[BC3] IR ontvanger op m''n computer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-03 07:45
lijk mij ook wel wat, dus ik sluit mij bij deze vraag aan.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:53

Sharky

Skamn Dippy!

in een oude c''t stond hoe je heel simpel een ontvanger voor je computer kunt bouwen voor iets minder dan een tientje. dus ik met het onderdelen lijstje naar crescendo in Emmen. zegt die gast dat de IR ontvanger geen standaard europees type is ofzo :?

dus heeft iemand een schemaatje hoe ik een ontvanger bouw van onderdelen die hier wel te verkijgen zijn?

This too shall pass

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36
je kan bij een aantal zaken ook een losse afstandsbediening+IR reciever kopen voor de Pinnacle PCTV kaart (ik geloof voor zo''n 50 piek)..

met bepaalde software (IRAssistant)
kun je dit systeem ook gebruiken voor andere aplicaties (het werkt dus ook ZONDER PCTV kaart omdat de reciever op de COM-poort wordt aangesloten)..

volgens mij is het ook mogelijk om codes van andere afstandsbedieningen in te lezen daarmee (maar dit weet ik niet zeker)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

zelf bouwen is veel leuker en 50 piek vind ik ook best duur.
dus niet echt een optie

This too shall pass

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36
ik wilde alleen aangeven dat de mogelijkheid bestond :)
zelf bouwen is inderdaad uitdagender maar ook een stuk moeilijker om goed werkend te krijgen denk ik :o

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Op woensdag 21 maart 2001 13:41 schreef -ScuL- het volgende:
ik wilde alleen aangeven dat de mogelijkheid bestond :)
zelf bouwen is inderdaad uitdagender maar ook een stuk moeilijker om goed werkend te krijgen denk ik :o
het zijn maar 5 onderdeeltjes ofzo dus het is in een 10 minuutjes klaar.

This too shall pass

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Leuk z''n IR poortje, dacht ik ook althans. Ik heb het apparaatje voor een 25 piekies gekocht bij één of andere:? electro zaak.
Nou, ding aangesloten op mijn Abit KT7-R, via de (onboard)IR connector, geinstalleerd via PNP in windows.
Okee dacht ik; "ga, lekker soepel zo":)
Het is uiteindelijk de bedoeling om die poort te kunnen gebruiken voor de communicatie tussen mijn Mobieltje en Outlook.
Op de een of andere manier kan die IR poort mijn Mobiel niet vinden:(.
''k denk dat ik alles al heb geprobeerd en vandaar deze WAARSCHUWING: je hebt twee(of meer typen)IR. De ene is oud(traag) en de nieuw standaard is 4MB/s.
Als je het echt wilt gaan gebruiken, dan zal ik toch maar een fabrikaat kopen waarbij ook controller softw is bijgeleverd;)

''k hoop dat je hier wat aan hebt.

P.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Op woensdag 21 maart 2001 23:27 schreef PowerPee het volgende:
Leuk z''n IR poortje, dacht ik ook althans. Ik heb het apparaatje voor een 25 piekies gekocht bij één of andere:? electro zaak.
Nou, ding aangesloten op mijn Abit KT7-R, via de (onboard)IR connector, geinstalleerd via PNP in windows.
Okee dacht ik; "ga, lekker soepel zo":)
Het is uiteindelijk de bedoeling om die poort te kunnen gebruiken voor de communicatie tussen mijn Mobieltje en Outlook.
Op de een of andere manier kan die IR poort mijn Mobiel niet vinden:(.
''k denk dat ik alles al heb geprobeerd en vandaar deze WAARSCHUWING: je hebt twee(of meer typen)IR. De ene is oud(traag) en de nieuw standaard is 4MB/s.
Als je het echt wilt gaan gebruiken, dan zal ik toch maar een fabrikaat kopen waarbij ook controller softw is bijgeleverd;)

''k hoop dat je hier wat aan hebt.

P.
het gaat mij om een simpel ontvangertje dat je op je seriele poort aansluit zodat je bijv winamp met de AB kunt bedienen
heel simpel maar wel handig als je in bed ligt

This too shall pass

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Uhm, Sharky: Cresendo is een sjaake zaak, ben er ook een keer geweest, die zaak is echt niets. :(

Je kan beter naar Okaphone in Groningen gaan, die hebben er veel meer verstand van. :7

Whatever.

