, maar alleen tijdens spellen)
DirectX 8

Het volgende lijstje mogelijke oorzaken heb ik al uitgesloten:

- geheugen oververhitting
- processor oververhitting
- verkeerde memory timings
- alle andere (performance) bios opties
- netwerkkaart
- videokaart drivers (detonators/Hercules)

Ik kan nog wel iets anders bedenken (foute videokaart, voeding niet genoeg), maar dit zijn dingen die ik niet kan controleren (geen vervanging mogelijk). Ik vraag me dus vooral af of er nog andere mogelijkheden zijn.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

voeding

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Waarom ben je daar zo zeker van? :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Te weinig voedsel volgens mij...

Geforce kan flink tafelen en dan ook nog geOC`t. Voeding moet toch wel vervangbaar zijn, is meestal standaard maat (tenzij Compaq |:( ). Probeer dat ff....

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

235 watt is volgens mij veels teweinig.

ik heb zelf 300 watt in m''n comp.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Oké, de eerste drie mensen zeggen dat het de voeding is, lijkt me reden voor een conclusie :)

Maar eigenlijk heb ik niet zo''n zin om "als test" een nieuwe voeding te kopen... zijn er manieren om aan te tonen dat het inderdaad de voeding is die voor de problemen zorgt?

Verwijderd

Zet je systeem eens ''normaal''. Dus, niet overklokken. En kijk of het dan nog steeds problemen geeft. Zoja, dan lijkt me voeding het meest voor de hand liggende.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

zet even in je bios je agp driving control op manueel, en die er juist onder op EA ipv DA.

had hier ook veel probs bij en dit heeft geholpen.

succes.
*D*D*D

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• BC3 Victim
heb ik ook wel eens gehad,lag toen aan de geluidskaart ,:'( ook een geluidskaart van creative 1024

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Bedankt jongens, ga het zo even proberen (maar eerst ff download afmaken natuurlijk ;))

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Hehe met een 1GHz vogel op een 235 W :D das lachen man. Jij draait zeker geen }:O , want dan zou hij waarschijnlijk als ermee ophouden na 1 minuut }:O te hebben gedraaid.

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:02

StratoFarmer

Anke :*

het hoeft dus echt niet aan je voeding te liggen heh....maar proberen is handig.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
ik zie allemaal stroom vretende componenten. ik zou er een 300wat voeding in hangen. probeer ook irq sharing te voorkomen. ik gooi bv. altijd m''n com poorten uit (wat moet je daar nu nog mee?)

Verwijderd

Trek gewoon ff wat onderdelen uit die je niet gebruikt en klok wat terug...... dan ff testen of die crashed

suc6

Verwijderd

Het is of inderdaad je voeding of je live kaart. Ik heb dat probleem ook gehad. Lag gewoon aan mijn live kaartje

Verwijderd

En heb je je videokaart geklokt??? zoja zet die ff terug dan ok

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties allemaal, dit stemt mij tot hoop :)

weareborg: goed idee van dat irq sharing, maar onder Win2000 staan sowieso m''n videokaart, usb poorten en SB Live onveranderlijk op hetzelfde irq. En compoorten ed staan uit.

d.pang: heb je toen een nieuwe gekregen? :)

-KOD-: nee, mijn videokaart is niet overgeklokt. Dat andere zal ik proberen :)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
gamertothemax: heb jou idee net geprobeerd, heeft niet geholpen. Wat voor videokaart heb jij trouwens, en waren jouw problemen vergelijkbaar met die van mij?

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Over die bug: de "homemade" oplossing die nu een paar dagen oud is, heeft bij mij jammer genoeg niet geholpen.

• Reiko
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:08
Ik heb ook vastlopers in spellekes.
Kijk in de link vanonder voor mijn systeem.
Ik heb geen live meer, staat nog fout in specs en ik heb een 250watts voeding.
Ik heb ook beide drivers geprobeert (Hercules/Detonator).
Ik heb ff UDMA afgezet en de foutmeldingen waren minder erg, alleen het spel crashte nog maar en niet mijn pc.
Ik wed er FL100.000,- om dat het te maken heeft met die bug in de Southbridge.

