Toon posts:

[BC3] Stiller maken PC ietsie pietsie mislukt...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ehrm,

Ik wilde m''n PC dus stiller maken (specs staan in m''n sig.).
Ik had een goede 300w voeding met een normale fan en een normale coolermaster fan.
Beide fans zijn geen stille jongens maar een pokkeherrie maken ze ook niet. Acceptabel zeg maar.
Nu dacht ik, als ik de coolermaster fan vervang door een goede stille cooler (bv Een Molex Radial van silentpc.nl) en de voeding meteen maar helemaal door een enermax 350w (beetje overdreven die 350w maar minder watjes kon ik niet vinden) dan moe''k toch een lekker stil peeceetje hebben.
De 80mm front-case fan is een Sunon en is erg stil dus die hoefde ik niet te vervangen.

De CPU cooler (dus ook de fan) heb ik nog niet vervangen maar ik heb de Enermax ingebouwd.
Nu maakt m''n PC toch een teeeering herrie.
Sounds like a focking Boeing 747.

Hoe komt dat? De enermax fans beginnen heel rustig omdat hun temp.sensor koele lucht meet en dus zegt "rustig draaien).
De PC is dan lekker stil. Jippie dacht ik eerst.
Als m''n CPU warmer en warmer wordt (54c idle)
dan is de lucht tussen de CPU en de voeding intussen zo''n 38 graden (thermal-probe in mid-air tussen CPU en PSU) geworden en zegt de Enermax "jaiks, blaaaaazen). De voeding fans gaan steeds harder draaien (uiteindelijk dik 3300 rpm zegt Motherboard monitor) en dat helpt dus absoluut niet de boel stiller te maken.
M''n PC is veel luidruchtiger dan met de oude voeding maar wordt niet koeler (de oude deed best goed werk wat dat betreft).

Je snapt. Ik feel a bit teleurgesteld :'(

Ik wil die Molex Radial er nog steeds in zetten. Ik heb dat ding gehoord bij de importeur en hij is ECHT stil.
Ik weet alleen niet of hij beter zal koelen dan de huidige coolermaster.

Kan ik de Enermax thermal sensors niet bypassen en de fans op een vaste (dus voor het gehoor acceptabele) snelheid zetten ?
Samen met de molex (ook fixed Fan-speed) wordt het dan lekker stil.

By the weg. Het overklokken van 1200 -> 1333 heeft de CPU (1200c met axia core) geen graadje warmer gemaakt dus da''s geen issue.

En weet iemand van welk van de twee fans van de Enermax de fan-speed nu gemeten wordt.
De 80mm of de 92mm ?