thuis heb ik een Luxman 700x versterker (ik schat hem 25 jaar oud), met een paar bose boxen (6-weg) uit 1981! Uitstekend geluid...
Ik heb er erg positieve dingen over gehoord
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Luxman Is echt een erg goed merk, ook nog wel na 25 jaar! Mijn broerje heeft er ook een nog van hout, alleen de ombouw dan. Geen eens een cd ansluiting erop....Maar Er komt me toch een geluid uit... Ja er hangen B&W boxen aan! Hij is veel beter dan mijn (nieuwere) Teac 80 watt versterker.
Heb vorige week een 2dehandse Luxman LV-112 versterker gekocht, klinkt fantastisch alleen kraakt de volume potmeter tijdens het er aan draaien en hij kan niet volledig zacht gezet worden... Wie weet er meer van? Kan ik er een potmeter zonder problemen van een ander merk op laten zetten?
Dat kraken bij het harder zetten heb ik ook eens gehad met een oude Sansui versterker. Haal hem maar eens open en dan moet je ff het stof van de volume knop (die spoel of hoe dat ook mag heten) schoonmaken. Dan is het meteen over.
Hee, Dolf, ik zou die Bose eens vervangen, Luxman is wel kewl maar Bose kan volgens mij wel beter! (of zijn die oude bose speakers wel goed?)
Hee, Dolf, ik zou die Bose eens vervangen, Luxman is wel kewl maar Bose kan volgens mij wel beter! (of zijn die oude bose speakers wel goed?)
In ieder geval een stuk beter dan wat ze nu hebben... Die dingen hebben tenminste een beetje body...Op woensdag 18 april 2001 12:02 schreef x-wolf het volgende:
(of zijn die oude bose speakers wel goed?)
Gokje, het is een drie-weg met vier tweeters, die op een schuin vlak staan? (Bose 601).
[edit]
En voor dat kraken: Contactspray kan daar wonderen doen!
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Die potmeter is helemaal zuiver.. maar is denk ik versleten... vervangen? waarmee?
En die Bose zijn perfect (Bose 601 II series uit 1981! heel mooi geluid alleen errug lomp en oerlelijk)
En die Bose zijn perfect (Bose 601 II series uit 1981! heel mooi geluid alleen errug lomp en oerlelijk)
Wat ben ik toch goed.[b]Op woensdag 18 april 2001 12:07
Ja inderdaad maar die Bose heb ik ook tweedehands gekocht en heel het doek of scherm (weetikveel) is goor... (contactspray?) 
ja maar wat is er mis als je je volume niet volledig dicht kunt zetten?
En je kunt hem ook niet dichtzetten? Dan is het zeker schoonmaken + contactspray!Op woensdag 18 april 2001 12:16 schreef Dolf het volgende:
Ja inderdaad maar die Bose heb ik ook tweedehands gekocht en heel het doek of scherm (weetikveel) is goor... (contactspray?)
naaah... voor uit me hoofd.Op woensdag 18 april 2001 12:17 schreef Dolf het volgende:
Trouwens, hij''s 2 weg met 4 tweater op schuinvlak...
misschien is het een andere 601 serie
omdat deze sukkel de tweaters had meegeteld..Op woensdag 18 april 2001 12:38 schreef JvS het volgende:
[..]
naaah... voor uit me hoofd.. Waarom was het eerst een 6-weg dan?
je kunt er een high-end potmeter in (laten) zetten. deze tasten het geluid dus niet aan.deze zitten ook standaard in een goede of high end versterker.weet niet wat ze kosten, maar is de enige oplossing lijkt mij voor een goede versterker.de goedkope potmeters zijn eigenlijk niet geschikt voor kwaliteits versterkers, waar luxman toch ook bij hoort!ga naar een goede hi-fi dealer!deze hebben wel een technische dienst die het eventueel zou kunnen doen.of ze kunnen je wel een of andere potmeter aanbevelen.als je het in een keer goed wilt doen, moet je toch zo''n speciale (audio) potmeter erin laten zetten.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik heb zelf bij de importeur gewerkt (toen nog Audioscript) bij de technische dienst.
De nieuwe serie(s) van Luxman is(zijn) niet meer zoals vroeger. toen was Luxman nog een top merk. tegenwoordig niet meer.
de oudere series (zoals die 700x van jou) zijn nog van de betere tijd.
De LV-112 is het begin van de ondergang van Luxman. De LV-112 is op zich goed maar geen topklasse meer zoals de apparatuur van voor 1985. Ik zou er geen potmeter van een ander merk inzetten. maar een orginele bestellen.
Vaak gaat het om wat vuil. dat is goed te verhelpen met wat contactspree van Philips. Dat is een stuk goedkoper. Dat doen za bij reparaties ook.
De nieuwe serie(s) van Luxman is(zijn) niet meer zoals vroeger. toen was Luxman nog een top merk. tegenwoordig niet meer.
de oudere series (zoals die 700x van jou) zijn nog van de betere tijd.
