[BC3] Zelf een PC bouwen: waarom wel of waarom niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 13:45
Ik ben van plan om aan het eind van de zomer een nieuwe PC aan te schaffen. (eerst nog wat werken) :Y)
Een beetje tweaker bouwt voortaan zijn eigen PC, dus ik wil me er ook eens aan wagen.

Wat zijn voor jullie de grootste motivaties om zelf je PC te bouwen.
- Is het goedkoper?
- Vanwege de kick?
- Vanwege het feit dat je alles zelf kunt kiezen?
- Dat je meer van je eigen hardware afweet?
- Omdat het stoer klinkt?
- Dat je hardware kunt overzeten uit andere systemen.

En vooral: waar had je de grootste problemen mee. Wat raad je absoluut aan of juist af?
Waar gaat het vaak mis?

En waar kopen jullie al dat spul dan? In een erkende winkel, een I-shop, op een beurs? En hoe zit dat dan nog met garanties en services?

Vanaf wanneer ben je geschikt om zelf een PC te bouwen? Als je de processor aan kan wijzen of moet je alle IRQ en DMA setting kunnen dromen?

edit:
stomme spelfout in topictitel |:(

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

''k Laat altijd m''n pc bouwen door de winkel. Als er dan iets scheelt aan de hardware doen ze minder snel moeilijk. Verbouwen is een andere zaak natuurlijk >:). ''k Zeg natuurlijk wel wat er juist in mag, en wat niet. Geen voorgeconfigureerde rommel dus, en ook altijd zonder OS. Maar de eerste montage mag de winkel doen. Zoveel kost dat nu ook niet.

Verwijderd

Ja het is goedkoper, omdat je er niet in hebt zitten wat je toch neit wilt. En omdat je precies hebt wat je dus wel wilt. En je kunt de zooi configgen zoals je zelf wilt.

Verwijderd

Op vrijdag 06 april 2001 01:22 schreef schizofreen het volgende:
Ik ben van plan om aan het eind van de zomer een nieuwe PC aan te schaffen. (eerst nog wat werken) :Y)
Een beetje tweaker bouwt voortaan zijn eigen PC, dus ik wil me er ook eens aan wagen.

- Is het goedkoper?
- Vanwege de kick?

Alle bovenstaande

En vooral: waar had je de grootste problemen mee. Wat raad je absoluut aan of juist af?
Waar gaat het vaak mis?

IRQ''s die liggen te miepen

En waar kopen jullie al dat spul dan? In een erkende winkel, een I-shop, op een beurs? En hoe zit dat dan nog met garanties en services?

Vanaf wanneer ben je geschikt om zelf een PC te bouwen? Als je de processor aan kan wijzen of moet je alle IRQ en DMA setting kunnen dromen?

Dat laatste. Blijf in godshemelsnaam uit een kast als je niet weet wat je doet

edit:
stomme spelfout in topictitel |:(

Spelfout corrected 8-) Ph34r my l33t mod sk1llz :+

Verwijderd

Ten 1ste koop ik eigenlijk nooit een compleet systeem. Dus telkes onderdelen upgraden & dan moet je wel zelf gaan knutselen.

Maar ik doe het ook liever zelf dan die knutselaars bij veel winkels. Je kunt het precies zo maken als je wilt. Maar aan de andere kant heb je inderdaad wel meer problemen als er iets kapot is. Er zijn namelijk erg veel lui die iets kapot maken door foute installatie en dan naar de winkel teruggaan voor garantie. Computerwinkels worden hier schijtziek van en haten het dus ook als 1 dag nadat jij je losse onderdelen voor een systeem bij hun heb gekocht al aan komt met een doorgefikte processor... Bovendien loop je wel eens tegen onvoorziene probleempjes aan als je zelfbouwt. Heb je alles gekocht: blijkt de processorkoeling net op een hele lullige plaats in je kast terecht te komen. In een computerwinkel kunnen ze bij de assemblage dan zo ff een andere kast pakken. Jij moet weer terug naar de winkel...

Zelfassemblage is vaak wel goedkoper. Scheelt meestal iets van 100-150 piek.

Verwijderd

Ik heb gewoonweg geen geld om in 1x een geheel systeem te kopen. Vandaar dat ik mijn P166 voor 1000,- heb omgebouwd naar een Duron 600 systeem. Kast, mobo, proc en geheugen apart gekocht, goedkoopste winkels opgezocht (dat kan veel geld schelen). Netwerk/geluids/videokaart had ik al, dus die hoefde ik niet te kopen.
Videoaart heb ik later geupgrade, net als later een brander kopen.

je kan tegen problemen aanlopen, en ik zou eerst eens wat meer bekend raken met de hardware in je compu voor je eraan begint. Maar zelf knutselen blijft wel leuk uiteraard. Het is dan meer JOUW computer zeg maar....;)

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Scheelt knaken en ik vind het superleuk om te doen :)

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Ik zou zeggen doe je kast es open en kijk er eens naar!

