[BC3] Mijn PC moet sneller

Pagina: 1
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik wil mijn PC eens een stukje sneller maken, dat mag momenteel wel weer eens.
Ik ga geen nieuwe systemen kopen en ik wil ook niet meer dan fl 1000,- investeren.
Ik heb nu een P3 450 op een slot 1 draaien, met een of andere western-digital harde schijf (WDC AC310200R) in Ultra DMA Mode, 384 MB MB intern en dit alles op een Asus p3v4x mobo.
Dus ff in ''t kort:

Proc: P3 450 MHz (slot 1, blijft zo)
HD: Western Digital op weinig rpm
Mem: 384 MB
MoBo: Asus P3V4X

Waarin kan ik aan bovenstaand nou het beste investeren? Geheugen heb ik genoeg, dus dat lijkt me niet zo interessant. Mobo heb ik nog niet zo heel lang, dus wil ik eigenlijk niet vervangen.

Ik zit dus te denken: of een nieuwe HD, of een nieuwe proc.
Wat zal ik doen? Of beide? Ik wil iig bij een nieuwe proc eentje die naar 1 GHz kan worden ge-OC''d, en als het een HD betreft eentje die 7200 rpm aankan.

De vragen hierbij zijn:

1: Wat merk ik beter (ik compileer en fotosjop het meest) aan snelheidswinst, HD of proc?
2: Welk type van HD of proc moet ik dan nemen?

Motiveer je antwoord.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

harddisk zou ik doen.. gewoon een 7200rpm met een buffer :)

western digital caviar serie en ibm gxp60 zijn heul mooi.. voor die slot van je is de max. cpu geloof ik een 650mhz wil je die oc''en dan lukt 1ghz je denk ik niet.
of je moet een coppermine core hebben en flinke mazzel en extreme koeling.

Verwijderd

ligt er aan in hoeverre je je huidige snelheid acceptabel vind. Ik heb zelf een p2-350 met 256MB intern (rest v/d zut: zie homepage) en dat is snel genoeg om te foto/audio-bewkeren. In ieder geval snel genoeg dat ik er vlot mee kan werken en dat ik er geen 1000 gulden voor over heb.

Misschien een 7200rmp hdd voor je swapfile, heeft bij mij ook flink geholpen. cpu oc''en helpt ook wel hoor, intels zijn lekker te oc''en, moet minimaal een 100/125 MHz bovenop kunnen.

Anders bios flashen en proberen een slot 1 PIII op te duikelen...

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Processor absoluut. Is beter voor je photoshop en helemaal beter voor je compileerwerk! Tenzij je echt last krijgt van te weinig schijfruimte.

Conclusie: ik zou een nieuwe processor kopen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je er 1000 tegenaan kan/wil gooien- idd voor alles waar je forse files mee gebruikt is de HDD cruciaal. IBM is snel, en ouderwets betrouwbaar zolang je geen 45GB neemt. WD kan er trouwens ook goed mee door ik heb hier een 13GB 7200RPM. Fluisterstil en flink snel. Op de beurs was gisteren een Maxtor 40GB 7200RPM 450,-

Dan de CPU. Ik zou zeggen Slotket III (met voltage regelaar erop) en een PIII-750E. Op zich al snel, waarschijnlijk voor 400,- ofzo te vinden, en goed te OCen. Iig wel een PIII- als je photoshopt is dat stukken sneller dan een gelijkgeclockte Tbird (SSE optimalisaties) en een Celeron trekt het echt niet (L2 Cache intensief)

Oslik blyat! Oslik!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Een snellere HD heb je imo niet zoveel aan. Photoshop zal wel sneller laden etc, maar doordat je best veel geheugen hebt zal photoshop tijdens het werken weinig gebruik maken van de HD.

Cruciaal punt is een beetje wat voor geheugen dat is (100 of 133).

