[BC3] Garantie! en de winkelier moet dus niet zeuren

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UvaJari
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

UvaJari

A3 = prettig

Topicstarter
Ik zie best vaak een onderwerp over problemen met defecte hardware staan en daarom hieronder een stukje over je rechten als CONSUMENT (dus niet voor bedrijfsmatig gebruik):

Standaard is er geen termijn voor garantie!
Het gaat om wat je mag verwachten van een produkt als je het koopt! Het is zelfs zo dat als je in de winkel hebt gezegd waarvoor je het produkt gaat gebruiken en de verkoper zegt uitdrukkelijk dat het produkt er voor geschikt is dit EXTRA verwachtingen schept die dus gehonoreerd dienen te worden.
Als een produkt bij normaal gebruik 8 jaar mee gaat, mag je dit dus ook verwachten!
Als ie veel eerder stopt heb je dus garantie! na 7 jaar moet je niet meer gaan zeuren, maar na 2 jaar WEL.
Als ie er na 4 jaar ofzo mee stopt is een gedeeltelijke schadevergoeding/delen van reparatiekosten wel redelijk.
(slijtage bij normaal gebruik is natuurlijk wel voor eigen rekening)
Immers je verwacht dat je produkt jarenlang mee gaat.
Zie voor je rechten eventueel art 7:17 BW

p.s.
als er op je product staat 1 jaar garantie betekent dit dat de producent het eerste jaar niet moeilijk gaat doen. MAAR je hebt niets te maken met de producent!!! jij hebt gekocht in de winkel en die moet aan de verwachtingen voldoen!!! Ook opsturen etc wat winkels vaak doen en de schuld bij de producent leggen moet je dus NOOIT accepteren! Dat is hun probleem NIET het jouwe.
Je hoeft de winkel zelf alleen de redelijke mogelijkheid te bieden het probleem binnen een redelijke termijn (2 weken) op te lossen.
Lukt ze dit niet dan kan je de koop ontbinden en het gehele ORIGINELE aankoopbedrag terugeisen. Schrijf echter altijd eerst een brief waarin je ze in gebreke stelt en ze een redelijke termijn geeft om het probleem op te lossen!

The 2nd is the first loser! || "Of those who say nothing, few are silent." - Thomas Neill

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

heavy stuff dude.... ;)

ik heb 1x zoiets gehad met een horloge... alleen was ik toen nog niet op de hoogte van je verhaal... :'(

Tis een Casio POLShorloge triple-sensor (hoogtemeter, barometer en thermometer) die op alle 3 de fronten NIET GOED werkt als je dat ding om je pols hebt |:(

die vieze vuile verkoper had me dat dus absoluut niet verteld... staat ook niet in het boekje...

• UvaJari

UvaJari

A3 = prettig

Topicstarter
Als je dit eenmaal weet laat je je niet meer zo makkelijk afschepen; helaas is er nog verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen...
Winkeliers staan vaak te klapperen met hun oren als ze het horen, maar vaak zijn ze een heel stuk bereidwilliger als je het RUSTIG hebt uitgelegd!
Suc6 ermee allemaal.

The 2nd is the first loser! || "Of those who say nothing, few are silent." - Thomas Neill

Verwijderd

Dit klink mij erg bekend in de oren. Jammer genoeg. Een paar maanden geleden gesodemieter gehad met mijn comp. zie quote
afkomstig van http://www.tweakers.net/shopsurvey/421

- Algemene indruk: 4
- Service: 4
- Technische kennis: 4
- Afhandeling bestellingen: 5

Ik ben 6 weken bezig geweest om een Abit kolero 256 GTS om te ruilen omdat deze niet op mijn Abit KA-7 draaide. 1ste keer dat ik in de winkel kwam ben ik er bijna hard handig de winkel uit getrapt met mijn kameraad. Want meneer de verkoper (1 van de twee bazen) had 1 oplossing en dat was de TD bellen en voor de rest was het hem een rot zorg. Dus daar gingen wij niet mee akkoord en wouden als dat alles was wat ze konden doen het geld terug! Als resultaat een winkel verbod Effen rond gebeld en alles was weer OK ik mocht weer met mijn kameraad in de winkel komen en de PC werd door 1 van het bedrijf opgehaald en nagekeken. Want de baas van de winkel dacht dat ik de boel zat te flessen.

