[BC3] BTW Aftrekken ook op internet shops?

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik een pctje bestel op internet (wat als vaak goedkoper is dan in de winkel), kan ik er dan ook nog eens 19% vanaf halen via iemand die ik ken die een bedrijf heeft?

Verwijderd

Dit is illegaal.

• Y0ur1
  • Niet online
Nog iemand een zinnig antwoord:?

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb een eigen bedrijf. Kan ik op internet een pc bestellen en dan de BTW er af halen?
(Als je het zo wilt, kun je het zo krijgen)|:(|:(|:(|:(|:(|:(

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Voor zover ik weet mag je eens in de 3 jaar belastingvrij een computerkopen.. Je moet dan dacht ik niet -19% doen, want dat zit belasting technisch anders.. Maar ik weet daar niet zo veel van af.

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 01 april 2001 17:33 schreef InterCC het volgende:
Voor zover ik weet mag je eens in de 3 jaar belastingvrij een computerkopen.. Je moet dan dacht ik niet -19% doen, want dat zit belasting technisch anders.. Maar ik weet daar niet zo veel van af.
Hmz..das neit helemaal waar volgens mij...Je kunt computer kopen wat je wilt volgens mij zonder belasting...
En er gaat 19% van af, buurjongen van me had dat ook zo, Precies 19% er af

• Y0ur1
  • Niet online
/\
/ \
|
|
|
|

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
euuhh dat is wel errug kort door de bocht.

[nutshell]

Je moet een BTW nummer hebben bij de belastingdienst, en gewoon de BTW aan de leverancier betalen, maar die mag je dan in je BTW administratie weer verrekenen met de BTW die jij berkend op je produkten/diensten. Een PC moet je over -dacht ik- 2 jaar afschrijven, en onderdelen aanschaf onder de duizend piek kan direct ten laste van je winst worden opgevoerd, afhankelijk van je ondernemingsvorm. [/nutshell]

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 01 april 2001 20:23 schreef zeef het volgende:
euuhh dat is wel errug kort door de bocht.

[nutshell]

Je moet een BTW nummer hebben bij de belastingdienst, en gewoon de BTW aan de leverancier betalen, maar die mag je dan in je BTW administratie weer verrekenen met de BTW die jij berkend op je produkten/diensten. Een PC moet je over -dacht ik- 2 jaar afschrijven, en onderdelen aanschaf onder de duizend piek kan direct ten laste van je winst worden opgevoerd, afhankelijk van je ondernemingsvorm. [/nutshell]
Eenmanszaak

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Als je totaal geen verstand hebt van financien moet je ook geen eigen bedrijf beginnen.
Probeer eens een middenstandsdiploma te halen dan snap je''t vast wel allemaal.

Dat dan weer wel......

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 01 april 2001 20:35 schreef Foxfire het volgende:
Als je totaal geen verstand hebt van financien moet je ook geen eigen bedrijf beginnen.
Probeer eens een middenstandsdiploma te halen dan snap je''t vast wel allemaal.
ik heb ook geen eigen bedrijf:Z|:(

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:22

botoo

💀 too old to die young

Op zondag 01 april 2001 17:26 schreef YT-Croc het volgende:
Ik heb een eigen bedrijf. Kan ik op internet een pc bestellen en dan de BTW er af halen?
Als je een eigen bedrijf hebt zal je toch echt wel weten hoe het zit met btw afdracht en vordering lijkt me.
Zoals je heel goed zou moeten weten, kan(moet) je btw nota''s gewoon op je aangifte opgeven en dan krijg je de betaalde btw weer terug. Je krijgt niks als er geen btw berekend is zoals bij bv buitenlandse toeleveranciers.
...kan ik er dan ook nog eens 19% vanaf halen via iemand die ik ken die een bedrijf heeft?
Op die manier (dus door het bedrijf van iemand anders) ben je de belasting aan het oplichten, net als dat andere bedrijf.

Belastingoplichting is voor je eigen rekening.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• zeef
  • Laatst online: 13-08 07:28
Ok, maar je kan dus niet naar de winkel gaan en taxfree shoppen. Jij betaald aan de leverancier het bedrag inclusief de BTW en die mag jij - als de aanschaf verband houd met de uitoefening van je bedrijf - aftrekken van de BTW die jij weer van je klanten ontvangt.

Let wel, dit kan alleen als je een zg. BTW nummer hebt van de belastingdienst, en je een BTW administratie bijhoud. DWZ dat je iedere maand de ingekomen BTW verrekend met de uitgaande BTW en het verschil aan de belastingdienst betaald (of terug krijgt).

