Toon posts:

[BC3] Newbie-Vraagjes over Nieuw Systeem...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling is om voor zo weinig mogelijk geld de 1GHz-grens te bereiken. Dus voorlopig uit mijn oud systeem zelfs nog zaken recupereren, maar wel zodat dat nog blijft werken om een tekstje te typen en ook zonder zinloze toegevingen te doen.

Vermits ik nieuw in het vak ben, heb ik nog wat vraagjes... Heel graag jullie mening, tips en oordeel over volgend systeem:

AMD Athlon 1GHz FSB266 SocketA
GlobalWin FOP32
(of Thermaltake VolcanoII of een of andere Orb? Liefst geen straalmotor...)
ABIT KT7-A-Raid
(of toch Asus A7V-133 of MSI K7T Pro Turbo Raid?)
SDRAM 256MB PC133 168p
(of is dat te weinig om deftig te werken?)
Quantum Fireball Plus AS 40GB ATA/100 7200rpm
(of is Maxtor of Western Digital toch wel beter?)
17" Belinea 103035 70Hz
(of toch de iets duurdere 103065 86Hz?)
ATI Radeon 64 MB DDR VideoIn/Out
(of Creative GeForce II GTS 32MB of MSI 815Pro Geforce II GTS Pro 64 MB + TVOut; alledrie even duur?)
Aopen Midi Tower HQ45 250W Low Noise ATX
(is die groot genoeg, en moet ik 300 of zelfs 350W nemen?)

CD-Rewriter, DVD-Rom, Geluidskaart, Ethernet, Muis enz. neem ik over van de vorige. (Zie onderaan :-))

Je hoeft echt niet alles te beantwoorden...

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

SDRAM 256MB PC133 168p is zat (heb ik ook).
Ik zou wel een 300 Watt voeding nemen :9

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Geheugen is genoeg tenzij je ranzig wilt gaan photosoepen :).. Ik zou WEL een 300 watt voeding erin zetten.

Die monitor.. ik weet niet op welke resolutie ie 70 hertz ''haalt'' maar dat is precies te weinig tenzij je hoofdpijn wilt krijgen :)... Ik zou NIET bezuinigen op monitor iig.

Verwijderd

zeker 300 watt (neem een goeie niet zoŽn standaard ding want daardoor heb ik nu probleem)
Trouwens als je wil besparen zou ik geen ATI doen maar Žfftjes w8en op een Kyro 2,

Verder LIJKt mij het wel ok :Y)

• Abbadon
  • Laatst online: 17:57
Versta ik dat je aan een cpu, of aan een videokaart, of aan ram meer wilt uitgeven dan aan een monitor:? Les 1 voor newbies (zoals jij jezelf categoriseert): begin bij de monitor en bouw daar je systeem omheen. Vaak wordt de monitor als sluitpost gezien, niet verstandig daar dit met afstand het belangrijkste onderdeel van een PC is. Daarenboven gaat de monitor een stuk langer mee zodat het een meer verantwoorde investering is dan b.v. de cpu.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
17" Belinea 103035 70Hz
Als je nog aan de 17" 103040 kunt komen (die is uit productie genomen) zou ik die nemen, die is nauwelijk duurder dan de 103035 en heeft weliswaar wat ''probleempjes'' (moet even warm worden als je hem aanzet), maar hij draait wel 1600x1200 @ 65 Hz voor een prijs van onder de 600 gulden ;)...

Als je uiteraard een wat beter beeldkwaliteit wilt hebben, neem dan een Sony monitor ofzo..
MSI 815Pro Geforce II GTS Pro 64 MB + TVOut
Als deze even duur is als de Raedon, dan moet je zeker deze nemen... Hiermee neem je namelijk het enige voordeel wat de raedon heeft tov van de gewone geforce (32 MB vs 64 MB) weg. Verder is de Geforce (naar mijn mening) een betere en vooral snellere kaart. Vooral als je toch niet van plan bent om een superdure monitor te kopen dan maakt de wat lagere 2D kwaliteit niet zo veel uit.

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 08 april 2001 21:00 schreef Lord-M het volgende:
maar hij draait wel 1600x1200 @ 65 Hz voor een prijs van onder de 600 gulden ;)..
Aan zo''n resolutie heb je al niks op een 17" en al helemaal niet als het maar 65 hertz is...