Kom je tot de conclusie dat je je blind loopt te staren en denkt waar in vredesnaam kijk ik naar, dan moet je niet aan zelfassemblage doen! LAAT het dan doen ofzo! zoek een kennis op die et WEL weet en ga samen knutsellen!

Dan leer je het meeste! en kan je waarschijnlijk daarna et zelf doen!

Uit je post blijkt al dat je niet zeker van je zaak bent! Dan zou ik dat al rede genoeg vinden om niet ZELF alles te gaan doen!

Ik raad dan ook af om het te LATEN doen door de winkel! Je hebt er blijkbaar interesse in en wilt er meer over weten..

Mijn advies luid dus alsvolgt:

Als je niet zeker weet wat je doet! Haal er dan iemand bij! Een goede vriend die het weet en ga samen gewoon even doorlopen wat je wilt. Hier leer je het meest van!
Naar de winkel gaan en daar in elkaar laten zetten leer je het minst van! en is ook niet zo leuk :)

Het spreekt voor zich dat als je gewoon weet hoe et werkt en wat et doet (basisch gezien) dan doe je het gewoon zelf! Zolang je maar geen gekke dingen gaat doen :)

In de handlijding van elke systeem kaart die je koopt en of ander artikel voor je PC staat beschreven hoe iets aangesloten dient te worden!

Suc6

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Destruction
  • Laatst online: 09:47

Destruction

(ex-)Automonteur

DMA en die shit weet ik nog niet , maar ik heb al verschillende p.c''s gebouwd die ook werken , ben ik dan een uitzondering :?

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 11:50
Na ja, als je er je geld mee verdiend :P.. Het enige irritante kan ooit zijn dat er NET EEN DING kapot is, of niet werkt... best lastig om dat uit te zoeken (als ''t a) de proc is, b) het (of de ??) ram is, c) het mobo is...:(

Maar ja, voor de rest, ''t scheelt een paar knaken, en zoals gezegd is, je kiest zelf je onderdelen uit.. De pc die ik nu heb, varieerd dus van een leeftijd van 1,5 jaar, tot 1 maand.. Er komt steeds wel wat nieuws, en dan ga je maar weer sleutelen...

En wat natuurlijk nog een voordeel is, je leert er een berg van... En als GoT-ter ken je natuurlijk altijd je mede-tweakers om hulp vragen...

Ow ja, waar ik m''n spul haal: Bij de nederlandse en duitse groothandels B-)

- hardware always changes.. -

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Op vrijdag 06 april 2001 07:46 schreef pier het volgende:
DMA en die shit weet ik nog niet , maar ik heb al verschillende p.c''s gebouwd die ook werken , ben ik dan een uitzondering :?
Nope, want ik weet ook niet alles over DMA en vooral IRQs zijn een mysterie voor mij :) en ik heb toch al aardig wat pc''s gebouwd

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Frenkpie
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

ik had moeite om de cooler erop te zetten

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Op vrijdag 06 april 2001 08:07 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

Nope, want ik weet ook niet alles over DMA en vooral IRQs zijn een mysterie voor mij :) en ik heb toch al aardig wat pc''s gebouwd
IRQ''s zijn mij redelijk bij :) , de rest zal mij een zorg zijn, de p.c''s die ik gebouwd heb doen het.

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Ik ben er dus ook heel erg in geinterresseert (paar letters te veel), en denk erover om na mijn examen een eigen PC te bouwen met hulp van mensen die het al vaker gedaan hebben. Zo leer ik er nog wat van, in de praktijk moet je het leren lijkt me. Ik vind het leuk, en zal zeker voldoening geven als me PC lekker loopt. Nou zit ik met een "probleem", me ouders weten er helemaal niks van. En die zijn bang dat zoiets onwijs moeilijk is en dat het niet goed kan gaan (zelfs niet met hulp). Ze vragen zich af wat ik doe als ie het niet meer doet. Ik zeg dan dat je er wel achter kunt komen wat kapot is, en daar dan garantie op verhalen, of nieuw kopen. Zij denken dus dat ik dan geen gebruik kan maken van de garantie, omdat ik het zlef heb gebouwd en dat de fabrikanten van verschillende onderdelen naar elkaar gaan wijzen. Ik begrijp uit alle verhalen hier dat dat allemaal wel meevalt. Nu is het dus dat ik echt een top-systeem wil gaan maken (voor mij dan) à max 3500 (ex videokaart/brander/muis/tobo/boxen). Wil ik in de winkel zoiets kopen dan moeten zij daar alles gaan inbouwen en ben ik zeker veel meer kwijt. Nu is er ook nog zo dat mijn buurman (die er natuurlijk erg veel vanaf weet) heeft gezegt dat ik helemaal gek was |:(. Kunnen jullie hier wat ervaringen neer zetten van jullie eerste zelfbouw-project. Zelf geloof ik er wel in (als er dan in de toekomst wat kapot gaat ben ik ten minste in staak het allemaal zelf te verhelpen). Tevens is er commentaar dat ik bij een winkel garantie op het systeem heb, dus als ie het niet doet mogen zij het uitzoeken (ze snappen niet dat ik dat liever zelf doe).
Dit is dus eigenlijk de vraag: Kunnen jullie hier wat ervaringen neer zetten van jullie eerste zelfbouw-project :?
BVD