5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080

Verwijderd

Moet je je core-voltage van je CPU eens opschroeven.. Ik heb hem opgehoogd van 1,75 naar 1,85 en bij mij loopt hij nu als een zonnetje :)! Ik had ook van die vage vastlopers in spellen en die zijn nu helemaal verdwenen.

• BC3 Victim
Misschien VIA drivers ?

• BC3 Victim
Op zondag 15 april 2001 21:28 schreef Pathfinder het volgende:
Over die bug: de "homemade" oplossing die nu een paar dagen oud is, heeft bij mij jammer genoeg niet geholpen.
Misschien zit er toch iets niet lekker met dat sharen van IRQ''s. Wordt wel veel gezegd dat alle hardware van vandaag de dag dat wel ondersteund. Maar of het ook altijd even goed werkt is een tweede natuurlijk ;)

Ik zou ff kijken welke sloten als er irq''s delen bij jou en dan bepaalde combinaties vermijden.

Je zou ook nog in bios wat kunnen tweaken om dat te verhelpen. Heb je fast writes aan staan? Dit wil ook nog wel eens voor crashes zorgen. Zet je bios settings zo stabiel mogelijk ieder geval.

Succes :)

• Gamer

Gamer

Electrified

Op zondag 15 april 2001 21:23 schreef Pathfinder het volgende:
gamertothemax: heb jou idee net geprobeerd, heeft niet geholpen. Wat voor videokaart heb jij trouwens, en waren jouw problemen vergelijkbaar met die van mij?
yep, alles was stabiel, maar in games niet.
had hiervoor gebeld met abit, en dit heeft mij geholpen.

had geen blauwe schermen, maar altijd viel hij terug op de desktop na een min of 2.

als je proc op standaard loopt zet je proc voltage 0.25 hoger, en je IO voltage 0.10 hoger.
kaart is een een geforce 1 pro(creative).

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
Op zondag 15 april 2001 20:51 schreef Pathfinder het volgende:

weareborg: goed idee van dat irq sharing, maar onder Win2000 staan sowieso m''n videokaart, usb poorten en SB Live onveranderlijk op hetzelfde irq. En compoorten ed staan uit.
dat alles in win2000 op 1 irq staat is normaal. dat is bij iedereen zo. je moet kijken naar je post schermpje net voordat je os gaat booten(tabelletje), daar worden irq''s aan je apparaten toegekent.

voor de rest denk ik nogsteeds dat het de voeding moet zijn.

Verwijderd

lees deze thread eens; bij mij was dat de oplossing voor alle problemen in spelletjes + andere rare vastlopers in o.a. 3dmark2000/2001!

[topic=158216]

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
TweakersOnly: Bedankt voor de (bijzondere :)) tip, maar aangezien mijn crashes zich ook voordoen onder Win2000 denk ik niet dat dit de oorzaak is.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26
Een heel andere mogelijkheid:

De Soundblaster Live 1024 schijnt in Windows
95/98 problemen te hebben met het VMCPD.VXD bestand in de WINDOWS\SYSTEM\VMM32 directory. Probeer als oplossing het gelijknamige bestand van de WIN95/WIN98 installatie CDrom te extracten. Bij de Win98 CDrom staat het bestand ingepakt in WIN98_45.cab, of ergens in die buurt. Bij Win95 weet ik het niet.

In ieder geval, als het originele bestand weer op de HD staat, moet de computer opnieuw worden opgestart. Daarna zouden er geen problemen meer moeten zijn.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Allemaal weer bedankt voor het snelle antwoorden, dit is fantastisch! :)

Bollie: ik heb net iets dergelijks geprobeerd (800@800 met voltage op 1.8v), maar heeft niet geholpen.

Aardbei: Ik draai gewoon de 4.29 final drivers, en volgens mij heeft dit probleem zig met alle via''s voorgedaan (speel niet zo vaak spellen, vandaar de onzekerheid ;))

SIayer: fast writes uitzetten heeft niet geholpen. IRQ''s ga ik nu naar kijken (dit ook als reactie op wearetheborg).

gamertothemax: Ik heb het net geprobeerd met verhoogde voltages, helaas zonder succes.

• BC3 Victim
sorry maar als ik hier naar kijk denk ik meteen aan voeding, ik weet het vrijwel zeker

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
tineau: Die patch was toch voor 3d applicaties en -spellen? Dan zou hij bij mij namelijk niet helpen, want ook in bijvoorbeeld Commandos (lijkt me toch 2d ;)) crasht mijn pc.

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 23:32 schreef Pathfinder het volgende:
Allemaal weer bedankt voor het snelle antwoorden, dit is fantastisch! :)

Bollie: ik heb net iets dergelijks geprobeerd (800@800 met voltage op 1.8v), maar heeft niet geholpen.

Aardbei: Ik draai gewoon de 4.29 final drivers, en volgens mij heeft dit probleem zig met alle via''s voorgedaan (speel niet zo vaak spellen, vandaar de onzekerheid ;))

SIayer: fast writes uitzetten heeft niet geholpen. IRQ''s ga ik nu naar kijken (dit ook als reactie op wearetheborg).

gamertothemax: Ik heb het net geprobeerd met verhoogde voltages, helaas zonder succes.
installeer heel ff die patch!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Kijk eens of je agp van 4x terug kan zetten naar wat minder (in je bios)... scheelt bij mij een hoop vastlopers.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Marv: al geprobeerd, dit viel bij mij onder de (performance) bios opties.

Verwijderd

ligt aan je voeding. meestal trekt een 235W geen GeForce 1 kaart --> in windows etc. perfect, maar vastlopers in 3D (games).

ik heb hetzelfde gehad. systeem liep telkens in 3D vast, alles geprobeerd. nieuwe enermax 330W voeding --> geen vastlopers meer!!!

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Dat was dan ook het eerste wat ik heb geprobeerd :)

Verwijderd

Vermoed op het moment ook dat het aan je voeding ligt.. Ik heb namelijk wel een 300Watt voeding erin liggen en alles werkt nu perfect... Gewoon proberen.. 235 Watt is toch wat weinig voor jouw systeem

Verwijderd

Sjit, moet me aansluiten bij mijn voorgangers >:)

GF1 en AMD TB combi heeft een "enorm" wattage nodig. Probeer voor de grap eens een ouder kaartje o.i.d.

Een beetje computerzaak laat je die voeding uitproberen: Als het niet opgelost is, geld terug...Eerst wel ff informeren :)

Andere optie is inderdaad de Live: Kijk anders ff of ie ook vastloopt zonder dat die live erin zit... (is minder moeite dan de voorafgaande opties...:))

Verwijderd

weet niet of je dit hebt gehoord
http://www.tweakers.net/nieuws/16543
maar dit geldt dus ook voor onze KT7 ik heb het ook gehad dat hij steeds crashde tijdens een spel of film dat zou dus 90% door dit kunnen komen alleen ik had geen update maar een repair bill van 140 PIEK :'( dus kijk effe of je die bios update al kunt vinden

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
IRQ''s zijn niet geshared (volgens het schermpje bij het opstarten).

Onovergeklokt draaien helpt niet.

Ik vraag me alleen af: zou een grafische benchmark als 3DMark dezelfde uitwerking hebben als een spel? (--> vastloper)

Verwijderd

Als je iets met AMD wilt doen, dan heb je 300W minstens nodig !!!!!!!!!!!

Gooi alle overbodige hardware overboord, weg met de com-poortjes, als je een usb-printer hebt doe die lpt-poort ook maar weg, usb-muis? doe die ps/2 ook maar weg.

Stel in de bios (als je bios dat kan) handmatig de irq verdeling in, eerste irq =3, tweede irq =4, derde irq =5, vierde irq =7,...

Verplaats de kaarten zo, dat je geen gedeelde irq''s heb.

fdisken en je hdd formatteren (daar kwijlt elke windoos:( voor!!!)

herïnstalleer je windoos

installeer EERST DE NIEUWSTE VIA-CHIPSET DRIVERS.

dan de andere nieuwste drivers in logische volgorde
(vb. eerst je geluidskaart dan je joystick en gamepads en niet omgekeerd)

[edit]
Klok alles normaal !!!