Verwijderd

Crescendo stinks en is nog veel te duur ook. Collega van mij heeft het besteld bij Conrad. Niet duur...en nog snel bezorgd ook.
:9

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op donderdag 22 maart 2001 08:53 schreef Red_Devil het volgende:
Crescendo stinks en is nog veel te duur ook. Collega van mij heeft het besteld bij Conrad. Niet duur...en nog snel bezorgd ook.
:9
Duur, zeg dat wel ja! :(
Tsss. ik wou een potmeter kopen om me fans te kunnen regelen, komt die loser met een potmeter aan uit het jaar nul inc. stof, deze mocht ik kopen voor een 10''tje. Dus! :(

Ben daarna maar naar Okaphone gegaan, daar waren ze 1,50 :)

Whatever.

• T006
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:52
Kijk eens op http://www.lirc.org daar staat wel een leuk schematje heb ik zelf ook en werkt perfect met Linux met kernel 2.2.x en 2.4.x heb ik het gebruikt (draai nu 2.4.2)

Suc6

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:08
welke C''t is dat?

zou iemand die in willen scannen?

Verwijderd

Om ffkes alle onduidelijk op te lossen:

Die onderdelen uit de C''t heb ik hier in het gat boxmeer gwoon voor 9,45 kunnen inkopen. Die dingen waren hardstikke standaard en je kon ze zo kopen. Zelf heb ik ook die infrarood draaien en hij werkt echt perfect, die ontvanger ontvangt echt altijd signaal ,ook al sta ik 800 meter verderop zowat. het artikel van de c''t heb ik hier errgens als jpg staan maar dat moet ik ffeks zoeken, dat zal ik dan nog wel posten

mzzls

• HermeS
graag,
alvast bedankt

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-04 21:35
Op vrijdag 23 maart 2001 21:07 schreef 1024 het volgende:
Om ffkes alle onduidelijk op te lossen:

Die onderdelen uit de C''t heb ik hier in het gat boxmeer gwoon voor 9,45 kunnen inkopen. Die dingen waren hardstikke standaard en je kon ze zo kopen. Zelf heb ik ook die infrarood draaien en hij werkt echt perfect, die ontvanger ontvangt echt altijd signaal ,ook al sta ik 800 meter verderop zowat. het artikel van de c''t heb ik hier errgens als jpg staan maar dat moet ik ffeks zoeken, dat zal ik dan nog wel posten

mzzls
Boxmeer is geen gat, Boxmeer is een metropool!

Verwijderd

Iedereen die zo''n IR ontvanger voor op z''n COM-poort wil hebben, maar zelf niet kan solderen of gewoon lui is verwijs ik hier naar.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

ey, die heb ik aan m''n PC, com poort, hangen! Is wel handig met Winamp enzo.

Hij gebruikt WinLIRC, een winhoos verzie van Linux Infrared Commander ofzow
Winlirc homepage bied alle nodige links dacht ik zo.

Voor die het IR-ontvanger zijn dacht ik wel meerdere versies mogelijk, als je maar ff de pin-out weet. Ik heb een Siemens SFH 5110.
Pinout van de anderkant gezien:
1 2 3
..____-----____
./.............\
(...0...0...0...)
.\............./
...-.........-
......-----
1 out
2 GND
3 Vcc

Andere mogelijke zijn:
Vishay TSOP 1738 en de 11.. series, Sony SBX 1620-12 e.a.

Zelf heb mijn seriele versie in een 9 polig sub-d behuisingkje gebouwd. geen pics jammergenoeg :(

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• mpegernie

mpegernie

.mpe

damn, schemaatje ziet er niet uit, was ik al bang voor... :(

edit: Ziet er nog nu niet uit, maar ik hoop dat het duidelijk is..

