[BC3] HELP, pjoeter valt uit

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb voor mijn vriendin een nieuwe pjoeter in elkaar gezet:

* Asus CUV4X
* Celly 566MHz @ 566 MHz
* 64 MB
* 15 GB HDD
* 52x CD-Rom

Op die pjoeter heb ik win98 SE en win2k + SP1 geinstalleerd, ze werkt altijd onder win2k, tenzij ze een spel wil spelen, dat werkt gewoon niet onder win98.

Nu valt die pjoeter telkens uit. Ik heb al diverse dingen gedaan:

* nieuwe voeding (=235 W, te weinig?? denk het niet)
* AGP op 1x ipv 4x
* PCI kaarten in andere sloten
* extra fans in de kast voor eventuele warmte
* Asus Probe erop, CPU wordt niet warmer dan +/- 33°
* pjoeter helemaal uit elkaaren opnieuw in elkaar
* opnieuw geinstalleerd
* laatste VIA 4-in-1 drivers erop
* processor auto-detect uit, zelf ingesteld op 566 MHz
* ook al geprobeerd op lager aantal MHz

En toch, na een ongeveer 15 min valt ie uit. Tenminste, hij start dan gewoon opnieuw op. En dan heeft ie windows geladen, start ie weer opnieuw op. En zo verder, steeds kan je een kwartiertje werken, poef, reboot.

Ze werkt op die machine met Office 2000, en Fotosoep, en nog wat (niet zo zware) programma''s. Onder win98 speelt ze RollerCoaster Tycoon, en SimCity 3000.

Denk eens even met mij mee, wat kan ik nog allemaal proberen? Ik weet het echt niet meer wat er nu aan de hand is.

Thanks in advance

PS:
als jullie meer info nodig hebben, lees ik het hier wel.

edit:
ff een tiepvaut verbeterd

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
power management?
#

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

het kan ook je voeding zijn ? of denk je zelf van niet , want je kan dus wel alles installen.... ik zou zeggen dat de voeding kapot is.

• sus

sus

Topicstarter
Hij doet het ook als ik mijn eigen voeding eraan hang. Dan blijft hij uitvallen.

Ook heb ik power-management al uitgezet in BIOS, en in beide OS

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:01

Destruction

(ex-)Automonteur

Voeding te zwak ? heb het hier gehad moet 230 , heb er nu 300 erzitten .

Dit had ik dus met een bak van kennisen

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Gebeurt dat rebooten alleen in Windows 2000? Windows 2000 reboot je machine namelijk als er een fatale fout optreedt, maar dat kun je uitschakelen (ik vind het ook een belachelijk iets :().

Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat je met ACPI hebt geinstalleerd terwijl je mainboard niet ACPI compliant is, of dat de geheugenmodule defect is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Afstandhouders van de kast wel op de goede plaatsen ? Dus geen afstandhouders onder het moederbord waar geen gaten zitten?

Verder misschien even geheugen vervangen. Of even testen onder MS-DOS met DOCMEM 1.45 (reset de PC ook als hij een kwartier in MS-DOS staat ? en dan bedoel ik niet een DOS-box)

• sus

sus

Topicstarter
De pjoeter gaat alleen in een reboot als hij in windows zit, zowel 98 als 2k.

Ik heb mijn eigen voeding er al aangehangen (=350W), maar dit had geen effect. Ook met mijn eigen geheugen doet ie het nog steeds.

Ik heb de 64MB ff in mijn pjoeter gezet ipv de 128 van mezelf. Behalve enkele foutmeldingen over te weinig geheugen, werkt hij perfect.

Ik heb de PC ook onder DOS laten staan, waarbij hij geen reboot gaf.

Ik heb de afstandbusjes nog ff gechecked, die siten goed. Er is geen sluitiing op een of andere manier.

Ik heb inmiddels alles er al uit gehaald, er zit alleen nog in:

* mobo
* Video (ISA)
* HD

Ook met deze config. valt hij gewoon uit.

Verwijderd

Wat voor video kaart is het, welke drivers gebruik je. Wat voor HD''s en CDrom gebruik je, hoe zitten die aangeslotej

Staat de UDMA in de BIOS aand, en DMA in windows (uitzetten dus..)

nou, vragen genoeg ;)

Verwijderd

mhh hoe staat ie eigenlijk ingesteld??

moet ie niet officieel op 8,5 x 66 staan ??
(Ik ben een Intel analfabeet..) ;)

denk dat je de multiplier niet kunt veranderen.. toch ??

