[BC3] Sterke 10ø speaker voor in de auto

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:36
Ik heb een audi 80, daar passen voorin alleen speakers met een doorsnede van 10cm. Op dit moment heb ik speakers van pioneer erin zitten(ts-1055) met 70W. Die vind ik niet geweldig klinken aangezien 70W niet veel is, je hoeft de volume omhoog te doen of ze zijn al aan het natrillen(hoe heet dat als de boxen te veel bas krijgen en je een bromgeluid hoort?)

Ik ben dus op zoek naar sterkere 10ø speakers. Liefst met >100W vermogen. De sterkste pioneer is volgens mij de ts-h1001 en die blaast er ook maar 90W uit. Niet echt schokkend dus en het upgraden niet waard lijkt me(is 20W extra het waard?).

Weet iemand andere merken die mogelijk sterkere speakers hebben?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Dat ze 70Watt zijn zegt helemaal niets, ook niet 100Watt.

Als ze een but ophanging hebben mogen ze van mij 300Watt RMS of continu vermogen aankunnen, maar dan geven ze ook een brak geluid (hoge THD) omdat de ophanging de grote trillingen niet aankan, wat bijna altijd het geval is met 4" speakers (de kleine ophanging dan). Vermogen zegt helemaal niets, en hoogstwaarschijnlijk zul je pmpo vermogen bedoelen (dat staat vaak met koeienletters vooraan de verpakking), wat ookal niets zegt.

Wat mij betreft moet je gewoon één goede woofer met dubbele spoel op de hoedenplank installeren, met een brute conus en bruut frequentiebereik, dan hoeven je front speakertjes niet hard te gaan, omdat de subwoofer de bass dan verzorgd. Uit 4" of 3.5" car woofertjes voorin de auto kun je al bijna geen "vette bass" verwachten, dat is net als met Creative woofertjes, maar daar praten we maar niet meer over :)

Ik zou voor de bass een 10" of 12" woofer kopen met dubbele spoel, die kan meer dan genoeg bass verzorgen. En voor de auto heb je vanaf ongeveer F299,- al behoorlijk goede.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Begin eerst eens met je versterker, oftwel de bron van het geluid. Voordat je 70 watt in die speaker pompt, zit je al aan een stevige versterker. Een autoradio pompt er maximaal 13 watt uit per kanaal. Verder is de bevestiging zeer kritisch. Maak een houten ring, waarop je de speakers monteert. Verder even kijken of je deur niet hier en daar verstevigd kan worden. Een strakke deur levert minder basverlies op. Je kan ook proberen met een houten verloopring een maatje groter te monteren, 13 cm of zo. Ik heb een (goedkoop) setje 16 cm''ers van Axton voorin de Micra van mijn moedertje zitten middels een houten ring. Verder is de deur verstevigd. Met 50 Watt RMS per kanaal willen die best aardig loskomen, al blijven de Micra deurtjes ernstig beperkt.

Verwijderd

Dat rammelen ligt gewoon aan jouw dashboard. Dus volspuiten met pur als je toch nix te doen hebt.

En oja, een luidspreker levert geen vermogen. Hij zet het door de versterker geleverde vermogen (wat waarschijnlijk toch nooit boven de 5W uitkomt, om in een trilling. En ja, trillingen veroorzaken resonanties...;)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:39
Op donderdag 24 mei 2001 23:26 schreef Flippit het volgende:
Dat rammelen ligt gewoon aan jouw dashboard. Dus volspuiten met pur als je toch nix te doen hebt.

En oja, een luidspreker levert geen vermogen. Hij zet het door de versterker geleverde vermogen (wat waarschijnlijk toch nooit boven de 5W uitkomt, om in een trilling. En ja, trillingen veroorzaken resonanties...;)
ja, dan levert een versterker ook geen vermogen. hij zet alleen het door het lichnet geleverde vermogen om in vermogen dat naar de boxen gaat.