Toon posts:

[BC3] Is ECC geheugen de moeite waard??

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik zit te denken om 256mb geheugen te kopen met ECC heeft het wel zin ??

iemand wat tips?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ja,

Gewoon niet doen!!!!!
Zonde van je geld.
:(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

ECC-geheugen is meer bedoeld voor servers enzo, waarbij dus de veiligheid van de gegevens zeer belangrijk is.

Voor prive-gebruik is het op z''n minst overdreven en dus zonde van het geld, zoals herpe025 al zei.

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Sommige server borden moeten dit geheugen erin hebben. Een gewone thuis computer gelukkig niet. Het precise verschil weet ik alleen niet, maar de een is aanmerkelijk duurder dan het gewone PC-133 SDRAM.
Niet doen dus als het niet hoeft.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nou precies het verschil
met ECC of zonder ECC ?? iets met de snelheid misschien ?

• BC3 Victim
Als ik mij niet vergis heeft het inderdaad met de snelheid te maken. Doorvoersnelheid.
:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 23:05

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

mij is ooit is verteld dat dat geheugen virusen tegen houd ofzo? hoe weet ik eigelijk niet vind het nogal vaag eigelijk maar je weet maar nooit?

das wat mij ooit is vertelt :)

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• BC3 Victim
Onmogelijk!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ecc memory is breder. dus niet bv 32 bit, maar 36 bit. deze 4 bits worden gebruikt om een fout te corrigeren.
een pariteit zegt alleen maar of er een fout is ja of nee, maar ecc kan deze fout ook corrigeren.
misschien ondersteunt je plankje het niet eens.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

ECC is langzamer, extra parity check.

Zet in je bios de ECC check van je cache maar eens uit en draai daarna 3dmark maar eens scheelt toch weer een paar %.

Verwijderd

Topicstarter
oh jawel, bp6 ondersteunt het wel.

alleen ja, het is wel Duur die ECC.

Verwijderd

ECC staat voor Error Correction Code en heeft inderdaad met een parity check te maken.

Ik vraag me af of het langzamer is dan non-ECC geheugen. Lijkt me sterk aangezien het bedoeld is voor servers.

• BC3 Victim
Heb het net nagekeken en het klopt dat het bedoeld is voor Servers, vandaar ook de hogere doorvoer snelheid, het is gewoon 32bits en stukken duurder. Het is af te raden voor je thuiscomputer omdat je er gewooon niks aan hebt. En dat verhaal van de virus check is gewoon ongelooflijke onzin.
Het advies van de dag is dan ook :
Koop gewoon sdram 133mhz, en laat dat ecc ram lekker liggen
>:)

Verwijderd

sorry, ECC heeft geen snellere doorvoer-snelheid, die is fsb en afhankelijk cas2, cas3. De extra parity check kost je dus gewoon tijd die je bij gewoon geheugen niet hebt.
Wordt dus alleen gebruik in server of cad stations complexe berekeningen, waar het wel van belang dat bericht a hetzelfde is op alle andere systemen.
Een fout doorberekenen kan fatale gevolgen hebben.
Als er een fout optreed tijdens het gamen maakt het niks uit, verkeerde pixel verkeerde plek.

Verwijderd

ALs het goed is word er door je Moederboord al een softwarematige ECC check uitgevoert.

Die extra hardware check is voor een thuis computer niet nodig. En het is zeker niet sneller ofzo.

• BC3 Victim
ECC is an acronym for Error Checking and Correcting. ECC is used in several areas of computer operations, but the focus of this paper is on ECC in main memory.
ECC is similar to parity. However, where parity can only detect errors, ECC can actually correct most errors. By correcting memory errors, mission critical computer operations can continue.

• BC3 Victim

Verwijderd

THANKS for the info,
Dus is hierna alles overbodig wat er nog gezegt wordt.

ECC is te duur, niet nodig, werkt langsamer.

GRTZ ikke

• BC3 Victim
KFC I agree with you

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Trager is ECC niet. Parity check gebeurt hardwarematig en is alleen trager als er gecorrigeerd moet worden. Maar dan zou een systeem zonder ECC een error hebben gegeven als je geluk had.

ECC is duurder, dat is zeker waar. Er zijn meer transistoren per hoeveelheid geheugen en daardoor is het ook duurder, komt nog bij dat het minder verkocht wordt waardoor de prijzen ook weer iets opgestuwd worden.

Echter voordeel van ECC is dat het stabielere systemen oplevert. Op het moment dat de memory een foutje maakt wordt het gecorrigeerd of aks dat nog niet goed gaat wordt het systeem gewaarschuwd dat er op geheugenadres XXXXXX een fout is gemaakt. Een systeem zonder ECC gaat dan of op zijn bek, of de applicatie gaat op zijn gat of er wordt een error gegeven. Als je nog meer geluk hebt wordt zelfs een verkeerd resultaat gegeven zonder dat er een waarschuwing optreedt.

Voor de SOHO markt zou ik niet 1.2.3. ECC kopen, maar zie hierboven voor voordeel(delen) van ECC en maak zelf de afweging.

De ECC in de BIOS waar in deze discussie eerder wordt aangegeven is de ECC van de cache en niet de memory !!!!!!!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

I know, De ECC oplossing blijft hetzelfde.
Gebruikte het bios voorbeeld zodat hij zelf het verschil kan zien.
ECC ja of nee.

• BC3 Victim
ECC dus duidelijk NEE

Pagina: 1