And now the most interresting part of deze grot

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Op vrijdag 06 april 2001 01:52 schreef The Daan het volgende:
Ik heb gewoonweg geen geld om in 1x een geheel systeem te kopen. Vandaar dat ik mijn P166 voor 1000,- heb omgebouwd naar een Duron 600 systeem. Kast, mobo, proc en geheugen apart gekocht, goedkoopste winkels opgezocht (dat kan veel geld schelen). Netwerk/geluids/videokaart had ik al, dus die hoefde ik niet te kopen.
Videoaart heb ik later geupgrade, net als later een brander kopen.

je kan tegen problemen aanlopen, en ik zou eerst eens wat meer bekend raken met de hardware in je compu voor je eraan begint. Maar zelf knutselen blijft wel leuk uiteraard. Het is dan meer JOUW computer zeg maar....;)
Ik heb ook een paar keer mijn systeem geupgrade bij gebrek aan geld. Maar ik kwam er al snel achter dat je beter in een keer een nieuwe kunt kopen (bouwen ;)): er is altijd wel minstens een onderdeel te traag. Heb je een nieuw mobo en proc is de harde klein. Of dan is de geluidskaart klote. Beter ineens een hele nieuwe kopen. Spaart een hoop zorgen en volgens mij ook wel geld.

Verwijderd

Buiten het voordeel dat je exact weet wat erin je PC zit, hoe het aangesloten is etc. heb je ook nog eens de lol van het zelf bouwen. Althans, ik heb daar altijd een hoop plezier van :P

• Optical
  • Laatst online: 02-06-2025
Mijn ervaring is :

Gewoon een keer aan beginnen , liefst met hulp van iemand die al vaker een pc gebouwd heeft (dus niet van een buurman die er veel van afweet met z''n packard hell pc ;) )

Er kan eigenlijk weining misgaan , bij je mobo zit als t goed is wel een boekje waar instaat hoe je de kabels moet aansluiten , op harddisks e.d. zit meestal wel een sticker met jumpersettings enzo , en de meeste stekkers kunnen maar op een manier worden aangesloten ...

als je t 1x gedaan heb denk je DoH ! wat makkelijk :)

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

1 advies voor je begint te sleutelen: KIJK UIT MET STATISCHE ELECTRICITEIT!!!

als je componenten/kaarten/geheugen aan het vervangen bent, zorg dan dat je de PC los koppelt van de netspanning of andere voedingsbronnen (ALLE kabels eruit), en zorg dat je pas een component aanraakt als zowel jijzelf als de PC ontladen zijn (koop denoods zoŽn ontladings-polsbandje, kost een keer een tientje ofzo).

Geloof me, het is erg makkelijk om even een geheugen chippie op te blazen met een vonkje statische electriciteit....

Verwijderd

- Is het goedkoper?
- Vanwege de kick?
Antwoord:
- Het is goedkoper
- Vanwege de kick
- Vanwege het feit dat je alles zelf kunt kiezen
- Dat je meer van je eigen hardware afweet
- Omdat het stoer klinkt
- Dat je hardware kunt overzeten uit andere systemen

Verwijderd

[quote]Op vrijdag 06 april 2001 01:22 schreef schizofreen het volgende:
als ik een dell of compaq bestel weet ik niet precies wat er in zit....
(en vaak kan je niets tweaken)
- Is het goedkoper?
op een volledig systeem kan het zomaar 1000 piek schelen
- Vanwege de kick?
ik ben nu weer bezig, voor de kick, en verkoop mij oude zelf pc gebouwde met een beetje verlies, het is een hobby geworden...
ja ook...
je leert ook veel zo ja...
niet direkt
superbelangrijk
En vooral: waar had je de grootste problemen mee.
betrouwbaarheid leveringen, aftersales, garantie, wie helpt me als het fout gaat..
Wat raad je absoluut aan of juist af?
aan: lees reviews over de componenten
af: bestel alles ergens anders, beter is het bundelen tegen een iets hogere prijs, nl:
-leverinskosten minder
-1 plek voor garantie
-leverancier relatie opbouwen
Waar gaat het vaak mis?
niet weten waar de storing zit, je moet op zoek naar de zwakste schakel...kan moeilijk zijn.
En waar kopen jullie al dat spul dan?
internet+gewone winkel
In een erkende winkel, een I-shop, op een beurs? En hoe zit dat dan nog met garanties en services?
gewoon een jaar op alles, anders eisen of ergens anders kopen..
Vanaf wanneer ben je geschikt om zelf een PC te bouwen?
als je het leuk vindt.
Als je de processor aan kan wijzen of moet je alle IRQ en DMA setting kunnen dromen?
nee hoor, lang leven plug en play en internet
(bv http://go.to/kt7faq)
ik hoop dat je hier nog wat aan hebt...