Je kennis/vriend/partner met het bedrijf moet ook opletten dat ie niet voor de halve wereld apparatuur aanschaft. De Fiscus is niet helemaal gek, dus als een eenmanszaak voor 2 ton aan PC apparatuur opvoert, willen ze dat ook wel eens zien. Bedenk wel dat alles wat je bedrijfsmatig aanschaft (aftrekt) daar ook voor gebruikt moet worden.

Bovendien stelt de belastingdienst eisen aan de afschrijvingstermijn en aan de inhoud. heb je bv een stchildersbedrijf, dan kan je je racestuurtje niet aftrekken, etc. etc.

Bovendien kun je als bedrijf te maken krijgen met een verscherpte controle op illegale software, maar dat is in deze thread OT.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ja, je kan BTW aftrekken als je via internet koopt.

Alleen een bedrijf of instantie met een BTW nummer kan de BTW terugvragen; zo''n bedrijf moet echter óók BTW afdragen voor alles wat ze verkopen.

De BTW kan alleen teruggevraagd worden als ze een factuur op naam kunnen tonen; met andere woorden: de pc zal door het bedrijf gekocht moeten zijn en zal daarom ook technisch eigendom blijven van het bedrijf. Dit met alle gevolgen vandien, bijvoorbeeld bij het verkopen van bepaalde onderdelen etc, je kan het je wel bedenken. Als je dus via een bedrijf een PC koopt dan is het NIET jouw pc!

Afschrijven is een ander verhaal. Een bedrijf mag in 3 jaar tijd een computer (= inventaris) afschrijven. Stel dat de PC 3000 gulden excl BTW gekost heeft, dan mag het bedrijf ieder jaar 1000 gulden van z''n winst aftrekken; dit scheelt dan de winstbelasting over die 1000 gulden. Als deze 40% is, dan scheelt het bedrijf dus 400 gulden aan belasting die het uit moet keren.

Ik weet de getallen allemaal niet precies (ook maar eenvoudige 18 jarige scholier die z''n PCs excl BTW koopt :)) maar globaal komt het hier op neer...

Geef mij maar een Warsteiner.

• Y0ur1
  • Niet online
Ok, maar je kan dus niet naar de winkel gaan en taxfree shoppen. Jij betaald aan de leverancier het bedrag inclusief de BTW en die mag jij - als de aanschaf verband houd met de uitoefening van je bedrijf - aftrekken van de BTW die jij weer van je klanten ontvangt.
- Dat snap ik

Let wel, dit kan alleen als je een zg. BTW nummer hebt van de belastingdienst, en je een BTW administratie bijhoud. DWZ dat je iedere maand de ingekomen BTW verrekend met de uitgaande BTW en het verschil aan de belastingdienst betaald (of terug krijgt).
- Tuurlijk...

Je kennis/vriend/partner met het bedrijf moet ook opletten dat ie niet voor de halve wereld apparatuur aanschaft. De Fiscus is niet helemaal gek, dus als een eenmanszaak voor 2 ton aan PC apparatuur opvoert, willen ze dat ook wel eens zien. Bedenk wel dat alles wat je bedrijfsmatig aanschaft (aftrekt) daar ook voor gebruikt moet worden.
- Dat snap ik ook, het gaat maar om 1 pc die dan naar mij gaat

Bovendien stelt de belastingdienst eisen aan de afschrijvingstermijn en aan de inhoud. heb je bv een stchildersbedrijf, dan kan je je racestuurtje niet aftrekken, etc. etc.
- Logisch...

Bovendien kun je als bedrijf te maken krijgen met een verscherpte controle op illegale software, maar dat is in deze thread OT.
- okay

• Y0ur1
  • Niet online
Dankje Zeef en Knakker!

Verwijderd

De BTW kan alleen teruggevraagd worden als ze een factuur op naam kunnen tonen; met andere woorden: de pc zal door het bedrijf gekocht moeten zijn en zal daarom ook technisch eigendom blijven van het bedrijf.
Niet dus, de computer IS eigendom van het bedrijf; zowel in economische, juridische en technische zin. Anders mogen ze het niet van de belasting aftrekken. Het moet namelijk een imvestering zijn.
Afschrijven is een ander verhaal. Een bedrijf mag in 3 jaar tijd een computer (= inventaris) afschrijven.
Is absoluut geen inventaris! Het heet een diepte investering te zijn.
Stel dat de PC 3000 gulden excl BTW gekost heeft, dan mag het bedrijf ieder jaar 1000 gulden van z''n winst aftrekken; dit scheelt dan de winstbelasting over die 1000 gulden.
Sorry, van de winst aftrekken? We hebben het hier over investeringen makker. Die worden van de omzet afgehaald.

Je hebt het boekie wel gelezen maar er geen kaas van gegeten. Dus laat dat "dus", "hetis zo dat", etc. maar uit je verhaal weg.

