8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
heel erg kewl
strange ik ook:(Op dinsdag 27 maart 2001 20:12 schreef X-Tweaker het volgende:
Ik zie alleen kruisjes
nog een keer dan
http://www.geocities.com/m_de_gouw/led/inwerking2.jpgen http://www.geocities.com/m_de_gouw/led/print.jpg
ze doen het eindelijk
8<------------------------------------------------------------------------------------
wat kosten die onderdeeltjes zo ongeveer bij elkaar .. ik heb r niet echt verstand van ... het zelf maken enzo zal wel lukken

- Waar zit JP1. Je noemt hem wel op als benodigd onderdeel, maar je geeft niet aan waar hij zit.
- IC1, is dat LM3514 of IM3514
- Weerstand R1, is (neem ik aan) 3k-ohm
- De nummering op IC1, klopt dat wel helemaal. Je zet pootje 1 onderaan, dan 2,4 bovenaan, en 5 weer in het midden. Ook heb je van 2 pootjes niet aangegeven welk nummer het is. (De ene kant van R2 zit op 8, de andere kant zit op :?
)
- en nog een gewone vraag. Waar een punt staat, is een knooppunt (hier moet je ze vastsolderen), waar er geen staat is gewoon een kruising (hier dus niet solderen). Klopt dat?
edit:
R2 is verbonden met pootje 6 en 7
R1 3k3 ohm = 3300 ohm
Melvin
thanxsOp vrijdag 30 maart 2001 17:54 schreef Melvin15 het volgende:
Melvin
1. bovenaanOp vrijdag 30 maart 2001 17:38 schreef suspicious het volgende:
Toch nog ff wat vraagjes over de volgende tekening:
Thanks in advance
- Waar zit JP1. Je noemt hem wel op als benodigd onderdeel, maar je geeft niet aan waar hij zit.
- De nummering op IC1, klopt dat wel helemaal. Je zet pootje 1 onderaan, dan 2,4 bovenaan, en 5 weer in het midden. Ook heb je van 2 pootjes niet aangegeven welk nummer het is. (De ene kant van R2 zit op 8, de andere kant zit op :?
)
- en nog een gewone vraag. Waar een punt staat, is een knooppunt (hier moet je ze vastsolderen), waar er geen staat is gewoon een kruising (hier dus niet solderen). Klopt dat?
2. dat is een LM3914
3. 3k3 = 3,3 kohm = 3300 ohm
4. nummering klopt helemaal, anders moet ik zo moeilijk gaan tekene
5. ja (k zie eigelijk geen kruisingen zonder maargoed)
more question welcome
Dit is een schema en geen hardware lay-out. Het geeft aleen aan hoe de componenten aan elkaar verbonden moeten worden. Als ze hier niet kruisen kan dat in het echt wel zo zijn en moet je gaan puzzelen met brugjes enzow.Op vrijdag 30 maart 2001 17:38 schreef suspicious het volgende:
Toch nog ff wat vraagjes over de volgende tekening:
[afbeelding]Thanks in advance
)
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
kheb er nu al zin in om het te maken
Verwijderd
Alternatieven voor de TIL111:
TIL112, TIL116, TIL117, TIL118, TIL124, TIL125, TIL126, CNY17, 4N25
Alternatieven voor de LM3915:
LM3914, LM3914N, LM3916
Allen volgens mij pingelijk.
En die jumper is om het uitgangsgedrag van de LM3914 aan te passen; zo kun je omschakelen tussen bar- of dot-weergave.
Ik zou nl. niet weten hoe ik anders een jumper moet solderen. (die pinnetjes dan, waar haal je die???)
iig, de onderdelen zijn besteld, ik hoop dat dit gaat werken
[edit]
Had nog een vraagje over IC2 (TIL 111)
Hierin zie ik:
- een LED
- een transistor
1: Waarom gebruik je een optische koppeling
2: Wat doet dat IC nu
ze gebruiken een optische koppeling omdat ze bang zijn dat ze de hd-led uitgang van het MB opblazen.Op zaterdag 31 maart 2001 12:24 schreef Bart B het volgende:
Ik volg electrotechniek op school, nu heb ik de volgende vragen:
1: Waarom gebruik je een optische koppelingis dat niet een beetje duur? Kun je niet gewoon met een FET of transistor koppelen
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
zou iemand hier ff een lijsje van kunnen maken ??? Thanx Pro
Na rose e cient spin
Niemand die er verstand van heeft??Op zaterdag 31 maart 2001 12:18 schreef suspicious het volgende:
Is het perse nodig om die jumper erin te zetten. Kan ik hem niet gewoon doorverbinden?
