Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[BC3] stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 15:12
Als ik een simpele computer als servertje laat draaien 24/7

(celeron 400 met 10 gig hdd geen monitor)

hoe zit ik dan met het stroomverbruik van zo''n apparaat ?

alvast bedankt voor je antwoor

Verwijderd

Hang er effe een multimeter tussen. Weet je wat ie verbruikt. Mijn servertje gebruikt +/- 90 watt/uur. Is dus 90*7*24= 15kwh. Geloof dat het iets van 40 cent per kwh moet kosten. Totaal dus iets van 36,- per week.

Zie dat ik niet kan rekenen. 40 cent x 15 = 6 guldentjes.....

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het is iets goedkoper. Nachtstroom enzo.
Wat ook meetelt is dat als de PC in je huis staat, dat je kamer er warm van wordt. Je hoeft dus die 15 kWh niet uit je verwarming te halen om het 20 C in de kamer te houden.

Als je dit soort berekening op je spaarlampen los laat gooi je ze gelijk weg :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Biebel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:46

Biebel

BY IKKE

Op vrijdag 16 februari 2001 11:38 schreef Ortep het volgende:
...Wat ook meetelt is dat als de PC in je huis staat, dat je kamer er warm van wordt. Je hoeft dus die 15 kWh niet uit je verwarming te halen om het 20 C in de kamer te houden.....
Ja zo ken ik er nog wel een paar >:)

Biebel is not just a nick, It's my alter ego...

• Mich
  • Laatst online: 27-11 08:38
30 piek per week

laat die server dan maar uit dan zij mijn pa flauwvallen als die de rekening ziet

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10
Machine kan best aan staan.
Ik heb zelf een Celly 667@833,40gb hd,geen monitor keyb of muis.
Stroomrekening viel dus echt wel mee. Niet echt denderend veel meer.
Iets van 80 piek in maand, dealtje met ouders maken dat je het zelf betaalt ;)
Vergeten ze toch meestal na 2 maanden ;- :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• mvds
  • Laatst online: 21:44

mvds

Totally awesome!

Wat voor server heb jij staan dan joh? Ik vind 30 piek per week wel erg veel hoor....

• raymondw
  • Laatst online: 22:10
Ligt er inderdaad net aan wat je neerzet.
Heb een tijd een Dell PowerEdge 2300 24x7 aangehad, was minder voor mijn geld.....
(2x p2 400,512mb ram,6x 4.5gb scsi- raid5)
Machine staat nu alleen aan wanneer k weer s ruimte te kort kom op andere machine''s

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 16 februari 2001 10:52 schreef zut het volgende:
Hang er effe een multimeter tussen. Weet je wat ie verbruikt. Mijn servertje gebruikt +/- 90 watt/uur. Is dus 90*7*24= 15kwh. Geloof dat het iets van 40 cent per kwh moet kosten. Totaal dus iets van 36,- per week.
90 watt/uur. :?:?
Een gloeilamp die doet al 60W/sec.
Als jij een PC hebt die 90W/uur doet, dan kun je daar enorm veel geld mee verdienen

• bolke
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Op vrijdag 16 februari 2001 10:52 schreef zut het volgende:
Maar dan MOET je monitor wel uit staan.
En de harddisk en CPU op sleepmode

http://www.hroling.nl

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 16 februari 2001 11:43 schreef Biebel het volgende:

[..]

Ja zo ken ik er nog wel een paar >:)
Het is geen onzin hoor, als je tot op het kwartje per dag je stroomgebruik gaat zitten uitrekenen moet je ook rekening houden met het dubbeltje gas besparing. Dat is bij dit soort berekeningen bijna de helft.

Je kan het prachtig zien bij wasdroger. Condensdrogers zijn goedkoper dan recht op en neer drogers met een afvoerslang. Zelfs als je de meerprijs meneemt. Die paar honder gulden heb je zo terug verdient aan warmte winst

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 16 februari 2001 11:59 schreef stokkie het volgende:

[..]

90 watt/uur. :?:?
Een gloeilamp die doet al 60W/sec.
Als jij een PC hebt die 90W/uur doet, dan kun je daar enorm veel geld mee verdienen
Zucht...ja en die gloeilamp is ook 60 Watt in een uur of in een jaar.

Een Wattseconde is gewoon een maat voor de energie. Een Wattuur is gewoon 3600 keer meer

Wat je betaalt is KiloWattUur. Dat is voor die lamp dus ruim 16 uur branden. Of 60000 seconden. En voor die PV is dat anderhalf keer meer

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-11 10:15

Crusader

Arc Nature

Omdat ik met deze zelfde vraag rondliep (heb nu ook een servertje 24/7 draaien) heb ik maar bij Conrad een electronische Kilowattuur meter gekocht. Ziet er uit als een schakelklok en stop je in je stopcontact en de stekker van je apparatuur uiteraard in die meter.

Op deze wijze ben ik er achter gekomen dat mijn server gemiddeld 50 Watt verbruikt.
Omgerekend naar Kilowatt is dat 0,05 KW.
Dit betekent dus dat er na 20 uur 1 Kilowattuur is verbruikt.
Voor verdere berekeningen ga ik even uit van het ergste geval, dus continu dagtarief.
Na 20 uur is dus 26 cent (incl. BTW) verbruikt.
Nou, hoeveel uren gaan er in een jaar?
365 x 24 = 8760 uren.

Hoeveel Kilowattuur heeft je servertje dan gesnoept?
8760 / 20 = 438 KWh.

Wat heeft dat dan gekost?
438 * 0,26 cent = 113,88 gulden.

Je ziet, het valt allemaal best wel mee.
Die 30 gulden per week is wel heeeeel erg extreem!

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• stok
  • Niet online
Op vrijdag 16 februari 2001 13:35 schreef Crusader het volgende:
Omdat ik met deze zelfde vraag rondliep (heb nu ook een servertje 24/7 draaien) heb ik maar bij Conrad een electronische Kilowattuur meter gekocht. Ziet er uit als een schakelklok en stop je in je stopcontact en de stekker van je apparatuur uiteraard in die meter.

Op deze wijze ben ik er achter gekomen dat mijn server gemiddeld 50 Watt verbruikt.
Omgerekend naar Kilowatt is dat 0,05 KW.
Dit betekent dus dat er na 20 uur 1 Kilowattuur is verbruikt.
Voor verdere berekeningen ga ik even uit van het ergste geval, dus continu dagtarief.
Na 20 uur is dus 26 cent (incl. BTW) verbruikt.
Nou, hoeveel uren gaan er in een jaar?
365 x 24 = 8760 uren.

Hoeveel Kilowattuur heeft je servertje dan gesnoept?
8760 / 20 = 438 KWh.

Wat heeft dat dan gekost?
438 * 0,26 cent = 113,88 gulden.

Je ziet, het valt allemaal best wel mee.
Die 30 gulden per week is wel heeeeel erg extreem!
Wat voor een server is dit dan. Want ik heb net met m`n ma een discussie gehad over stroomverbruik.
Bij mij gaat ut om een Duron, 300W voeding etc.

Die zuipt natuurlijk meer dan een P75 ofsow.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Da''s een noname kast, 230 Watt.
Daarin een Intel P2 350 MHz.

Als de harde schijf behoorlijk bezig is, dan komt er 10 Watt aan het totale verbruik bij.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die 300 Watt is het maximum vermogen dat je voeding kan leveren. Niet wat hij daadwerkelijk ook levert. Tijdens het starten bv moeten alle disken opspinnen. Dat vreet stroom. De spanning mag dan niet inzakken. De netspanning kan 10% varieeren. Dat moet ook kunnen worden opgevangen. Je voeding moet zeker 25% extra kunnen leveren als je je systeem maximaal belast. Dus je bent aan het branden van CD naar CD, je tape unit loopt een backup te maken, je disk aan het defragmenteren en aan het gamen tegelijk. Maar meestal gebruik je maar een fractie van het geheel.

Verwijderd

Draai nu al bijna jaar een server.. P 75... en nu een P 233.. 230 watt voeding, 113 piek per jaar meer..? oooooh...me ouds blij :P

• noshit
  • Laatst online: 04-09 12:46

noshit

Die laatste berekening lijkt me een stuk reeler dan die 30,00 per week.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik zal het nog een stukje reeëler maken:
Ik ging uit van 26 cent per kWh, maar dat is inmiddels 27,1 cent (Eneco) geworden.
In de volgende berekening hou ik ook rekening met nachtstroom:

Eerst voor het gemak even de kosten per week berekenen. Constanten:
Verbruik = 0,05 kWh
Dagtarief = f 0,271 per kWh
Nachttarief = f 0,154 per kWh
Dagtarief -> werkdagen van 07:00 uur tot 23:00 uur

Dit betekent dat er per week sprake is van:
80 uur dagtarief
88 uur nachttarief

Verbruik per week is dan (om rekenfouten te voorkomen ga ik nu nog niet afronden):
80 uur x 0,05 kWh x 0,271 gulden = f 1,084
88 uur x 0,05 kWh x 0,154 gulden = f 0,6776

De kosten per week zijn dan:
f 1,084 + f 0,6776 = f 1,7616

Per jaar:
52 weken x f 1,7616 = (afgerond) f 91,60

Dus 91,60 gulden voor een apparaat van 50 Watt. Reken dan voor jezelf uit wat dat voor jou betekent.
Heb je bijvoorbeeld een server van 80 Watt, doe dan (80 / 50) * 91,60 = 146,56 gulden.

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 11:38 schreef Ortep het volgende:
Het is iets goedkoper. Nachtstroom enzo.
Wat ook meetelt is dat als de PC in je huis staat, dat je kamer er warm van wordt. Je hoeft dus die 15 kWh niet uit je verwarming te halen om het 20 C in de kamer te houden.
20 C ?? Ben nog niet bejaard ;)

Verwijderd

Voor dat jullie je moeder blij maken. Als je met nachttarief gaat rekenen moet je wel een dubbele meter hebben. Dat heeft niet iedereen.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Inderdaad.
Bij mensen die geen nachtstroommeter hebben, zie mijn eerste rekenvoorbeeld, maar ga dan uit van 27,1 cent en geen 26 cent (niet dat dat veel uitmaakt). Nog beter is dat je zelf ff navraagt bij jouw energiebedrijf wat de tarieven zijn.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 16 februari 2001 14:18 schreef zut het volgende:

[..]

20 C ?? Ben nog niet bejaard ;)
Grijns...je hebt zeker geen eigen huis he? Het is niet slim om daar ver onder te gaan zitten ivm vochtproblemen in de constructie. Bovendien is 20 laag. Mijn buren stoken ongeveer 23-24. Mijn schoonmoeder zit rond de 25

Maar als je er wel ver onder zit wordt de warmte die van de PC komt nog belangrijker. Op een gegeven moment akn je het alleen met deze warmte af en kan je heel je kachel uitzetten.

Verwijderd

heb ook server 24/7 draaien is dan wel een amd k5 133, en m''n ouders zeuren nooit over de rekeningen ofzo, in het weekend staat deze pc (amd k6-2 500@550) ook ''snachts aan met de scanner, printer enz.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hmm op mijn werk staan dag en nacht 365 dagen per jaar een 50 pc te draaien ieder met een 21"monitor wat kost dat

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Op vrijdag 16 februari 2001 16:04 schreef TrailBlazer het volgende:
Hmm op mijn werk staan dag en nacht 365 dagen per jaar een 50 pc te draaien ieder met een 21"monitor wat kost dat
Dat kun je nu toch zelf uitrekenen met al die rekenvoorbeelden |:(

Verwijderd

jullie rekenen fout. :) [sommige dan]
Mijn dual celeron 466 met 5 hd''en verbruikt 0,4 A

0,4x220=88watt
1000:88=12 uur ongeveer

1kwh kost 22cent overdag en 11cent s''avonds
Dus zeg maar 33cent per dag verbruikt tie.

Verwijderd

Ik heb hier staan wat het zooitje bij mij verbruikt(e). De prijzen zijn worst-case, dus zonder nachtstroom.

