[BC3] Hoe krijg ik dolby surround en EAX?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Beste Tweakers,

Ik heb op dit moment alleen een dolby prologic versterker (zonder AC3 ingang) en 2 boxen van B&W. Ik ben van plan de Creative SB Live Player 5.1 te kopen. Hoe krijg ik het nu voor mekaar dat ik DS prologic kan luisteren en ook de EAX effecten hoor?
Moet ik dan rear en center speakers voor mijn versterker kopen en ook nog speakers die rechtstreeks aan mijn geluidskaart hangen?

Alvast bedankt voor de hulp!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 29 mei 2001 02:02 schreef Themis het volgende:
Beste Tweakers,

Ik heb op dit moment alleen een dolby prologic versterker (zonder AC3 ingang)
Je bedoelt: zonder 5.1 input voor een externe ac-3 encoder, neem ik aan. Want er is geen een dpl versterker met een ac-3 ingang.
Ik ben van plan de Creative SB Live Player 5.1 te kopen.
Ten eerste: je hebt niets aan een sblive 5.1 als je geen 5.1 input hebt. Je kan hem dan namelijk niet aansluiten. Alleen de voorste twee kanalen. Deze geluidskaart heeft alleen zin als je een dolby versterker hebt met een 5.1 input, of als je een 5.1 speakersetje hebt zonder ingebouwde decoder (klipsch5.1, DTT2200 etc.). Hij valt mijns inziens dus al gelijk af.
en 2 boxen van B&W. Hoe krijg ik het nu voor mekaar dat ik DS prologic kan luisteren en ook de EAX effecten hoor?
Als je dolby surround wil, dan moet je inderdaad een center en een setje surround speakers kopen. Hou er rekening mee, dat dolby surround bijna alleen in films wordt gebruikt. Dus doe dat alleen voor het films kijken!

Als je EAX effecten van de Live! over vier speakers wil hebben, dan heb je dus pech. Ook hiervoor heb je de zogenaamde 5.1 input nodig. Je kan op jou versterker helaas alleen maar de frontspeakersuitgang van je geluidskaart aansluiten.

Dus helaas, 4 kanaals of 5.1 kanaals geluid uit je geluidskaart kan je met jou versterker niet afspelen. Dolby prologic surround kan uiteraard wel.

Je zou kunnen overwegen een nieuwe versterker te gaan kopen, maar dan zou ik gelijk een Dolby digital apparaat kopen. En dan heb je dus geen Live5.1 meer nodig! Die kaart zou ik in jouw geval dus nooit kopen, want daar heb je niets aan!

Wat je wel kan doen, is de rearkanalen via je normale stereo-speakers laten weergeven en een extra speakerssetje aansluiten voor de fronts (naast je monitor). Of andersom natuurlijk. :) Dan kan je namelijk wel genieten van de EAX effecten bij spellen!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Bedankt voor de heldere uitleg JvS!

Maar als ik in de toekomst een dolby digital versterker ga kopen, wil ik graag een geluidskaart hebben met een digitale uitgang. Heeft de Creative SB Live Player 1024 die mogelijkheid? Denk je dat dit een betere keuze voor een geluidskaart is?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 29 mei 2001 02:52 schreef Themis het volgende:
Bedankt voor de heldere uitleg JvS!
No problem :)
Maar als ik in de toekomst een dolby digital versterker ga kopen, wil ik graag een geluidskaart hebben met een digitale uitgang. Heeft de Creative SB Live Player 1024 die mogelijkheid? Denk je dat dit een betere keuze voor een geluidskaart is?
Ik weet het niet precies. Ik weet dat hij dat in ieder geval wel doet bij een DTT3500 setje, die sluit je namelijk digitaal aan. Maar ik heb ook weer gehoord dat die uitgang niet helemaal 100% volgens de "regels" is. Maar dat kan ook alweer alleen bij een ouwe versie zijn. Ik ben niet zo "into" geluidskaartspecs, helaas. :)

Er zijn trouwens wel wat nuttige topics geweest over dit soort onderwerpen, hoor!

[topic=176959] (inclusief mijn anti live5,1 verhaal 8-) )
[topic=98174]
[topic=159789] . Voor de kabel :)
[topic=185436]

Als ik deze zoal doorlees, dan lukt het wel met een live! denk ik zo, behalve met een paar "moeilijke" DTS titels. Ik zou voor de live gaan denk ik.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp