Toon posts:

[BC3] New 5.1 Klipsch

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wel, om het die arme Klipsch importeur nog maar wat moeilijker te maken :) introduceert Klipsch nu een nieuwe 5.1 set. Het is nog niet officieel op hun site, maar de info komt van Gamers Depot: http://www.gamersdepot.com/index.htm#2

Even though we don''t have the official press release quite yet, we do know that Klipsch will announce their new ProMedia 5.1 system within the next 24 hours, and will have the following configuration:

Dual 8" Subwoofer Drivers
500 Watts (200-Subwoofer, 60-each Satellite)
Price of $399.00

There will also be a new control module that isn''t attached to any of the satellites as on previous generations of ProMedias, however, it will be a self-contained unit that connects directly into the back of the subwoofer. We were told by Klipsch that they hope to have these out for sale by the end of June. We also had the chance to hear these at E3, and they are quite incredible and we look forward to reviewing a set soon.

Daar werd al heel lang om gezeurd en nu is ''ie er dan eindelijk. Ben benieuwd of die hier ook zo duur wordt :( :(
Ik bedoel de 2.1 is iets van 170 US dollar en dan kost ''ie hier 600 gulden! :(

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Op dinsdag 22 mei 2001 17:06 schreef joshua2 het volgende:
500 Watts (200-Subwoofer, 60-each Satellite)
En dat geloof jij....dat zijn maximaal vermogens. Net zoals bij die andere klipsch speakers. Mensen zeggen dan ''hij is 2x60 + 1x120(ofzo) continu !!!''

Maar als je dan op de site gaat kijken blijkt dit headroom te zijn, en headroom is maximaal.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Uh, ik geloof helemaal niks, ik quote alleen een stukje officieuze info van Gamers Depot.
Dacht dat het wel leuk was voor Klipsch liefhebbers en zo.

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:33
Eindelijk een 5.1 van klipsch.
Leuk in combi met de philips Accoustic Edge

• JT

JT

VETAK y0

La maar, zie hieronder.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Bedankt voor je berichtje :)
Ik ben dus een Klipsch liefhebber en vind het wel leuk om te lezen ja..
Alleen zit ik meer te wachten op de FR-7 die er aan zit te komen..
We wachten maar af

Grts M.H

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat meer info:

"INDIANAPOLIS (May 2001) -- Klipsch Audio Technologies has introduced the THX®-Certified ProMedia 5.1 personal audio system, a six-piece, 500-watt (RMS) set of surround sound speakers that maximize audio signals from PC and Macintosh computers as well as with digital decoders and alternate input sources such as the new PlayStation 2 and forthcoming Microsoft X-Box.
The two-way ProMedia 5.1 satellite speakers include exclusive Klipsch MicroTractrix Horn tweeters that cleanly and accurately handle the high frequencies. A three-inch fiber-composite cone driver delivers smooth mid-bass reproduction. Each satellite speaker comes with a self-supporting pedestal, but Klipsch also offers accessory upgrades such as telescopic floor stands and adjustable wall brackets through the klipsch.com web site.
The magnetically shielded center channel uses the same Klipsch MicroTractrix Horn tweeter and three-inch fiber-composite cone woofer as each satellite speaker, ensuring an ideal blend and seamless driver transition. The center channel comes with rubber non-slip stabilizing feet, new spring-clip wire terminals, and a rear-post adjustment for angle optimization.

The high-output, low distortion subwoofer is a bass-reflex type with a flared, tuned front port and two 8-inch side-firing woofers. The 500-watt BASH® amplifier and Klipsch engineering offer high output with low distortion and effortless dynamic headroom. BASH® (Bridged Amplifier/Switching Hybrid) amplifiers are powerful, conventional amplifiers with digital switching-type power supplies, which are efficient, high-output, low distortion designs that deliver superior sound quality over conventional Class-D amps.

The user-friendly control tower features separate main, center, rear and subwoofer volume controls as well as a digital LED volume level display and an on/off or headphone listening mode switch. It also has two stereo miniplug jacks, one for headphone output and one for the convenient connection of portable audio devices and any other alternative source that uses a stereo miniplug output.

