Toon posts:

[BC3] Computer wil niet meer starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help, mijn computer weigert op te starten. Soms helpt een gerichte klap op de kast, soms moet ik pielen aan het moederboard om de boel weer aan de gang te krijgen. Als hij 1 keer loopt dan gaat het meestal wel goed. Moet wel iedere keer het BIOS helemaal opnieuw instellen. Heb er al een nieuwe batterij ingezet maar dat helpt ook niet. Zonet crashte het systeem na een print opdracht. Is mijn mobo naar de kl*te of is het voedingsprobleem? Iemand een idee?

(Abit BE6 met twee netwerk kaarten, SBlive, Geforce 2MX, 128 MBRAM, USB scanner, Joystick, Draadloze muis, PIII 450, Tenmax dubbele fan, IBM DJNA 7200 15GB, 40x CDRom, Plextor 12x10x32, Floppy, Epson 440, Windows ME)

Verwijderd

Draai je systeem is met alleen vga erin en kijk. Als hij het dan wel doet zal het niet aan je voeding liggen. Maar als hij niet opstart wat doet hij dan niet komt hij wel bij de post of gaat hij niet eens aan, check dan ff je voeding en de schakelaar van je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik maar een nieuwe voeding laat aanrukken. Misschien dat ik maar direct een 300W ga nemen. Nog suggesties voor merk en type?

Verwijderd

Topicstarter
Als hij niet wil opstarten dan is die zo dood als een pier. Geen enkel ledje gaat branden, fans gaan niet aan en hij post ook niet. Na enige hak en breek werk doet ie ut weer maar dan is mijn bios op default.

Kan het soms komen omdat ik eerst mijn monitor had doorgelust via de voeding (iiyama 404 17")?

Verwijderd

Zitten je voedings kabels wel goed op je mobo aangesloten ? Probeer anders ff een andere voeding, je kan ook ff meten of er wel stroom uit je voeding komt met de meest eenvoudige multi meter. Gewoon je voeding er ff uitslopen en in de 220 en meten (natuurlijk niet bij de 220 maar bij de 5 v). Misschien moet je je voeding ff schoonmaken dit kan ook wel helpen. Maar ik denk dat je voeding gewoon dood is.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Zeker als je ook je monitor via je voeding laat lopen, is er kans dat hij het daardoor opgeeft. Ik geloofde het zelf eerst niet, maar ik sprak een monteur dia oa voor de Albert=Heyn Pc''s service moest verlenen, en dat ze van 80% van alle verkochte PC''s (en dat zijn er VEEL) de voeding moesten vervangen omdat die er niet tegen kon dat er ook nog een flinke 240 Volt stroom door die voeding liep. Hoewel dit natuurlijk niet je trafo e.d. belast, zitten er wel wat overspanning en afvlak regelaartjes tussen, die daardoor overleden waren.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit ook invloed hebben op de overklokbaarheid van het systeem? Ik krijg mijn Geforce 2 MX van Abit (met fan) niet hoger dan de standaard specs. Bij de minste of geringste frequentie verhoging van de core frequentie ontstaan fout gerenderde polygonen. Dit gebeurd dus ook als ik mijn fsb verhoog naar bijvoorbeeld 110. Is dit ook het gevolg van een instabiele voedingsspanning?

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb nu een nieuwe 300 Watt voeding erin geprutst. Het is nu weer een stabiel systeem. En wat denk je? Ik kan nu mijn Geforce 2MX kaart ineens overklokken tot 215/205. Het ligt dus wel degelijk aan die defecte voeding dat dat eerder niet lukte. Gauw weer aan het tweaken. :+
Pagina: 1