Toon posts:

[BC3] PC boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Ik moest voor iemand een CD-ROM drive in een systeem zetten. (een highscreen P75). Geen probleem dacht ik.

De eerste keer dat ik opstartte met CD-ROM drive aangesloten (IDE trouwens, als slave achter de harddisk) werd deze zowel in de BIOS als in windows niet herkend, dus ik kijk even alle flatcables ed na (ik weet dat dit ook een probleem is met oudere BIOS).
Maar toen ik de tweede keer opstartte, bleef ie hangen in de BIOS, bij Award Plug and Play. :(

Iemand een oplossing?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Even het CMOS reset jumpertje gebruiken?

Vuistregel met kabels is dat de rode ader naar pen 1 gericht hoort te zijn, op CD-roms is dit praktisch altijd de kant waar de voedingsconnector zit.

Een CD-rom wordt niet altijd in het bios herkend, zeker niet bij oudere borden. Je kunt daar de ''primairy slave'' (daar zat tie toch?) gewoon op ''none'' zetten.

Als windows ''m niet vind kan dit ook aan de IDE drivers liggen. Je kunt altijd even in de config.sys de cd-rom driver laden (DEVICE=C:\WINDOWS\COMMAND\EBD\OAKCDROM.SYS /D: MTMCD01) gevolgd door het laden van mscdex.exe in de autoexec.bat (mscdex /d:mtmcd01) om te checken of de drive uberhaupt werkt. Werkt dit, dan moet het kunnen werken, zo niet wil dit niet zeggen dat het niet werkt maar wordt het wel lastiger. Overigens is dit geen permanente oplossing, omdat de drive dan in dos-compatebiliteitsmodus gaat draaien waardoor de hele handel langzamer wordt..

Kan zijn dat die oakcdrom.sys ergens anders staat, even op de dos prompt intypen CD\ gevolgd door DIR OAKCDROM.SYS /S en dan vind ie ''m wel.

Succ6

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Heb je de jumpertjes op de Cdrom-drive wel zo gezet, zoals je het in de bios hebt ingesteld.. anders dan kan ie denken ie dat ie b.v primary master is, en dat is HD al.. dus wil ie nie booten...

edit:
hmmzzz had te snel gelezen.. verkeerd oplossing gegeven

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 23:36 schreef hezik het volgende:
Even het CMOS reset jumpertje gebruiken?

Vuistregel met kabels is dat de rode ader naar pen 1 gericht hoort te zijn, op CD-roms is dit praktisch altijd de kant waar de voedingsconnector zit.

Een CD-rom wordt niet altijd in het bios herkend, zeker niet bij oudere borden. Je kunt daar de ''primairy slave'' (daar zat tie toch?) gewoon op ''none'' zetten.

Als windows ''m niet vind kan dit ook aan de IDE drivers liggen. Je kunt altijd even in de config.sys de cd-rom driver laden (DEVICE=C:\WINDOWS\COMMAND\EBD\OAKCDROM.SYS /D: MTMCD01) gevolgd door het laden van mscdex.exe in de autoexec.bat (mscdex /d:mtmcd01) om te checken of de drive uberhaupt werkt. Werkt dit, dan moet het kunnen werken, zo niet wil dit niet zeggen dat het niet werkt maar wordt het wel lastiger. Overigens is dit geen permanente oplossing, omdat de drive dan in dos-compatebiliteitsmodus gaat draaien waardoor de hele handel langzamer wordt..

Kan zijn dat die oakcdrom.sys ergens anders staat, even op de dos prompt intypen CD\ gevolgd door DIR OAKCDROM.SYS /S en dan vind ie ''m wel.

Succ6
De primary slave staat ook op None, en ik heb later de cdrom drive ook weer losgekoppeld (de flatcable zat naar mijn weten wel goed). Maar het voornaamste probleem is voor mij nu dat de hele pc niet meer boot.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 23:36 schreef Neonlampje het volgende:
Alle stekkers er aan de achterkant uit (behalve monitor, voeding, toetsenbord en muis..) en dan opnieuw proberen.
Als dat niet werkt, alle pci kaartjes eruit slopen, en als ie dan opstart 1 voor 1 opbouwen.

Als het daarna nog niet werkt, dan zou het eventueel aan je mobo of bios kunnen liggen... maar ik zou eerst de pc kaal proberen te starten...
Tja de pc is vrij kaal (lees: erg kaal). Er zit dan ook alleen een videokaart in. Ik heb al geprobeerd te booten met alleen de Harddisk eraan, en dan blijft ie hangen. Als ik zonder harddisk boot, dan blijft ie niet hangen. Harddisk gecrashed ??:?:'(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 23:36 schreef Neonlampje het volgende:
Heb je de jumpertjes op de Cdrom-drive wel zo gezet, zoals je het in de bios hebt ingesteld.. anders dan kan ie denken ie dat ie b.v primary master is, en dat is HD al.. dus wil ie nie booten...

edit:
hmmzzz had te snel gelezen.. verkeerd oplossing gegeven
Nee dit klopt volgens mij allemaal, HD staat als primary master, en zo wordt ie in de BIOS ook herkend

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 23:41 schreef EZ het volgende:

[..]