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op zondag 08 april 2001 03:16 schreef edwinv het volgende:
Iedereen die zo''n IR ontvanger voor op z''n COM-poort wil hebben, maar zelf niet kan solderen of gewoon lui is verwijs ik hier naar.
De echte tweakerd kan niet zonder solderen... ;)

Is gewoon veel cooler als je het zelf in elkaar zet..

Verwijderd

1024: Heb je dat jpg-je nog kunnen vinden? Ben erg benieuwd hiero...

=========
NAD

Verwijderd

Dit misschien?

Afbeeldingslocatie: http://winlirc.sourceforge.net/receiver.jpg

Verwijderd

euh ik heb da jpegje niet meer kunne vinde, als je em nog moet hebbe dan meel ik ffkes die gast die em nog wel hebt en dan post die em hier ffkes

groet

dat plaatje van jouw is geen schema, en dat bdoel ik

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb die c''t hier liggen...ik weet niet of je dat ding hier wel mag posten, maar als er behoefte aan is kan ik hem wel inscannen en ergens op inet zitten (ik kan het hele artikel wel scannen).
mail maar als er interesse is
( ..die mailplaatjes werken dacht ik niet zo goed de laatste tijd)

[ Voor 3% gewijzigd door RdB_IA op 04-09-2017 14:41 ]

Verwijderd

Ik ben wel geinteresseerd in dat schema, kun je hem ergens online gooien?

Verwijderd

"Waarom Zelf bouwen?"

Omdat je minder dan fl 10,- kwijt bent en het is nog leuk ook...
=========
NAD

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.intrak.tuke.sk/~kleinm/project/uir_files/ir12b_schematics.gif

Van www.intrak.tuke.sk/~kleinm/project/uir.htm

Enige probleem bij deze versie is dat je een microcontroller moet programmeren...

Ik wacht met smart op het artikel uit c''t
=========
NAD

Verwijderd

waarom zelf bouwen,als je voor 40 piek een Asus IR module kan halen? Wel effe checken of je mobo er een optie voor heeft. Werkt perfect,ziet mijn gsmmetje braaf :)

Verwijderd

thats a good reason! :)
maar goed,ik ben dan ook niet iemand die die schema''s snapt en zoiets in mekaar kan zetten.
Ik wil wel een werkende zelf ik mekaar gezette IR module zien als ie af is..

Verwijderd

http://www.heise.de/ct/00/18/208/default.shtml
Duitstalig. Ik heb ook ergens een engelse vertaling gezien.
Afbeeldingslocatie: http://www.heise.de/ct/00/18/208/bild2.gif

Ik heb een IR-ontvangstmodule uit een oude videorecorder gesloopt. Dus het kan nog goedkoper! ;)

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op zondag 08 april 2001 22:23 schreef NAD het volgende:
[afbeelding]

Van www.intrak.tuke.sk/~kleinm/project/uir.htm

Enige probleem bij deze versie is dat je een microcontroller moet programmeren...

Ik wacht met smart op het artikel uit c''t
=========
NAD
hmm, ik gebruik die WinLIRC hardware, op zich erg simpel en het werkt wel maar niet echt perfect. Moet bijvoorbeel dtwee keer op een knopje drukken vorrdat hij hem vertaald :? Daarbij is het instellen ook zo''n geklooi.

Misschine dat deze uC versie beter werkt. Heeft iemand ervaring met deze?

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

Knutselsmurf

LED's make things better

http://www.evation.com/irman/

Deze kun je eventueel ook aanschaffen. Is wel iets duurder maar heeft als grote voordeel dat het processen van de signalen door de ontvanger wordt gedaan.

- This line is intentionally left blank -

Verwijderd

Het jammere van die IRman is dat hij geen IR transmitter heeft (net als die zelfbouw dingen), dus syncen met een mobiel is uitgesloten. Wil je dit wel, moet je hier kijken www.actisys.com/ Staan geloof ik in Pricewatch...