• Lord-M
Aan zo''n resolutie heb je al niks op een 17" en al helemaal niet als het maar 65 hertz is...
In windows niet nee, maar er zijn genoeg spelletjes die lekker draaien in die resolutie (op mijn systeem, Quake 2 bijvoorbeeld, of Red Alert 2... ik heb nog nooit zoveel overzicht over het slag(t)veld gehad ;))

Verwijderd

Let bij je geheugenaanschaf ff op dat je Cas2 koopt = beter bij overclocken.

Geen Quantum, zijn rammelbakken. Neem een IBM (lekker stil + snelst >:)) of een Maxtor.

En waarom RAID als je toch maar 1 schijf koopt? Heb je nog HD''s liggen?

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik zou de volgende onderdeeltjes pakken:
MSI K7T Turbo (Raid)
256MB RAM (is genoeg idd)
IBM of Maxtor hdd (maar heb je +40GB nodig?)
wel zeker 7200rpm
Belinea 103040 heb ik hier ook staan... is lekker goedkoop en toch goed. Ik draai een voor 17" redelijk normale resolutie van 1152x864@85Hz en krijg geen koppijn. Ook 1280x1024 is te draaien, alleen dan krijg je dus wel koppijn van het turen naar de kleine lettertjes >:)
Radeon is wel leuk kaartje idd. Ligt eraan wat je wil: veel fps in 3d games (pure 3d SNELHEID) dan de GF2, als je voor beeldkwaliteit, driverondersteuning of video/tv gebeuren gaat -> Radeon. Persoonlijk vind ik dat nVidia iets te zeer de 3d snelheid ten koste van alles zo hoog mogelijk wil stouwen.

En idd 300W is zeker wel handig, want de dondervogel en de videokaart willen graag genoeg te drinken hebben (ook heb je nogal wat andere kaartjes en IDE apparaten en zo)

Verwijderd

Topicstarter
DUS, als ik het allemaal goed begrijp:

GlobalWin FOP32, Thermaltake VolcanoII of een of andere Orb?
Geen enkel idee... Wat raden jullie aan? Ik heb graag de beste koeling/lawaai-verhouding.

SDRAM 256MB PC133 168p
Is een eventuele Cas2-investering zijn geld zo waard?

ABIT KT7-A-Raid, Asus A7V-133 of MSI K7T Pro Turbo Raid?
Ik wil best een ISA-slot, bijvoorbeeld voor mijn ethernetkaartje, dus daarom kies ik voor ABIT ipv MSI.
De Raid-mogelijkheid zou ik voorlopig inderdaad niet gebruiken. Ik heb wel mijn huidige schijven, maar die zijn allebei nog 5400rpm en dus niet combineerbaar met 7200rpm, toch?
Maar ik zou het voor latere uitbreiding toch al willen in huis hebben en bovendien lees ik regelmatig dat die borden echt wel stabieler zijn dan vele andere. (Zoals ook die ABIT beter zou zijn dan zijn niet-Raid-collega...)

IBM Deskstar 75GXP 30GB Ultra ATA/100 7200rpm
Om toch 7200 rpm te hebben. Of weegt dat niet op, en zouden jullie wachten op 2 identieke schijven in Raid? Plaatsgebrek heb ik immers nog even niet op mijn schijven...

17" Belinea 103035 70Hz
(of toch de iets duurdere 103065 86Hz?)
Ik was zelf wat sceptisch tegenover die monitor, maar in PC-Magazine heeft die een zeer goed de tests doorstaan. Die monitor scoort daar dus beter dan een aantal collega''s (LG, Sony en zo) die tot dubbel zo duur zijn, zelfs zonder de prijs mee te rekenen!
(Een goeie 19" is een pak duurder, en dat geef ik er nu niet aan.)
Het gaat hier om 65Hz, beste refresh bij max.resolutie 1280x1024 en 0.27dp. Kostprijs: <500Fl!
Zijn er mensen die daar slechte ervaringen mee gehad hebben?

MSI 815Pro Geforce II GTS Pro 64 MB + TVOut
Die TV-Out gebruik ik toch niet. Dan nog beter dan Creative GeForce II GTS 32MB? Of voortboeren met mijn huidige kaart en wachten op Kyro2?
(Op 3D-gebied is het mij vooral om FlightSims te doen. Minder Quake.)

Aopen Maxi Tower HQ08 300W Low Noise ATX
(of merkloze Midi-Tower ATX 300W die wel drie keer minder kost?)

