[BC3] Draadloze robot

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik zit te denken om een robot te maken en wel ongeveer als volgt:
De robot wil ik maar zeer beperkte ''intelligentie'' laten bevatten, liefst alleen net genoeg om met de besturende computer te praten.
Er moet een draadloze verbinding zijn tussen de robot en mijn computer voor communicatie van sensor gegevens en instructies.
Mijn computer fungeert in deze opstelling dus als ''brein'' van de robot zodat die hopelijk goedkoper, simpeler en efficienter kan zijn. En op die manier heb ik natuurlijk ook wat meer breinpower tot m''n beschikking dan als ik een cpu o.i.d. op de robot zou plaatsen.

Maar goed, de reden dat ik dit hier post is dat ik hier verder nog helemaal geen ervaring mee heb en me afvraag of jullie misschien nog tips en adresjes hebben voor het een en ander.

Voor de communicatie bijvoorbeeld:
Ik zou voor wireless LAN kunnen gaan, maar dat vereist al gauw een vrij geavanceerde cpu etc. op de robot vrees ik, en de kosten zouden ook vrij hoog worden dan.
Verder weet ik nog niet wat de mogelijkheden zijn.
Zou ik bijvoorbeeld met een D/A en A/D converter en een zender en ontvanger in zowel m''n computer en de robot kunnen werken?
Met bijvoorbeeld een simpele programmable IC o.i.d. die dan weer de motortjes enzo aandrijft, op de een of andere manier, en de sensor readings doorstuurt over de zender.

Verder zat ik te denken om op deze manier een soort mindstorms rcx achtige module te maken (maar dan beter;)) en die in wat lego in te bouwen zodat ik vervolgens m''n lego voorraad kan gebruiken om de nodige wieletjes etc. etc. etc. te construeren.

Maar ja.. Ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen en zelf bijvoorbeeld al ervaring hebben met iets soortgelijks of in ieder geval een adres weten van een website of winkel ofzo waar ik meer informatie kan vinden.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik zou toch iets duidelijker uit denken wat je nou precies wil. Ik hoor nu een hoop loze kreeten. Wat moet je robot gaan doen???
Je kan ''m zo ingewikkeld en eenvoudig maken als je zelf wil. Van conrad zijn voor 120,- UHF zendertjes te krijgen waarmee je tot zo''n 9600 baud kan versturen, die zou je bv aan een microcontrolertje kunnen hangen enz. Maar wat WIL je er nou precies mee??? Meestal is een simpel micocontrolertje als intelligent genoeg voor een robotje.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• BC3 Victim
Kijk ook eens naar lego mindstorms.

Prima spul voor prototyping..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op dinsdag 03 april 2001 13:05 schreef bugs het volgende:
Wat moet je robot gaan doen???
...
Maar wat WIL je er nou precies mee??? Meestal is een simpel micocontrolertje als intelligent genoeg voor een robotje.
Tsja, ik wil er dus juist niet een specifiek iets mee doen, ik wil juist een soort module maken die ik vervolgens weer kan gebruiken om allerlei robots te maken.
Dus een module met aansluitingen voor besturing van motoren e.d. en aansluitingen voor input van sensoren e.d. die verder communiceert met m''n computer zodat die de beslissingen kan nemen aan de hand van een eigen gemaakt programma.

Verder was deze post ook juist bedoelt als vraag of er iemand anders misschien een goed idee heeft voor mij van wat voor hardware ik zou kunnen gebruiken etc. etc.
Ik dacht dat er heel misschien gewoon iemand dit zou lezen die zelf al eens iets dergelijks heeft gemaakt of gelezen.

Maar goed.. Ik zal inderdaad maar eens gewoon een conrad gids opzoeken en die doorsnuffelen naar mijn mogelijkheden.

• BC3 Victim
Op dinsdag 03 april 2001 13:07 schreef hezik het volgende:
Kijk ook eens naar lego mindstorms.

Prima spul voor prototyping..
Ja ik heb dus onlangs ook met mindstorms zitten spelen van iemand anders. En juist ook daardoor kwam een oud idee weer naar boven van een, naar mijn idee, leuker en krachtiger systeem.

Verwijderd

Hou er wel erg in dat het bouwen van robotten erg geld eisend is :(
Beste kun je voor het soort robot die jij wil maken RC gebruiken en Basic Stamps soort kleinen computers die je kunt programmeren om iets uit te voeren, je kunt die kopen op: http://www.robotwinkel.nl en kijk maar effe round voor onderdelen.

Good luck :)

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:49

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

BC3-topic :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.