• sus

sus

Topicstarter
owkee, hier zijn de totale system specs:
  • miditower met 235W voeding
  • Asus CUV4X
  • Intel Celleron 566 MHz
  • 15 GB Seagate
  • 2,0 GB Quantum Fireball (zit er tijdelijk in, als backup)
  • 64 MB Ram
  • SB 128 PCI
  • ATI Rage Fury PRO 128 32MB
  • 1,44 MB Sony A:\-drive
  • Oude Tornado 14k4 modem (voor Telebanken, niet voor inet) op COM2
  • 15" PnP monitor
De 15GB schijf is MASTER op het primaire IDE kanaal
De 2GB en de CD-ROM zitten op het secundaire kanaal, HD is MASTER, CD is SLAVE.

De proc. is handmatig ingesteld op 566 MHz, met 8,5*66. Ook kan het BIOS een autodetect voor de proc. uitvoeren, hij geeft hier ook aan dat het een Intel Celeron 566MHz is.

Op het systeem is dus win2k (SP1) en win98 (SE) geinstalleerd. Ik heb de nieuwste VIA drivers er opzitten.

Met Asus Probe Utility heb ik nagekeken dat de proc. temp niet veel hoger is dan 30°. Hij heeft eigenlijk ook niet eens de tijd om echt warm te worden.

Misschien nog belangrijk om te melden:
De voeding zit in de kast gekanteld. Dus normaal maak je de kast open, en kijk je tegen de zijkant aan, nu kijk je tegen de bovenkant aan.

Ik hoop dat jullie hier genoeg aan hebben, anders hoor/lees ik het wel.

Wil ik bij deze ook meteen Negotiator even bedanken voor deze schitterende GoT-composer, waarmee ik dit bericht heb gemaakt

Thanks in advance

Verwijderd

jezus jij met je pjoeter en met je bedanken!! bende gij soms uit het "hoge" noorduh?? of bende een boerke??

gij doet toch nie mijnuh computer afkrakuh anders zal ik u eens krakuh :)

zal zeer waarschijnlijk de voeding zijn

mzzl ,

• sus

sus

Topicstarter
En wat moet ik daarmee? Niets dus. De voeding is het niet, ik heb (zoals je heb kunnen lezen) mij eigen 300W voeding er al aangehangen, en daarmee viel hij ook uit.

Ook is die 64Mb module goed, heb ik getest op mijn eigen pjoeter.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
misschien bios een beetje upgraden? Of is het mobo kapot?

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• sus

sus

Topicstarter
Wat zou er dan kapot kunnen zijn? En valt het onder garantie? Hij is +/- 6 maanden oud.

edit:

Ga in ieder gavel eens ff kijken voor een BIOS upgrade

Verwijderd

Als ie na ongeveer 15 min uitvalt kan dit duiden op oververhitting van een onderdeel of onderdelen van de comp. Heb ooit meegemaakt dat een comp uitviel omdat bepaalde onderdelen (door productiefout) oververhit raakten op het moederbord.

Verwijderd

Blijf dan ook van die power knop af ;)

Verwijderd

Ehh ... dat ook natuurlijk :)

Verwijderd

Okee,
daar komt''ie..

Start Windows in safe mode op. Werk daar een tijdje mee.
(Effe Win2K vergeten..)

Als dit wel goed gaat, zet dan in de gewone mode de acelleratie van de grafische kaart twee tikken terug. (Mijn computer, eigenschappen, Prestatie, grafische .. dinges(Sorry, zit uit Engels systeem te veratlen..)

Helpt dit niet, gooi dan die Quantum eruit, en check dat zowel de BIOS als Windows zelf UDMA en DMA respectievelijk uit hebben staan, voor zowel de Harddisk als de CDrom.

Dan weer hier terug rapporteren ;)

• sus

sus

Topicstarter
Moet UDMA nou aan of uit :? DMA moet ik in windows dus uitzetten.

Ik heb hem ff een BIOS-flash gegeven, heeft niets geholpen. Over die Quantum, die zit er in als een backup. Hij viel al uit voordat ik die schijf erin hing. Kan het allicht nog een keer proberen natuurlijk.

Ik heb de AGP mode al op 1x staan (via BIOS).

Zou het kunnen dat hij zijn warmte niet kwijt kan van het een of andere onderdeel :?

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

je moet toch alle draadje van de HDLED Power button reset button enzo aansluiten, haal die een keer allemaal los en druk ze er opnieuw op, heb ik ook en keer gehad, er maakte iets sluiting ofzo, ging ook elke keer naar een kwartier uit :)

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Uhh.. heb je al geprobeerd of Window onder safe mode wel stabiel blijft draaien ??

Verwijderd

Op zaterdag 24 maart 2001 12:39 schreef suspicious het volgende:
Moet UDMA nou aan of uit :? DMA moet ik in windows dus uitzetten.

Ik heb hem ff een BIOS-flash gegeven, heeft niets geholpen. Over die Quantum, die zit er in als een backup. Hij viel al uit voordat ik die schijf erin hing. Kan het allicht nog een keer proberen natuurlijk.

Ik heb de AGP mode al op 1x staan (via BIOS).

Zou het kunnen dat hij zijn warmte niet kwijt kan van het een of andere onderdeel :?
Udma en dma allebei uit ja, als je dit soort problemen gaat proberen op te lossen, altijd op uit. Als alles weer goed gaat kun je ze weer aan zetten..

Het is inderdaad best mogelijk dat er iets, een onderdeel, te heet wordt.

Kandidaten :

1) Op het moederbord zitten wat vermogens transistore/IC''s die voor de spannings verzorging zijn. die kunnen wat brak zijn (geworden..?) die te heet worden an een korte tijd

2) De video kaart. Kan de heatsink zijn die niet helemaal lekker vast zit, kan de koeler zijn alsie er een heeft, die stil staat.
Erger nog.....,
er zijn borden waar de stroom voorziening naar de AGP kaart wat zwakjes is, zodat de video kaart altijd problemen heeft.

Of dat laatste bij jouw bord zo is zou je moeten onderzoeken op het web.....

Verwijderd

O,
ik suggereerde om die Quantum er uit te latn ivm met de CDrom.

Je zou ook effe zonder CDrom kunnen proberen,
wie weet is die een beetje rot.
Rot dus als in storing/kortsluiting veroorzaakend. Dat heb ik dus ook al een keer meegemaakt.

Mhh.. anders de ''oude methode van de grondige zelfbouwer''.

Haal alles uit de PC kast, leg het mobo op een tijdschrift zodat hij wat hoger ligt en de kaarten er in kunnen.

Sluit de voeding en het aan/uit kabeltje uit de kast aan. En ga testen..
B.v. de floppy, net als de CDrom, kan last hebben van een soms optredende kortsluiting..

Sterker nog, het kan een slecht contact/printbreuk zijn die temp.afhankelijk is.. echter..

mhh dat zou onder DOS natuurlijk ook moeten gebeuren...

Weet je wat onder DOS anders is, het geheugen.

Het systeem kan onder DOS jarenlang goed draaien als in het bovenste deel van het geheugen een paar bits rot zijn.

Onder Windows loopt dat snel mis, want Windows gebruikt al het geheugen....

Dus de beschrijving van het probleem, lijkt op een geheugen probleem. Dat hoeft niet zozeer de geheugen module zelf te zijn.

Het kan ook het voetje op het mobo zijn.
Of een rotte memory manager van de chipset.

Zelfs problemen met de AGP poort/Video kaart.
Is die er soms wel eens half uitgesukkeld?

Dat gaat tien keer goed, (Pc start effe niet meer op..)
Maar de 11e keer kan je bord beschadigd zijn...

Verwijderd

Wacht es effe, video kaart ISA ????

Leg dat eens verder uit, en wat voor kaart is dat, en wat voor drivers..?

Als het geen drivers van Microsoft zelf zijn, zullen ze nooit stabiel werken....

• sus

sus

Topicstarter
Die ISA kaart is een Trident kaartje met drivers van Windows zelf. Hij zit er in om zo min mogelijk IRQ problemen te hebben (heeft een vast IRQ).

PC werkt goed onder DOS (6.22).

Zal zo meteen de "oude manier" even proberen (dus MOBO op tijdschrift).

Ik steek er dan in:
  • ISA kaart (video)
  • 15 GB HD
  • 1,44 MB A:\
  • muis op COM1
Ik laat het wel effe weten.