[edit]
Flash je bios met de nieuwste bios. Bij mij heeft de laatste bios versie van ABIT de SiSoft Sandra 2001 vastlopers opgelost.

• Gamer

Gamer

Electrified

ivm die 235 watt, mijn duron en die geforce 1 ddr hebben een tijdje gedraaid op die wattage. kan zijn dat dit je prob is, maar betwijfel het sterk.
had ook een soundblaster live 1024 en 2 hd, 1 dvd en 1 cdrw, nooit dit probleem gehad.

het probleem kwam met die nieuw proc.
als je tijd hebt, post even je bios settings,
kunnen we ze even vergelijken.
succes
*D*D*D

Verwijderd

In het begin had ik ook KT7-raid en Thunderbird 900 voor 99% vastlopers. In de winkel had ik een ander KT7-raid mobo en Thunderbird 800 gewisseld en het werkt goed.

Toch maar de bios updates controleren.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Ik begrijp er niets van, maar ik geloof dat mijn pc niet meer crasht! Ik heb de patch waar tineau het over had geïnstalleerd, en m''n bios opties teruggezet naar wat ze volgens mij waren, en sindsdien is ie niet meer vastgelopen (ook niet onder Win98)!

In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp, en jullie horen het wel als hij toch weer begint te crashen ;)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Ik draai overigens de nieuwste bios.

En gamertothemax: als jij een programmaatje weet om ze automatisch op te slaan vind ik het goed, anders is het veel te veel schrijfwerk :)

• BC3 Victim
ehm.. je hebt ''t ding overgeclocked en hij is niet stabiel.. rara :)

Stap 1 voor een overgeclockte PC welke niet stabiel is is stoppen met overclocken. Pas daarna ga je een nieuwe voeding kopen, want die heb je wel nodig :)

Verwijderd

Pathfinder, ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan alleen onder win98. Random crashes maximaal na een half uur of 3 kwartier. Die win 2000 patch heb ik dus helemaal niets aan. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar je bios-settings, want ik vermoed dat daar de oplossing zit, als ik deze thread zo volg.
Ik heb een Abit kt7a, dus zoveel verschil zal er in ons bios niet zitten. Kun je me je settings misschien mailen (ik weet het, is veel werk)

verschijnselen: dvd-kijken van anderhalf uur wordt 2 keer onderbroken door systeemcrash/lockup)
3dmark2001 kan hooguit 3 keer achter elkaar gedraait worden.
unreal Tournament kan niet continue intro draaien (lockup)

Mijn systeem:

350 watt voeding

abit k7Ta (met 4in1 4.29)

duron 750@(750-975, probleem blijft bestaan bij lagere clocks, en soms al bij temperaturen onder de 40 graden)

Ati Radeon sdr @ (160-175, maakt ook niet uit, temperatuur van de videochip bevindt zich soms net boven het vriespunt, dus oververhitting is ook uitgesloten, ik heb de nieuwste stabiele drivers)

aureal SQ 2500

128 Mb 133 Mhz geheugen (niet overgeklokt, memory timings zo passief mogelijk, cas 3, geen interleaving e.d., zelfs teruggezet tot 100 Mhz, helpt niets)

Verwijderd

oops: fjderoode1@freeler.nl

• IKBENGEK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-10-2014

IKBENGEK

Driving for passion

AMD adviseert voor hun processors een 300Watt voeding

Het leven begint bij 200km per uur

Verwijderd

ik zit ook met dit probleem. Ik kan nu zelft geen nieuwe via 4in1 drivers (de)instaleren! Alles wat maar met die via drivers te maken heeft resulteerd in een blauw scherm of vastloper. Aan oc-en kom ik al helemaal niet toe, ook 3d mark 200 loopt keer op keer vast!

Specs:
A7V133 rev 1.05
TB 1Ghz/266 Axia ALPA PAL6035 YS-TECH fan
256MB Corsair CAS2 PC150
ATI Radeon 32MB DDR
Maxtor 30,7GB 7200rpm ATA100
SB Live Value (slot 4)
Rockwell 56k (slot 2)
Realtec NIC (slot 5)
Adaptec 2904CD SCSI (slot 3)

Pioneer SCSI CD-ROM
ACER 16x40 DVD

Dit alles zit in een Aopen HQ-45 met 250W voeding.

