[BC3] raar freezing probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
mijn computer bevriest zo nu en dan op een vreemde manier. Zo nu en dan (soms na 2 minuten werken, soms na 2 uur) loopt de cursor vast (ik neem aan dat dat betekent dat het hele ding bevriest). Het gekke is dat het ding een seconde of 3 bevroren is, en dan een halve seconde of zo werkt. Dit herhaalt zich. Enige manier om er vanaf te komen is reboot. Ik heb de muis (logitech optical wheelmouse, maar hij doet het ook met een logitech wireless mouse) op zowel PS2 als USB aangesloten, maakt niet uit. Ik heb ook al twee keer format C gedaan (was ook nodig om andere redenen), maar het probleem kwam terug. Het lijkt zich meer voor te doen terwijl ik in IE zit dan in enig ander programma. Interessant is dat een intro filmpje van Planescape Torment het probleem direct veroorzaakt (filmpje loopt onregelmatig zoals boven beschreven).

Athlon 1 Ghz
VIA KT133
Win98 SE
geen mousedrivers geladen
Geforce 2 MX Det 649
2x Ethernetkaart.

Bij voorbaat dank.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

hmm Geforce2MX (en via) = problems....

zou toch wel een oplossing voor zijn...

zou het aan je voeding kunnen liggen? hoeveeel watt?

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien is het te koud op je kamer.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Over temperatuur gesproken, het heatsink op die MX is (&%_&%ing heet. Bijna niet aan te raken.
En om die MX aan de gang te krijgen moest ik inderdaad de mobo drivers upgraden.

Verwijderd

Komt het probleem voor bij veel hardeschijf activiteit?

Het probleem dat jij omschrijft vindt ik terug bij twee stuks p3 800''s met 256mb, DFI moederboard (via chipset) 4-1 drivers geladen en een maxtor hardeschijf. Leverancier vertelde dat het probleem doorgeschoven was naar DFI, dus ik verwacht dat dit een chipset probleem is wanneer er (veel) hd activiteit is, zoals bijvoorbeeld wanneer jij een filmpje afspeelt.

Idem probleem?

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat het inderdaad optreed bij HD activiteit. Ik heb die VIA drivers geupgrade naar 4.25a geloof ik, was nodig om die MX aan de gang te krijgen. Enig idee wat hier aan te doen is?

BTW, geen idee hoeveel Watt het ding is, maar het is een compleet merk systeem (Fujitsu siemens), dus je mag verwachten dat dat wel OK is (hoewel, gezien de rampzalige software/drivers waarmee het ding kwam...)

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb de VIA drivers nog eens geupdate, ik heb trouwens gezien dat DMA uit staat voor de CDR en DVD. Hoe zie je of dit aan/uit staat voor de HD? Heeft dit ermee te maken misschien?

Verwijderd

Het probleem is bij mij voor 99% weg door het moederboard te voorzien van de allerlaatste bios update. In de bios die we toen er op hadden staan zat een bug met dma en ata-100 hardeschijven. Hierdoor trad er bij veel hd activiteit een freeze op.

Dus mischien een id: nieuwste bios zoeken voor je moederboard en flashen dat ding.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
OK, ik ben newbie dus:

1. Hoe zie ik welke versie van het bios ik heb.
2. Waar vind ik en nieuwere versie.
3. Hoe flash ik het BIOS.
4. Hoe installeer ik het nieuwe?

Alvast bedankt!!!

Verwijderd

Vergeet je RAM niet als probleemmaker:

In fact, poor quality RAM is probably the single biggest cause of unstable systems we see reported on the forums and newsgroups. It is almost guaranteed that a user suffering frequent system crashes will have "generic PC100 SDRAM" on their list of system components somewhere. Cheap RAM, along with small power supplies, are the two greatest false economies a system constructor can make. Good quality RAM, although more expensive, buys both stability and performance.

van:
http://www.icrontic.com/?action=articles&id=57

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Het freeze word inderdaad veroorzaakt door een bug in het bios gedeelte (ik ga er van uit dat je een Asus A7V bezit).

Even een opmerking over het flash van het moederbord, opzich is het niet heel moeilijk. Wat je moet doen is een opstart disk (in dos) maken, en vervolgens het systeem opstarten met deze disk, op deze disk moet je ook je nieuwe bios hebben staan.
Hierna start je het prog AFLASH (te verkrijgen bij asus).
Het belangrijk dat je geen crash of dat je het prog onderbreekt, want als dit gebeurt, dan krijg je je computer niet meer opgestart.

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
bedankt, maar ik heb dus geen Asus, maar een Biostar m7vka. Geldt misscien hetzelfde voor?

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb het nog eens nagekeken op de Biostar site, maar die geven slechts een BIOS update (VKA1006B), met fixes voor USB onder WinME en de cache bij Duron systemen. Ik weet ook niet welke versie van het BIOS ik nu heb, hoe kan ik dit zien? Tenslotte heb ik geen programmaatje om het ding te flashen, waar kan ik dit downloaden?

• lak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

is idd bios probleem... je hebt een update nodig... mail me voor update... :)

haal ik hem effe bij CSG in utrecht op... (is de repair afdeling van fujitsu)

SysSpec

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
OK, na al dit gezeur een tijd links te hebben laten liggen heb ik van de week het BIOS geupdate, de nieuwste versie van de Fujitsu siemens site. Maakt dus geen MOER UIT.

Goed, ik ben bijna out of options. Geen idee wat ik nu nog moet. Wat resteert is het mobo eruit gooien. Dit vind ik een leuke mogelijkheid, omdat ik dan ook wat meer PCI slots heb. Probleem is, zolang ik niet weet of het probleem bij het mobo ligt, wil ik dit niet doen. Iemand nog tips?

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
Probeer anders eerst W2K er op te zetten en kijk of je het ook hebt ? misschien toch ergens een fout adresje ?

...

Pagina: 1