Anderhalve week later kreeg ik hem terug en ze hadden alleen de netwerk kaart in PCI slot 1 gezet. Deze zat in PCI slot 6. Ik heb mijn comp 16 keer aan en uit gedaan waar 1 van de winkel bij zat. Van de 16 keer starte hij maar 5 keer op, de andere keren kon hij de videokaart niet vinden Goed naar gekeken hoor

Een dikke week later heb ik er een KA-7 100 ingezet in ruil voor de KA-7. Deze moest het dan wel met de Abit siluro 256GTS werken. Alles geingebouwd en nog steeds het zelfde probleem KA-7 100 heb ik gehouden (4 IDE poorten > ) de KA-7 terug gegeven en bij betaald voor de KA-7 100. Ze hadden nog een Hercules II 3D 64Mb liggen, die geprobeerd. 1 keer raden.....die deed het ook niet. En op het end van de rit heb ik een Voodoo 5 5500.

Gelukkig heb ik alles nu draaien

p.s. jammer genoeg was een 4 het laagste wat er was.
Boven dit verhaal staat bij shopsurvey nog het een en ander. Maar dat moeten jullie maar zelf lezen. Er staat ook nog het een en ander aan }:Oshit boven van mensen die er niet eens bij zijn geweest.

Homeshop heeft hier in ieder geval wel van geleerd. Ze zijn een stuk aardiger tegen mij geworden (ookal koop ik er alleen nog CD-R).

/me laat niet met zich sollen. En vooral niet op een onbeschofte manier.

• MaartenH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-12-2023
Op zich wel leuk om zoiets te vermelden, echter....

Computer apparatuur heeft een economische levensduur van 3 jaar!

Na 2 jaar kan je dus niet echt heel veel meer verwachten... :'(

Goede producenten (bv seagate) geven echter wel 3 of zelfs 5 jaar garantie!!

Conclusie: niet kijken waar je het koopt, maar WAT je koopt, zodat je evt. om je leverancier heen kunt gaan..

...Natuurlijk, bij problemen herstarten wij even het hele internet........

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het gaat hier om een redelijke technische levensduur en niet om de economische levensduur. Kijk eerst eens in een bedrijfseconomieboek wat de economische levensduur is.
Die drie jaar is de minimale afschrijvingstermijn die je van de belastingdienst mag hanteren dat is iets heel dan de economische levensduur.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Treb
  • Niet online
Op donderdag 22 maart 2001 18:54 schreef outlaw het volgende:
Het gaat hier om een redelijke technische levensduur en niet om de economische levensduur. Kijk eerst eens in een bedrijfseconomieboek wat de economische levensduur is.
Die drie jaar is de minimale afschrijvingstermijn die je van de belastingdienst mag hanteren dat is iets heel dan de economische levensduur.
Wat de belastingdienst hanteerd is ook de economische levensduur (van 10 jaar geleden ofzo).
Echter hebben de technische ontwikkelingen de belastingdienst ingehaald....

• UvaJari

UvaJari

A3 = prettig

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 21:28 schreef Treb het volgende:

[..]

Wat de belastingdienst hanteerd is ook de economische levensduur (van 10 jaar geleden ofzo).
Echter hebben de technische ontwikkelingen de belastingdienst ingehaald....
Ja, dus...
Wat heeft de belastingdienst nou met de garantie te maken? :z
Outlaw heeft het wel begrepen!

