[BC3] Box om speaker bouwen - maten uitrekenen?

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb 2 boxen waarvan ik de specs zo zal noemen, en daar wil ik duzz kastjes omheen bouwen. Ik had deze url gekregen:

http://www.mhsoft.nl/default1.asp

Maar ik snap er niets van eigenlijk...

de specs van de boxen zijn:
-- speaker = 130mm (5in) Pearl Mica Cone type 110g (4.1 oz) Magnet
-- Peak power = 90 watts
-- Frequency response = 40 Hz~20,000Hz
-- Sensitivity = 91 dB/W at 1m
-- Impedance = 4 Ohms
-- Net weight with Grille = 810g (1.8 lb)/pair
Hoe moet ik nu uitrekenen hoe hoog en diep de kasten moeten worden etc..en welk materiaal enzo?

Tnx :)

Verwijderd

Daar zijn hele gave softwarepakketjes voor die dat heel netjes doen, maar die ben ik na laatste pc crash kwijtgeraakt... :(

Ik weet de titels ook niet meer, maar ik zou daar eens naar gaan zoeken. Dan geef je de specs van de spiekertjes op, en dan kan hij heel aardig de verhoudingen aangeven.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Met de specificaties die jij opgeeft valt er niks uit te rekenen, want daar heb je rond de 20 speaker parameters voor nodig. Als de speakers uit een kant en klare box komen, dan is het erg lastig om achter specificaties van de speakers te komen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Je zult idd wel je speakertjes fatsoenlijk moeten doormeten. Met wat basic specs kom je er niet.

Verder vindt ik het zwaar irritant dat speaker en box constant door elkaar gehaald wordt, terwijl het vrij verschillende dingen zijn. Speakers zijn die (meestal) ronde dingen met dat membraan en die magneet en stuph. Los zijn ze niet echt bruikbaar meestal (autoradio e.d. uitgezonderd).
Boxen zijn kastjes met 1 of meerdere speakers erin, vaak met een filter oid, die je aan bijv je stereo/versterker kan hangen.

• saviour
  • Niet online
Oke sorry, pls don''t shoot me now :)

Ik bedoel duzz speakers!
Maar waarom moet ik doormeten? En hoe? Ik snap dat allemaal niet hoor.

Kan ik niet gewoon zoals je zei naar zon progje zoeken? Welk keyword?

Verwijderd

Het frequentiebereik e.d. van je speakertje zijn toch leuk om te weten, een box is meer dan een kastje. Je zult ook moeten weten of je een closed systeem wil, of basreflex of wat dan ook.

• saviour
  • Niet online
En hoe / waarmee meet ik dat door dan?

Verwijderd

Er zijn vast leuke automatische systemen voor, ik heb het met een toongenerator, goeie mic en decibelmeter gedaan. Dat moet je dan op het goeie grafiekpapier uitmeten en dan heb je het frequentiebereik.

maareh... ik ga geen cursusje boxje bouwen geven hier, dat laat ik aan anderen over ;)

• saviour
  • Niet online
haha, okay tnx :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Thiele/Small parameters gewenst.....

• saviour
  • Niet online
Op dinsdag 22 mei 2001 15:32 schreef Wekkel het volgende:
Thiele/Small parameters gewenst.....
Uhmm, ik zie daarvan niets op de doos.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Waar heb je deze speakers gekocht..?

Verwijderd

trouwens, hoe komt het dat je speaker van 40Hz tot 20KHz gaat? :?
Kan alleen met aparte tweeters, en daar zeg je niks van!

ps: het kan wel met 1 speaker, maar die is dan wel niet de moeite waard om in te bouwen!

• saviour
  • Niet online
Ik heb ze bij da Makro gekocht.. en dat 40-20000 stond op de doos.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Aha, als je met het precieze speakermerk aankomt, kan ik misschien nog wat voor je betekenen. ALs het zo''n pret purpelpaars merk is, komen die specs nooit boven. Dan wordt het gewoon met de golden rule een gesloten kist bouwen..

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

no offense maar als je er niets van snapt moet je er ook niet aan beginnen, of iig, niet op die manier, als je er niet zoveel vanaf weet moet je iets simpels maken, zonder ingewikkelde berekeningen. Waar je natuurlijk slechter geluid uit krijg maar ja das nou proffesionaliteit

Verwijderd

volgens mij heb jij autospeakers gekocht!!
ik val nl nog altijd over je frequentiebereik! :?

autospeakers durven dat nogaleens hebben, van die opgebouwde tweetertjes e.d. zooi!
Pagina: 1