Toon posts:

[BC3] Hoeveel ruis is normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik vroeg me af hoeveel ruis normaal is wanneer ik mijn live aansluit op m''n versterker en het volume op max zet (zowel versterker als windows volume) Als ik dit doe en met mijn oor tegen de boxen luister hoor ik gesiss uit de tweeter en een brom toontje uit de woofer. Van een afstand is de ruis op maximaal volume nauwlijks te horen. En tijdens het afspelen van muziek dus helemaal niet.

Maar het moet toch mogelijk te zijn om helemaal geen geruis te hebben. Of is dit niet mogelijk?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
wat is de s/n ratio van die kaart?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ruist ie ook wanneer de stekker niet in de geluidskaart zit?

Ik heb een stel nakamichi speakers en die ruisen uit zichzelf al.

• Moon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik dacht dat elke versterker wel wat vage geluiden produceerd als je alles opengooit..(?)

Verwijderd

Topicstarter
Yep als ik de stekker uit de SB ruist ie net zoveel

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 11:15
Volgens mij standaard ruis van een ''normale'' versterker. ''k heb er (jammer genoeg) ook last van...

Misschien over stappen op bi-wireing & bi-amps :) oh ja, moet je wel geld te veel hebben >:)

Verwijderd

Topicstarter
wat is bi-wireing precies.

Verwijderd

Bi-Wiring gebruik je dubbele bekabeling naar je speakers toe, waarbij het ene paar op midden en hoog worden aangesloten en het andere paar op laag.

Dit heeft als effect dat er minder stroom door 1 kabel loopt en het signaal zuiverder doorgegeven wordt, Bi-Amping werkt nog beter, daar wordt werkelijk een aparte versterker gebruikt voor de hoge en midden tonen en een voor laag

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Weer wat bijgeleerd. Tenkjoe! Zulke posts mogen er wezen.

• BC3 Victim
Een Live! heeft ongeveer een s/n van zo''n 76dB, geloof ik. Tenminste dat stond in de ComputerMuzieKrant van de HCC Muziek GG

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Vergeet niet in je LiveWare ff "Record what u hear" uit te zetten.

Dat scheelt bij mij altijd een hoop ruis!

Verwijderd

Dus als je speakers uit zichzelf als veel ruisen zit er niks anders op dan er mee te leven of andere te kopen:)

Verwijderd

Volgens mij heeft iedere versterker daar last van.. maar wie heeft z''n volume ook op max. staan?!?!
Het is normaal dat je ruis kan horen als je heel dicht bij de speakers luistert maar als je ruis duidelijk door je muziek heen hoort is er iets niet goed :P

Verwijderd

Als je mij bedoelt met die Nakamichi speakers, die hebben namelijk wel versterking inside:)

Maar je hebt wel gelijk. Alleen de speaker kabels zouden wat kunnen oppikken,dan zou het alsnog versterkt moeten worden.

Verwijderd

ehm,
effe over dat bi-wiren, :?
dat is ook niet zaligmakend of zo, dat is enkel ontwikkeld om de kabel te corrigeren, bvb als hij te weinig laag doorlaat of zo.
Ruis is meestal van de omgeving afkomstig (thermische en kosmische ruis), en dan zal bi-wiring niet helpen, aangezien de ruis dan op beide kabels zit!
wat wel kan helpen is goede kabel gebruiken en met z''n allen mails sturen naar de fabricanten van geluidskaarten dat ze eindelijk eens moeten leren een fatsoenlijke stekker op een geluidskaart te zetten ipv die kl*te mini-jacks, die dingen brengen namelijk veel ruis mee! :( :(
een geluidskaart met XLR''s :9~

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een kaart kopen die wel tulp-aansluitingen gebruikt bv. Terratec 24/96 (goedkoopst), maar zijn zeker geen game kaarten.

Of je neemt een normale versterker en sluit daar je line-out op met normale (zonder ingebouwde versterking) speakers! Heb je iniedergeval stukken minder ruis.

