Toon posts:

[BC3] soundcard met XLR of jack(groot)

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heeft er iemand van jullie ooit een geluidskaart getest met XLR in- en uitgangen?
(Jack mag ook, groot model en gebalanceerd!)
zoek er een te kopen, maar vind nergens geen vergelijkende testen of iets dergelijks.
Ben vooral geinteresseerd in S/N ratio, samplefreq, resolutie van de AD-DA en de hoeveelheid processortijd dat zo''n ding gebruikt!
Heb er een gezien, waar helemaal geen processor opzat, de hoofdcpu van de pc moest alles uitrekenen :r

Verwijderd

Topicstarter
niemand ervaring mee?
kan toch niet!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik weet alleen dat de Guillemot Maxi Sound ISIS een breakout box heeft waar je geloof ik 8 1/4" jacks in kan proppen. Ik weet alleen niet of het ook leuke kwaliteit opleverd :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Maxu Studio ISIS RULEZ voor z''n prijs . Echt een topper voor de budget-bewerker .

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 09:57

Flotter

Pelipper!

Ik denk niet dat de uigangen van die Maxi Sound ISIS gebalanceerd zijn...

Moet''t per sé gebalanceerd zijn?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Topicstarter
liefst wel gebalanceerd, maar alst echt nie anders kan, dan zalt wel unbalanced moeten!
heb er trouwens al wel gezien, maar zoals boven reeds gezegd verbruikten die dingen te veel cpu time :(

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 18:56
SIENA, kijk is naar dit merk, gebruiken we op ons werk ook voor de audio-log systemen, hebben geloof ik 4 of 8 XLR in en uitgangen, geen goedkopen kaartjes +- 1200 p/st

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik geloof dat lexicon wel van die dingen heeft, maar heb er zelf geen ervaring mee (Alleen wat folders gezien). Misschien apogee (dit keer die andere, dus niet apogee van die speakers).

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 22:49
Newbie vraag: wat is gebalanceerd, in deze context ?

Verwijderd

Op www.cubase.net en www.bluelife.de/audiozone zijn veel Cubasegebruikers (waaronder ik :) ). Je kunt daar het beste evende search functie gebruiken in hun forums. Is beter dan het lezen van een review: gebruikers van audiokaarten kunnen je hun eigen ervaring geven. Dan weet je gelijk wat bij jouw mobo chipset kan. Zo werken een aantal kaarten niet goed onder via chipsets. Via is overigens bezig dit op te lossen.

Voor goedkope, maar goede kaarten kun je kijken bij www.audio-0.nl die goede kaarten hebben (bijv egosys) met gebalanceerde ingangen.
Heb je wat meer geld te besteden kun je kijken bij naar kaarten van RME.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:34
Ik heb hier nog wel een geluidskaar"tje" liggen, mocht je belangstelling hebben, mail maar.

Het betreft een Digi 001,

Afbeeldingslocatie: http://media.digidesign.com/products/images/prd_enl_1018_670.jpg

Specs @ http://www.digidesign.com/products/prd_specs.cfm?product_id=1018
TECHNICAL SPECIFICATIONS

Analog Inputs:

2 ch. mic/line inputs (XLR or 1/4") bal/unbal w/-26dB pad, 48V, gain control, high-pass filter@ 75Hz
6 ch. line inputs (1/4" TRS) bal/unbal w/ software controlled gain
44.1kHz/48kHz sample rates
Dynamic Range: 98dB (input Ref. = +16dBV for ch. 1-2, +4dBV for ch. 3-8)
THD + N: 0.003% (relative to 1kHz @ -0.5dB, 20Hz - 22kHz)
Frequency Response: +/- 0.5dB (relative to 1kHz, 20Hz - 22kHz)
Input Impedance: Ch. 1-2: 3.1 kOhm pad out (mic/line) Ch. 3-8: 20 kOhm
Headroom: 14dB
Analog Outputs:

Main Output: ch. 1-2, +4dBu, balanced (1/4" TRS) outputs
Monitor Output: ch. 1-2, balanced (1/4" TRS) outputs w/ gain control
Line Outputs: ch. 3-8, -10dBV unbalanced
44.1kHz/48kHz sample rates
Dynamic Range: 98dB (DAC Output Ref. = 0dBFS)
THD + N: 0.003% (relative to 1kHz @ -0.5dB, 20Hz - 22kHz)
Frequency Response: +/- 0.5dB (relative to 1kHz, 20Hz - 22kHz)
Output Impedance: Ch. 1-8: 20 Ohm
Monitor Outputs: 50 Ohm
Headroom: 14dB
Headphone Output:

Stereo with 1/4" TRS connector with gain control
Maximum output level: + 17dBV @ 600 Ohm
Digital I/O:

2 ch. S/PDIF (24-bit), 44.1kHz/48kHz
8 ch. ADAT Optical* (24-bit), 44.1kHz/48kHz

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Zo te zien is dat ding er gaaf als je net een nieuwe band wilt beginnen.

En XLR in of out aansluitingen, die zijn vooral voor PA oplossingen, X staat voor de extra aarding van de kabel (ik denk dat ik het zo verkeerd zeg) en LR voor left en right. Vaak behoorlijk dikke kabels, trouwens niet alleen voor PA toepassingen, nouja, bijna alle redelijke microfonen hebben zo''n aansluiting wel.

Verwijderd

Topicstarter
speciaal voor de newbie:

gebalanceerd wil zeggen dat er een positieve en een negatieve signaallijn zijn (buiten de afscherming dus), deze twee zijn elkaars tegengestelde.
Bij het versterken of bewerken wordt alleen naar het verschil van deze twee signalen gekeken, niet naar hun gemeenschappelijk niveau tov de massa; hierdoor is de ruisongevoeligheid veel beter, want die ruis komt op beide lijnen, zodat die niet versterkt wordt!

• Vaagharses
Op zaterdag 26 mei 2001 22:14 schreef Yokozuna het volgende:
Zo te zien is dat ding er gaaf als je net een nieuwe band wilt beginnen.

En XLR in of out aansluitingen, die zijn vooral voor PA oplossingen, X staat voor de extra aarding van de kabel (ik denk dat ik het zo verkeerd zeg) en LR voor left en right. Vaak behoorlijk dikke kabels, trouwens niet alleen voor PA toepassingen, nouja, bijna alle redelijke microfonen hebben zo''n aansluiting wel.
Oja ??? Lijkt me best wel onlogisch dat het om die rede XLR heet. Want elke XLR kabel is mono (Massa,Hot,Cold). Ten tweede heb je XLR stekkers ook in uitvoering met 4 polen(HeadSets), 5 polen(DMX), misschien 6 polen en 7 polen(Analoog-licht).

Dus ik denk dat dat sterker type niet om die rede XLR heet... Maar dit is vrij off-topic :+

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Waarom wil je per se gebalanceerde uitgangen hebben:? Wat heb je eraan? Gebalanceerde in en uitgangen zijn alleen maar nuttig als je hele grote lengten moet overbruggen, en als het signaal nog heel erg versterkt moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Trademarked name for circular 3-pin connectors developed by Cannon (now owned by ITT). "XLR" was originally nothing more than Cannon''s part designation for the connector. In fact, you''ll also sometimes see these connectors referred to as "Cannon" connectors. XLR has since evolved into a generic industry term, and many manufacturers now make this style connector. In audio work, XLR connectors are normally used for transmitting balanced mic and line level signals.
als er dus al een betekenis achter de naam zit, dan zal enkel Canon dit weten!

idd erg off topic, please proceed!

Verwijderd

Hmmm... een live!drive heeft toch gewoon grote jack in & uitgangen?

Kweenie of ze gebalanceerd zijn (denk het niet), maar anders kun je er toch altijd nog een DI-box of een compressor aanhangen die wel een gebalanceerd signaal doorgeeft.

Ik ben geen audio-technicus maar muzikant... maar af en toe vang je wel ''es wat op :) Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Vaagharses
Een soundblaster als audiofiele kaart :?

Als eerste hangt dat ding in een computer => EMC-storingen. Heeft elco''s op de uitgang/ingang en een lowbudget AD/DA converter. Helemaal niks dus :P

Maar je kan ook van asymmetrisch naar symmetrisch gaan met behulp van een paar opampjes => is alleen niet galvanisch gescheiden

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 17:57 schreef Jag het volgende:
Waarom wil je per se gebalanceerde uitgangen hebben:? Wat heb je eraan? Gebalanceerde in en uitgangen zijn alleen maar nuttig als je hele grote lengten moet overbruggen, en als het signaal nog heel erg versterkt moet worden.
hier ben ik het niet mee eens!
XLR is sowieso superieure kwaliteit, en niet enkel voor grote afstanden!
Alle high end versterkers e.d. hebben gebalanceerde ingangen, duurdere mengtafels zelfs op hun insertiepunten, waar de lengte nooit meer dan 5m is!
Het gaat me puur om die rotruis die cinch of minijacks voortbrengen!

