[BC3] Oude PC

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:44
Hallo All,

Heb pas geleden een oude pc van iemand gehad. Leuk om mee te prutsen dacht ik. Na wat zoekwerk ben ik er eindelijk achter wat er allemaal in het beestje zit.

Het is een compaq Deskpro xe 560
-pentium 1 60 MKZ :)
-24 MB EDO ram
-1 gig HD SCSCI
- Moederbord bevat 3 isa sloten
1e gevult met netwerk kaart
2e gevuld met scsi kaart
3e gevuld met 1MB Trident video kaart
Hardeschijf heeft ergens een bad cluster zitten. En het moederbord bevat een extra cache socket.

Nu wil ik het zover krijgen dat er met dit ding een beetje geïnternet kan worden. Mijn vraag is dan ook wat moet er allemaal aan de hardware veranderen?

Zelf dacht ik alleen de videokaart. Probleem is alleen, waar vind je tegenwoordig nog isa-video kaarten en bestaan er überhaupt wel redelijke isa-videokaarten?

2e vraag die rees is; WTF is een cache socket? Had en nl nog nooit van gehoord en kan op het i-net ook niks van deze out-dated hardware vinden

Als iemand antwoorden, tips of suggesties heeft om dit kreupele }:O wat fit te geven, pls do so

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Met deze specs moet het lukken, linux drop en je hebt nog wat aan je pc''tje, suc6!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ISA videokaarten zijn wel gigantisch traag.. weet je zeker dat er geen PCI of VLB slot(= bruin slotje achter ISA slot) in zit? Dat is wel gebruikelijk in een pentium systeem..

en cache kun je misschien nog 2dehands krijgen. .op www.2dehands.nl wordt het wel es aangeboden.

Verwijderd

deze cache is de 2nd level cache die bij de nwe generatie al in de cpu gebakken zit...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Voor een P-I 60 MHz is het goed mogelijk dat je alleen ISA-sloten hebt. VLB kan ook, en zelfs EISA.

Maar zelfs met de huidige configuratie is Internetten ruimschoots mogelijk, eventueel je ISA-kaart vervangen door een exemplaar met 2 MB geheugen, die zijn 2e hands best te vinden (naast de verschillende 2e hands sites is ook de PC Discount beurs een goede bron). Maar ja, bus noch kaarten geven je een performance om wilde spellen mee te spelen, dus vergeet netwerk-Doom maar.

Een cache-slot is inderdaad een slot waar je level-2 cache-geheugen inzet. Als dit zoals ik vermoed eruit ziet als een SIMM-slot, moet alleen je opletten dat er tenminste 2 versies zijn, Compaq en de rest van de wereld. Mocht je het ding serieus aan de praat hebben, ik heb hier nog een cache-module liggen die in ieder geval niet in een normaal bord past.

Ja, wat draai je erop ?
Ik zou willen suggereren ofwel Linux, ofwel DOS 6.22 met Win 3.11. Win''95 is ook nog wel mogelijk, maar Win''98 heb ik mijn twijfels over, ik dacht dat die toch wel meer van je hardware vroeg.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Terror
Hehe, win 98 en het spel worms 2 draait ie gewoon wonder boven wonder. Het cache slot ziet er niet uit als een simm slot maar eerder als een pci slot, alleen zit ie dan op een meest onlogische plek op het moederbord en is ie vies bruin.

Zijn er nog luxere isa-videokaarten verkrijgbaar dan 2 MB versies?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Luxer dan 2 MB ?? Dacht ''t niet. Is die CPU een socket 4 of 5 ?? (heb namelijk zelf ook net een IBM-metje gekregen, ook 60mHz....) 8-)

En da''s een socket 5...

Verwijderd

Die ouwe dingen zijn taaier als de huidige, heb je al gekeken of je die processor kan overdriven?

Heb zelf ook nog een vraagje: Ik heb een Diamond Viper v550 (16mb) en een Creative V2-12mb. Wat voor processor zou ik er onder moeten zetten bij 64 mb ram?

Verwijderd

profndrology, Waarom nog een Voodoo 2 als je al een 16 MB Diamond hebt ?? Waar wil je ''m voor gebruiken ?? Meer info is wel handig... 8-)

Verwijderd

UT achtige rotzooi.

Ik had eerst een zwakke 8mb onboard, nu een pci er bij gezet, maar vraag me af of het nog zin heeft om die voodoo er bij te houden.