De LV-112 is het begin van de ondergang van Luxman. De LV-112 is op zich goed maar geen topklasse meer zoals de apparatuur van voor 1985. Ik zou er geen potmeter van een ander merk inzetten. maar een orginele bestellen.
Vaak gaat het om wat vuil. dat is goed te verhelpen met wat contactspree van Philips. Dat is een stuk goedkoper. Dat doen za bij reparaties ook.
Hiermee wil je dus zeggen dat de nieuwste versterkers (van meer dan 3000 piek) geen topklasse meer zijn?Op woensdag 18 april 2001 12:51 schreef bolke het volgende:
Ik heb zelf bij de importeur gewerkt (toen nog Audioscript) bij de technische dienst.
de oudere series (zoals die van jou) zijn nog van de betere tijd.
De LV-112 is het begin van de ondergang van Luxman. De LV-112 is op zich goed maar geen topklasse meer zoals de apparatuus van voor 1985.
Ja. Op een enkele na.Op woensdag 18 april 2001 12:56 schreef Dolf het volgende:
[..]
Hiermee wil je dus zeggen dat de nieuwste versterkers (van meer dan 3000 piek) geen topklasse meer zijn?
PS ik heb nog wat gewijzigd in mijn orginele bericht
echte audio fielen hebebn da meestal wel in huis/ ooit gehad tis echt super kwaliteit zoek es op een veiling site en dan zie je al wat die dingen kosten echt abnormaal maar je zit wel goed LUXMAN+BOSE en dan ook nog 6-weg
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Ja oke, eigelijk 2-weg en 4 tweaters...Op woensdag 18 april 2001 13:00 schreef funkflex het volgende:
echte audio fielen hebebn da meestal wel in huis/ ooit gehad tis echt super kwaliteit zoek es op een veiling site en dan zie je al wat die dingen kosten echt abnormaal maar je zit wel goed LUXMAN+BOSE en dan ook nog 6-weg
Dan kom ik nog steeds aan vijf speakers... Of zitten er ook twee woofers in?Op woensdag 18 april 2001 13:02 schreef Dolf het volgende:
[..]
Ja oke, eigelijk 2-weg en 4 tweaters...
Ik vind persoonlijk Bose niet een topmerk.(ook nooit geweest)
Maar dat komt door mijn audio achtergrond.
Kijk voor topspeaker eens naar B&W oid.
Maar dat komt door mijn audio achtergrond.
Kijk voor topspeaker eens naar B&W oid.
er zijn zeker wel betere potmeters in de audio-handel dan de standaard luxman potmeters!deze zijn alleen wel prijzig ten opzichte van de normale(standaard) potmeters maar moeten veel beter zijn voor het geluid, oftewel hebben dus geen invloed op het geluid.ze zijn exact in balans. dit wil zeggen dat de output van het linker en rechter kanaal gelijk zijn. meestal zit er een (phase)verschuiving in de (goedkope?)potmeters wat dus wel invloed heeft op de geluidskwaliteit!ik heb zelf ook eens een potmeter van een versterker(moeten) vervangen voor zo''n high quality potmeter!groot verschil.
maarja, je kunt het ook eerst gewoon eens proberen met contactspray!helpt meestal wel.
maarja, je kunt het ook eerst gewoon eens proberen met contactspray!helpt meestal wel.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
kut heb ik allemaal net te weinig verstand voor! hou het maar op 2 woofers dan... ik gooi als ik thuis ben wel een plaatje hier neer!Op woensdag 18 april 2001 13:04 schreef JvS het volgende:
[..]
Dan kom ik nog steeds aan vijf speakers... Of zitten er ook twee woofers in?
Verwijderd
Pas op met contact spray
De meeste potmeter raken direct verslaafd
aan dit spul. Dit houdt in dat ze na een half
jaar weer dorst hebben.
En daarna al na 3 maand.. etc.
Probeer ze inderdaad open te (breken) krijgen
en met een watte staafje (alcohol
)schoon te maken.
If not.... dan is het koolstof laagje op.
Of de sleep contactjes erg verbogen/vuil.
En dan wordt het een nieuwe, en dat is niet
zo''n groot probleem denk ik. Wel prijzig denk
ik (los, dus zelf inbouwen al snel 70,- denk ik)
De meeste potmeter raken direct verslaafd
aan dit spul. Dit houdt in dat ze na een half
jaar weer dorst hebben.
En daarna al na 3 maand.. etc.
Probeer ze inderdaad open te (breken) krijgen
en met een watte staafje (alcohol
If not.... dan is het koolstof laagje op.
Of de sleep contactjes erg verbogen/vuil.
En dan wordt het een nieuwe, en dat is niet
zo''n groot probleem denk ik. Wel prijzig denk
ik (los, dus zelf inbouwen al snel 70,- denk ik)
Verwijderd
Ik heb zelf een luxman L200 super goed ding 4 speaker aansluitingen prachtig geluid en zeer strak uiterlijk met een aluminium front 
ik ben er dus zeer over te spreken
ik ben er dus zeer over te spreken
Pagina: 1