Heb er een QSC verterker van 90.000Bef (4600nlg) aanhangen, en ik wil dus best wel wat meer uitgeven!

Moet geregeld nogal wat geluidsbewerkingen doen en terug opnemen op DAT (ja, ook gebalanceerd in!) en dan kan ik het niet maken dat er teveel ruis bijkomt!

• Jag

Jag

Op zondag 27 mei 2001 18:04 schreef killalot het volgende:

[..]

hier ben ik het niet mee eens!
XLR is sowieso superieure kwaliteit, en niet enkel voor grote afstanden!
Alle high end versterkers e.d. hebben gebalanceerde ingangen, duurdere mengtafels zelfs op hun insertiepunten, waar de lengte nooit meer dan 5m is!
Het gaat me puur om die rotruis die cinch of minijacks voortbrengen!

Heb er een QSC verterker van 90.000Bef (4600nlg) aanhangen, en ik wil dus best wel wat meer uitgeven!

Moet geregeld nogal wat geluidsbewerkingen doen en terug opnemen op DAT (ja, ook gebalanceerd in!) en dan kan ik het niet maken dat er teveel ruis bijkomt!
Uhhh, gebalanceerde insertions? Een insertion gebruikt een pin voor het "heengaande" signaal, een pin voor het "terugkerende" signaal plus nog een pin als gezamelijke nul. Inserties zijn dus nooit gebalanceerd, en hebben altijd een XLR of stereo jack aansluiting.
En XLR superieure kwaliteit:? Hoezo dan? Omdat je extra elektronica in de schakling brengt? Het is juist alleen maar een mogelijkheid om het geluid minder te maken.
En ruis door een kabel/connector? Dat kan niet eens! Het zijn altijd versterkers die ruizen.

Verwijderd

Topicstarter
ehm, mister JAG, wat beweer je nu allemaal??

www.midasconsoles.com vb heritage 3000
www.soundcraft.com vb K3

van midas heritage 3000:
Inserts.
Each channel has a half normalised fully balanced insert send and return point which can be switched in or out from the front panel and set as either pre or post equaliser.
beiden hebben 2 stereo jacks per kanaal, 1 send, 1 return, voor gebalanceerde inserties!
(de meeste effectapparatuur is trouwens ook xlr in en uit www.yamaha.com, ...)

2° punt: geen ruis door kabels???
waar haal je dat?
sluit je versterker maar eens aan met elektriciteitsdraad, dan zul je het wel merken (de verterkers voor die EAW''s in je logo sluit je toch niet aan met kabels van 10cent de meter?)
Die extra elektronica zordt misschien voor een heel klein beetje meer ruis, dat geef ik toe, maar dat zordt wel dat mijn signaal zo goed als verliesloos door mijn kabel kan!
Die ruis van de elektronica is trouwens veeeeeeeel minder dan die van een cinchkabel van 1m.
Moet trouwens niet ''extra'' elektronica zijn, maar ''andere'' elektronica, gewoon andere opamps dus!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

en natuurlijk heeft de Allen&heath ML5000 ook gebalanceerde inserts (volgens mij gewoon www.ml5000.com)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Jag

Jag

Op zondag 27 mei 2001 18:25 schreef killalot het volgende:
ehm, mister JAG, wat beweer je nu allemaal??

www.midasconsoles.com vb heritage 3000
www.soundcraft.com vb K3

van midas heritage 3000:
[..]

beiden hebben 2 stereo jacks per kanaal, 1 send, 1 return, voor gebalanceerde inserties!
(de meeste effectapparatuur is trouwens ook xlr in en uit www.yamaha.com, ...)

