Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn Quantum Fireball 9.1Gb 72ooRpm schijf. Hij heeft een bad sector en daar wordt ik niet vrolijk van. <P>Heeft iemand een idee hoe snel die beestjes zich vermenigvuldigen en of ik ervan af kan komen door de schijf eens op de LL format te gooien?
Wat gebeurd er bij een LL format? Als ik er iemand naar vraag springen ze meteen tegen het plafond, verklaren me voor gek en schoopen me onder mijn kont
ehh wat low level format is dacht ik ik weet het niet heel zeker, verbeter me als het fout is, dan zet je alle magnetische velden weer goed ofzo.<P>maar mijn ibm hd had ook dat probleem was in eens 2,4311mb en later was het al 8,4 (en nog wat) stuk ik terug gebracht(valt nog onder de garantie) en ik wacht nu al drie weken op een ander en nog laten ze niks van hun horen tig keer al gebeld naar die winkel.<BR>AAARRFGGGYRYFH ik bel hem zo weer want ik wil nou gewooon m''n geld terug koop ik wel een ander!
39
Verwijderd
Lowlevel format doen ze in de fabriek. Er zijn enkele antieke typen schijven die je zelf kan LL formatten. <BR>Doe je dat met de huidige schijven dan verander je ze in vuilnisbak vulling
Hmmm<P>Dus maar niet op de LL gooien?! Damn, dan maar garantie zijn te claimen. JOEHOE, kastje, vindt je het erg als ik je laat vallen terwijl je data aan het schrijven bent? "KLOENNNNNGGG" Hmm, blijkbaar niet
Een schijf een low level format geven (zeker als het een redelijk moderne schijf is) kan meer stuk maken dan reeds het geval is. Indien je nog garantie op de schijf hebt, of de schijf nog redelijk te gebruiken is zou ik het niet doen.<P>Als de schijf echter niet meer bruikbaar is, en geen garantie meer heeft, kan het geen kwaad om te proberen. Het is mogelijk een llf uit te voeren vanuit sommige biossen, of anders moet je een tooltje downloaden (van de fabrikant bv.).<P>Extra info over hd''s en llf :<BR> <A HREF="http://www.pctechguide.com/04disks.htm" TARGET=_blank>http://www.pctechguide.com/04disks.htm</A> <A HREF="http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/tutorials/30/1" TARGET=_blank>http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/tutorials/30/1</A> / <A HREF="http://www.pcworld.com/heres_how/article/0,1400,3967,00.html" TARGET=_blank>http://www.pcworld.com/heres_how/article/0,1400,3967,00.html</A> <P>Succes.
Maar ja,<P>als ik die buiten het gebied breng, bestaat de kans van "zaaien" of "groeien" van de bad sectors dan niet?
low level format gaat zo: pak de harde schijf, sluit hem aan maar zet hem niet vast.<BR>zodra hij op toeren is draai je hem snel om. door de gyroscopische kracht tikken de koppen tegen het flubberende schijfoppervlak. er komen dan sporen in waardoor de koppen de volgende keer sneller er doorheen gaan. daarnaast worden alle bad sectors van de schijf geslagen, omdat ze hoger zijn. (omdraaien is ook handig om sporen in je cd-rom te maken)<P>succes
<P>edit voor de niet al te gevorderde tweaker: niet doen dus. (ik wil niet verantwoordelijk zijn voor al te veel schade)
[This message has been edited by aatos (edited 08-08-2000).]
Verwijderd
Als wat meer over ll formnat wil weten kijk dan even op tweakers en onder reviews van de hardware staat het goed uit gelegt.
Ik weet niet wat er met je schijf is gebeurt maar als je disk een harde klap heeft gehad kan het zijn dat de kop op de platter is geklapt. daar heeft hij een "afdruk" achter gelaten en zal daar een bad sector kunnen krijgen. Het kan zij dat dit par na een paar weken of maanden kan komen maar uit eindelijk zal het gebeuren. Als je een maal zo''n afdruk op je platter hebt staan zal je waarschijnlijk na een bad sector er een paar bij krijgen. Wat je zou moeten doen is de disk zo partitoneren dat het stuk wat de bad secoteren heeft een aparte kleine partitie wordt van ongveer 150 Mb. en daar dan niets meer mee doen. succes!!