• Pantagruel
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op donderdag 22 maart 2001 17:06 schreef UvaJari1 het volgende:
Ik zie best vaak een onderwerp over problemen met defecte hardware staan en daarom hieronder een stukje over je rechten als CONSUMENT (dus niet voor bedrijfsmatig gebruik):

Het gaat om wat je mag verwachten van een produkt als je het koopt! Het is zelfs zo dat als je in de winkel hebt gezegd waarvoor je het produkt gaat gebruiken en de verkoper zegt uitdrukkelijk dat het produkt er voor geschikt is dit EXTRA verwachtingen schept die dus gehonoreerd dienen te worden.
Als een produkt bij normaal gebruik 8 jaar mee gaat, mag je dit dus ook verwachten!
Als ie veel eerder stopt heb je dus garantie! na 7 jaar moet je niet meer gaan zeuren, maar na 2 jaar WEL.
Als ie er na 4 jaar ofzo mee stopt is een gedeeltelijke schadevergoeding/delen van reparatiekosten wel redelijk.

p.s.
als er op je product staat 1 jaar garantie betekent dit dat de producent het eerste jaar niet moeilijk gaat doen. MAAR je hebt niets te maken met de producent!!! jij hebt gekocht in de winkel en die moet aan de verwachtingen voldoen!!! Ook opsturen etc wat winkels vaak doen en de schuld bij de producent leggen moet je dus NOOIT accepteren! Dat is hun probleem NIET het jouwe.
Je hoeft de winkel zelf alleen de redelijke mogelijkheid te bieden het probleem binnen een redelijke termijn (2 weken) op te lossen.
Lukt ze dit niet dan kan je de koop ontbinden en het gehele ORIGINELE aankoopbedrag terugeisen. Schrijf echter altijd eerst een brief waarin je ze in gebreke stelt en ze een redelijke termijn geeft om het probleem op te lossen!
Pfooe wat doe je zwaar op de hand.

Garantie heb je altijd daar kun je niet omheen, een producent staat garantie voor periode X en beloofd dat gedurende die periode het product foutloos zal werken, fouten van de kant van de gebruiker daargelaten. OK een product heeft een zogenaamde "verwachte levensduur". Stel dat je mobo 1 jaar garantie heeft maar gemiddeld 3 jaat meegaat dan kun je nog in de 2 resterende jaren claimen, echter de handelingskosten (versturen, reparatieloon, onderdelen) zijn wel voor de rekening van de eigenaar). (de consumentenbond heeft zo''n gemiddelde levensduurlijst).

Je blijft afhankelijk van de coulance van de winkelier, afdwingen is er NIET bij. Bij het scheppen van een EXTRA veerwachting mag er van uit gaan dat de verkopende partij je enkel probeerd te overtuigen en zijn beweringen zelden of nooit waar kan maken. Niet gehinderd door enige kennis zegt iedereen wel eens dingen die niet bij de waarheid zijn.
Een redelijke termijn is meer dan 2 weken, indien de verkopende partij accoord gaat om het defecte onderdeel ter reparatie/controle aan te nemen is een periode van 30 dagen billijk, als de winkelier een tijdelijk exemplaar aanbiedt om je uit de brand te helpen dan mag je dat als service zien, niet als een recht. Restitutie van het volledige aankoop bedrag zal nooit plaatsvinden na gebruik van het onderdeel gedurende periode X. Hardware ontwaarding vindt plaats en in de PC wereld sneller dan je lief is. Als er al tot restitutie over wordt gegaan dan enkel de restwaarde van het defecte onderdeel. In de regel zal de winkelier voor vervanging gaan. Een ingebrekestelling is leuk, maar geeft je niet het recht om het onmogelijke te eisen. Als je teveel uit de pot van de winkelier wilt dan krijg je de deksel op de neus, blijf dus binnen de grenzen van het aanvaardbare. Vergeet niet, het gros van de winkeliers heeft een rechtsbijstandsverzekering en zal dus niet twijfelen om het voor te laten komen op moment dat je dreigingen gaat uiten of aan laster begint. Maak er geen heksenjacht van en wees realistisch als je met je garantie claim komt. Als je netjes blijft dan krijg je meer gedaan dan met de houding die uit je tekst naar voren komt. De manier waarop jij je standpunt inneemt is enkel vragen om een mep op je gezicht. Je rechten kennen (ik zeg kennen niet beweren te weten en dan maar wat extrapoleren zodat het je past) is leuk, maar ieder in zijn recht laten is beter.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:12
Op donderdag 22 maart 2001 22:08 schreef Pantagruel het volgende:

