Toon posts:

[BC3] PC start niet meer op. Help!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is er aan de hand, ik was bezig om op mijn oude PC (IBM pentium 75, 64MB geheugen 13,5 GB IBM) de 13,5 GB aan de praat te krijgen, moederboard gaat maar tot 8GB. Dit wilde niet echt lukken via de IBM diskmanager bootdisk, dus ik besloot om de MBR te schonen (fdisk /mbr), en daarna met fdisk partities aan te maken. Alles ging goed, totdat ik de PC opnieuw opstartte, het enige wat er gebeurde was: IBM logo, geheugen tellen, dan hoort hij van floppy te booten, maar hij doet dus niks en je ziet alleen een knipperende cursor.
Andere dingen die ik geprobeerd heb: andere opstart disk, CD-rom eerst later booten en dan de windows 98SE erin, dat lukt ook niet, redhat 7 cd erin, loopt er ook bij het loaden uit.

Nu geeft hij ineens ook een POST startup error: date and time incorrect, als ik de tijd weer instel en bios setup afsluit (en PC uitzet), begint het weer van vooraf aan, weer date and time incorrect.
Als ik hem na de tijd instellen door laat starten krijg ik hetzelfde als het eerste probleem, niet starten op floppy of cd-rom.

Wat is er aan de hand??? Hij start nu dus ineens nog minder op.

alvast bedankt.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-08 13:15
Zoals je het beschrijft zorgt je bios er niet meer voor dat je CD-rom, Floppy, HD na het booten benaderd worden. Misschien je bios flashen met de nieuwste of of als je die al gebruikte een oudere versie?

Je zou ook eerst in je bios alles op default kunnen zetten en dan verder zoeken. Denk iig dat daar het probleem ligt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Probeer eens ander geheugen! Ik had het vandaag ook met win95 pc''tje. Eerst gaf hij wat fouten en toen startte hij niet eens meer op van diskette. Kastje open even beetje op het geheugen duwen en toen deed hij alles weer perfect!! :) Eigenlijk wel een beetje prutsmanier, maar ach het werkt wel. Succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Had bios zelf al op default gezet, maar dat werkte niet. De bios die er nu opstaat is volgens mij nooit geupdated (1995) maar hoe flash je een bios en hoe kom ik er achter welke bios ik moet hebben.
Dit is de PC: www5.pc.ibm.com/us/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_657637H
edit:

Ga inderdaad eens ander geheugen proberen, of even goed aandrukken, maar ik ben verder niet in de kast geweest, zou het trouwens kunnen dat het batterijtje op het moederbord leeg is? Want elke keer als ik PC aanzet moet ik de tijd opnieuw instellen. Zo ja kan ik deze vervangen met die uit een 486, of moet ik nog ergens op letten?
bedankt voor de snelle reacties.

Verwijderd

Is je batterij niet leeg? Als je je CMOS reset sluit je kortstondig je backup batterijtje kort- ik weet niet of je dat gedaan hebt, maar dat kan dan net de genadeklap zijn geweest.

Verwijderd

Geplaatst door oral-B - woensdag 04 april 2001 21:12

--------------------------------------------------------------------------------
Is je batterij niet leeg? Als je je CMOS reset sluit je kortstondig je backup batterijtje kort- ik weet niet of je dat gedaan hebt, maar dat kan dan net de genadeklap zijn geweest.

------------------------------------------
HAHAHAHA Kwatser!!!!

Kortsluiting maken jaja

kijk een Bios programeer je ja niet jij en ik maar mensen die weten hoe het moet
zo heeft dus een bios meerderen in en uitgangen en die stuuren zo heelen kleinen stroompjes door en zo heb je dus ook een pinnetje waar me je als het waaren een soort Reste knopje indrukt van je bios

{ was maar ff dat je het weet :) }

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:52
Zou heel goed kunnen dat je batterijtje leeg is en dat hij daardoor ook vergeet dat hij van flop moet booten en niet van harddisk.

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 21:41 schreef Joboskrillo het volgende:
Geplaatst door oral-B - woensdag 04 april 2001 21:12

--------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------
HAHAHAHA Kwatser!!!!

Kortsluiting maken jaja

kijk een Bios programeer je ja niet jij en ik maar mensen die weten hoe het moet
zo heeft dus een bios meerderen in en uitgangen en die stuuren zo heelen kleinen stroompjes door en zo heb je dus ook een pinnetje waar me je als het waaren een soort Reste knopje indrukt van je bios

{ was maar ff dat je het weet :) }
jajaja zo kan ie wel weer. Met mijn meter meet ik op jumperpennetjes precies de spanning van de backupbatterij. OK, misschien gaat het via een weerstandje, en is het geen kortsluiting, maar het kan net de druppel zijn. Ik heb het ook niet over programmeren, alleen over het simpel wissen van de settings. Maar fijn dat je het zo mooi weet.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik de bios moet updaten, en waar ik een update vandaan kan halen, het gaat om deze PC: www5.pc.ibm.com/us/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_657637H
Pagina: 1