Iedereen die zich bij de Kamer van Koophandel inschrijft MAG een BTW nummer aanvragen om deze te VERREKENEN. Dat wil zeggen dat je het verschil tussen je betaalde en geïnde BTW moet verrekenenen en dit dient te betalen of terug te vorderen aan de belasting aan het eind van je fiscale boekjaar. De manier waarop en waarvan je BTW betaalt dient met de aard van de onderneming verband te houden. Via welk medium je je goederen bestelt doet dan niet ter zake (dus ook internet niet).

Afschrijving is weer heel wat anders. Maar dat staat hier verder los van. Afschrijven doe je van je bruto bedrijfsresultaat en zeker niet van je winst!

Overigens is de handeling in deze thread fraude van het zuiverste soort, zowel voor het betreffende bedrijf als degene die de computer koopt. Bovendien ERG DOM!
Je hebt dan wel belastingvoordeel maar je kan je computer niet zelf meer afschrijven. Sedert 1 januari 2001 mag iedereen een computer in 3 jaar afschrijven zonder dat er sprake is van een franchise (dit was daarvoor ook al maar toen had je een franchisebedrag; het was alleen mogelijk door middel van PC-privé). Dat is niet meer van toepassing (waardoor pc-privé eigenlijk ook niet meer bestaat). De meeste mensen hebben dit niet eens in de gaten en laten zich nog steeds collectief een flut computer aansmeren.

Verwijderd

En wie betaald die fraude?? :( ja de belastingbetaler!!
Ik vind het werkelijk te ranzig voor woorden dat je het dan ook nog eens hier komt vragen! Stelletje egocentrische zakkewassers. Denken alleen maar aan hoe je zelf je zakken kunt vullen met regelingen die daar niet voor bedoeld zijn! En dan wel schreeuwen als ze meer belasting moeten gaan betalen of de autokosten weer omhoog gaan! Dat komt door fraudeurs!!

Ik wordt hier niet goed van :r. hm er is toch zo''n anonyme melddienst uh.. we''ll see..

Verwijderd

Wat Knakker heeft gezegd ging ik ook zeggen. De rode draad ziet er zo uit jah.

En verder: het ís natuurlijk gewoon illegaal.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 12:54

Kvn

By The Way Aftrekken ook op internet shops???
Ranzig >:)

Verwijderd

Dat ranzige is ontsproten uit jouw hersencellen en niet uit deze topic. Dus de enige die hier ranzig is ben jij!

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 01 april 2001 22:21 schreef X-Tweaker het volgende:
By The Way Aftrekken ook op internet shops???
Ranzig >:)
Beetje puberaal niet waar?

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 01 april 2001 21:36 schreef Cbd het volgende:
En wie betaald die fraude?? :( ja de belastingbetaler!!
Ik vind het werkelijk te ranzig voor woorden dat je het dan ook nog eens hier komt vragen! Stelletje egocentrische zakkewassers. Denken alleen maar aan hoe je zelf je zakken kunt vullen met regelingen die daar niet voor bedoeld zijn! En dan wel schreeuwen als ze meer belasting moeten gaan betalen of de autokosten weer omhoog gaan! Dat komt door fraudeurs!!

Ik wordt hier niet goed van :r. hm er is toch zo''n anonyme melddienst uh.. we''ll see..
Je doet je best maar :):Z:Z:Z:Z

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:22

botoo

💀 too old to die young

YT-Croc, moraalridderij word op GoT soms als goede eigenschap gezien :+ .

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 01 april 2001 21:06 schreef snnasss het volgende:

Je hebt het boekie wel gelezen maar er geen kaas van gegeten. Dus laat dat "dus", "hetis zo dat", etc. maar uit je verhaal weg.

Iedereen die zich bij de Kamer van Koophandel inschrijft MAG een BTW nummer aanvragen om deze te VERREKENEN.
Verander dat MAG wel even in MOET
Jij bepaald niet of je BTW plichtig bent, dat doet de belastingdienst wel voor je :)

Verwijderd

Ik heb de oplossing.

Je gaat met het vliegtuig naar de VS. Je koopt daar een PC. Je duikt dan bij New York het zilte sop in met de PC onder de arm, zwemt naar huis, en bij Katwijk aan Zee loop je het strand op. >:)

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Gewoon in Duitsland kopen, is het meeste een stuk goedkoper...
En dan trekt de Nederlandse overheid de BTW even omhoog (inderekte belasting zijn mensen minder gevoelig voor dan voor direkte belasting, daarom krijg je nu meer geld op je loonstrookje, en minder in effectief besteedbaar inkomen...).
Bedrijven zoals Gistron zijn eigenlijk Duits, maar verkopen ook gewoon in Nederland (Nederlands filiaal) en zijn bijna altijd goedkoper dan de rest. Toch gek...
Pagina: 1