[..]

Garantie heb je altijd daar kun je niet omheen, een producent staat garantie voor periode X en beloofd dat gedurende die periode het product foutloos zal werken, fouten van de kant van de gebruiker daargelaten. OK een product heeft een zogenaamde "verwachte levensduur". Stel dat je mobo 1 jaar garantie heeft maar gemiddeld 3 jaat meegaat dan kun je nog in de 2 resterende jaren claimen, echter de handelingskosten (versturen, reparatieloon, onderdelen) zijn wel voor de rekening van de eigenaar). (de consumentenbond heeft zo''n gemiddelde levensduurlijst).

Je blijft afhankelijk van de coulance van de winkelier, afdwingen is er NIET bij. Bij het scheppen van een EXTRA veerwachting mag er van uit gaan dat de verkopende partij je enkel probeerd te overtuigen en zijn beweringen zelden of nooit waar kan maken. Niet gehinderd door enige kennis zegt iedereen wel eens dingen die niet bij de waarheid zijn.
Een redelijke termijn is meer dan 2 weken, indien de verkopende partij accoord gaat om het defecte onderdeel ter reparatie/controle aan te nemen is een periode van 30 dagen billijk, als de winkelier een tijdelijk exemplaar aanbiedt om je uit de brand te helpen dan mag je dat als service zien, niet als een recht. Restitutie van het volledige aankoop bedrag zal nooit plaatsvinden na gebruik van het onderdeel gedurende periode X. Hardware ontwaarding vindt plaats en in de PC wereld sneller dan je lief is. Als er al tot restitutie over wordt gegaan dan enkel de restwaarde van het defecte onderdeel. In de regel zal de winkelier voor vervanging gaan. Een ingebrekestelling is leuk, maar geeft je niet het recht om het onmogelijke te eisen. Als je teveel uit de pot van de winkelier wilt dan krijg je de deksel op de neus, blijf dus binnen de grenzen van het aanvaardbare. Vergeet niet, het gros van de winkeliers heeft een rechtsbijstandsverzekering en zal dus niet twijfelen om het voor te laten komen op moment dat je dreigingen gaat uiten of aan laster begint. Maak er geen heksenjacht van en wees realistisch als je met je garantie claim komt. Als je netjes blijft dan krijg je meer gedaan dan met de houding die uit je tekst naar voren komt. De manier waarop jij je standpunt inneemt is enkel vragen om een mep op je gezicht. Je rechten kennen (ik zeg kennen niet beweren te weten en dan maar wat extrapoleren zodat het je past) is leuk, maar ieder in zijn recht laten is beter.
Amen....

Prachtig gesproken, ik ben ontroerd.....:)

• digifun
  • Niet online

digifun

Perfecte reply van topicstarter. Alle lof hiervoor. Hier hebben wij als tweakers iets aan.

Bedankt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• UvaJari

UvaJari

A3 = prettig

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 22:08 schreef Pantagruel het volgende:

[..]

