[BC3] Windows cachen in geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Bestaat er iets wat het volgende doet: (moet volgens mij softwarematig lukken, dus misschien zit ik verkeerd in hardware)

Je zet PC aan.
Je besturingssysteem wordt in een deel van je (grote) interne geheugen gezet waardoor je PC supersnel is na dat inladen.

Je werkt met je PC...............

En als je klaar bent, sluit je je PC af en schrijft de computer alle gegevens weer weg naar de harde schijf zodat je de boel niet kwijtraakt, waarna de computer met een gerust hart kan slapen.

Lijkt me ideaal... bottleneck harde schijf is dan gedeeltelijk foetsie.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

eeehhhmmm ... Heet zoiets niet de Slaapstand

Verwijderd

Ja, of Hibernation dacht ik....

zit in windows ME

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 23:59

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Dat is inderdaad hibernation.

En dat het in W2K zit weet ik zeker.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Ja, slaapstand (hibernation) zit al in Windows, maar is net iets anders als wat jij zegt. Het probleem met jouw verhaal is dat als je PC crasht, je al je info kwijt bent.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Zit ook in Windows Me, NT4 en Windows XP. Probleem is dat al je hardware (drivers dus) moet snappen wat er gebeurt. Met nieuwe dingen is dat geen punt, maar heb je iets vagere zooi dan kan het restoren wel eens fout gaan.

Professioneel Hyves-weigeraar

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Moet wel kunnen denk ik, met een fikse RAM-drive en een maar batch files voor het kopiëren, net zoiets als booten vanaf een cd...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Lijkt op iets wat ik ooit gehoord heb:
Iemand die 1Gb ram had, en bij het booten op een of andere manier Windows naar de ram kopieerde en halflize...
Die kerel joint een server en hij was er voor hij het wist... :9~
Bedoel je zoiets?

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Ik bedoel dus NIET hybernation. Daarbij schrijft windows alles meteen weg naar de harde schijf en laadt niet het hele besturingssysteem in het geheugen.

Wat ik wil is inderdaad wel enigzins met een ramdrive te vergelijken. Je kopieert je besturinggsysteem voor het booten op een ramdrive, waarna je het besturingssysteem opstart vanaf diezelfde ramdrive.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
het bestaat/kan dus niet?

Verwijderd

Jawel, het bestaat....

Heb het ook al gezien bij klein neefje van 10 jaar :) die heeft ook 500 MB ram (of meer ?) en die kon z''n systeem in enkele secs booten, omdat het OS al in het ram geladen was...

maar het fijne weet ik er ook niet van...

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:51
Het lijkt me in ieder geval heel erg lastig. Voordat Windows gelooft dat het op een bepaalde ramdrive geïnstalleerd staat moet je het volgens mij eerst daarop installeren. En bij de install moet je af en toe rebooten, dus erg lastig allemaal. Je zou iets moeten hebben die een schijf (bijv. C:) in RAM laadt en schijf C: disabled en de RAMdrive C: noemt.

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Search the internet for Suspend to RAM
Het wordt veel in Laptops en flinke servers gebruikt.
MOBO blijft aanstaan of als je de bak echt afsluit kan je Suspenden to Disk.
Echt een truukje om je Windows VOLLEDIG in het ram geheugen te krijgen weet ik niet.
Hij heeft praktisch altijd wel een DLL of swapfile nodig.

-=!@@D!=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
weet iemand hier ook een antwoord op ondertussen? We zijn alweer een fijn eindje verder.

Het idee is dus dat ik in windows mijn geheugen supereffectief gebruik en dat alles al in het geheugen geladen is.

Het is nu NOG interessanter dan vroeger, omdat geheugen toch niets meer kost.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Voor win95 en win98 had je destijds iets als VRAMDIR. Zoek maar eens op google ofzow.
Dat ding ging gewoon een hele directory in je geheugen zetten. Probleem was wel dat ie nooit naar de harddisk schreef, alleen als je trial period van 30 minuten afgelopen is, of als je windows afsluit.

• DJ
  • Laatst online: 19-08 12:51

DJ

Ik heb het ooit eens met Windows3.11 gedaan :) Dat liep snel :9~

Voor Win9X moet het volgens mij ok mogelijk zijn . . . ik heb ooit eens een artikel gelezen in een PC blad (was Computer Totaal (van HCC) geloof ik), waarin uitgeledgd stond hoe je Windows95 van een CDROM kon starten. Dit was dan wel handig, want dan was het een soort 'rescue' CD, die in elke PC werkte, zolang er maar een IDE CDROM in zat. Ik denk dat als je dat kunt vinden, je de sleutel gevonden hebt. Want dan kun je die CD naar RAMDRIVE kopieren, en viola :)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik zal het eens zeggen. Palm(top)jes en organisers hebben het al een poosje. Die dingen hebben alleen maar geheugen, Windows (ja van Microsoft, ik ben alleen de naam/versie even kwijt) wordt gestart als de machine aangaat. Binnen 2 seconden staat volledig windows en een soort agenda op het beeld. Via een soort pen kan men dan de keuzes maken.

Laatst nog op Tweakers gezien: horloges met Linux erin.

Even opgezocht. Het was Windows CE (voor palmpjes enzo)

• Stropdas
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Of met Linux booten en in Lunix een flinke ramdrive maken waar je dan met VMware oid een Windowsmachine emuleert :D

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Op maandag 16 april 2001 17:48 schreef FrankGuthrie het volgende:
Dat is inderdaad hibernation.

En dat het in W2K zit weet ik zeker.
Nopes, ik denk dat hij bedoelt als je aan het computeren bent dat ie dan alles in zijn geheugen heeft, en dat is bij Hibernaten niet zo :)

Hibernating is dat ie als je afsluit een deel van je kernel en je werk in het geheugen plaatst :)

Verwijderd

This should do the trick:

http://www.heise.de/ct/english/99/11/206/

wel ff geduld hebben, een extra computer om op te klooien, etc...(ben er nog steeds niet aan toegekomen, maar valt te proberen omdat ik nu vmware heb...alleen te weinig geheugen [384MB] op een P2B @ 350Mhz )

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
werkt helaas niet met win2k of winxp :(

• _JGC_
  • Laatst online: 02:01
Hey, dat artikel stond vorig jaar in de Computer Totaal, zelfde autoexec.bat, zelfde config.sys, zelfde MSDOS.SYS, zelfde werkwijze...

man, wat een slecht blad, dat ze zonder bronvermelding zo'n artikel vertalen in het NL |:(

(C't doet dat nml wel als ze iets overnemen)
Pagina: 1