Voor Fl. 1000,- heb je een 800Mhz dondervogel + Moederbord + 7200 RPM Ide schijf, reken maar dat je dat merkt :)

overigens:
Motiveer je antwoord
dit vind ik een beetje onbeschoft, zal wel aan mij liggen..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat voor een Videoplank ligt er eigenlijk in?
Dit kan ook een groot verschil maken bij games en andere applicaties! ik zou en minimaal een geforce MX kaartje inpleuren.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op maandag 09 april 2001 04:18 schreef MadMarc1 het volgende:
Wat voor een Videoplank ligt er eigenlijk in?
Dit kan ook een groot verschil maken bij games en andere applicaties! ik zou en minimaal een geforce MX kaartje inpleuren.
Hij kiest tussen een HD en een proc...

Ik zie het nut van een HD niet echt in. Je hebt imho veel meer aan een snellere proc dan aan een snellere HD. Als je slim bent verkoop je die pe 450 EN die HD en dan heb je een budget wat net iets hoger ligt, kun je mooi een proc EN een HD kopen.. Dat zou moeten lukken voor dat geld (slot 1 proc 800 + Maxtor 40 gig 7200 rpm = 450, totaal 1250 :)).

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
Een P3V4X kan toch 133 Mhz frontsidebus? Is een VIA PRO133A. Dan kunnen alle intel-processors er in wezen in. Als je 133 Mhz geheugen hebt kan het zeker... Dan is een PIII-700E a 750E een leuke zet als je wilt overclocken (want op 100 Mhz frontside), als je niet wilt overclocken een 133 Mhz frontsidebus PIII (EB) tot de max van 1000 Mhz. Volgens mij kan een VIA PRO133A zelfs geheugen asynchroon aansturen (dus frontside op 133, geheugen op 100), maar dat zou je even in je manual na moeten kijken....

Zin.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 09 april 2001 10:01 schreef Redheinz het volgende:
Volgens mij kan een VIA PRO133A zelfs geheugen asynchroon aansturen (dus frontside op 133, geheugen op 100), maar dat zou je even in je manual na moeten kijken....
De meningen liggen een beetje verdeeld over of het kan. Ik weet iig dat ik een mobo met een KT133 chipset (goed te vergelijken qua mem ctrl) gezien heb die host-PCI ondersteunde; dat zou dus PC100 op 133MHz FSB mogelijk maken. Maaaaaar... zodra je asynchroon gaat draaien krijg je een enorme performance hit. Durf het niet zeker te zeggen, maar het zou me niet verbazen als blijkt dat FSB@133 en mem@100 langzamer zou zijn dan FSB@100 en mem@100, omdat de CPU toch alleen maar op de RAM zou moeten wachten.

Oslik blyat! Oslik!

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Misschien is het ook verstandig als je niet meer als 1000,- wilt uitgeven, gewoon een nieuw mainboard met processor te kopen, als je die ouwe nog kwijt wilt moet je het maar ff zeggen. ik heb dan wel intresse :Z

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

Waarom een nieuw mainboard? Een P3V4X kan alle P3''s hebben, en P3 is nog altijd sneller dan Athlon met photoshop...
Ik zou zeggen:

-IBM 30 GB 7200 rpm pricewatch 379 piek
-Intel P3 850 FCPGA pricewatch 525 piek
-slotketje paar tientjes
-koeler nog een paar tientjes

voor 1000 piek ben je klaar ;)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Dank u wel allemaal voor de reacties.
Overigens hezik, ''motiveer je antwoord'' was een grapje.

Ik zie dat ik in ieder geval een nieuwe CPU moet hebben. Het voordeligst zou er eentje zijn waarvoor je een slotket nodig hebt. Maar hoe stabiel is nou een CPU op zo''n slotket?
Ik zat eigenlijk te denken aan een 750 of 850 op fsb 100. Dan kan er iig 256 MB door naar 133, de andere 128 MB zijn staan op 125 MHz geloof ik.
Wat betreft het asynchroon aansturen van het geheugen (100MHz op FSB 133), dit is inderdaad mogelijk op het moederbord en het werkt ook wel, alleen gaat mijn USB om vage redenen dan over de zeik (lampje van mijn optiche muis knippert dan). Met mem en fsb 133 nergens last van.

Allemaal hartelijk dank, ik ga eerst eens een CPU uitzoeken (o, nee ik hoor net dat mijn ADSL eraangaat komen, eerst ff wat nieuw netwerk spulletjes kopen :9~ )

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Pagina: 1