Verwijderd
Yep, da''s een goeie oplossing. Als je weet in welk gebied de bad sectors zitten, kun je die zelfs buiten je partities brengen (als unformatted). Dit kan bijv. heel goed met PartitionMagic. Heb het zelf al gedaan met een ouwe Bigfoot, van de 4.5 GB bleef 3.5 over (was behoorlijk rot) maar toen werkte die weer als een zonnetje ;)<P>enne, over low-level formatteren. NOOIT VANUIT JE BIOS DOEN !!! Wie zei dat eigenlijk? <P>Als je toch een Low-level format doet (of zoals sommige fabrikanten zegeen zero-byte)<BR>ga dan ALTIJD bij jou HDD-Fabrikant te rade.<BR>Via de websites bijv. kan je hun Diagnose/Repair Utility ophalen.<P>Heb zelf al menigmaal een low-level format uitgevoert. Er is tot nu niet eentje mislukt ;)<P>Maar goed, weet waar je mee bezig bent!<P>Cheerz, Ron<BR>
Bij een low-level format laat je de HD zelf weer de plek van alle sectoren en clusters bepalen.<P>Zoals hierboven al gezegd...dat kan je alleen zelf bij antieke schijven. Probeer het niet op je moderne meuk, want dan kun je hem net zo goed meteen in de fik steken
ik heb ooit ook eens me seagate 8gb een keer helemaal leeg gemaakt, incl. partitie informatie enzo. hoe noem je dit dan ?
Met fdisk klotenOp donderdag 17 mei 2001 08:58 schreef Vrieskist het volgende:
ik heb ooit ook eens me seagate 8gb een keer helemaal leeg gemaakt, incl. partitie informatie enzo. hoe noem je dit dan ?
nee dit heb ik niet met fdisk gedaan, maar met een programma van de seagate site af.Op donderdag 17 mei 2001 09:01 schreef ramonp het volgende:
[..]
Met fdisk kloten
Verwijderd
Op mijn antieke 20 MB Seagate harde schijf monster heb ik regelmatig low level formats uitgevoerd.. Ging altijd goed! (had ook bad sectors...) Maar ja, dat was dan ook in de goede oude tijd!
LL-en kan prima. Als je hem het maar laat werken (duurt heel lang) en de goede software gebruikt. Maar het kan ook fout gaan idd. Maar zelfs als het fout gaat is het nog altijd te maken!
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
U see, that''s why i am not a Bad Sector person
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Yeah right .. das slim..Op dinsdag 08 augustus 2000 18:40 schreef aatos het volgende:
low level format gaat zo: pak de harde schijf, sluit hem aan maar zet hem niet vast.<BR>zodra hij op toeren is draai je hem snel om. door de gyroscopische kracht tikken de koppen tegen het flubberende schijfoppervlak. er komen dan sporen in waardoor de koppen de volgende keer sneller er doorheen gaan. daarnaast worden alle bad sectors van de schijf geslagen, omdat ze hoger zijn. (omdraaien is ook handig om sporen in je cd-rom te maken)<P>succes [afbeelding] <P>edit voor de niet al te gevorderde tweaker: niet doen dus. (ik wil niet verantwoordelijk zijn voor al te veel schade)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Verwijderd
sorry, dit vind ik ECHT onzin! op deze manier verkloot je je HD nog meer!!
Op donderdag 17 mei 2001 17:24 schreef aatos het volgende:
low level format gaat zo: pak de harde schijf, sluit hem aan maar zet hem niet vast.<BR>zodra hij op toeren is draai je hem snel om. door de gyroscopische kracht tikken de koppen tegen het flubberende schijfoppervlak. er komen dan sporen in waardoor de koppen de volgende keer sneller er doorheen gaan. daarnaast worden alle bad sectors van de schijf geslagen, omdat ze hoger zijn. (omdraaien is ook handig om sporen in je cd-rom te maken)<P>succes [afbeelding] <P>edit voor de niet al te gevorderde tweaker: niet doen dus. (ik wil niet verantwoordelijk zijn voor al te veel schade)
Formatteer em gerust LL, hij begint er niet eens aan, Quantum beveiligt die dingen sinds de Fireball ST al (Bigfoot gelukkig niet)
Ja joh, trap een topic van een jaar oud omhoog, lekker belangrijkOp maandag 01 april 2002 13:19 schreef BLuPPiE het volgende:
sorry, dit vind ik ECHT onzin! op deze manier verkloot je je HD nog meer!!
[..]
gewoon debuggen die dingen, werkt ook goed.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()