Toon posts:

[BC3] IDE KABEL PROB!?!

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja die heeft 3 connectoren en de afstand is zoiets
|-----------------------|----|
nu deze eerste steekt in mobo de 2de in niks en die zou in CDR Moeten (en geraakt er niet aan) en de 3de zit in HD. Nu als we deze kabel omdraaien gaat het wel dus zo
|----|-----------------------|
dit MOBO dan CDR dan HD
Nu de vraag is of dit mag??
ty

Verwijderd

zolang pin 1 .. goed zit .. pin 1 is de rode kant .. die moet bij de MEESTE,IDE apparaten naar de voeding toe..

Verwijderd

Topicstarter
Oke merci dan gaan we dat strax eens proberen om te draaien en de zelfde klueren te houden. Ik dacht dat er eventuele master/slave conflicten konden komen maar dat is dus niet zo?

Verwijderd

Nee hoor. Je kan hem er zo insteken. Als je de één op master en de ander op slave hebt staan lukt het wel.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Bij ATA66/100 kabels op een ATA66/100 controller mag dit niet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
waarom niet?

Verwijderd

Niet bij een normale IDE kabel .. bij een UDMA IDE kabel licht dat weer anders , BLauw, bord. Grijs, Slave. Zwart, Master.

Je kan ook stout doen maar dan moet je de hele lijn omdraaien dus , Overal pin 1 verkeerd inclusief op het bord.. is soms moelijk/onmogelijk in verband met uitsparingen en dichte gaatjes.. voor missende pinnen. Maar das allemaal gepruts.. IDE kabels zijn niet zo duur :)

Verwijderd

Cool, ik ook weer wat geleerd. Wist niet dat het zo was bij UDMA kabels, hmmmmz............ dat verklaart opeens een heel belangrijk probleem wat ik een paar weken geleden eens had bij de PC van een vriend van me. Thanks! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke de leek snapt er niks meer van!?!
maar oke zeg nu eens wat doe ik best om mijn prob op te lossen een niuewe IDE kabel maar hoe wee tik dat ik de juiste koop ?!?

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Met die UDMA kabels kan je (als je ''m goed aansluit)de IDE devices op Cable Select zetten. Zodat de plaats op de kabel het device insteld. (Zwart --> Master en Grijs --> Slave)

Murphy was an optimist

Verwijderd

Topicstarter
wat is zwart en grijs die connectors ofwatte??
alles is hier zwart en de boorden zijn rood en grijs als ik me goed herinner

Verwijderd

Mallo .. als het om een normale ide kabel gaat..? Dan kan je gewoon een end heen prutsen.. Als je geen brute kracht gebruikt en pin1 in de gaten houd .. moet het lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat het een normale IDE kabel is ja ik heb geen speciale kabels denk ik dus die mag ik wel omdraaien?

Verwijderd

Ja, die wel ja. Als het een lichtgrijze kabel is met 3 zwarte connectors kan je gewoon omdraaien, dat weet ik zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt maar over wat soort kabels hadden jullie het dan eigenlijk speciale kabels want in mijn systeem heb ik toch ook mogelijkheid tot UDMA66 ?!? heb ik dit dan niet ofwat?

Verwijderd

omdraaien .. das nogal moeilijk uit te leggen :) Ja en Nee..

Maar vergeet alles ik ga een poging wagen om het helder uit te leggen.

Ten eerste de rode kant van je IDE kabel is pin 1.. Als je naar de rest van de kabels op je mobo kijkt zie je dat ie overal de zelfde kant op zit.. dus floppy.. IDE.. dus das makelijk.. als je goed kijkt zie je ook een klein 1tje staan op het bord :)

Die vind je ook terug op bijvoorbeeld je HDD en je CD-ROM. Aan 1 kant staat een 1 en aan de andere kant 40.. Je moet dus zorgen dat pin 1 de rode kant dus op de 1 kant komt.. Dit is bijna altijd naar de voedings aansluiting toe..

40::::::::::::::1 OOOO <-voeding

Dit zijn de regels ..

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke dat ha dik allemaal al door maar waarom mag je dan niet omdraaien bij UDMA en ik heb geen UDMA kabel maar kan dat wel met mijn systeem ofwat?
Ik hebgewone IDE kabels en kan dus omdraaien zolang ik de PIN 1 maar respecteer?

Verwijderd

Jah op jouw bord kan je een UDMA kabel gebruiken, en heeft nog nut ook..:) Hij word er zelfs bijgeleverd.. Vreemd dat je er geen 1 hebt.

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Je MOET een (e)ide met het langste eind aan je moederbord aansluiten.

MB====================HD2=====HD1

en niet zoals hieronder :

MB=====HD2====================HD1

Ook moet je aan het eind eerst hd1 aansluiten (master). in het midden komt hd2 (slave)

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Verwijderd

Topicstarter
Euhm maar wat doet zo een UDMA kabel dan en aan wat herken ik hem?

EDIT:

Ik heb mijn kastje snel eens opengerammeld en zie dat ik een kabel heb aan HD met een 3de grijze connector dat is dus ee UDMA kabel??
wat doet die is die sneller ofwatte? en aan mijn CDROM hangt een gewone IDE kabel.