===========
NAD

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

Knutselsmurf

LED's make things better

Er werd gevraagd om een ontvanger, dus dan is de IRman een goede optie. Ik weet niet wat degene die deze topic startte precies wil met de ontvanger. Als die persoon een ontvanger wil voor bijv. winamp dan is de IRman beter, als die persoon bijv. met zijn mobiel wil communiceren is een andere oplossing beter

- This line is intentionally left blank -

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Op maandag 09 april 2001 10:57 schreef Knutselsmurf het volgende:
Er werd gevraagd om een ontvanger, dus dan is de IRman een goede optie. Ik weet niet wat degene die deze topic startte precies wil met de ontvanger. Als die persoon een ontvanger wil voor bijv. winamp dan is de IRman beter, als die persoon bijv. met zijn mobiel wil communiceren is een andere oplossing beter
gewoon in bed liggen en winamp controllen :z

This too shall pass

Verwijderd

De + kant van de kondensator c1 in het schema, is dat nou de korte of de lange poot?

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op woensdag 21 maart 2001 23:40 schreef sharkyOnline het volgende:
het gaat mij om een simpel ontvangertje dat je op je seriele poort aansluit zodat je bijv winamp met de AB kunt bedienen
heel simpel maar wel handig als je in bed ligt
Deze heb ik bij ABG computers gekocht destijds voor 35 piekkies, werkt perfekt, echt waar, je kan hem gewoon instellen bij winamp en voila.

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 22:33 schreef 2Dutch het volgende:
waarom zelf bouwen,als je voor 40 piek een Asus IR module kan halen? Wel effe checken of je mobo er een optie voor heeft. Werkt perfect,ziet mijn gsmmetje braaf :)
OMDAT, je infraroo met je brave nokiatje op 40hz ofzo hangt, ga me nu niet verbeteren ik zeg maar wat :), en de afstandsbediening op 38hz ofzo, DAAROM moet je er zelf een bouwen en kan je geen standaard gebruik :P

mzzls

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 15:15 schreef amb het volgende:
De + kant van de kondensator c1 in het schema, is dat nou de korte of de lange poot?
De lange

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb even dat artikel van de ct op inet gezet
check www.boddeus.demon.nl/IR

btw. als dit niet mag dan maar gelijk weg halen, admins!

Verwijderd

Ik heb een nieuwe thread gestart in software algemeen over w2k en winlirc. Kan iemand me daar helpen?

Verwijderd

www.abgcomputers.nl

http://www.abgcomputers.nl/Afstandsbediening_MP3_Winamp/Afstandsbediening_MP3

Deze werken perfect en dat voor F49,-
Dat alles inclusief afstandbediening en ir-ontvanger voor de com-poort.
GRTZ ikke

• HermeS
Op dinsdag 10 april 2001 11:20 schreef RdB het volgende:
ik heb even dat artikel van de ct op inet gezet
check www.boddeus.demon.nl/IR

btw. als dit niet mag dan maar gelijk weg halen, admins!
bedankt kerel.

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op maandag 09 april 2001 10:43 schreef NAD het volgende:
Het jammere van die IRman is dat hij geen IR transmitter heeft (net als die zelfbouw dingen), dus syncen met een mobiel is uitgesloten. Wil je dit wel, moet je hier kijken www.actisys.com/ Staan geloof ik in Pricewatch...

===========
NAD
Er zijn d8 ik ook wel zelfbouw zedertjes...

Verwijderd

Ik heb die ontvanger van augustus gebouwd, maar de nummering van IC2, pootje 1,2 en 3 is dat met de pootjes van je af, of naar je toe?

Verwijderd

Op woensdag 11 april 2001 14:15 schreef amb het volgende:
Ik heb die ontvanger van augustus gebouwd, maar de nummering van IC2, pootje 1,2 en 3 is dat met de pootjes van je af, of naar je toe?
Naar je toe.

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op donderdag 22 maart 2001 08:41 schreef meendering het volgende:
Uhm, Sharky: Cresendo is een sjaake zaak, ben er ook een keer geweest, die zaak is echt niets. :(

Je kan beter naar Okaphone in Groningen gaan, die hebben er veel meer verstand van. :7
Heb sowieso een hekel an die zaakjes waar ze niet ff kunnen helpen maar je alleen arrogant aankijken, heb dat bij de display nog welles, als je er niet helemaal in thuis bent.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:50
Ik heb er ook een gebouwd, maar het k*tding werkt niet :(.
Pagina: 1