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb net ook mijn eigen PC gebouwd, en kon dus voor 2000 gulden een boel leuks kopen. Gebruik inderdaad zoveel mogelijk 1 supplier. Ik koop vaak bij Gistron en ben zeer tevreden over ze. Je kan een bedrijf een beetje checken via de Shop survey en op die manier fouten voorkomen. Je moet alleen wel opletten dan men vaker geneigd is om negative kritiek te leveren dan positive kritiek (is ook nog eens bewezen met onderzoek ;) ). Maar zoals mijn boven buurman al zei, dan heb je een klaagpunt voor je garantie, en omdat je er zoveel gekocht hebt zijn ze eerder geneigd om je te helpen (foute instelling van ze, maar het is wel zo in de praktijk). Voordat je tot een aankoop overgaat kan je het beste even goed onderzoek naar de verschillende producten die je gaat kopen. Doe een search naar een bepaald mobo dat je in gedachte hebt. Dan ben je voorbereid als de tijd komt om alles in elkaar te zetten. Bij een Abit KT7A-RAID kon ik terecht bij dit KT7 faq wat me een hoop ergenis voorkwam :) De rede waarom je geld bespaart is dat je geen software erop krijgt, geen totale service, en dat je vaak kleine stabliliteits problemen zelf moet oplossen.
Eigenlijk krijg je dus veel meer waar voor je geld, want je word ook nog eens lekker bezig gehouden, en dat voor minder geld? :)

• FFF
  • Laatst online: 09:26

FFF

hmmmm ik zit er dus zelf ook an te denken om mijn volgende pc zelf in elkaar te zetten, ik heb al wat vaker, wat videokaarten etc, en hd''s etc, er in gezet, maar ik vind het toch lastig om ermee te beginnen, zeker als je ouders zeggen dat je het niet kunt, en dat idd de goede bekende die er zovel verstand van heeft zegt dat het helemaal niet nodig is om je pc te verbouwen, en dat je dat zeker niet zelf moet doen |:( eigenwijs als de t#ring...... En vol trots 8er zijn bell ding |:( :( :r

Verwijderd

Tja, echt goedkoper dan laten bouwen is het niet. Assembleren kost vaak iets van 50 a 100 piek, niet echt veel op een totale aanschaf van 3000,=.

Anders wordt het als je een Comprak of PB wilt gaan kopen. Gisteren belde een vriend van me op die voor een vriendin van hem even mee moest om een peeceetje te scoren in Amersfoort. Ze wilde hem persee gelijk kopen en persee in A''foort. Nou is A''foort nou niet direct het Mekka van de vaderlandse computerindustrie en was ze dus aangewezen op zaken als Dixons en Megapool. Na een hoop heen en weer gebel over allemaal standaard dingetjes belde hij dus terug met het uiteindelijke resultaat. Het was een PB geworden met minimale specs (Duron 700, 64 mb pc100, 20 GB 4500 rpm, TNT 16 mb, 4x4x32 CDRW, 12X DVD, 17" etc.) voor iets van 3200,=. Ik toen dus voor de gein bij NoRRod ff kijken hoe hard ze genaaid waren. Bleken ze ruim 700 piek teveel betaald te hebben |:(

Maar goed, back on topic.
Het belangrijkste vind ik toch het feit dat je er iets van leert en het voldane gevoel achteraf als je het toch maar mooi geflikt hebt.

En wat de moeilijkheid en (on)veiligheid betreft: lees het moboboekje vantevoren goed door en hou je aan de bovenstaande voorzorgsmaatregelen. Zorg er verder voor dat je op een grote schone goed verlichte tafel werkt, neem er de tijd voor, en bepaal vooraf hoe je het best te werk kan gaan.

• schizofreen
  • Laatst online: 20-08 13:45
zo, aardig wat reply''s, maar soms ook behoorlijk tegenstrijdig:

Dat laatste. Blijf in godshemelsnaam uit een kast als je niet weet wat je doet
en...
Op vrijdag 06 april 2001 07:46 schreef pier het volgende:
DMA en die shit weet ik nog niet , maar ik heb al verschillende p.c''s gebouwd die ook werken , ben ik dan een uitzondering ?
--------------------------------------------------------------------------------

Nope, want ik weet ook niet alles over DMA en vooral IRQs zijn een mysterie voor mij en ik heb toch al aardig wat pc''s gebouwd
Kijk, ik identificeer me dan ook meer tot type''s personen van de tweede reply. Ik heb al wel altijd mijn PC''s zelf samengesteld. Meestal een standaardconfiguratie die ik zelf dan naar wens heb bijgesteld. (ram, processor, videokaartje, HD). Kast, mobo en voeding staan dan meestal vast, of het wordt een dure grap.

Over de ervaring die ik nu al met hardware heb. Ach, ik heb wel eens een harddiskje aangesloten. CD rewriter erin. Reepje ram erbij. Andere cooler, paar kaartjes bijgestoken.

Is het zo dat als je alles maar op de juiste manier in elkaar steekt dat het dan ook werkt, of zit er nog abracadabra tussen?