• Pnothy
- Ik heb geen ervaring met koelers...
- CAS2 zou ik niet doen... veel geheugen kan ook op CAS2 draaien ook als het geen CAS2 certified is. Maar of je het verschil echt zo goed merkt...
- Als je ISA wil moet je idd voor de KT7A gaan, heb je geen ISA nodig neem dan de MSI.
- Als je toch en nieuwe HDD wil kopen en geen ruimtegebrek hebt op de oude schijven zou ik niet een nieuwe gaan kopen ''om 7200rpm te hebben''. Dan zou ik eerder de 2 oude schijven verkopen en er één grotere voor in de plaats kopen (of 2 kleinere in RAID) Maar ik zou dus zeggen verkoop die 2 oude hdd''s en zet er een 40 of 45GB IBM/Maxtor in (en laat de RAID weg als je hem niet nodig hebt - scheelt tientjes :)
- Het gaat bij de monitor vooral om de refresh rate op de LEESBARE resolutie (dus 1152x864 of 1024x768. Daar moet toch wel zeker 85Hz te halen zijn. Ook is 0.27 dp weer net minder dan 0.26. Ik zou toch iets meer geld uitgeven, voor 600 gulden kun je toch wel een 0.26dp monitor met max 1600x1200 en 1152x864@85Hz krijgen?
- Het gaat niet alleen om TV-out. Bekijk eens een review van de GF2 en Radeon. Daarin zie je steeds terugkomen dat de GF2 nogal wat sneller is, maar dat de kwaliteit van beelden wat minder is. Waarschijnlijk zal de GF2 dus langer zware 3d spellen op een speelbare snelheid tevoorschijn kunnen toveren, maar zal de Radeon je een fijner beeld geven. Bovendien zul je met flightsims graag op 32bit en hoge resolutie willen gamen en daar is de Radeon het sterkst :)
- Tenslotte over de kast: neem geen merkloze, want daar zit een crappy voeding in. Ook daar dus niet te veel op bezuinigen. Zo''n kast kun je lang blijven gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Pnothy schreef:
- Als je ISA wil moet je idd voor de KT7A gaan, heb je geen ISA nodig neem dan de MSI.
Beter MSI K7T Pro Turbo Raid -met een nieuw PCI-ethernetkaartje- of ABIT KT7-A? (MSI-Raid wegens de 4 USB-bussen ipv 2.)
Ik dacht dat de ABIT, los van die ISA, stabieler was en bovendien eenvoudiger in te stellen?
En is die MSI dan ook al FSB266?
Die ob-sound kan toch probleemloos uitgeschakeld worden?
-Ik zou toch iets meer geld uitgeven, voor 600 gulden kun je toch wel een 0.26dp monitor met max 1600x1200 en 1152x864@85Hz krijgen?
Inderdaad. Een andere Belinea 17" 103065 86Hz 0.26dp is iets performanter en kost 600 gulden. Hansol 96Hz 0.25dp even duur en IlYama 86Hz 0.25dp iets duurder.
Maar bijvoorbeeld kleur of convergentie zijn toch ook belangrijk? Met name Hansol zou daar niet zo goed scoren. IlYama blijkt wisselvallig te zijn. Enz.
Kan deze Belinea er volgens jullie door?
- Tenslotte over de kast: neem geen merkloze, want daar zit een crappy voeding in. Ook daar dus niet te veel op bezuinigen. Zo''n kast kun je lang blijven gebruiken.
Aopen maxi is zo verschrikkelijk groot...
Is dat te verkiezen boven Aopen midi met nieuwe voeding -is die eigenlijk eenvoudig te verwisselen in die kasten?- of weet iemand een beter voorstel?

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

FFF

17" Belinea dit is een erg slechte monitor.
Verder zou ik ook voor andere videokaart gaan, de rest ziet er keurig uit.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb de HQ45-blauw kast ook genomen, maar ik heb er gelijk voor f 25,- extra een 300W voeding in laten zetten. Dat is wel aan te raden met al die vermogenvreters die er in gaan. Ik heb ook 256MB en asus A7V133 Mobo, Asus V7700 deluxe TV, etc(staat wel onderaan). Dit heb ik net een week geleden aangeschaft voor een kleine f 4000,- en dat was alleen de kast met inhoud.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
DusDus:

AMD Athlon 1GHz FSB266 SocketA
?GlobalWin FOP32?
MSI K7T Pro Turbo Raid
SDRAM 256MB PC133 168p
17" Belinea 103065 86Hz 0.26dp

HD, CD-Rewriter, DVD-Rom, Geluidskaart, Ethernet, Muis enz. neem ik voorlopig over van mijn vorige computer. (Zie onderaan :-))

Daarmee zou ik dus weer een poosje gesteld moeten zijn voor minder dan 3000 gulden.