Ik word echt knettergek :'(

...

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Ik zal vannacht als test 3DMark 2001 Pro ''s laten draaien, en kijken of ie vastloopt.

• BC3 Victim
zelfde soort problemen (lockups bij games en films) hier
- Duron 800@800 op Abit KT7 (momenteel nog de UL bios versie)
- 2x128Mb PC133
- 300W voeding
- Creative Geforce2 GTS (momenteel zelfs gekoeld door er een fan uit een oude voeding overheen te laten blazen) met de laatste officiele Creative drivers (= Nvidia''s 6.43)
- SB Live Value (misschien is deze het probleem)
- 2 HD''s (5400rpm), 1 cd-rom, 1 SCSI Plextor
- Accton NIC 10/100Mbit
- zo''n Adaptec SCSI kaartje voor speciaal voor writers
- win2k met DirectX8 (maar bij de 7 deed ie het ook al)

reeds geprobeerd:
- win2k AGP fix van M$ en die reg edit van tineau
- AGP driving control op EA gezet
- core voltage verhoogd
- laatste 4in1 (4.29)
- RAM op CAS2 en CAS3 (zijn trouwens twee dezelfde reepjes)
- fast write aan en uit

Die recente VIA bug lijkt mij hier nie echt van toepassing want grote AVI files kopieren van ene HD naar de andere (verschillende IDE channels) is geen enkel probleem. Ik dacht trouwens dat KT7 een 686A Southbridge heeft (kan nie checken want tis te donker in m''n case en ik heb hier geen zaklamp)
Ook 3DMark 2001 voltooit de benchmark zonder lockups maar misschien duurt die nie lang genoeg om ne lockup te veroorzaken, sebiet es de demo continu laten draaien.
Het rare is ook dat in het begin alles goed ging, misschien nog es formatteren en herinstalleren...

De Gouden Tip is zeer welkom want ik wil nu es eindelijk ne film in één keer uitkijken en eindelijk B&W verder spelen dan 10min intro en tutorial :(

Verwijderd

Je moet die bios flashen, ik heb WZ versie, voor de WZ versie kan ik crashen bij SiSoft Sandra 2001.

Verwijderd

Pathfinder het is vrijwel zeker de voeding.

Verwijderd

Bij mij lijkt nu alles stabiel te zijn, behalve 3dmark2001, als ik het 5 keer herhaal. Dan hangt hij meestal in de 3e of 4e keer dat hij de 32-bit auto-demo draait.
Maar vannacht heeft hij onafgebroken UT-intro gedraait, en dat kon hij eerst niet. De oplossing daarvoor zat hem in de nieuwe ATI-radeon drivers en VIA 4in1 4.29. Ik heb inderdaad het WZ bios.
Ik hoop nu dat alleen 3dmark2001 vastloopt en alleen als ik hem meerdere keren draai, maar zeker weten droe ik het nog niet.

Verwijderd

Mijn Config:

300Watt voeding
ABIT kt7a
Athlon 1,2Ghz
128MB Ram 133mhz
Geforce256
SBLive platinum

Had ook enorm veel lockups.
VIA 1.29 geinstalleerd en zowat alle bekende patches en fixes. Maar niets hielp tot ik vannacht mijn SB Live eruit haalde. UT Intro draaide de hele nacht...
Wordt maar weer effuh tijdelijk de AWE64 erin douwen.. :(

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
3DMark 2001 was verdwenen vanochtend (vastgelopen dus). Blijkbaar zijn mijn problemen nog niet opgelost.

Ik heb eigenlijk niet zo''n zin om terug te flashen naar WZ, dus dat zal ik niet doen.

Bios opties zal ik later vandaag nog even opschrijven en hier posten (voor de liefhebber ;)).

En dan nog even verder zoeken naar de oplossing, zonder een nieuwe voeding te kopen. Komende nacht zal ik 3DMark 2001 weer laten draaien, maar dan met de SB Live uit m''n pc.