EDIT

Verwijderd

laat die UDMA Kabel nou met rust.. en sluit je twee cd-roms .. gewoon op de secondary IDE aan .. met een normale IDE kabel ...

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op zaterdag 07 april 2001 14:13 schreef Mallo het volgende:
Euhm maar wat doet zo een UDMA kabel dan en aan wat herken ik hem?
Een UDMA is ''stijfer'' dan een gewone ide kabel. Hij telt ook meer ''banen''.
Om die hogere snelheden te bekomen heeft men tussen elke baan een soort van ''aarding'' gelegd. bij een gewone IDE kabel kan dit anders wel eens voor problemen zorgen.

Hopelijk ben je hiermee wat wijzer geworden.

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 april 2001 14:13 schreef skeletonman het volgende:
Je MOET een (e)ide met het langste eind aan je moederbord aansluiten.

MB====================HD2=====HD1

en niet zoals hieronder :

MB=====HD2====================HD1

Ook moet je aan het eind eerst hd1 aansluiten (master). in het midden komt hd2 (slave)
Dus omdraaien mag volgens jou niet maar hoe krijg ik het dan klaargespeel om mijn CDR erin te steken??
Heb ook een DVD speler die IDE kabel is kleiner dus dat gaat niet ofzo wat doe ik dan??

MB-------CDR-------HD gaat niet?? of kan ik zo een kabel kopen of dat met een UDMA kabel mogelijk of niet?

MB-----CDR-----DVD hoe kan ik dit met die kleinere kabel een omvormer ofzo??!??

*TY ALL BTW*

Verwijderd

Op zaterdag 07 april 2001 14:13 schreef Mallo het volgende:

Ik heb mijn kastje snel eens opengerammeld en zie dat ik een kabel heb aan HD met een 3de grijze connector dat is dus ee UDMA kabel??
wat doet die is die sneller ofwatte? en aan mijn CDROM hangt een gewone IDE kabel.
Jah is toch goed voor je brander en cd-rom heeft udma geen enkel nut.

Voor je harddisk wel .. lekker zo laten ..

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 april 2001 14:16 schreef skeletonman het volgende:

[..]

Een UDMA is ''stijfer'' dan een gewone ide kabel. Hij telt ook meer ''banen''.
Om die hogere snelheden te bekomen heeft men tussen elke baan een soort van ''aarding'' gelegd. bij een gewone IDE kabel kan dit anders wel eens voor problemen zorgen.

Hopelijk ben je hiermee wat wijzer geworden.
Ja hartelijk dank dat heb ik nu al goed door hehe. Maar mijn UDMA kabel is toch heel vervormd om hem in mijn MB te krijgen is dat erg ofzo??

*man ik klink als een echte NEWBIE*

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 april 2001 14:23 schreef changethislater het volgende:
laat die UDMA Kabel nou met rust.. en sluit je twee cd-roms .. gewoon op de secondary IDE aan .. met een normale IDE kabel ...
Nu het gaat over een andere PC als sig. en die heeft een DVD (ipv CDROM rest zelfce configuratie) en die kabel naar DVD is kleiner en past niet in CDRW dus wat doe ik daaraan??

Verwijderd

Op zaterdag 07 april 2001 14:26 schreef Mallo het volgende:

Nu het gaat over een andere PC als sig. en die heeft een DVD (ipv CDROM rest zelfce configuratie) en die kabel naar DVD is kleiner en past niet in CDRW dus wat doe ik daaraan??
uuuuh kleiner :o :D Kijk nog is heel goed.. wat voor DVD is het?

Verwijderd

Topicstarter
Eugh het is een DVD uit duitsland (Pioneer) en die kabel is kleiner en heeft geen 3de connector
ja ik weet ook niet wat eraan gedaan

Verwijderd

Op zaterdag 07 april 2001 14:36 schreef Mallo het volgende:
Eugh het is een DVD uit duitsland (Pioneer) en die kabel is kleiner en heeft geen 3de connector
ja ik weet ook niet wat eraan gedaan
ahh je bedoelt de bij de pioneer geleverde kabel.. Hij heeft dus maar 1 connector om een cd-rom/dvd/cdr op aan te sluiten?

Dan moet je een nieuwe kabel kopen .. gewoon IDE of eventueel een UDMA kabel.. Kan nuttig zijn met die dvd..

Maar ik snap het probleem niet meer ben ik bang :)

Verwijderd

Topicstarter
ja het probleem is dat ik nergens een connector vind om die CDR op in te steken.
Maar dus een gewone IDE kabel past ook in die DVD en dan ook in de CDR ipv die kabel van pioneer?

Verwijderd

Yep .. Je kan ook eventueel de dvd slave maken op de primary IDE , bij je harddisk dus.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 april 2001 14:48 schreef changethislater het volgende:
Yep .. Je kan ook eventueel de dvd slave maken op de primary IDE , bij je harddisk dus.
Ja op die UDMA kabel gaat dat dan?? maar die 2 liggen weer te ver uiteen vrees ik maar goed dus een iewe IDE kabel en dan DVD en CDR op master/slave en porb is opgelost neem ik aan.
Pagina: 1