2° punt: geen ruis door kabels???
waar haal je dat?
sluit je versterker maar eens aan met elektriciteitsdraad, dan zul je het wel merken (de verterkers voor die EAW''s in je logo sluit je toch niet aan met kabels van 10cent de meter?)
Die extra elektronica zordt misschien voor een heel klein beetje meer ruis, dat geef ik toe, maar dat zordt wel dat mijn signaal zo goed als verliesloos door mijn kabel kan!
Die ruis van de elektronica is trouwens veeeeeeeel minder dan die van een cinchkabel van 1m.
Moet trouwens niet ''extra'' elektronica zijn, maar ''andere'' elektronica, gewoon andere opamps dus!
Ja, maar dat is ook geen insertie :P. Dat zijn gewoon sends en returns. Een insertie is altijd met een aansluitingen, en dat is dus per definitie ongebalanceerd!

Het is wel extra elektronica, namelijk de elektronica om het gebalanceerd te maken, of je nou opamps of een trafo gebruikt, het zal altijd extra elektronica zijn.

En een kabel kan geen ruis toevoegen, omdat een kabel geen actief element is. Een kabel kan dus niks toevoegen, alleen iets weglaten. En wat een kabel ook kan, is dingen opvangen. Maar een kabel kan geen ruis opvangen.

Verwijderd

Topicstarter
een kabel is op zo''n moment wel een actief element, nl een antenne!
doe maar es effe de test:
sluit je versterker aan met de slechtste en langste kabel die je vindt (verlengen mag) en luister dan nog eens!
die kabel laat niet alleen weg, die voegt zelfs veel bij, nl ruis die hij uit de omgeving opvangt.
Deze ruis komt van kosmische straling, thermische ruis, straling van omgeving, ...

over de rest wil ik eigenlijk niet eens discussieren:

de definitie van een insert :?
volgens Midas'' z''n tekst hebben zij dan wel hele rare inserts!

extra elektronica:
als ik 1 opampje (ongebalanceerd) vervang door 1 ander opampje (gebalanceerd) heb ik geen extra elektronica, en toch werkt het (heb het al vaak gedaan)

• Jag

Jag

de definitie van een insert:?
volgens Midas'' z''n tekst hebben zij dan wel hele rare inserts!
Onder een insert versta ik toch echt iets anders dan sends en returns! Een insert zet je echt in de signaalweg. Als je een send en return gebruikt niet, daar maak je alleen een extra signaal weg parrallel.
doe maar es effe de test:
sluit je versterker aan met de slechtste en langste kabel die je vindt (verlengen mag) en luister dan nog eens! die kabel laat niet alleen weg, die voegt zelfs veel bij, nl ruis die hij uit de omgeving opvangt. Deze ruis komt van kosmische straling, thermische ruis, straling van omgeving, ...
Nou, ik zal het eens proberen, alleen dan niet thuis want ik heb hier geen lange kabels.

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

XLR in een sound card, dat past toch niet achter in zon slot, of heb ik het weer eens fout :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 20:44 schreef AtomicShockwave het volgende:
XLR in een sound card, dat past toch niet achter in zon slot, of heb ik het weer eens fout :?
nee, je hebt het juist, maar dat werkt met een break out box (of hoe noemt zo''n ding), dat je dan aan je geluidskaart aansluit met een speciale stekker of je werkt met een soort kabel (vb als priterkabel) die zich dan splitst in verschillende stekkers.
het eerste is het beste, maar meestal het duurste!

een break out box is vb het fotootje van hierboven!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
heej DJsmiley, wat vraag je voor die Digidesign? Ik heb misschien wel interesse!

Voor de topicstarter:
ik noem nog ff wat geluidskaarten op met XLR en/of jack (balanced):

- Complete serie van Echo-audio (Gina/Layla/Darla) http://www.echoaudio.com/
Erg goeie kaarten, ben zelf in het bezit van Gina20.
- Emagic Audiowerk 8
- Midiman Delta serie
- Lexicon Core 2 (heeft wat typische karakteristieken qua klank, maar verder erg goed).

Ga eens langs bij Feedback, zij kunnen je een hoop vertellen hierover.

Verwijderd

Topicstarter
thnx drRipshaw,
zal het effe checken!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Het is maar een aantal kaarten wat ik heb opgenoemd, maar ze gelden wel als de betere kaarten. Die ISIS maxi kaart is wel leuk, maar als je echt iets goeds zoekt is die niet echt geweldig.
Bedenk dat je voor een kaart met de eisen die jij stelt al gauw zo''n 1000,- kwijt bent, zeker als je meerdere in/outputs wilt.
Pagina: 1