Reasonably priced ($399.99 U.S. MSRP) the ProMedia 5.1 will be available for purchase at specialty audio stores, and on the klipsch.com web site."

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 23 mei 2001 08:03 schreef joshua2 het volgende:
Nog wat meer info:

"INDIANAPOLIS (May 2001) -- Klipsch Audio Technologies has introduced the THX®-Certified ProMedia 5.1 personal audio system, a six-piece, 500-watt (RMS)
Ik snap het niet hoor...Ik heb de PDF file gedownload van de 4.1 en daar staan alle vermogens in headroom is.....

Die sattelieten zijn hetzelfde, en bij de andere sets 60 watt. Die sub is 200 watt. (5x60)+200=500. Maar die vermogens die zijn gegeven in die PDF zijn allemaal headroom en dat is maximaal.....ze nemen je dus gewoon zwaar in de maling....

Ecodan warmtepomp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 23 mei 2001 08:56 schreef JT het volgende:

[..]

Ik snap het niet hoor...Ik heb de PDF file gedownload van de 4.1 en daar staan alle vermogens in headroom is.....

Die sattelieten zijn hetzelfde, en bij de andere sets 60 watt. Die sub is 200 watt. (5x60)+200=500. Maar die vermogens die zijn gegeven in die PDF zijn allemaal headroom en dat is maximaal.....ze nemen je dus gewoon zwaar in de maling....
RSM zegt ook helemaal niet alles hoor!. Kijk maar in de faq, bij Ik hoor de laatste tijd veel over RMS, wat houdt dat nou in?.

Het zegt dus helemaal niets. Dat neemt trouwens niet weg, dat ik er ook erg benieuwd naar ben!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Wat Root Mean Square wil zeggen is dat dat het vermogen is waarmee (bij een sinusvorm van een bepaalde frequentie) het systeem te belasten is. Het Peak Performance gaat daar nog eens zo''n 30% overheen.

Dit (RMS) is de waarde die bij boxen en versterkers van HIFI producenten aangegeven wordt. Dit geeft Klipsch dus ook aan EN NIET ZOALS ANDERE PC-MULTIMEDIA PRODUCENTEN!!!!!!!!! :(

• JvS
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 23 mei 2001 12:15 schreef J.A.M.F. het volgende:
Wat Root Mean Square wil zeggen is dat dat het vermogen is waarmee (bij een sinusvorm van een bepaalde frequentie) het systeem te belasten is. Het Peak Performance gaat daar nog eens zo''n 30% overheen.
Op de manier waarop jij het beschrijft gaat de piekpower er nog ''s met 41% overheen (peak = RMS x sqr(2) ).
Dit (RMS) is de waarde die bij boxen en versterkers van HIFI producenten aangegeven wordt. Dit geeft Klipsch dus ook aan EN NIET ZOALS ANDERE PC-MULTIMEDIA PRODUCENTEN!!!!!!!!! :(
Ja, en datzelfde RMS zegt bij hifi dus ook helemaal niets, zonder extra info (continu, THD enzo). Ik snap wel dat Klipsch niet aan PMPO doet enzo, alleen die vermogens die hier genoemd worden zijn gewoon weer marketingvermogens, geloof me maar!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
/OT
FormatPro heeft met AMY gechat.....
Amy is de geheime liefde van menig Klipsch forum bezoeker ;)

Verwijderd

Sorry dat ik wat uit m''n slof schoot. :)

Wat ik probeerde te zeggen is dat als Klipsch zegt dat ze een vermogen van 60 Watt per sateliet hebben, dat het pmpo dan op ca.84 Watt komtŽ. Deze waarde wordt gebruikt om snel aan te geven hoe de buren je nieuw systeem zullen ontvangen ;).

Het heeft alleen geen zin om in deze thread dan te gaan beweren dat de opgegeven waarde in PMPO is gegeven. Of de 4.1 er bij te halen |:( .
Goed lezen voorkomt irritatie, toch.

De laatste reviews van de vorige Klipsch waren allemaal zeer lovend, we moeten dus ff wachten. Ze hebben vast bij geleerd.