Ik zou nl. niet weten hoe ik anders een jumper moet solderen. (die pinnetjes dan, waar haal je die???)
Had nog een vraagje over IC2 (TIL 111)
Hierin zie ik:Zitten die in het IC, of moet ik die er zelf aanzetten. Dus een LED plaatsen over pin 1 en 2, en een transistor over pin 5,6
- een LED
- een transistor
volgens mij is dit ic net zo duur als een led en transistor dus da boeit ook al nie,
bart b welk ic bedoel je?
een lijstje van onderdelen staat naast het schema dacht ik, een printplaat zou wel makkelijk zijn, maar zwevend kan ook, draaitjes zijn altijd wel handig denk ik.
die jumper kun je idd direct doorverbinden. maar als je zoiemand bent die niet kan kiezen is de jumper een oplossing. op mijn print layout kwam dit zo makkelijk uit dus..
suc6 allemaal
moet ik ook een print layout plaatsen van een standaart printplaat (dus niet etsen) ?
laat even weten of hier behoefte aan is
Laatste vraag was over die jumper. Moet die er perse in? Of kan ik gewoon dat draadje doorverbinden. (Een jumper is toch ook niets anders dan een doorverbinding). Dus ipv.
----..-----
wordt het
-----------
ipv bekijken, verstuurt
Als er dus perse een jumper in moet, hoe maak ik dan die pinnetjes waar die jumper overheen valt ??
Zoniet, laat dan iemand anders dat ding in elkaarzetten.
kun je zo kopen , ze heten geloof ik male connecters , die krijg je op zn hele rits en moet je los knippen. op je mobo zitten toch ook jumpers, nou , van dat soort pinnetje.Op zaterdag 31 maart 2001 13:15 schreef suspicious het volgende:
edit:
ipv bekijken, verstuurt
Als er dus perse een jumper in moet, hoe maak ik dan die pinnetjes waar die jumper overheen valt ??
LET OP: tekenfoutje: IC1 = LM3914 (veertien dus ja)|:(
En nee, die jumper is niet perse nodig; alleen als je de instelling regelmatig wil veranderen. Je kan er ook een schakelaartje tussenzetten.
Typische hollandse vraag: HOEVEEL KOST HET
Ik denk dat ik er misschien 2 maak, alleen niet met van die ronde ledjes, maar van die rechthoekige (ziet netter uit)
Andere vraag. Kan je ook 20 LED''s gebruiken? En dan 2 rijen boven elkaar? Zodat er 2 balken uitslaan ipv eentje.
Ik denk dat dat wel gaat, je moet dan 10x 2 LED''s parallel zetten. Of gaat dit niet werken ivm vermogen/stroom/spanning :?
* sus heeft nl. nog wel 20 vierkante rode LED''s liggen (uit oude pjoeters)
Lees deze thread eens goed, maar ik zeg het nog wel een keertje:Op zaterdag 31 maart 2001 14:02 schreef suspicious het volgende:
En wat is het nut van die jumper. Ik weet wel dat je dan de instelling kan veranderen, mar wat verander je dan??
Op zaterdag 31 maart 2001 07:50 schreef Kaj. het volgende:
Pin-compatible ja.:)
En die jumper is om het uitgangsgedrag van de LM3914 aan te passen; zo kun je omschakelen tussen bar- of dot-weergave.
Lees anders het datasheet van de LM3914 door, die kun je <a href="http://www.national.com/pf/LM/LM3914.html">hier</a> downloaden.Op zaterdag 31 maart 2001 14:29 schreef suspicious het volgende:
Hey, dat is eigenlijk wel een goed idee, die rechthoekige LED''s te gebruiken.
Andere vraag. Kan je ook 20 LED''s gebruiken? En dan 2 rijen boven elkaar? Zodat er 2 balken uitslaan ipv eentje.
Ik denk dat dat wel gaat, je moet dan 10x 2 LED''s parallel zetten. Of gaat dit niet werken ivm vermogen/stroom/spanning :?
* Kaj. heeft nl. nog wel 20 vierkante rode LED''s liggen (uit oude pjoeters)
Door aan pin 8 een referentiespanning te leggen (via een weerstand aan pen 7), bepaal je de uitgangsstroom.
Staat allemaal in die sheet.
hierin staat hoe je parrallen en serie enz. enz moet doen met de ledjes je kunt dacht ik maximaal een bar maken van 100 ledjes ofoziets