Ook over prijsbesparing lopen jullie nog behoorlijk uiteen. Ik ben wel zelf van plan een hoop hardware uit mn "oude" pc over te zetten in de volgende PC, dat sowieso.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Het grote voordeel bij zelfbouw is dat je meer meegeleverd krijgt.
Voorbeeldje: de schroefjes bij het moederbord, de casebadges van de aopen HQ08 en de asus a7v.
Bij mycom krgen we deze mooi niet mee toen we hier een pc lieten assembleren.
Ook willen ze wel eens geen extra kabeltje meeleveren bij bv. een videobewerkingskaart, terwijl als je die zelf koopt (in een doos dus), dan zitten ze er echt wel bij

Bij zelfbouw kan je ook meer zelf configgen, ook een voordeel.

Maar je moet er natuurlijk wel verstand van hebben ;)

Verwijderd

Probeer maar eens bij een Vobis een TBird met Radeon te kopen :D

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Jo een computer maken is zo gedaan alleen je moet er niet ruig mee omgaan en ik doe altijd die stekkertjes van de lampjes en knoppen verkeerd omdat dat overal anders is je moet gewoon goed in de handleiding van je moederbord kijken.:7

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Ik heb er ook net een nieuwe (met mijn neef in elkaar gestoken) en ik heb alles van de vorige (behalve de writer) weggedaan.
Dat is echt een stuk goedkoper, want ik heb de vorige (K6, 300Mhz, 64Mb RAM, TNT2, 6Gb disk... zwak beestje dus) nog voor 1200 gulden (ongeveer 24 000 Fr) kunnen wegdoen aan iemand die er niet veel van wist...
Maar als je onderdelen gaat verkopen, verkoop je meestal aan iemand die er meer van kent en er dus minder voor geeft...

Zo, veel suc6 :)

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 21:52

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Als je eraan denkt om een pc zelf in elkaar te zetten en je hebt dat nog nooit gedaan, raad ik je aan om eerst een oude kast uit elkaar te halen en die weer in elkaar te zetten... dan heb je vast een beetje feeling om met het spul om te gaan..

Als je dan zelf aan je nieuwe bak gaat klooien raad ik je aan om het boekje van het moederbord dus WEL even te lezen... heel veel zal je al weten maar soms staan er voor dat moederbord dus dingen in die je nog niet wist.

Mocht je een comp in elkaar gezet hebben en hij werkt niet, dan kan je em altijd (na natuurlijk hier en der ;) eens rondgevraagd te hebben) em naar de computerboer brengen en die mag em dan nakijken..

Ik zou zeggen zelfbouw is leuk... je weet wat je in je kast hebt hangen.. je leert er best veel van (oke, van je eigen kast wel, als je die van heel je familie mag gaan doen wordt het minder)...

succes

Verwijderd

hmmzz wel funny topic dit, brengt veel herrineringen naarboven :)

mja ik was al bij een 486 begonne met zelf assembleren en toen deed ik het al zonder ooit een pc van binne te hebben gezien ( gewoon ff het nuchter verstand van de gemiddelde hollander gebruiken )

ik had die pc toen na 3 uurtjes zweten in elkaar en sinds dien doe ik het altijd zelf en voor kennissen en op werk :) dus go for it is nie moeilijk en wees nie bang voor irq dma of andere shit die er wel is zijn met problemen want ik neem aan dat je nie voor 1000 piek aan onderdelen een superpc hebt dus is het al gauw 2000 a 2500 piek aan onderdelen en als jullie je nu een beetje gaan leggen op hardware ( door dus veel op tweakers tomshardware en andere sites naar re/previews kijken) dan heb je goede hardware en die hebben "bijna nooit" last van conflicten of iets dergelijks. en als het wel zo is ga je na de winkel heen waar je het vandaan hebt en leg je hun het probleem voor en neem je een ander merk hardware of type :)

gewoon doen dan denken <<-- in gezonde mate is dit nie schadelijk :)

• Hoicks
  • Laatst online: 09:38

Hoicks

Techno!

Zlefbouwen rules..:)

Maar als ik je een tip mag geven, oefen dan gewoon met een paar ouwe bakken zoals 386 en 486jes voordat je je aan het duurdere werk gaat wagen.

Enige nadeel dat ik vaak m''n klauwen loshaal bij het in/uitbouwen.. :(

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Op vrijdag 06 april 2001 14:16 schreef Hoicks het volgende:
Zlefbouwen rules..:)

Maar als ik je een tip mag geven, oefen dan gewoon met een paar ouwe bakken zoals 386 en 486jes voordat je je aan het duurdere werk gaat wagen.

Enige nadeel dat ik vaak m''n klauwen loshaal bij het in/uitbouwen.. :(
Had ik ook bij de kast van mijn workstation , heb toen alles eruit gehaald , de scherpe randen glad geschuurd/vijlt , en alles weer ingebouwd.

Over dat oefenen ;

Dat heb ik vaak gedaan met een 486dx266MHz , die wij over hadden ,

1e keer Ging het fout ( powerknop niet goed aangesloten )
2e keer Ging het goed , hij starte gewoon op
3e keer Ging ook goed

Na dit nog 7 a 8 keer te hebben gedaan begon ik pentium''s te bouwen voor kennissen , dat ging altijd goed, waneer het fout ging had ik toen altijd een smoes om in de winkel het geld terug te krijgen >:)

Dus nu haal ik regelmatig mijn server/workstation uit mekaar en ga ik ze weer inmekaar bouwen als ik me verveel :)

EDIT : Domme typfout

Verwijderd

Mijn 1e PC deed het toch meteen hoor 8-)

Verwijderd

Ik ben het wel met het meeste hier boven eens, maar niet met alles.

