[BC3] Raad voor een file/dedicated server

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik zou een file- en dedicated server willen samenstellen met als doel kleine LANs (10-20 man) te voorzien. Ik wilde gaan voor een MicroATX systeem zodat ik weinig plaats nodig heb.

Ik dacht aan een mobo met video, audio, LAN onboard, 128MB RAM, 20GB HD, CPU 500-700MHz, CDROM, kast.

Kan mij iemand zijn wijze woorden hierover geven. De bedoeling is niet high end. Gewoon simpel ding voor rond de 1000,- Monitor, keyboard en muis niet bij tellen.

UPDATE

Dit lijkt me een geschikt bordje:
http://www3.giga-byte.com/products/7zmm.htm

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ziet er als een leuke keuze uit dat mobo-tje.

On-board video kan voor sommige OS-en lastig zijn (een 8 MB AGP kaartje met bijv. RivaZX chippie is niet zo duur), on-board LAN is wel handig (een losse RealTek 8139 Nic kost trouwens ook niet echt veel). Als OS zet je er Linux op, kan je bakkie zowel als FTP-server zijn werk doen in het netwerk als via Samba SMB file servertje zijn (SMB = ruwweg windows protocol voor file sharing). Werkt perfecto.

''K heb zelf een Celeron 300A@450 met 128 MB op een Abit BE6-II (max 8 IDE devices), 8 MB RivaZX, 3Com nic [3c905BTXNM] zonder monitor,kb of muis in de hoek staan als fileserver. Is wel handig om je MP3''s zo te delen en heeft op LAN parties geen probs met 16 users. OS is trouwens RedHat linux 7, file sharing via Samba en FTP draait.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Interessant.

Maar dan heb je een gewone size kast ? Ik wil zo''n klein kastje en eigenlijk geen insteekkaarten, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/Netpc/Images/netpc.jpg
www.asus.com/products/Netpc/index.html

Ook heb ik geen ervaring met Linux en wil ik er Win2k op draaien. Welke Windows2000 zou ik best pakken ?

• Pantagruel

Pantagruel

Op zaterdag 14 april 2001 02:01 schreef Sharkbyte het volgende:
Interessant.

Maar dan heb je een gewone size kast ? Ik wil zo''n klein kastje en eigenlijk geen insteekkaarten, zoals deze:

Ook heb ik geen ervaring met Linux en wil ik er Win2k op draaien. Welke Windows2000 zou ik best pakken ?
Da''s inderdaad een compact kastje ;)

Als je win2K server wilt draaien zal de onboard videokaart en LAN adapter geen prob geven (verwacht ik ivm driver support). De pest van Win2k is wel de prijs (of je moet een warez install hebben >:) ) en de eisen qua memory (256 MB eigenlijk).
Linux is wat milder qua geheugen (128 MB is ok), een linux distro heb je vanaf een pc blad (RedHat 7 of SuSe 7.x beta releases) maar dan moet je wel gaan lezen en er zin in hebben. Samba is relatief eenvoudig in te stellen.

Mijn bak is inderdaad een normaal formaat ATX kast (2 x 3 1/2 " intern [rekje voor 4x extra is in de maak], 2 x 3 1/2 " extern, 3 x 5 1/4 " extern) ivm het mobo. De kast was wel een krijgertje (wat krassen en zo maar ja in de donkere hoek valt dat niet op :P ). Daarnaast is de ruimte die er inzit wel handig ivm de max. 8 IDE devices die op de BE6-II kunnen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• MGSNK
  • Laatst online: 19-08 11:16
koop een gigabyte mobo, de ga-6wmm7, en laat ik er nou net eentje overhebben... >:)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zaterdag 14 april 2001 02:01 schreef Sharkbyte het volgende:
Interessant.

[afbeelding]
www.asus.com/products/Netpc/index.html

Hehehe kewl een Asus NLX daar heb ik er al 1000 van gebouwd ofzo, die zijn er echt in onwijs veel uitvoeringen.
Met lan,video,sound enzo onboard.
Maar ik zeg je vast dat hier maar 1 pci kaartje in kan mbv een riser kaart.

Typo :(

Alle proemn in n drek

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ah zo. Toch maar eens in die Linux verdiepen dan. Dit moederbord is wel tamelijk zeldzaam (hij staat niet in de price-watch) weet iemand wat hij kost en wie hem levert in de buurt van Limburg ? Ook de kast is een probleem.

Aangezien hij als een simpele file/dedicated server nodig is, heb ik alleen de behoefte aan de proc, drive en RAM. Maar videokaart moet ik sowieso ook hebben, en een Savage4 is nog redelijk.

Bierkameel: wat kosten die Asus dingen ? En waar zijn die te vinden ?

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ga hier thuis binnenkort een PII 400 inrichten als Windows 2000 Server. Kan ik gelijk bezig voor m''n 2000 upgrade MCSE gebeuren. Heb ook al aan Linux + Samba zitten denken, maar heb daar niet genoeg kaas van gegeten om zeker te weten dat ik niet al m''n shit kwijt ben als het mis gaat.