En TaXaN: B&W draait bij mij wel goed lijkt het (heb nog niet langer dan 45mins achter elkaar gespeeld echter), films doen in ieder geval wel vlekkeloos.

Als ik nog vergeten ben te reageren op iemand moet je het even zeggen, ik heb het een beetje druk op dit moment :)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Overigens heb ik nog van iets anders last, iets wat een van de dingen schijnt te zijn die bij de Southbridge bug hoort: soms kraakjes in het geluid (Winamp). De homemade patch heeft dit niet verholpen overigens. Het kan ook iets anders zijn natuurlijk :)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Mijn geluidskaart is er nu uit, vanavond gaat 3DMark aan om te testen.

Hier de huidige bios-opties.

De snelste manier om ze te noteren vond ik om alleen de waardes op te schrijven (en dan alleen degene die op dit moment te veranderen zijn), dus hier is de lijst:

Softmenu III Setup
User Define
x10
100/33MHz
0
Disabled

User Define
1.825v
3.30v

Fast
3
Enabled
Enabled
Enabled
HCLK+PCICLK

Advanced BIOS features
Disabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
HDD-0
CDROM
Floppy
Disabled
Disabled
Disabled
On
Enabled
30
250
System
Non-OS2
Enabled* (zie onderaan)
Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
0

Advanced Chipset features
SDRAM 8/10ns
SDRAM 8/10ns
SDRAM 8/10ns
4-Way
AUTO
Di
3
Disabled
Enabled
Enabled
Enabled
Disabled
Disabled
128M
Enabled
Auto
Supported
Optimal
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled

Integrated Peripherals
Enabled
Ato
Auto
Auto
Auto
Enabled
Auto
Auto
Auto
Auto
Enabled
AGP
Enabled
OS
Enabled
Enabled
Disabled
Disabled
Disabled

Power Management Setup
Power Management (User Define, Disabled, Disabled, Disabled)
S1(POS)
Yes
All Modes -> Off
V/H SYNC+Blank
NA
Instant-Off
Wake Up Events (ON, NONE, ON, ON, Disabled, Disabled, Disabled, ON, IRQs Activity Monitoring (5 x Enabled, 4 x Disabled, 3 x Enabled, Disabled))

Verder alles default, behalve IRQ 5. Deze staat op Legacy ISA voor m''n netwerkkaart.

* = Video BIOS Shadow. Ik dacht eigenlijk dat ik deze op disabled hat staan. Als de andere mensen met vergelijkbare problemen even willen kijken of zij deze op enabled of disabled hebben staan, graag. Misschien is het wel de oorzaak (ik heb nu niet genoeg tijd om het uit te testen).

• Gamer

Gamer

Electrified

zal de mijne even bekijken
momentje
maar io op 3.30 ? toch laag hoor.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
3.30v is de default...

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Even voor de mensen die ook vastlopers hebben: hoe hebben jullie je io voltage staan?

• Gamer

Gamer

Electrified

Op dinsdag 17 april 2001 20:10 schreef Pathfinder het volgende:
Mijn geluidskaart is er nu uit, vanavond gaat 3DMark aan om te testen.

Hier de huidige bios-opties.

De snelste manier om ze te noteren vond ik om alleen de waardes op te schrijven (en dan alleen degene die op dit moment te veranderen zijn), dus hier is de lijst:

Softmenu III Setup
User Define /User define
x10 /x10
100/33MHz / 133/33
0
Disabled

User Define
1.825v
3.30v / 3.50

Fast /normal
3 /2
Enabled
Enabled
Enabled
HCLK+PCICLK /HCLK

Advanced BIOS features
Disabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
HDD-0
CDROM
Floppy
Disabled
Disabled
Disabled
On
Enabled
30
250
System
Non-OS2
Enabled* (zie onderaan)/ Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
Disabled
0

Advanced Chipset features
SDRAM 8/10ns /turbo
SDRAM 8/10ns /turbo
SDRAM 8/10ns /turbo
4-Way
AUTO
Di
3 /2
Disabled
Enabled
Enabled
Enabled
Disabled
Disabled
128M
Enabled
Auto /manual /EA
Supported
Optimal / default
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled
Enabled