Is dit een aanvaardbare configuratie, alle vorige opmerkingen -waarvoor dank- in acht genomen?

• Pnothy
De MSI kan inderdaad ook 266FSB aan, want daarop zit dezelfde chipset als op de abit KT7A (beide VIA KT133A). De MSI komt bijna overal als stabielste uit de test. Als je het hebt over ''makkelijker in te stellen'' bij de abit, klopt dat als je het hebt over overklokken. Dat kan bij Abit makkelijk via de BIOS. Maar MSI schijnt een software tooltje bij te leveren dat je aanzet, vervolgens ga je koffie drinken en na een tijdje is je PC vastgelopen. (Hij test hoe hoog je kunt gaan met de CPU, waarbij hij voor je rekening houdt met andere onderdelen) Als hij de max bereikt heeft en het dus niet meer draait loopt je PC vast. Daarna doe je reboot en het progje zet de FSB een toontje lager dan waarop hij was vastgelopen en als het goed is heb je dan een stabiel overgeklokt systeem. Dus dat is ook best makkelijk.

De Belinea kan er mee door. Ik heb er nog geen probs mee gehad.

Verder ziet je config er zo goed uit. Alleen zou ik dus proberen een midi tower met goede voeding te krijgen. Je wilt niet zo''n grote bak hebben als je toch geen gebruik maakt van die ruimte... het gaat alleen om de voeding.

Als je de MSI neemt, moet je wel een nieuw ethernet kaartje erbij. Kijk gewoon wat duurder is... MSI Turbo + 2xUSB addon (kan ook volgens mij) + PCI ethernet kaartje of Abit KT7A.
Volgens mij is 2xUSB addon goedkoper dan de RAID versie nemen daarvoor (als je RAID niet gebruikt).

• BC3 Victim
Tipje van iemand die op de helpdesk van Maxdata/Belinea heeft gewerkt:( NEEM GEEN BELINEA!!!! Geeft een boel sjit en als de sjit eenmaal begint, stopt het niet meer |:(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• IceStorm

IceStorm

Ik weet niks van koelers, weet alleen dat die FOP 32 een POKKE herrie maakt :)

En voor je geheugen, neem niet het MEEST goedkope maar net iets duurder, dat draait ook wel op CAS2 ;)

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Mobo: neem een MSI K7T Turbo, stabieler, goedkoper.
Video: neem een Radeon, betere prijs/kwaliteit, ook goed in 2D
RAM: genoeg
HDD: Neem die Quantum, ik heb hele goede ervaringen met Quantum, ik heb laatst m''n 15GB 5400rpm 512k Quantum Fireball ingeruild voor een IBM 41,1GB 5400rpm 2MB cache, en uit de benchmarks kwam de Quantum 43% sneller :( Ik heb hem op precies dezelfde kabel gepleurd als de Quantum, maar die Quantum was nog een stuk sneller.
Monitor: vanaf 75Hz is ''t beeld lekker rustig, ik heb een EIZO :9~ die kan 1920x1200 en 1280x1024@75Hz 1600x1200 gaat windows (wit beeld) trillen, maar met donkere kleuren (spellen, ook als het lichte spellen zijn) merk ik er niks van.

Specs

• FFF

FFF

daar heb je gelijk in, het si geen slechte monitor, maar als je die en een duurdere monitor naast elkaar zet zie je toch duidelijk verschil, en een monitor koop je toch voor een langere tijd, dus denk ik dat je daar niet op moet bezuinigen.

• Lord-M
Tipje van iemand die op de helpdesk van Maxdata/Belinea heeft gewerkt NEEM GEEN BELINEA!!!!
Neem dan aan van iemand anders die al een hele tijd met Belinea (met een Belinea monitor dus... ;)) werkt, dat het absoluut GEEN slechte monitoren zijn. De 103040 die ik nu heb is een perfecte monitor die ik toen voor erg weinig heb kunnen kopen... Tevens geeft Belinea 3 jaar omruil garantie... Dus als je monitor binnen 3 jaar kapot gaat, krijg je vrijwel geheel kosteloos een nieuwe...

• Pnothy
Op maandag 09 april 2001 15:22 schreef Lord-M het volgende:

[..]