Een systeem zelf bouwen is NIET bij voorbaat goedkoper. Ik ben nu zelf ook aan het kijken voor een nieuwe systeem en wilde ook zelf bouwen. Als ik echter een compleet systeem koop en dat geheel aan mijn wensen aanpas. (dus weet ik ook precies wat er in zit) ben ik goedkoper uit dan als ik het zelf zou bouwen. Zit er iets in wat ik niet nodig vind krijg ik daar gewoon korting voor. Wil ik er iets beters in kost het gewoon de het verschil in losprijs extra. En omdat het een compleet systeem is doen zei het goedkoper dan alle onderdelen los.

Dus de prijs hoeft niet de reden te zijn om zelf te bouwen. We de kick natuurlijk, maar bij mij wint toch het geld dus ik koop gewoon een compleet systeem. Is de garantie ook gelijk veel beter.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Op zaterdag 07 april 2001 10:59 schreef HlpDsK het volgende:
Probeer maar eens bij een Vobis een TBird met Radeon te kopen :D
Vobis :r

( slechte ervaring mee )

Verwijderd

Mijn ervaring isdat je nooit in één keer een werkende pc in elkaar zet, er zit altijd wel iets verkeerd...

Bovendien zijn door grote firma''s gemaakte computers beter op elkaar afgestemt. Zo bijvoorbeeld mijn Gateway, pracht computer, als werkt prima samen en is superstabiel. Maar aan de andere kant kun je er haast onmogelijk iets aan veranderen omdat dan alle andere componenten gaan gillen. Zo koste het me heel wat middagen om een brander aan de praat te krijgen (niet die plextor die ik nu heb), en een netwerkkaart ging ook niet vanzelf......

Mijn advies: lekker zelf bouwen, als je problemen hebt --> GoT :)

• Excrusiator
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Als je nog nooit een pc hebt gebouwd doe dat dan samen met iemand die het vaker heeft gedaan. Hij weet altijd wel iets waardoor de pc sneller/stabieler loopt (zonder iets te veranderen aan de instellingen van de hardware zelf). Een goed voorbeeld hiervan is dat je nooit jouw cd-rom en hdd aan dezelfde IDE kabel moet hangen. De cd-rom vertraagt de hdd.

En als je het alleen doet is verstand van irq''s dma''s en dergelijke niet perse nodig, maar is wel zeer handig als je tegen problemen aanloopt. ;)

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• JJJ
  • Laatst online: 09:44

JJJ

* JJJ is 14, en wil ook PC zelf bouwen.

Ik heb zelf nooit onderdelen erin gezet ed :) Maar ik wil het wel doen. Erg moeilijk lijkt het me niet, maar is er ook documentatie op internet om PC inelkaar te zetten?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Op zaterdag 07 april 2001 12:59 schreef JJJ het volgende:

Ik heb zelf nooit onderdelen erin gezet ed :) Maar ik wil het wel doen. Erg moeilijk lijkt het me niet, maar is er ook documentatie op internet om PC inelkaar te zetten?
Als je die wilt hebben kan ik er wel een in mekaar draaien hoor 8-)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Goedkoper
Beter
Leerzamer
Leuker
Sneller
Beter aangepast op je eigen wensen

"En welk merk computer heb jij???" >:)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Op zaterdag 07 april 2001 11:14 schreef el_toro het volgende:
Mijn ervaring is dat je nooit in één keer een werkende pc in elkaar zet, er zit altijd wel iets verkeerd...
Precies. Op het moment dat je alles hebt aangesloten, dan doet ie het niet. Aanrader is dus dat je EERST de essentiele onderdelen erin zet, dus:
-moederbord
-processor
-geheugen
-disk-drive
-videokaart
Als je hem dan kan booten en gewoon in DOS kan, dan is het niet zo moeilijk meer. Ik lees dat je al vaker een HD ofzo erin hebt gezet, dus dan is het zeg maar net alsof je een upgrade doet aan je PC.
Erg moeilijk is het niet, alleen die BIOS-sjit instellen kan af en toe wel irri zijn (vooral met dat IRQ gedoe).

Verwijderd

Behalve de kick en een iets kortere levertijd vind ik persoonlijk niks voor zelfbouw pleiten als je het nog nooit eerder gedaan hebt.
Een aantal pc-zaken rekent bijvoorbeeld geen assemblage kosten en berekenen ook nog eens een korting over de totaalprijs, omdat ze in iedergeval minder kans hebben dat er spullen terugkomen als dan wanneer het door mensen die niet precies weten wat ze doen zelf gebouwd is.
Ook heb je op zaken als een Windows installatie alleen garantie en support als het door een compu-leverancier geïnstalleerd is.
Mijn advies luidt daarom ook: vraag bij een aantal zaken (die een breed assortiment hebben en hoog in de shopsurvey staan) offertes aan en kijk dan of het überhaupt in prijs scheelt en of het je dan de moeite lijkt om toch eventueel zelf te gaan bouwen.

succes met je keuze

Verwijderd

Mazzelaar ;)

• JJJ

JJJ

Op zaterdag 07 april 2001 14:03 schreef pier het volgende:

[..]