Samenvattend: mijn drie permanent grazende Athlon-koeien kostten zo''n 500 piek per jaar aan electriciteit... :(

Let ook op alle stand-by apparaten, zoals scanners (!), hubs (!) etc, want dat telt nog aardig aan!

Sinds er hier is ingebroken :( is mijn energie-verbruik in ieder geval aardig naar beneden gegaan... (always look on the bright side of life!)

• jp73
  • Laatst online: 26-11 15:12
Bedankt voor jullie antwoorden !!!

Zo maar even wat geheugen kopen en een simpel kastje.............

en dannog gaten boren door de kozijnen voor de utp kabels , want ik kom hier niet door de betonnen plafonds heen...

effe eigen huis en tuin bellen :)

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gewoon met ene grote Hilty kom je overal door heen

Verwijderd

Ik draai een athlon 1100 een athlon 600 en een pentium 90 als he kan 24/7 en anders alleen de athlon 600 en p90 ik heb nog niemand horen klagen hiero.. :)

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 16 februari 2001 15:44 schreef Ortep het volgende:

[..]

Grijns...je hebt zeker geen eigen huis he? Het is niet slim om daar ver onder te gaan zitten ivm vochtproblemen in de constructie. Bovendien is 20 laag. Mijn buren stoken ongeveer 23-24. Mijn schoonmoeder zit rond de 25

Maar als je er wel ver onder zit wordt de warmte die van de PC komt nog belangrijker. Op een gegeven moment akn je het alleen met deze warmte af en kan je heel je kachel uitzetten.
idd... als ik op mn kamer zit, en ik heb alle lampen, de pc, en de stereo aan (en mezelf) dan kan ik de verwarming gerust uitzetten. bij mekaar is alles ongeveer 1000 watt (exclusief mezelf)

ach, de kosten, als je een kamer inclusief stroom huurt...

Verwijderd

Een hubje is ook al 18 watt, vergeet dat niet hoor.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 16 februari 2001 20:20 schreef Bunny het volgende:
Ik heb hier staan wat het zooitje bij mij verbruikt(e). De prijzen zijn worst-case, dus zonder nachtstroom.

Samenvattend: mijn drie permanent grazende Athlon-koeien kostten zo''n 500 piek per jaar aan electriciteit... :(

Let ook op alle stand-by apparaten, zoals scanners (!), hubs (!) etc, want dat telt nog aardig aan!

Sinds er hier is ingebroken :( is mijn energie-verbruik in ieder geval aardig naar beneden gegaan... (always look on the bright side of life!)
waarom laat je ze grazen dan?? kost je dus per jaar ongeveer 100 piek (snelle schatting)

• budi
  • Laatst online: 22:06
FF DPC promopraat: ;)

Waarom ik in elk geval mijn zooi peecees 24/7 laat grazen: vooral omdat ik er plezier aan beleef aan die competitie. Ik heb een subteam gevormd met een aantal vrienden en eens in de zoveel tijd gaan we met elkaar eten, poolen, skiën, karten etc etc. Zo houden we ook na onze schooltijd nog geregeld contact.
Op dit moment zijn we samen bezig met een project om een mooie statsengine voor onze proxyper inelkaar te zetten.

Zolang ik er nog lol aan beleef wil ik best wel wat betalen aan stroom. Okey, ik ga níet zeggen dat het voor ''het goede doel'' is, want ik geef toe dat het kraken van zo''n sleutel idd niet bijzonder nuttig is. OGR is wat dat betreft weer nèt iets beter.

Ik heb laatst eens uitgezocht hoeveel het oplevert als je een zonnepaneel op je dak zou plaatsen en dat valt écht vies tegen: 300 KWh per jaar! Dat duurt écht lang voordat je dat eruit hebt. Enig voordeel is wel dat hij precies overdag, wanneer het piektarief is, stroom oplevert.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Volgens de Computer Totaal wat een kut blad is maar goed verbruikt een gemiddelde PC zonder monitor 200,- per jaar als je hem 24 uur aan laat staan.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1