Tja de pc is vrij kaal (lees: erg kaal). Er zit dan ook alleen een videokaart in. Ik heb al geprobeerd te booten met alleen de Harddisk eraan, en dan blijft ie hangen. Als ik zonder harddisk boot, dan blijft ie niet hangen. Harddisk gecrashed ??:?:'(
Nee, duidelijk de jumptertjes verkeerd gezet... gewoon ff op bovenkant van CDrom-drive kijken, daar staan de jumper-standen wel...

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

staat de HD niet op Cable select? als ie daar op staat zet em dan op master, scheelt een hoop gezeik.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 23:43 schreef pinodambini het volgende:
staat de HD niet op Cable select? als ie daar op staat zet em dan op master, scheelt een hoop gezeik.
Volgens mij niet, het is zo''n hele oude Maxtor HD van 800mb, en die heeft de jumpertjes aan de onderkant op een printplaatje zitten. En er zijn 2 opties: master of slave

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 23:41 schreef EZ het volgende:

[..]

Je bedoeld alleen met HD, of ook met CDrom-drive erbij?

Als hij het kaal, en dan alleen met HD het niet dee, dan moet je ff kijken of hd dus idd op primary master staat (ookal detecteert bios hem zo, kunnen jumpers alsnog anders staan) en anders dan heb je denk ik je hd beetje verneukt...

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op vrijdag 13 april 2001 23:46 schreef Neonlampje het volgende:

[..]

Als hij het kaal, en dan alleen met HD het niet dee, dan moet je ff kijken of hd dus idd op primary master staat (ookal detecteert bios hem zo, kunnen jumpers alsnog anders staan) en anders dan heb je denk ik je hd beetje verneukt...
denk ik ook

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 23:46 schreef Neonlampje het volgende:

[..]

Ik ben bang dat het laatste is :'(, want de jumper staat toch echt op Master. Trouwens, "er is geen ziel in het zicht, in neon-licht", is dat niet van die Freeler reclame?

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 23:49 schreef EZ het volgende:

[..]
"er is geen ziel in het zicht, in neon-licht", is dat niet van die Freeler reclame?
:P juistem, daarom heb ik er ook achter gezet: "(en dit slaat niet op die kees-mod''s!)" Want bijna iedereen denkt dat ik zo''n neonlamp in me kast heb...
Me originele nick: ž,ø€º° |\|eøn °º€ø,ž maar dat pikte het aanmeldings formulier niet... en is trouwens ook verdomde lastig op in te tikken, wanneer je achter ander pc wil GOTt''n :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik trouwens checken of die schijf daadwerkelijk busted is ???

Verwijderd

Topicstarter
Kick!

Verwijderd

1) CDROM niet op AUTO zetten in de BIOS, maar het betreffende kanaal (Pri/Sec, Master/Slave) op NONE zetten.
2) IDE Kabel controleren, rood aan de kant van de voedingsaansluiting van de CDROM.
3) CDROM op SLAVE instellen m.b.v. jumper.
4) CDROM lost testen op de Secondary IDE als master, misschien dat ie niet wil samenwerken met de harddisk op de Primary. Deze manier van aansluiten is ook beter voor de harddisk performance.
5) Probeer eens een andere voedingskabel op de CDROM aan te sluiten. Gaat de la wel open met de EJECT knop?
6) In de BIOS de instellingen voor PIO mode en DMA mode allemaal op AUTO zetten ipv. handmatig instellen

• BC3 Victim
Dat zijn allemaal dezelfde oplossingen.

Heb je nou dat CMOS reset jumpertje al geprobeerd? :)

(even het boekje van je mobo erbij, er zit een CMOS reset jumpertje op, deze moet je even in de ''reset'' stand zetten en daarna weer terug)

Als niets werkt het bord zonder wat dan ook aangesloten booten (na een CMOS reset)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Fiew, de harddisk is niet kapot :) Hij boot gewoon weer (jumper maakte waarschijnlijk niet goed contact, want ik heb em even andersom gezet :))

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik kan de CD-ROM Drive even niet als secondary master zetten, want ik heb geen flatcables meer :(

• BC3 Victim
Die kun je waarsch. wel gratis ophalen bij de computerboer op de hoek, zou ik zeker doen want is de moeite...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 14 april 2001 12:08 schreef hezik het volgende:
Die kun je waarsch. wel gratis ophalen bij de computerboer op de hoek, zou ik zeker doen want is de moeite...
OK, zal ik nog wel even doen. Ik krijg de CD-ROM drive nu ook aan de praat via oakcdrom.sys in config.sys en mscdex.exe in autoexec.bat.

Verwijderd

Op zaterdag 14 april 2001 00:42 schreef EZ het volgende:
Hoe kan ik trouwens checken of die schijf daadwerkelijk busted is ???
Ok, kom ik ook nog eens aan (beter laat dan nooit :))

Kijken of je je HD gefrituurt hebt.. gewoon in andere pc duwen, en kijken of ie dan wel boot (wat je ook kan doen is hem bij nadere pc, naast de primary master zetten, en dan via je OS kijken of je op je schijf kan komen...)

Als het eerste niet lukt, en het laatste wel.. dan heb je je bootsector verneukt...
Als het eerste wel lukt, en het laatste niet... dan is ut gewoon tijd om nieuw schijffie te kopen :P

• BC3 Victim
meestal houdt het nodig hebben van oakcdrom.sys in dat je de verkeerde IDE drivers geinstalleerd hebt..

Pagina: 1