1000,- is prijzig, maar het kan ook gebruikt worden voor een thuisbioscoopje.

Verwijderd

Topicstarter
1.000 gulden prijzig voor Klipsch kwaliteit?? Vind ik niet, zeker niet nu ze de zwakke punten uit de eerste versie V2-400 hebben gehaald. Ik ben bang dat ''ie hier veel duurder wordt :(
Erg benieuwd naar de recensies.

• BC3 Victim
Op dinsdag 22 mei 2001 21:35 schreef Melly het volgende:
Bedankt voor je berichtje :)
Ik ben dus een Klipsch liefhebber en vind het wel leuk om te lezen ja..
Alleen zit ik meer te wachten op de FR-7 die er aan zit te komen..
We wachten maar af

Grts M.H
FR-7 nieuwe term, nieuw type, geef eens wat meer info, ben zeer benieuwd.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 23 mei 2001 11:59 schreef JvS het volgende:

[..]

RSM zegt ook helemaal niet alles hoor!. Kijk maar in de faq, bij Ik hoor de laatste tijd veel over RMS, wat houdt dat nou in?.

Het zegt dus helemaal niets. Dat neemt trouwens niet weg, dat ik er ook erg benieuwd naar ben!
Ja, dat het rms vermogen niet veel inhoud, weet ik ook. Helemaal als je je bedenkt dat het vermogen dat je speaker bereikt uiteindelijk maximaal 0,6 watt is. Ja, 0,6 watt. Wat jij zei wist ik al hoor :)
Op woensdag 23 mei 2001 12:15 schreef J.A.M.F. het volgende:

ALS JE HET NOU NIET GELOOFT KLIK DAN HIER EN DAN ZIE JE DAT ER HEADROOM STAAT EN NIET RMS !!! EN KIJK DAARNA GELIJK FF IN DE FAQ DAN ZIE JE WAT HEADROOM INHOUD !!!!

Schreeuwen kan ik ook :+

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Voor de ongelovigen een bewijs dat de Klipsch THX Promedia 4.1 set 400Watt RMS heeft: http://www.3dsoundsurge.com/reviews/klipsch/pmv2-400.html

En op de Klipsch site staat het ook:
http://www.klipsch.com/products/productdetail.asp?frame=y&id=75&line=promedia
The ProMedia 4.1 personal audio system is a five-piece, THX®-Certified, 400-watt (RMS) set of speakers based on our ground-breaking ProMedia v.2-400 surround sound design.
Ook bezoek ik vrij veel de Klipsch forums waarop altijd over RMS werd gesproken...
Ik heb de Promedia 4.1 zelf en ik kan zeggen dat ik hem nooit harder dan 50% zet, deze speakers gaan HARD ;)

Cya,
ForMatPrO

Ps. ik heb dit bericht ook als frontpage commentaar gepost

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 21:05
Ik heb veel vaker gelezen dat het RMS is ipv PMPO oid.
The ProMedia 4.1 personal audio system is a five-piece, THX®-Certified, 400-watt (RMS) set of speakers based on our ground-breaking ProMedia v.2-400 surround sound design.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• BC3 Victim
Ik wil em!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 21:05
precies tegelijk:)
great minds think alike enzo;)

Al heb ik wel gehoord dat Klipsch een rare manier van meten gebruikt. In de praktijk schijnt de V2.400 ongeveer vergelijkbaar te zijn met 200 Watt Videologic speakers, maar nog steeds helemaal niet slecht.
Bovendien gaat de komende 5.1 een stukje harder:)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 16:17 schreef FatalError het volgende:
precies tegelijk:)
great minds think alike enzo;)
Indeed >:)

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 15:12 schreef PiefPoefPaf het volgende:

[..]

FR-7 nieuwe term, nieuw type, geef eens wat meer info, ben zeer benieuwd.
Ik neem aan de Rf7 bedoelt wordt, een nieuwe speaker in het Reference gedeelte, staat volgens mij al op de site...

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 23 mei 2001 16:15 schreef ForMatPrO het volgende:
Voor de ongelovigen een bewijs dat de Klipsch THX Promedia 4.1 set 400Watt RMS heeft: http://www.3dsoundsurge.com/reviews/klipsch/pmv2-400.html

En op de Klipsch site staat het ook:
http://www.klipsch.com/products/productdetail.asp?frame=y&id=75&line=promedia
[..]

Ook bezoek ik vrij veel de Klipsch forums waarop altijd over RMS werd gesproken...
Ik heb de Promedia 4.1 zelf en ik kan zeggen dat ik hem nooit harder dan 50% zet, deze speakers gaan HARD ;)

Cya,
ForMatPrO

Ps. ik heb dit bericht ook als frontpage commentaar gepost
Volg dan is dat linkje wat ik heb neergezet en download die pdf van Klipsch zelf. Daar staat headroom en there''s no denying it.

Trouwens, als je ff goed nadenkt : mijn receiver is 5x85 watt=425 watt. En omdat alleen al te leveren weegt mij versterker wel ff wat zwaarder dan die 8kg die de sub en versterker wegen. Het is gewoon onrealistisch of Klipsch nou RMS of PMPO zegt.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik heb net van Amy (werkneemster Klipsch) de bevestiging gekregen dat het RMS is... dus of je dat nu wil geloven of niet maakt mij niets uit hoor ;) Voor mij gaan ze hard genoeg anywayz >:) Ik kan ze niet volledig opendraaien want dan heb ik heel de wijk op m''n dak 8-)

• JT

JT

VETAK y0

Verklaar mij dan is waarom er dan al altijd headroom heeft gestaan in die pdf''s...

EN nog een keer : mijn Yammie levert ook ruim 400 (425) watt, en die weegt alleen al zwaarder dan de sub en versterker en MDF behuizing bij elkaar. Het zijn valse vermogens. En stel dat het RMS is, bij hoeveel % THD is het dan ?

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Dat is wel zo, maar zo is die Klipsch ook gemeten en dan is het bij Klipsch nogwel maximaal vermogen. Maar dat zeg ik omdat je dan een eerlijke vergelijking hebt :)

Maar dan nog, je hebt helemaal gelijk.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 18:31 schreef JT het volgende:
Verklaar mij dan is waarom er dan al altijd headroom heeft gestaan in die pdf''s...

EN nog een keer : mijn Yammie levert ook ruim 400 (425) watt, en die weegt alleen al zwaarder dan de sub en versterker en MDF behuizing bij elkaar. Het zijn valse vermogens. En stel dat het RMS is, bij hoeveel % THD is het dan ?
Ik kan het ook omgekeerd stellen, verklaar mij eens waarom er overal RMS staat i.p.v Headroom? Kan evengoed een typo zijn in die pdf.

Trouwens, ik volg alle info over Klipsch van toen de 2.1 uitkwam & bezoek wekelijks hun forums & website dus als het "headroom" was denk ik wel dat ik het had geweten.

En ik ben geen expert op dit gebied maar heeft gewicht zoveel te maken met vermogen? Ik ken kleine setjes die veel harder gaan dan kolossen van boxen hoor.

Om deze discussie maar te beindigen, Ik weet 100% zeker dat Klipsch alles uitdrukt in RMS, wat ik wel wil geloven is dat ze iets lager zullen uitkomen om op een acceptabele geluidskwaliteit te komen. Maar veel zal dat echt niet zijn.

Feit is ook dat die gewoon DE pc speaker set is, ga dat maar na in eenders welke review ;) Ik weet dat je beter kan gaan door alles zelf samen te stellen maar dan zal je veel meer mogen $$$$. :7

edit: Deze set is THX certified, wil dat ook niet zeggen dat ze maar een klein percentage distorsion mogen hebben?