Integrated Peripherals
Enabled
Ato
Auto
Auto
Auto
Enabled
Auto
Auto
Auto
Auto
Enabled
AGP
Enabled
OS
Enabled
Enabled
Disabled
Disabled
Disabled

Power Management Setup
Power Management (User Define, Disabled, Disabled, Disabled)
S1(POS)
Yes
All Modes -> Off
V/H SYNC+Blank
NA
Instant-Off
Wake Up Events (ON, NONE, ON, ON, Disabled, Disabled, Disabled, ON, IRQs Activity Monitoring (5 x Enabled, 4 x Disabled, 3 x Enabled, Disabled))

Verder alles default, behalve IRQ 5. Deze staat op Legacy ISA voor m''n netwerkkaart.

* = Video BIOS Shadow. Ik dacht eigenlijk dat ik deze op disabled hat staan. Als de andere mensen met vergelijkbare problemen even willen kijken of zij deze op enabled of disabled hebben staan, graag. Misschien is het wel de oorzaak (ik heb nu niet genoeg tijd om het uit te testen).
rest ongeveer hetzelfde
groeten

Verwijderd

Ik heb bij mijn FSB overclocking Vcore 1.8V en +Vio 3.4V.

Verwijderd

Bij mij loopt nu eigenlijk alles vlekkeloos, behalve 3dmark2001. Dus misschien is het een bug in 3dmark2001. Ik heb heen soundblaster, maar een Aureal Vortex, dus dat kan het ook niet zijn.
video bios staat uit.
voltage op 1.85
io op 3.5, maar ook wel eens op default. Het lijkt allemaal niet zoveel uit te maken.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik heb ook problemen dat 3DMark 2001 crasht en dat ik vastlopers en blauwe schermen krijg in spellen. Ik denk dat ik mijn bios maar eens moet flashen dat wil ook nog wel eens helpen. Wie weet trouwens of het ook kan komen doordat je je DMA van je HDD en/of je CD-ROM aanzet?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Heb nu een PCI128 in mijn PC gedaan ipv mijn sb live en slaat nu niet meer vast maar krijg wel veel GPF''s en VC++ Runtime meldingen.. Dus ben er in zoverre op vooruit gegaan dat ik niet meer hoef te rebooten elke keer. MAAR NOG STEEDS @$(*@($ natuurlijk.

Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de Driving range op EA zetten, schijnt een goeie setting voor GEFORCE 256 te zijn dus misschien is dat het..

Heb ook al geprobeerd UDMA uit te zetten maar maakt bij mij niks uit. Krijg trouwens wel vaak de melding in de event viewer van Win2k dat mijn IDE controller een hardware failure heeft!?!?!?!?!? en de cdrom geeft af en toe de melding dat de cd badblocks heeft :( ..

Ik begin de moed een beetje kwijt te raken. Maar vanavond nog effuh de driving range van de AGP op EA zetten misschien dat dat werkt.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Mijn pc heeft zonder SB Live 6 uur lang onafgebroken 3DMark 2001 gedraaid, zonder te crashen. Toen heb ik mijn geluidskaart er weer in gedaan, en heb hem weer laten lopen. Hij heeft de afgelopen twee uur kunnen draaien, en is niet gecrashed :?

Helaas heb ik nu niet meer tijd, want morgen ga ik voor een week naar Griekenland :9:9:9
Dit zal ook mijn laatste post zijn nu :)

Verwijderd

Ik denk dat ik het probleem heb: een bad sector in de windows swap file! Dat geloof je toch niet? In ieder geval draait 3dmark2001 nu voor het eerst probleemloos 5 keer achter elkaar door.

Verwijderd

oeps.. zag niet dat je al zover was.. uuh.. hey.. als je een nieuw moederboard erin gooit... doe het dan wel ANTI STATISCH HE! E als die winkel je het board in een een boterham zak meegeeft.. lol.. dan moet je hard beginnen te lachen aub!

• BC3 Victim
Ehm.. die ''bad sector'' kreeg je die _voor_ de crashes of erna? Is je windows in de tussentijd wel eens vastgelopen?
Kwam ie met scandisk tevoorschijn?

