Ik zou je aanraden om niet alles in een keer te kopen, maar in delen, om dan later te upgraden [net als je compu

].
Ik ben zelf ooit begonnen met een redelijke fender combo van 65W [112 Deluxe], met een Vantage gitaar [= B-merk van Ibanez].
Nadat ik eindelijk genoeg geld had kocht ik mijn natte jongensdroom: een Gibson LesPaul.
Weer een tijd later heb ik een Marshall 300W buikkast [=4x12" speakerkast] gekocht.
Een beetje getweaked aan m''n fendercombootje zodat er een switch met line-out op kwam te zitten, en op dit moment speel ik dus op m''n Gibson over een fender 65W versterker op 300W Marshall speakers. En dat kan toch al behoorlijk blazen.
De volgende stap is een leuke top [Marshall, Soldano, Peavey,...?].
Toch veel leuker, steeds in stapjes meer/beter, dan alles in een keer?
Deze "vuistregels" hanteer ik voor distortiongeluid:
cleaner scheurwerk: fender
retestrak scheurwerk: Ibanez/Jackson
lompzwaar scheurwerk: Gibson LP
Alles heeft z''n voor-en nadelen en is idd erg afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren. Ikzelf vind een Ibanez superfijn spelen en hij is ook megastrak [als je het zelf ook bent natuurlijk

], maar ik mis toch dat zware van een Gibson, waarbij je op zijn beurt weer veel meer moet "werken" om technisch hetzelfde eruit te halen [denk hierbij aan hyperspeed solo''s, superstrakke demps enzo]. Een fender vind ik voor mij favo-distortion-sound niet geschikt, maar clean is die weer de topper voor mij. In de [hopelijk niet al te verre] toekomst hoop ik dan ook nog meer gitaren aan de muur te kunnen hangen dan de drie die ik nu heb. Maar ja twee dure hobby''s [gitaren & compu''s] is moeilijk te bekostigen als student.