• Pantagruel

Pantagruel

Op zaterdag 14 april 2001 12:15 schreef Skoezie het volgende:
Ga hier thuis binnenkort een PII 400 inrichten als Windows 2000 Server. Kan ik gelijk bezig voor m''n 2000 upgrade MCSE gebeuren. Heb ook al aan Linux + Samba zitten denken, maar heb daar niet genoeg kaas van gegeten om zeker te weten dat ik niet al m''n shit kwijt ben als het mis gaat.
Kwijt raken alleen als je de boel wist of de harddisk crashed en dan kun je ongeacht OS niet veel meer. Backups helpen dan wel, ik heb in de tijd aardig wat incremental backups gemaakt en heb dus alle data wel op cdr liggen.
Ik heb vandaag nog de wat minder strakke actie gehad om de schakelaar van het blok om te zetten terwijl de linux bak draaide (en ja dan gaat tie uit :( ). Na een fsck run (checkdisk voor linux) gaat de boel weer als een speer. Nog geen bytje verloren.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
Ik zou iig meer geheugen erbij kopen, zo kan je tot 4 gameservers op 1 computer laten draaien, en is natuurlijk een stuk sneller met meer users, het liefst nat. 512 meg, maar 256 is zeker voldoende.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat denk je hiervan:
http://tw.msi.com.tw/product/main_show.asp?pro_name=MS-6209

en de dealers ervan (clickable map)

http://www.msi-computer.nl/wheretobuy/vknl/vknl_map.htm

Compleet systeem inc LAN in een supermooi en erg klein kastje. Celeron/PIII erop en klaar is je gameserver :) (die 810 set is zo gek nog niet ;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
dit ding kost by norrod ongeveer 760 piek inc btw maar zonder proc/HD. Krijg je dus een barebone systeem, kast + mobo.

Omdat het een 810 mobo is heb je sound en VGA on board, en er zit ook een ethernet on-board.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Die combo ziet er wel interessant uit:
- 90W power supply
- Intel Ethernet

Maar ik had liever een Duron proc erop gestoken. Ook vind ik die videokaart wat miniem: 4MB. De Savage4 wat op het Gigabyte moederbord zit is leuk.

Weet iemand wat zo''n kast kost ?
BTW: wat software zou ik best gebruiken voor de fileserver functie ? Rekening houdend met waarschijnlijk Windows 2000 en alleen bedoeld voor LANs van 10-20 man ?

• BC3 Victim
Tsja, ''t is inderdaad socket 370. Wat die kast kost had ik al aangegeven :)

Overigens is het een 810 Chipset, dus geint. video. Je wil ''t ding toch als server gebruiken, dus waar heb je die video voor nodig?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Om soms ook thuis eens te gebruiken of op een LAN om een spel te spelen. Niet veel maar toch dat het iets kan draaien. Weet iemand de prijs van dat Gigabyte mobotje ?
Ik wil namelijk gaan vergelijken inprijs en prestatie en op het moment heb ik maar 1 mobo.

BTW: Kan een 90W voeding (of een 150 in een AMD systeem) wel een CDROM, HD en proc sturen ? Dit lijkt me toch weinig of denk ik dat maar.

• BC3 Victim
Die 810 zit een i740 in, is helemaal zo slecht nog niet...

wat betreft die 90 watt, ze verkopen die kast ook met HD en flop, zou imo wel moeten kunnen..

aan de prijs van die Gigabyte kan ik je helaas niet helpen.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Die NLX kan je kopen bij Quote in Oldenzaal.

Wat ze zo kosten weet ik niet.

Alle proemn in n drek

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Als je win2k gaat draaien, pak dan een 4x zo zware bak. Win2k lanserver is echt uhm... raar plan ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik moet ook toegeven dat ik geen LAN server wizard ben of zo. Ik denk gewoon dat die specs goed zijn voor een gemiddeld 16 man LAN te onderhuden van hun portie Counter-Strike/Quake 3/DivX :) Deze server is niet bedoeld om 32 man te voorzien van 100Mbit geswith-te boel. Of onderschat ik het ?
Voor een DS heb je toch niet veel nodig ivm rekenkracht en RAM (512 MB ??? slik...)

Zou de kast ook los (dus ALLEEN de case) kunnen gekocht worden ? Ik zie overal alleen maar barebone systemen.

• BC3 Victim
Volgens mij heb je helemaal niet zo''n megazwaar systeem nodig hoor. Game servers hoeven geen graphics oid. te voorzien, enkel posities van spelers etc. Bedenk ook dat je netwerkkaart in het gunstigste geval niet boven de 8Mb/sec uitkomt, en dat kan praktisch elk systeem wat tegenwoordig geleverd word wel verwerken...

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:17

admiral866

The King Personality Disorder

is het mogelijk om een tweede netwerkkaart erbij te doen?
zodat je bij files 2 keer 100mbit hebt.

• BC3 Victim
Die barebone MSI heeft nog 2 vrije isa sloten.. je zou er dus nog 2 bij kunnen prikken..

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

goeden avond ... misschien komt ik te laat met deze mededeling, maar ik zat zelf ook te kijken naar een klein server kastje.
De topics die ik hiervoor op GOT vond gaven me geen bevredigende antwoorden en ben daarom zelf op zoek gegaan om allerlei informatie te verzamelen over micro atx en nlx kasten.

Dit is een beetje uit de hand gelopen (wist ook niet dat er zoveel van die kasten, moederborden waren) en begonnen met het schrijven van een pagina waarop je alles kan vinden over kasten, moederborden, chipsets, etc.

http://matx.ece-it.nl

ik geef toe dat het momenteel nogal een zooitje is, maar al met al misschien toch een goed begin om zelf verder te zoeken. ;)
Pagina: 1