Dan zou het best eens kunnen dat je een symptoom te pakken hebt, en niet de oorzaak..

Maar ja, als ''t ding blijft werken, dan blijkt mijn paranoia overbodig :)

Verwijderd

Die bad sector heb ik net gevonden, hij is er voor het eerst. Maar hij zat precies in de swapfile (Die op dat moment helemaal niet zo groot was). Ik heb scandisk gedraait, nadat ik virtual memory had uitgeschakeld (swapfile blijft blijkbaar op harddisk staan), om daarna met disk defrag en vastzetten virtual memory op precies 512 MB, virtual memory sneller te maken.
Nu de bad sectors (6 stuks op 1 plek) gerepareerd zijn, loopt alles als een zonnetje. Nu maar hopen dat het er niet meer worden...

Verwijderd

Nou, bij mij is het nog steeds mis..
Heb de SB Live er weer ingedaan en de Beta BIOS van Abit kt7a geinstalleerd waarvan ze zeggen dat ze de 686B southbridge corruption hebben opgelost, maar nog steeds #($*#.

Heb dus nu werkelijk alles geprobeerd:
- Alle VIA 4-1 versies die er zijn.
- AGP 1x, 2x, 4x
- AGP Driving range -> auto -> EA
- Enhanced chip performance uitgezet
- voltage een tikje omhoog of omlaag
- Andere hardeschijf geprobeerd.
- Andere IDE kabel (ATA33)
- Memory Hole 15-16MB aan/uitgezet (wat de KT7A FAQ voorstelde)
- VIA latency patch
- AMD AGP patch van microsoft.
- Liveware 3 met liveservice.

M.a.w. zo''n beetje alles wat ik kon vinden.
Ik snap er werkelijk helemaal niets van.
Het enige dat de patch gedaan heeft is dat mijn CPU niet meer zo warm wordt. Komt nu onder stress niet meer boven de 45 graden uit.

Het rare is ook dat het ook niet zomaar afentoe vastloopt maar altijd op bepaalde momenten.
Bij 3D Mark 2001 bijvoorbeeld altijd op het moment dat ie aan het laden is.
Bij Unreal Tournament bij een level change.
Bij counter-strike als ie OF aan het laden is OF een geluid wilt afspelen.
Maar dus niet ELKE KEER.
Soms kan ik wel 3 uur spelen met UT en dan nog niet eens de eerste level change. Zelfde geld voor alle andere apps/games.

Lijkt dus wel iets met de IDE controller of zo. Maar mijn hardeschijf is uitgesloten aangezien ik meerdere heb geprobeerd en bij alle de symptomen zich ook voordoen.
Geheugen problemen lijken me ook uitgesloten omdat het dan volgens mij veelste onverwachts moet komen en dat is niet het geval.

DAMN!!! ik word echt helemaal kierewiet hiervan. Dan maar een andere moederbord halen want dit is al de tweede KT7A waar ik problemen mee heb. Bij de vorige was de hele PCI Bus naar de kl%t#. ;(

edit:
En ik heb mijn comp nog niet eens ge OC''d sinds ik hem heb gekocht omdat ik hem eerst stabiel wilde krijgen

Verwijderd

kul..je kan in win2000 prima irq verdelen..

jah.. het is hoogstwaarschijnlijk ofwel een te slappe voeding (test dit door er wat hardware uit te trekken.. hd''s, cd-rom spelers.. geluids kaarten ed) ofwel overclocking (maar het lijkt me sterk datje zo stom bent ;))

Anyways... check de voeding en anders moet e even een geheugen test doen.

Verwijderd

Hehehe,
Geloof mij. heb werkelijk alles geprobeerd.
Win98se, winME, win2k en dan ook nog bij allemaal PRECIES dezelfde symptomen.. UT die vastslaat bij levelchanges, 3dmark 2001 bij het begin of halverwege wanneer ie aan het laden is etc etc etc.
En voeding zou ook te onlogisch zijn, dan zou ie TE onvoorspelbaar moeten vastslaan en dat is dus niet het geval (of gok ik hier mis).

• BC3 Victim
:)Koop een beter moederbord :)

Pagina: 1