Als je die wilt hebben kan ik er wel een in mekaar draaien hoor 8-)
Als je tijd teveel hebt, dan graag :)

Verwijderd

Zelf bouwen is leuk, je leert er een hoop van en geeft je meer inzicht in je PC. Daarnaast kun je hem ook zelf samenstellen!

/me ''s eerste geknutsel in een pc was met zijn Laser XT/2 turbo. In 1986 een Trident VGA kaart ingebouwd als vervanging van de CGA/Hercules 8-). (overigens wel samen met papa)

Verwijderd

ja dat waren nog eens mooie tijden vroeger, waarbij je op zondagen aan je van je pappa gekregen XTtje of ATtje zat te rommelen...

en soms startte hij niet meer op...oeps...:)
het zweet in je handen en op je hoofd en dan was je o zo trots als je hem ''s avonds dan toch weer - na je "verbetering" - op gang had gebracht.

en je groeit door, XTtje- ATtje - 486tje - Pentium 90tje - AMD K6je - Thunderbirdje
[deels omdat je nu opeens ook zelf verdient!, en je hebt opeens het beste systeem des huizes!]

en natuurlijk de softwareontwikkelingen...
snik...MSDOS 3.2 waar zijn de tijden :)

maar wat ik met dit relaas wil zeggen:
jong geleerd is oud gedaan, ga ook vooral niet overhaast van start, maar begin eens met een ouder beestje een beetje te herconfiggen..

zorg ervoor dat je echt thuis bent op het moederbord
[de DMA''s enzo (multiplier''s natuurlijk ook) kun je echt in het boekje terugvinden] in het algemeen...weet waar je je geheugen in moet drukken, waar het AGP -slot zit...
en hoe je je mobo in de kast moet schroeven...
en je moet natuurlijk van huize wel b-tje technisch zijn...handig zijn met de schroevedraaier..

je leert er heeel veel van, zodat je -when you''re a man- zelf je bakje bestaande uit dure spullen kunt fabriceren!

amen.

• JJJ

JJJ

Dan begin ik eraan te twijfelen of ik het kan :P

• Crack
  • Laatst online: 27-07 00:14

Crack

...ehh.......Mooh?!?

Op zaterdag 07 april 2001 12:59 schreef JJJ het volgende:

Hiero

Wereldrecord voor ChicaneLinacB90 Badges

Verwijderd

Allereerst is pc bouwen makkelijk, maar configureren is heel wat anders. Dat zei een vriend van me en daar had ie gelijk in gekregen ook. BTW er gaat soms iets mis met PC bouwen, maar belangrijk is dat je niet in paniek raakt als er iets fout is gegaan. Want met paniek maak je het nog erger dan het al is! Dus hou je hoofd koel en lees de gebruiksaanwijzingen goed na (ook de gevorderde pcbouwers lezen het ook gebruiksaanwijzingen). Maar als je toch besluit om zelf eentje te gaan bouwen, dan wens ik jou veel suc6! :)

• Wimpy006
  • Laatst online: 21-08 10:49
IRQ probleempjes willen zich nog wel eens voordoen als je er gelijk 5 PCI kaarten in frot.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Voor het geld hoef je het niet te doen (meestal 2 of 3 geeltjes en je weet zeker dat het werkt).

Bij sommige zaken (Mycom en Eynstein bijv.) kun je ook uit heel veel hardware kiezen en waar je zelf je PC kan samenstellen (dus geen onnodige zaken erin waar je altijd voor betaald). Alleen als je hele specifieke wensen hebt is zelfbouwen dan makkelijker.

Als je kunt zelfbouwen kun je wel upgraden.

• Falcon
  • Laatst online: 21-08 22:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met andere woord.. RFM!

READ THE FUCKING MANUAL! :)..

Nou dat was moi dan maar weer... *D

Ciao!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:31
Mijn eerste echte eigen pc heb ik in elkaar laten zetten. Had een compleet systeem nodig. Kon zelf de (kwaliteits)onderdelen uitzoeken en in elkaar laten zetten. Daarna ben ik met dit systeem verder gegaan en ben ik zelf gaan knutselen :)

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-08 11:52

Kortfragje

......