Let wel dat elke tussen geschakelde apparaat ruis kan veroorzaken, dus hou het liefst zo simpel mogelijk.

Verwijderd

trouwens,
wie beweert hier dat boxen (zonder ingebouwde versterker welteverstaan) uit zichzelf kunnen ruisen?? :?
Dat lijkt me toch sterk, tenzij je naast een kerncentrale woont of zo!
Brommen zou evt kunnen owv stroomleidingen(maar dat ga je dan nog niet horen!), maar ruis is echt wel onmogelijk

Verwijderd

Staat je cd-in uit? Dat scheelde bij mij echt superveel ruis toen ik nog een Live had. Mijn Terratec 1024 DMX Fire heeft er veel minder last van, pas op 80% van het volume ga je wat horen.

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 17:42 schreef another tweaker het volgende:
Je kan natuurlijk ook een kaart kopen die wel tulp-aansluitingen gebruikt bv. Terratec 24/96 (goedkoopst), maar zijn zeker geen game kaarten.

Of je neemt een normale versterker en sluit daar je line-out op met normale (zonder ingebouwde versterking) speakers! Heb je iniedergeval stukken minder ruis.

Let wel dat elke tussen geschakelde apparaat ruis kan veroorzaken, dus hou het liefst zo simpel mogelijk.
lekker kaartje, die 24/96...heb ''m zelf, samen met een Van den Hul D102-Mk3, en je hoort een wereld van verschil vergeleken met zo''n standaard kabeltje met 3,5mm plugs...
Btw, die kaart heeft zelf ook een lekkere SNR...op 96KHz 110dB.....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik denk dat ik wat duurdere kabels voor mijn boxen ga kopen. Er zitten nu namelijk standaard kabels aan van f 1,5 per meter.

Nog even iets anders. Ik gebruik een coax draad die van m''n spdif uitgang op m''n life naar de digitale in van m''n versterker gaat.
Ik heb daarvoor een kant en klare 75 ohm male-male kabel (3 meter) van 13.75 gekocht + een koppel stukje (tulp - jack) zodat ie in m''n SB past.

Is de kwaliteit van deze kabel voldoende? Of kan ik met een duurdere kabel echt hoorbaar beter geluid krijgen.

Verwijderd

Op zich niet verkeerd, maar zo''n neusje van de zalm van den Hul in combi met bv Terratec is natuurlijk beter.

Zorgt dat alles naar verhouding ligt, een dure van den Hul van een paar honderd piek op een el cheapo kaart rijmt natuurlijk niet.

Laat je niet gek maken door verkoper praatjes. Bij een goede audio-zaak kan nagenoeg altijd kabels mee op proef naar huis nemen!

Verwijderd

tja het is natuurlijk niet echt dé oplossing, om een koppelstukje te gebruiken...

die dingen zijn toch altijd een onnodige zwakke schakel in de keten...

kan beter een mooi kabeltje van een geeltje b.v. nemen met 2 mooie vergulde RCA jacks...al denk ik niet dat je b.v. met een kabel van 100 piek beter digitaal geluid krijgt dan eentje van 25....zolang hij maar goed is afgeschermt en niet langs enorm storing-genererende leidingen loopt...

• BC3 Victim
Op donderdag 24 mei 2001 12:36 schreef Noudandezenaammaar het volgende:
Een Live! heeft ongeveer een s/n van zo''n 76dB, geloof ik. Tenminste dat stond in de ComputerMuzieKrant van de HCC Muziek GG
dan blijf je altijd ruis houden met 76db want dat is eigenlijk bar slecht.
betere bekabeling helpt niet want het ligt aan het apparaat.
een geluidskaart waar je muziek mee maakt op de pc (b.v. de layla van event echo zit ergens tussen de 96 en 100! db s/nratio)
sorry om dit te zeggen maar die soundblasters zijn maar "troep"
niet voor standaard gebruik maar je kan er geen fatsoenlijke produtie mee maken.