edit2: lees die 3dsoundsurge review maar eens goed, er staat nuttige info bij:
The ProMedia amplifier is high power five-channel design delivering a total of 400 watts RMS. No THD numbers are offered by Klipsch but a post from DanF (a moderator in the Klipsch Forum) indicates that "the official specification is 1%, but that is mostly to ensure that all units will do that. Typically it''s much lower (probably .25% or so)". For the 400 watts RMS, 60 watts RMS are delivered to each of the 4 satellites with 160 watts RMS going to the subwoofer using a discrete MOSFET power section for high current, maximum dynamic headroom. The amplifiers are powered via an advanced BASH® (Bridged Amplifier/ Switching Hybrid) design. The BASH design means its using a digital power supply matched with class A/B type analog amplifier outputs. The digital power supply is supposed to be incredibly efficient drawing no more power than a night lamp when the system is idling as the power supply goes to quiescent (idle) the instant there is no signal to it.
With 400 watts of power you certainly will expect them to be loud and thats just what they are putting out up to 110 dB peak sound pressure level (SPL) according to the specifications.:7

• JT

JT

VETAK y0

Zwaarder=grotere voeding=mogelijkheid tot leveren meer vermogen. Maar zoals JvS al zei, dit zijn gewoon marketing truukjes.

Ik denk dat ze RMS tegen je hebben gezegd om de speakers te verkopen.

Als er staat ''Trust 400 watt'', dan geloven jullie het niet. Maar omdat er Klipsch staat, geloven jullie blind dat het RMS is zonder er bij na te denken dat het gewoon niet kan voor het gewicht bijvoorbeeld.

Ecodan warmtepomp

• BC3 Victim
Op woensdag 23 mei 2001 16:26 schreef mistraldk het volgende:

[..]

Ik neem aan de Rf7 bedoelt wordt, een nieuwe speaker in het Reference gedeelte, staat volgens mij al op de site...
Ja..ik bedoelde ook de RF7..
was een tikfout..sorry :)

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 19:06 schreef JT het volgende:
Zwaarder=grotere voeding=mogelijkheid tot leveren meer vermogen. Maar zoals JvS al zei, dit zijn gewoon marketing truukjes.

Ik denk dat ze RMS tegen je hebben gezegd om de speakers te verkopen.

Als er staat ''Trust 400 watt'', dan geloven jullie het niet. Maar omdat er Klipsch staat, geloven jullie blind dat het RMS is zonder er bij na te denken dat het gewoon niet kan voor het gewicht bijvoorbeeld.
|:(
Hier ga ik gewoon niet meer op reageren tot je eens deftig de review hebt gelezen...
Misschien gewoon beetje jaloers omdat jij meer hebt betaald voor hetzelfde?!

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 19:35 schreef joshua2 het volgende:
/OT
FormatPro heeft met AMY gechat.....
Amy is de geheime liefde van menig Klipsch forum bezoeker ;)
Indeed :9~

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 23 mei 2001 19:21 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

|:(
Hier ga ik gewoon niet meer op reageren tot je eens deftig de review hebt gelezen...
Misschien gewoon beetje jaloers omdat jij meer hebt betaald voor hetzelfde?!
Geloof wat je wilt.......wie is hier nou |:( als je denkt dat die set beter klinkt dan met Yammie receiver (RX-V795) en me Tannoy''s....Sorry, maar dan slaap je cht :z Dream on.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Never mind, its not worth it...

• Exirion
  • Laatst online: 13:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 23 mei 2001 18:31 schreef JT het volgende:
mijn Yammie levert ook ruim 400 (425) watt,
Right... Dream on ;)
Da''s altijd gemeten bij een testsignaal van 1KHz waarbij de speakers weinig belasting voor je versterker vormen. Ik denk dat er bij een 20 a 40Hz misschien 10 Watt overblijft :z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Oh ja, waar ging het ook al weer om bij speakers.... hoe het KLINKT misschien ??

De tering, wat een discussie weer, vermogen zus, gewicht zo. Het enige wat er echt toe doet is hoe men ze vind klinken, toch ?
Persoonlijk zou ik zou ze best eens willen horen en vergelijkingen willen zien (of maken) met een doorsnee Hifi-setje. *D

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 23 mei 2001 22:18 schreef Thundermol het volgende:
Oh ja, waar ging het ook al weer om bij speakers.... hoe het KLINKT misschien ??