Ik draai nu met een p300c en moet dus iniedergeval naar de p2

Verwijderd

Volgens mij moet die 16 mb-er het wel trekken. Hou je weer een leeg PCI-slot over 8-)

Verwijderd

de vraag is niet of, de vraag is hoe... Als ik ze allebij er in zet, heb ik dan betere grafics dan alleen de 550? of uberhaupt beter als 8mb onboard+ v-2? In benchmarks doen de v2 en de 550 ongeveer hetzelfde, dus ik dacht dat ze bij elkaar nog wel beter werk zouden leveren.

Verwijderd

Nope, denk van niet. ''t Is of/of en niet en/en als je begrijpt wat ik bedoel... 8-)

• Terror
Socket 4 en 5 is een beetje voor mijn tijd, geen idee hoe je het verschil ziet :? :P

Overclock opties heb ik nog niet gevonden, moet eerst eens uivissen welk moederbord het precies is.

Iemand enig idee hoe je in een bios kan komen. Heb al heel veel geprobeerd. ESC, DEL, F12 etc

Verwijderd

Socket 4 (of 5) staat op de rand van je socket (dus waar je processor inzit....)

Damn, typo''s...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Met een beetje pech is het nog zo''n 5V ding en wordt ie al verschrikkelijk heet. Dan zit er weinig oc-en aan.
Nieuwe Pentiums gingen omlaag naar 3.5 V oid.
P2 naar 2.0 V etc.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

mm ik heb nog wel een Tsenglaps dat is een "Zeer" snellen ISA VGA kaart 1 Mb maar
DOOM1 en Doom2 en Quake1 draait er vloeient mee 15 piek stuur ik hem op :)

.

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb gisteren mijn huisgenote op het huisnetwerk aangesloten met een 486SX/DX?-40 met 16Mb RAM.. Internet explorer 4 erop, en ze is zo blij als een kind..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Iemand enig idee hoe je in een bios kan komen. Heb al heel veel geprobeerd. ESC, DEL, F12 etc
Was toch een compaq geval. good luck. Betekend waarschijnlijk dat je alleen in de bios kan komen via een software programmatje, dat er ooit bij gezeten heeft/zit.

En had je het over een raar bruin pci achtig slot op je moederboard? Zit deze toevallig recht achter een isa slot? dan is het waarschijnlijk samen met de isa slot een VLB (Vesa Local Bus) slot, kan je dus een redelijk videokaart insteken (voor tien jaar terug dus)

• Terror
Nope, iig geen vesa local bus slot. Op de cd-rom drive zit een plattegrond v/d binnenkant geplakt, is echt een cache slot. (als die plattegrond klopt tenminste :P ) Verder leent de layout van het bord zich niet voor die optie, heb jammer genoeg geen scanner of webcam om het te laten zien.

Verwijderd

Compaq pc, zal dus ook wel compaq moederbord zijn, nu ik er overdenk.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Maar als je er linux op keild heb je een leuk servertje :)

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Ik heb nog een 1mb cache module van Compaq.
Mail me maar als je hem wilt hebben.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Op donderdag 05 april 2001 14:49 schreef Terror het volgende:
Als de originele schijf er nog inzit: F10.
Anders waarschijnlijk helemaal niet. Een belangrijk deel van de software om in de BIOS te komen staat in een aparte partitie op de harddisk helemaal in het begin van de schijf, Meestal iets van 5-8 MB groot.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Terror
maakt extra cache eigenlijk veel uit? Gezien de afstand tussen het cache en de processor op dit moederbord?

Verwijderd

als in de oorspronkelijke post nog MKZ in MHZ veranderd wordt is iedereen tevreden

Verwijderd

Ok, trekt een p300 celeron met 64mb een voodoo-2 24mb sli?

Compaq mainboard: wil je er echt in komen dan zal je eerst de kast open moeten schroeven. :) :r

Trouwens, als je er spellen op wil spelen dan moet je met die hoeveelheid RAM maar kijken naar de specs: p100 met 16mb die is ongeveer gelijkwaardig en de oude beestjes trekken in goede conditie altijd meer dan dat er op oude spellen aangegeven staat.

• Terror
Is gelukt om in het bios te komen. Stond een proggie voor op www.compaq.com . Is wel F*cking zoeken op die site zeg. Je wordt gek v/d softpacks.

Verwijderd

Yeah Compaq rules ik heb ook nog een oudje DESKPRO XL5133

Pentium 133 :)
Matrox G100

Vet snel bakkie

• Terror
Heb er nu linux op geïnstalled, maar is niet echt bijster sneller of interessant.

Pagina: 1