• BC3 Victim
Op donderdag 24 mei 2001 20:10 schreef Silacoid het volgende:
tja het is natuurlijk niet echt dé oplossing, om een koppelstukje te gebruiken...

die dingen zijn toch altijd een onnodige zwakke schakel in de keten...

kan beter een mooi kabeltje van een geeltje b.v. nemen met 2 mooie vergulde RCA jacks...al denk ik niet dat je b.v. met een kabel van 100 piek beter digitaal geluid krijgt dan eentje van 25....zolang hij maar goed is afgeschermt en niet langs enorm storing-genererende leidingen loopt...
ooooooooooooooooo jonge jonge| :(
digitaal is digitaal en digitaal klinkt digitaal maakt niet uit hoe lang of het is en/ of het een snoertje van de hema is.
ZIJN ALLEMAAL VERKOOP PRAATJES
digitaal is digitaal.
analoog is wat anders.

Verwijderd

Creative claimt 96dB SNR...

nu zullen ze best wel wat smokkelen, maar ene verschil van 20??

Verwijderd

man, digitaal is niet zo maar digitaal...
en wat klets je nou over de hema ??

trek jij dan maar lekker een enkel koperdraadje langs een zootje stroomkabels...

je denkt hopelijk toch niet dat je geen shielding nodig hebt ?

• BC3 Victim
sorry maar een digitaal signaal is NIET beinvloedbaar.
\
denka er maar eens over na en test het zelf maar eens.

Verwijderd

DIGITAAL IS DIGITAAL!

Ben ik niet met je eens!
Elke DAC (digitaal analoog converter) is ook niet het zelfde.

Bekabeling heeft zeker invloed! en zeker de coax versies.
Minder belangrijk wordt het als het een optische kabel is, maar er zijn zeker wel verschillen tussen kabels(gebruikte materialen, constructie enz.)

Verwijderd

zolang de ruis over de kabel niet over de ruismarges van het signaal gaat, maakt het absoluut niet uit wat voor kabel je gebruikt!
je moet natuurlijk niet gaan forceren met hele verkeerde kabels, die er helemaal niet voor dienen, maar voor die 2 tot 5meter maakt het echt niet uit of je kabel 10nlg of 100nlg kost!

de ruismarges van zo''n digitale uitgang zijn redelijk fors hoor, wij hebben ooit een optreden opgenomen over zo''n kabel van 50m, redelijk goedkope coax, en er was niets mis met dat signaal, de DA converter gaf aan dat er geen fouten in het signaal zaten!

ps: da converter was wel geen MD spelertje of zo hoor, maar een ''echte'' DA converter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ow dus mijn coax kabeltje van 14 piekjes is dus goed genoeg? Of zijn de meningen hierover verdeeld?
Misschien kan een echte expert z''n mening geven.

Verwijderd

He wij zijn allemaal "experts":)

Hoe kan jij nou opmaken wie een expert is?

Dan kan je beter iemand met jarenlange ervaring uit het vak kiezen. Wil de "echte" opstaan?!

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 21:03 schreef killalot het volgende:
zolang de ruis over de kabel niet over de ruismarges van het signaal gaat, maakt het absoluut niet uit wat voor kabel je gebruikt!
je moet natuurlijk niet gaan forceren met hele verkeerde kabels, die er helemaal niet voor dienen, maar voor die 2 tot 5meter maakt het echt niet uit of je kabel 10nlg of 100nlg kost!

de ruismarges van zo''n digitale uitgang zijn redelijk fors hoor, wij hebben ooit een optreden opgenomen over zo''n kabel van 50m, redelijk goedkope coax, en er was niets mis met dat signaal, de DA converter gaf aan dat er geen fouten in het signaal zaten!

ps: da converter was wel geen MD spelertje of zo hoor, maar een ''echte'' DA converter ;)
/me gelooft wel dat jij gelijk hebt...

zou mezelf ook totaal geen "expert" noemen, gewoon een "audio-enthousiast"
Pagina: 1