De tering, wat een discussie weer, vermogen zus, gewicht zo. Het enige wat er echt toe doet is hoe men ze vind klinken, toch ?
Persoonlijk zou ik zou ze best eens willen horen en vergelijkingen willen zien (of maken) met een doorsnee Hifi-setje. *D
Ja, ik kap ermee....ik ga me niet meer totdat niveau verlagen en hij kan eeuwen wachten totdat ik die review lees.

Zie mijn reacties op t.net, ik ben ook benieuwd naar hoe ze klinken.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 22:18 schreef Thundermol het volgende:

Gelijk heb je, volledig open draai je die sets toch bijna nooit... Kwaliteit is idd ook belangrijker in mijn ogen.

Om de kwaliteit te horen zou je eigenlijk eens langst moeten komen :) Sinds de 4.1 en 5.1 dezelfde sattelites gebruiken denk ik.

edit: Hier is de officiele press release,
http://www.klipsch.com/newscenter/pressdetail.asp?id=442

Owja, er staat 500Watt RMS ;)

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 23 mei 2001 23:00 schreef ForMatPrO het volgende:

Owja, er staat 500Watt RMS ;)
BL44T }:O

Hoor ik daar een lama schijten ?

Ecodan warmtepomp

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 22 mei 2001 20:28 schreef stunter het volgende:
Eindelijk een 5.1 van klipsch.
Leuk in combi met de philips Accoustic Edge
Moet je geluidskaart wel in gebouwde decoder hebben, of je moet er zelf een kopen, als je van 5.1 DD / DTS wilt "genieten".

Men hecht tot mijn teleurstelling nog steeds behoorlijk veel waarde aan de belasting van een speaker.

Echter:
-het is al lang bewezen dat geen enkele beschreven waarde klopt en overeenkomt met de praktijk, vaak leveren speakers maar tot 2watt continu-output vermogen.
-Een groter vermogen zelf zegt niets over het feit dat een speaker harder kan.

BV. Een driver met een 8" conus en een ophanging met breedte van 1cm van 60Watt gaat bijna niets zachter dan dezelfde speaker met een vermogen 175Watt. De magneet zal vast meer OZ zijn, en de spoel veel groter. Wat niets zegt over hoe hard de speaker gaat, het heeft eerder invloed op de akoestische kwaliteit en het frequentiebereik. "Een speaker met een groter vermogen gaat harder" is dus zeer onredelijk, gezien het zoals boven beschreven dat afhankelijk is van andere factoren.

Vaak is het wel zo, maar dan is het niet grotendeels afhankelijk van het vermogen maar door een grotere conus, grotere ophanging, bredere spoel en materiaal gebruik van de conus. Waardoor hij grotere trillingen kan maken en meer lucht kan verplaatsen. En daarom heb ik de grootte van de conus en de ophanging altijd al belangrijk gevonden. Omdat deze waarden, eerlijk zijn, en veel makkelijker gecontroleerd kunnen worden, in tegenstelling tot het ECHTE vermogen van een speaker, en zoals ik al zei zegt het meer dan het vermogen zelf.

Men kan gerust zeggen 200Watt RMS, met 20% THD zou dat BV. wel kunnen, maar dan heb je dus niets aan het opgegeven vermogen, omdat je natuurlijk absoluut geen 20% harmonische vervorming in het signaal wilt, liefst nog geen 1%. En als je die waarde ziet staan, en je ziet een conus van 4" met een ophanging van 1cm, en een spoel met een doorsnede van 2cm, dan weet je dus al dat de waarde niet klopt. En dus is het handiger naar de grootte van de conus, ophanging, en de spoel en het materiaal gebruik van de conus te kijken, omdat ze meer zeggen over hoe hard de speaker zou gaan en belast zou kunnen worden. Wel zou ik kijken naar het aanbevolen inputvermogen van een speaker en de impedantie ervan. Want je wilt niet je speakers of je versterker opblazen.

Conclusie, ik zou niet bepaald veel waarde hechten een het vermogen van een speaker. Eerder naar de meerdere malen bovengenoemde kenmerken, en het frequentiebereik. Als je je keuze tenminste moest baseren op specs,

en als je een goede keuze maakt hoeft dat niet.
Pagina: 1