Verwijderd

Okiedo :)

Da''s een goede test setup.

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 09:43
heb je de baterij op het mobo al getest?
bij mij veroorzaakte een slechte baterij veel problemen waaronder het steeds uit vallen.

Tis de moeite waard om te testen

A.k.a. basjes

Verwijderd

Toch vind ik dat gedoe met die batterij wel interessant,
omdat zover ik weet tegenwoordig de batterij alleen maar voor de klok is.

De cmos instellingen worden in een eeprom opgeslagen zoals in moderne TV''s en videorecorders. (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory)

Zodat, als de boel geheel zonder stroom staat, alle instellingen bewaard blijven. Alleen het klokje is dan van slag af. Niet dan, toch .. :?

• sus

sus

Topicstarter
Owkee, er is even een weekend overheen gegaan, maar ik had verjaardagen, en moest ff helpdesk spelen bij de buren.. :)

Ik heb hem dus helemaal gestript en op het telefoonboek laten draaien met de hierboven genoemde config. Geen suc6. Zodra windows (98 of 2k) geladen is start hij na een kwartiertje op. PS, die tijd is niet precies 15 min, de ene keer 10, de andere keer 20.

Vanmiddag heb ik er de AGP weer ingezet. Toen heb ik ruim een half uur kunnen RollerCoaster Tycoon-en, en tegelijkertijd ook een grote kopieer-opdracht (2GB van schijf 1 naar 2). Hij was dus ff lekker bezig.

Na ruim een half uur viel hij uit. Hij lag toen op het telefoonboek.

Zou het probleem in windows zitten (in beide versies) of is het een hardwareprobleem.

Ik heb nu DMA uitgeschakeld in BIOS en windows. Ik heb hem geflashd met de laatste BIOS-versie, en heb de laatste VIA drivers.

Iemand een idee??

• sus

sus

Topicstarter
Niemand meer ???

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025

• sus

sus

Topicstarter
Die heb ik er al overheen gegooid.

Ik ben nu dus ten einde raad. Ik heb geen idee wat er aan de hand is met dat ding. Ik heb hem al 3x opnieuw opgebouwd, DMA uitgezet, BIOS flashed, nieuwe voeding, enz.

Iemand nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 12:40
Heb je die veilige mode al geprobeerd?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• TheGhostInc
  • Niet online
Ok, this is a wild guess:
Als je mobo op een bepaalde plaats overhit raakt zal dit in een kast sneller gebeuren dan op je telefoonboek, wat je kunt doen is een paar fans (of de blaadjesblower :)) ofzo op je mobo richten en de zaak eens redelijk koud houden, als je mobo dan langer draait is het een hitte (dus waarschijnlijk constructie) probleem, als je toevallig een infrarood thermometertje op de kop kunt tikken (zo''n laserpointer geval) dan kun je daarmee wat chips in de gaten houden, je chipset is een van die dingen, maar ook de chip die je powermanagment bewaakt kan een probleem leveren.

* TheGhostInc bedenkt meteen nog iets, kijk ook eens naar de aan/uit schakeling op je mobo, een brakke transistor of wat dan ook, kan er voor zorgen dat je mobo restart, als je handig bent kun je 2 mobo''s aan 1 voeding laten hangen, zodat je mobo zelf niet meer de power kan regelen (maar dat is geneuzel, stuur hem dan maar op :P)

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op vrijdag 23 maart 2001 20:35 schreef Caeculus het volgende:
jezus jij met je pjoeter en met je bedanken!! bende gij soms uit het "hoge" noorduh?? of bende een boerke??

gij doet toch nie mijnuh computer afkrakuh anders zal ik u eens krakuh :)

zal zeer waarschijnlijk de voeding zijn

mzzl ,
wat is een pjoeter :):):)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• earthforce
  • Laatst online: 27-06 19:43

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

bij mij restarte de pc altijd op ndat ik hem had overgeclocked van 450 naar 504 mhz (p3 450)
ik denk dat het geheugen het niet trok, misschien is jouw moederboard heel selectief met geheugen

...

• sus

sus

Topicstarter
De PC draait gewoon als een celly 566, dus niet OC''t.

Ik heb inmiddels geprobeerd het mobo te koelen met een 80x80 fan, hij draait nu al ruim een half uur. Ik heb nu dus goede hoop.

Ik laat wel weten of alles werkt.
Pagina: 1