Ik wilde gewoon algemeen stukkie schrijven waar mensen iets aan hebben.
Gedeeltelijk waar, problemen die niet te verwachten zij moeten eigenlijk gratis worden verholpen; als dit bijna te verwachten problemen zijn gezien de leeftijd kan je je coulant opstellen om er samen met de winkelier uit te komen op een voor beide bevredigende manier.
Je blijft afhankelijk van de coulance van de winkelier, afdwingen is er NIET bij.
Als je duidelijk maakt (bijv met de door jouw genoemde lijst van de consumentenbond) dat het produkt te vroeg gebreken vertoond, moet je de winkelier (liefst schriftelijk ivm bewijs) in gebreke stellen en hem de kans geven binnen redelijke termijn een voor herstel te bieden, waarbij 2 a 3 weken echt heel redelijk is!
Bij het scheppen van een EXTRA veerwachting mag er van uit gaan dat de verkopende partij je enkel probeerd te overtuigen en zijn beweringen zelden of nooit waar kan maken. Niet gehinderd door enige kennis zegt iedereen wel eens dingen die niet bij de waarheid zijn.
Afdwingen is er dus WEL bij; desnoods via de rechter. (als je schade maar groot genoeg is loont dat)
Voor algemene aanprijzingen als "de beste" etc. heb je gelijk, maar als jij duidelijk zegt het produkt voor een specifiek doel te willen gaan gebruiken en de verkoper zegt dat het daarvoor geschikt is mag je daarop rekenen en de verkoper daar dus aan houden.
Een redelijke termijn is meer dan 2 weken, indien de verkopende partij accoord gaat om het defecte onderdeel ter reparatie/controle aan te nemen is een periode van 30 dagen billijk, als de winkelier een tijdelijk exemplaar aanbiedt om je uit de brand te helpen dan mag je dat als service zien, niet als een recht.
Een algemene termijn is er niet! Als jouw pak melk zuur is mag de winkelier daar geen 30 dagen de tijd voor nemen. Voor een specifiek iets kan de termijn langer zijn dan 30 dagen.
Restitutie van het volledige aankoop bedrag zal nooit plaatsvinden na gebruik van het onderdeel gedurende periode X. Hardware ontwaarding vindt plaats en in de PC wereld sneller dan je lief is. Als er al tot restitutie over wordt gegaan dan enkel de restwaarde van het defecte onderdeel.
Absoluut onwaar! Als het produkt niet conform is moet het gehele aankoopbedrag worden terugbetaald! Het is niet jouw fout dat de leverancier foutieve info heeft gegeven of dat het produkt niet aan normale eisen voldoet!!
In de regel zal de winkelier voor vervanging gaan. Een ingebrekestelling is leuk, maar geeft je niet het recht om het onmogelijke te eisen.
Je eist niet het onmogelijke, je eist alleen dat wat je is verkocht en de daarbij gewekte verwachtingen.
Als je teveel uit de pot van de winkelier wilt dan krijg je de deksel op de neus, blijf dus binnen de grenzen van het aanvaardbare. Vergeet niet, het gros van de winkeliers heeft een rechtsbijstandsverzekering en zal dus niet twijfelen om het voor te laten komen op moment dat je dreigingen gaat uiten of aan laster begint. Maak er geen heksenjacht van en wees realistisch als je met je garantie claim komt. Als je netjes blijft dan krijg je meer gedaan dan met de houding die uit je tekst naar voren komt. De manier waarop jij je standpunt inneemt is enkel vragen om een mep op je gezicht. Je rechten kennen (ik zeg kennen niet beweren te weten en dan maar wat extrapoleren zodat het je past) is leuk, maar ieder in zijn recht laten is beter.
Ik zei al in het oorspronkelijke bericht dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is en ook dat je het best alles rustig kan uitleggen.
Veel winkeliers proberen de klant te intimideren of de schuld naar de fabrikant te schuiven, terwijl de klant in de winkel heeft gekocht en daar dus zijn recht moet halen. Niets is makkelijker dan je te laten afschepen door een niets van consumentenrecht wetende verkoper.

• Treb
  • Niet online
Op donderdag 22 maart 2001 21:48 schreef UvaJari1 het volgende:

[..]