Neem dan aan van iemand anders die al een hele tijd met Belinea (met een Belinea monitor dus... ;)) werkt, dat het absoluut GEEN slechte monitoren zijn. De 103040 die ik nu heb is een perfecte monitor die ik toen voor erg weinig heb kunnen kopen... Tevens geeft Belinea 3 jaar omruil garantie... Dus als je monitor binnen 3 jaar kapot gaat, krijg je vrijwel geheel kosteloos een nieuwe...
Inderdaad... tja het zal vast geen IIyama kwaliteit of zo zijn, maar voor een prijs van 500-600 vind ik de Belinea''s goed...

• FFF

FFF

btw, over dat geheugen, ik raad aan om geen oem geheugen te kopen, maar goede kwaliteid geheugen, dat kun je op tweakers trg vinden. dat cas 2 hoeft niet direct, maar is wel wat snbeller, maar goed geheugen draait over het algemeen makkelijk op cas 2 en hoef je niet speciaal meer voor uit te geven. Veder als je wilt overklokken kan wat beter geheugen nooit kwaad :D

• BC3 Victim
ff een vraag, zou dit werken ? :
TX kast 300 wat
AMD Duron 850 mhz.
K7T PRO 2A Moederbord
Seagate 20.4 GB
TNT 2
SB PCI 128 59
128 mb ram
3.5 diskette station
Th.Brd/FCPGA 1GHz socket A cooler (coolermaster)
52 speed cd-rom
Muis + Toetsenbord

Alvast bedankt...

Verwijderd

Topicstarter
DusDusDus.

Het is, dankzij al jullie hulp, uiteindelijk dit systeem geworden:

AMD Athlon Thunderbird 1GHz FSB266 SocketA
GlobalWin FOP32 Socket A
Arctic Silver II Thermal Compound
MSI K7T Pro Turbo Raid
SDRAM 256MB PC133 168p
17" Belinea 103065 86Hz 0.26dp
Realtek 10/100mbit UTP PCI
Logitech Internet Keyboard
Floppydrive 3.5i 1.44MB

HD, CD-Rewriter, DVD-Rom, Geluidskaart, Modem en Muis neem ik op dit moment gewoon over van mijn vorige computer.

Inclusief enkele goedkope vervangstukjes daarvoor, komt dit in totaal op precies 3000 gulden, alle taksen inbegrepen, wat mij een zeer aanvaardbaar prijsje lijkt! Daarstraks besteld en woensdag al af te halen in de buurt.
(En zojuist zie ik dat ik het stroomkabeltje even vergeten te bestellen ben :))

Tot slot nog enkele opmerkingen:
-GlobalWin FOP32 Socket A
Als die teveel lawaai maakt, smijt ik hem gewoon buiten. Dat is nu ook weer geen grote kost.
-MSI K7T Pro Turbo Raid
Zelfs nog goedkoper dan MSI K7T Pro Turbo of ABIT KT7-A en ethernetkaartje alleen, dus nog zonder USB-uitbreiding!
-17" Belinea 103065 86Hz 0.26dp
Blijkbaar bestaat hier nogal wat onenigheid over. Die PC-Magazine-test (met de 17" Belinea 103035 65Hz 0.27dp) vond ik echter nogal tamelijk indrukwekkend. Dus zou deze zeker zo goed moeten scoren. En er is inderdaad 3 jaar on-site-garantie op, wat toch ook niet min is.
Bovendien zitten we straks toch allemaal voor een 21", en dan zal ik mijn eventuele schade inhalen. En als die echt niet zou deugen, verkoop ik hem over enkele weken toch gewoon? Ik ben eens benieuwd...
-Aopen Maxi Tower HQ08 300W Low Noise ATX
Is wel ietsje duurder dan de HQ45 met betere 300W-voeding. De grootte van deze bak vind ik bij nader inzien nog zo slecht niet. Wie weet wat er nog allemaal bij zal gaan? Laat ook ruimte voor een eventuele, latere Raid-uitbreiding, en dat gepruts dat ik tot nog toe al een paar keer gehad heb in Desktops is toch ook lang niet alles...
-Logitech Internet Keyboard
Omdat ik altijd zeer tevreden geweest ben van Logitech, en de Cordless versie veel te graag batterijen lust. (Tenminste die muis -overigens schitterend- die ik nu heb.)

• IceStorm

IceStorm

Lijkt mij een prima systeempje ;).. Behalve de monitor zou ie perfect voor mij zijn :P

Veel plezier ermee zou ik zeggen :)
Pagina: 1