Zeker zelf bouwen, dit is mijn eerste systeem dat ik zelf heb gebouwd, en tis zwaar relaxter. gewoon alle onderdelen kopen waar ze t goedkoopst zijn ( scheelde in mijn geval 50 piek met voorgebouwd systeem, net het verschil tussen g-force 2 mx met of zonder video-uit :P ) En het is de kick he? :)

http://www.gjpvanwesten.nl

• Universal Creations
  • Laatst online: 20-08 23:28
Groot voordeel van zelf bouwen: je kunt hem volbouwen met a-merken. Dit in tegenstelling tot een a-merk pc: zit vaak b-zooi in.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Om een hele PC in elkaar te knutselen heb je vandaag de dag niet meer nodig van 1 kruiskopschroevendraaier :)

• Universal Creations
  • Laatst online: 20-08 23:28
Op maandag 09 april 2001 02:49 schreef HlpDsK het volgende:
Om een hele PC in elkaar te knutselen heb je vandaag de dag niet meer nodig van 1 kruiskopschroevendraaier :)
Je vergeet wel dat je ook veel geduld nodig hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 14:02

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Op vrijdag 06 april 2001 09:27 schreef dangerous het volgende:

als je componenten/kaarten/geheugen aan het vervangen bent, zorg dan dat je de PC los koppelt van de netspanning of andere voedingsbronnen (ALLE kabels eruit), en zorg dat je pas een component aanraakt als zowel jijzelf als de PC ontladen zijn (koop denoods zoŽn ontladings-polsbandje, kost een keer een tientje ofzo).

Geloof me, het is erg makkelijk om even een geheugen chippie op te blazen met een vonkje statische electriciteit....
MMMMMMMMMMM...... dus ik moet toch wel de stroomkabel eraf halen , ik ben ook wel eens bezig met klooten als ie aan staat :o

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 03:08 schreef universal creations het volgende:

[..]

Je vergeet wel dat je ook veel geduld nodig hebt.
Mwah. Trek er een (1) dag voor uit, als je het nog nooit hebt gedaan.
En ''n middag als je ervaring hebt. Gewoon rustig doen.

Verwijderd

En als het niet lukt kun je ook altijd nog de Systeem beheerder van je werk op zijn vrije zondag opbellen en vragen langs te komen :+

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

[quote]Op vrijdag 06 april 2001 09:27 schreef dangerous het volgende:

Nog nooit last van gehad , en ik heb er toch al een boel gebouwd :), beter goed opletten dat je geen schroevjes op het mainboard laat liggen ,krijg je een mooi bliksem effect van :o

.Quod me nutrit me destruit.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 20:34
Neem een bigtower eerst !!!!!met moboslede
dan wordt inbouwen een makkie want het is eigenlijk een kwestie van logisch redeneren
Als je daarbij nieuwe spullen koop zit er ook een manual bij LEZEN zeker als je het voor het eerst doet :)
En heb je nog een oudje staan open trekken die kast loshalen en opnieuw instaleren wel ff goed bekijken hoe het zat en weten wat wat is !!
Inderdaad je de tijd voornemen want ik heb met haast werk al menig hardware naar de h.w.hemel gezonden :(
en aangezien je toch op deze site rondspeurd zijn er genoeg topics te vinden welke hardware je moet kopen
Als laatste raad Luister naar je portemonee en niet naar je hoofd !! je kom dan altijd met veels te duur spul thuis goed speuren op het net scheelt je te veel knaken om het niet te doen

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Over die opmerking : statische electriciteit, dat valt nogal mee, ik zelf zorg ervoor dat ik eerst ff een ijzeren voorwerp aanraak voordat ik in een computer ga kloten, werkt perfect, heb nog nooit wat gesloopt door zoiets.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ik zeg, een idioot zonder hoofd kan nog een pc bouwen. Niets is zo eenvoudig. Alleen m''n 1e pc heb ik gebouwd gekocht. Maar naa enkelen maande, heb ik hem volledig gesloopt, en anders in elkaar gezet. Sindsdien bouw ik altijd zelf. ook voor vrienden en kenissen

• Paitor
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

[superofftopicmodus]
RFM????
dacht altijd dat het RTFM was
[/superofftopicmodus]

Een pc in elkaar zetten is heel makkelijk.
Eigenlijk is het beste om te doen met iemand een keer meekijken hoe alles moet, en dan zelf in elkaar klikken. Statische elektriciteit is vaak geen probleem, ik pak altijd wel een keer de kast vast van de pc, voordat ik me ram reepjes aanraak

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Ik heb nog nooit een nieuwe pc gekocht die ik NIET zelf in elkaar heb gezet. Mijn eerste computer was een 386, gebruikt, van mijn vaders werk afkomstig.
Daarna heb ik al mijn PC''s zelfgebouwd. Eerste keer zit je wel wat te pielen, maar toen heb ik het zonder hulp van andere gedaan, door gewoon goed alle handleidingen te lezen, en ik had al wat kennis uit tijdschriften ed. (ik was toen een jaar of 13/14).
Tegenwoordig stelt het al helemaal niets meer voor, je hebt zoals HlpDsk al zei:
Om een hele PC in elkaar te knutselen heb je vandaag de dag niet meer nodig van 1 kruiskopschroevendraaier
Mijn huidige pc is al bijna 3 jaar oud, maar is een groot upgrade project inmiddels (alleen de proc en mobo is nog origineel (=te traag=volgende upgrade)).
Inmiddels heb ik voor andere al zo''n 20 pc''s in elkaar gezet...
Pagina: 1