Ja, dus...
Wat heeft de belastingdienst nou met de garantie te maken? :z
Outlaw heeft het wel begrepen!
Wel bij de les blijven he :)
Ik reageerde op een stukje wat over Technische en Economische Afschrijving ging...
Dat jij je een beetje fixeert op garantie kan ik ook niet helpen.......

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 22 maart 2001 17:06 schreef UvaJari1 het volgende:

p.s.
Volgens is de core toch zelf gesloopt door de eigenaar en niet de winkelier dus hoezo garantie!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Stukje is leuk maar duidelijk een verhaal van de klok en de klepel van de schrijver.
Allereerst handelt het zich hier om fabrieksgarantie. Dat betekent alleen garantie op fabricagefouten ed. Daar wordt een bepaalde termijn garantie opgegeven. Als die termijn verstreken is, is het niet aan de gebruiker te oordelen wat de verwachte levensduur is van een computer. Dat is enkel en alleen het oordeel van de rechterlijke macht.
Als je bijvoorbeeld een monitor koopt van ? 400,- en een vergelijkbaar type kost ? 600,- sta je al heel moeilijk in je schoenen. Het heeft namelijk een reden dat deze monitor 50% goedkoper is. Je mag hier dus niet dezelfde verwachting van hebben als een "normale" monitor. Als de fabricant aangeeft dat de kwaliteit in de vorm van beelopbrengst idem is als die dure, dien jij je als consument af te vragen VOORDAT je de monitor koopt, waar dan dat prijsverschil vandaan komt. Dat dat dan in de levensduur zit, moge duidelijk zijn en geen rechter zal in jouw voordeel beslissen. Daarnaast is het natuurlijk moeilijk als je een computer (bv voor de belasting; pc-privé) afschrijft in 3 jaar na 5 jaar nog enige vorm van garantie te claimen want je hebt zelf al aangegeven dat je eigen levensverwachting 3 jaar is. Nu weet ik wel dat er ook een technische levensduur is maar dat is eigenlijk weinig relevant. Jij (de consument) moet namelik de rechter overtuigen en niet andersom.

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 19:52
misschien een tip voor sommige van jullie, Bij gebreken of defect aan een produkt (bijv computer onderdelen) neem altijd eerst contact op met de producent (bv seagate, wd, diamond, intel, asus etc) zij geven op hun produkten garantie van een jaar tot enkele jaren.
Ik werk bij een automatiserings bedrijf en krijg dagelijks defecte spullen van onze klanten terug. wij doen daar niet moeilijk over en ruilen ze zo om. vervolgens sturen wij ze dan door naar onze leverancier of rechtstreeks naar de producent (ibm, wd, intel, asus, diamond)
bijvoorbeeld in het geval van diamond. Veel winkeliers geven daar maar 1 jaar garantie op. terwijl diamond zelf 5 jaar garantie op hun vga kaarten geeft. wd 1-3 jaar op hun hd''s. Elsa geeft bijvoorbeeld maar liefst 6 jaar op hun vga kaarten. Asus helaas maar 1 jaar.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Dus garantie claimen kan je altijd en als de winkel het niet terug wilt nemen dan gewoon garantie claimen bij de producent!

(wel

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Wildfire

Joy to the world!

Pantagruel:
Je blijft afhankelijk van de coulance van de winkelier, afdwingen is er NIET bij
Oh jawel hoor, afdwingen is er wel bij. Ik spreek uit ervaring.

Alweer een flinke tijd terug ging mijn Trust 17" monitor na iets meer dan een jaar kapot. Buiten de garantietermijn van een jaar dus. Maar ik was gelukkig op de hoogte van mijn rechten.

In de eerste instantie zei de winkel dat ik de reparatie moest betalen. Dat weigerde ik, want van een monitor mag je redelijkerwijs verwachten dat ''ie jarenlang meegaat. Zelfs het argument dat het al de tweede monitor van hun was die snel kapot ging, deed ze niks (die andere monitor was trouwens binnen de garantietermijn kapot gegaan).

Na wat pushen mijnerzijds wilden ze de kosten splitten. Daar ging ik niet met akkoord, want de monitor had gewoon onredelijkerwijs snel gefaald. Ik ging dreigen met gerechtelijke stappen want twee advocatenkantoren hadden mij al verzekerd dat ik een sterke case zou hebben (toch wel handig, zo''n gratis spreekuur :)). Na wat pushen op deze manier kreeg ik uiteindelijk opeens gratis en voor niks een nieuwe monitor...

Afdwingen gaat dus wél. Maar ik denk er voortaan wel twee keer over na voordat ik nog iets bij Micro Elektro, de winkel in kwestie, koop...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Ik ga toch voor het standpunt van UvaJari1.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Wat te denken van de duizenden Philips CDD3610 fikkers? Die van mij ging ook 2 weken buiten de garantieperiode van 1 jaar kapot. Ik terug naar de winkel en ik was op de hoogte van deze rechten. Deze gast begon te drijgen en te doen en hij zette me zonder pardon z''n zaak uit!! Dat kan dus ook gebeuren... Heb nog steeds geen geld terug van die gast en dit is inmiddels alweer 1,5 jaar terug of zo. Kan ik nog wat doen?

• UvaJari

UvaJari

A3 = prettig

Topicstarter
Op Monday 16 April 2001 16:51 schreef snnasss het volgende:
Stukje is leuk maar duidelijk een verhaal van de klok en de klepel van de schrijver.
Ik weet echt WEL hoe het zit! doe niet net alsof je het beter weet! Zeg evt waar je het niet mee eens bent.
Allereerst handelt het zich hier om fabrieksgarantie.
Waar staat dat in godsnaam? Dit heb je gewoon zelf ff bedacht!
Dat betekent alleen garantie op fabricagefouten ed. Daar wordt een bepaalde termijn garantie opgegeven. Als die termijn verstreken is, is het niet aan de gebruiker te oordelen wat de verwachte levensduur is van een computer.
Als iets aantoonbaar een fabrikagefout is kan je altijd nog claimen, geen termijn dan!
Dat is enkel en alleen het oordeel van de rechterlijke macht.
Als je bijvoorbeeld een monitor koopt van ? 400,- en een vergelijkbaar type kost ? 600,- sta je al heel moeilijk in je schoenen. Het heeft namelijk een reden dat deze monitor 50% goedkoper is. Je mag hier dus niet dezelfde verwachting van hebben als een "normale" monitor. Als de fabricant aangeeft dat de kwaliteit in de vorm van beelopbrengst idem is als die dure, dien jij je als consument af te vragen VOORDAT je de monitor koopt, waar dan dat prijsverschil vandaan komt.
Hier heb je gelijk. Als iets voor een ongewoon lage prijs wordt aangeboden moet je je als consument afvragen waarom dat zo is en KUNNEN je verwachtingen lager zijn.
Dat dat dan in de levensduur zit, moge duidelijk zijn en geen rechter zal in jouw voordeel beslissen. Daarnaast is het natuurlijk moeilijk als je een computer (bv voor de belasting; pc-privé) afschrijft in 3 jaar na 5 jaar nog enige vorm van garantie te claimen want je hebt zelf al aangegeven dat je eigen levensverwachting 3 jaar is.
Sorry hoor, maar je snapt zelf ook wel dat iets fiscaal afschrijven niets met garantie van doen heeft hoop ik.
Nu weet ik wel dat er ook een technische levensduur is maar dat is eigenlijk weinig relevant. Jij (de consument) moet namelik de rechter overtuigen en niet andersom.
En daar is (als hierboven reeds genoemd) zo''n lijst van de consumentenbond dus voor te gebruiken. Die lijst is voor de rechter al voldoende bewijs.

p.s
loop niet te verwijten als je het zelf niet weet!

Pagina: 1