[BC3] Zelf Speakers bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hey luitjes,

ik ben van plan zelf boxen te bouwen. Maar ik wil niet van die supergoede kwaliteit, gewoon wat leuks voor niet veel geld, want laten we zeggen dat ik dat ook niet heb :(

Ik heb ook niet zo''n grote kamer (3 bij 4) en kan dus ook geen mega-speakers kwijt. Ik zoek iest goedkoops wat toch wel wat meer dB''s kan blazen dan mijn huidige JVC-tjes. Ik doe elektrotechniek aan het HBO in Den Bosch dus ik weet wel wat van die dingen maar ik heb geen idee wat ik allemaal zou moeten aanschaffen, ik ben niet zo''n audiofiel. Ik heb een budget van ongeveer 300,- maar daar kan ik ook 500,- van maken als ik wat leuks kan krijgen.

Ik heb al wel iemand die er veel vanaf weet gevraagd waar ik moet beginnen maar die kwam meteen met PA amps en al die toei, die moet ik niet. Ik wil gewoon iets leuks wat ik direct achter mijn versterkertje kan hangen.

Wie kan me wat bruikbare tips geven. Ik heb ook weinig zin om heel nederland af te reizen naar onderdelen. Hebben ze misschien niet wat leuke zaakjes in Den bosch of eindhoven/nijmegen (die zijn nog wel te doen)

Ik wil gewoon blazen :9~

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
ffies een klein toevoeginkje;

nou zou je zeggen dat er toch al genoeg van dit soort topics in deze forum besproken zijn, maar daar zie ik alleen maar van die supergoeie shit. Ik hoef niks professioneels. Gewoon iets wat meer kan dan wat ik nu heb. En al die goeie shit die kost ook meer geld en zoals ik al zei; dat heb ik niet. :( (arme student) :'(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hey, ik ga volgendjaar (2002) ook Electortechniek op HSBOS doen! kom ik je vast wel een keer tegen ;)
Maar ik denk dat je het beste ff langs Display kan gaan. Hebben ze veel setjes van het merk visaton, en ik denk dat daar wel iets voor jou budget tussen zit.

Succes!

[edit]
typo''s

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb hier nog 2 aardige speakers staan ;). Maar ga es kijken bij Ben v. Dijk in Rosmalen. Daar hebben ze ook speakers.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Of stel zelf wat samen. Kep voor mijn vriendin de W130S van Visaton gebruikt. 30 liter kasten, tweetertje van 30 tienen, wel goede filters met MKT condensatoren en uiteraard berestevige kasten (kost wat meer tijd en inspanning, maar heel erg weinig extra geld). Zo was ik voor rond de 500 klaar met twee speakers, die keihard tot de 40 Hz gaan met volle bas.

• BC3 Victim
Op dinsdag 22 mei 2001 12:44 schreef Wekkel het volgende:
Of stel zelf wat samen. Kep voor mijn vriendin de W130S van Visaton gebruikt. 30 liter kasten, tweetertje van 30 tienen, wel goede filters met MKT condensatoren en uiteraard berestevige kasten (kost wat meer tijd en inspanning, maar heel erg weinig extra geld). Zo was ik voor rond de 500 klaar met twee speakers, die keihard tot de 40 Hz gaan met volle bas.
Heb je deze onderdelen online besteld of ergens in een winkel gekocht. Misschien bij de restpartijen?

Zou wel fijn zijn als je me kon zeggen wat je PRECIES gekocht hebt. Over de kasten heb ik inmiddels al nagedacht. MDF lijkt me goed materiaal. Alleen welke dikte moet ik dan nemen? Een vriend van me die vertelde dat je het beste niet te dik kan nemen want als je een te zware kast hebt dan gaat hij bij meer dB''s niet meetrillen en dan heb je bas verlies.

In princiepe kan ik denk ik wel 30 liter kwijt in mijn kamer, maar hoeveel geld ben ik dan kwijt aan hout? Wil natuurlijk ook nog wel wat overhouden voor leuke speakertjes.

• BC3 Victim
Ik gebruik Multiplex van 18 mm geloof ik

En thx Wekkel voor delink!

• BC3 Victim
En wat heb ik precies nodig aan onderdelen?
Ik heb zelf al wel een idee, maar aanvulling of opmerkingen zijn gewenst

-hoge tonen, tweeters
-midden tonen, mid-tone
-lage tonen, woofers

maar hoeveel? en wat?

- scheidingsfilter

maar wat doet het? precies? en wat mot dat kosten?

- MKT condensatoren

huh watte?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op dinsdag 22 mei 2001 13:21 schreef NoXiT het volgende:

*KNIP*
Off-topic:
NoXit misschien moet je even een ander icoontje nemen, dit icoontje is al in gebruik.

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
kijk hier eens

En dan bij visaton, gradient en cost effective. (daar zijn wat betaalbare componenten te vinden) Deze zaak zit oss.

Er is al een keer een thread geweest over het bouwen van goedkope speakers. Daar zijn toen ook vrij zinnige reacties op geweest.
{zoekt even}
gevonden!

een speaker die bas blaast voor dat geld is lastig. Je hebt dan namelijk een grote woofer nodig, maar een grote woofer moet je weer laag filteren. Dus zit je eigenlijk alweer aan een 3-weg (=duurder)

Volgens mij kan je dan beter een 2 weg bouwen en die dan zo ontwerpen dat je er later een subwoofer aan toe kan voegen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geloof me nou maar, met de bovenstaande configuratie ga je niet zo snel aan een subwoofer denken. Die dingen blazen enorm..:)

Visaton W130S
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201023840990537178&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=2800&TK_PAR* Wekkel DIUM=89
65 piek of zo

DT-170-3
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201023840990537178&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=16436&TK_PAR* Wekkel DIUM=89
3 tientjes

Scheidingsfilter 12 Db steilheid met MKT condensatoren, spoelen met kern met plak magneet boven en onder (oftewel goed) en 3 maar liever 4 dB verzwakking voor de tweater door middel van een weerstandje. Kantelpunt op 3500-4000 Hz zetten.
Halen bij een speakerwinkel, waar ze dit ding ter plekke in elkaar zetten, alleen thuis nog even vastsolderen allemaal.
50 pieken.

Aansluitklem, basreflexpijp en draad (liefts 1,5 mm2 of zo), eventueel voetjes bij speakerwinkel halen.

Hout, demping, houtlijm, MDF platen (18mm is voldoende), schroeven, verf, plamuur, schuurpapier, boortje, decoupeerrommel etc bij de Gamma of Big boss
100-150 pieken

Een of twee weekenden.

Dit is de raming per speaker, behalve hout en troep.

Ik heb de kast 31 liter gemaakt. Een bassreflex behuizing met 4,5 cm baspijp, lengte weet ik even niet meer. Eerst moet je weten wat de kast wordt en de baspijpdiameter en lengte, dan pas een behuizing ontwerpen. Een kast moet zo strak mogelijk zijn. Een meetrillende kast geeft alleen maar noise, de speaker moet als enige het geluid brengen. Een trillende kast zorgt voor noise en een verminderde zuiverheid van de bas.

Hmm, nog lang niet volledig, maar al een heel end.

• BC3 Victim
Ik ben zelf ook bezig met een subw00fer maar ik ben nog niet uit over hoe ie er uit moet zien van binnen, IK heb nml verschillende dingen gezien Ik heb maar een ff snel eenvoorbeeldje gemaakt Zodat het wat duidelijker is

Afbeeldingslocatie: http://ikwordgek.homestead.com/files/box.gif

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik neem aan, dat je de boel wel goed uitgerekend hebt. Als je nu nog gaan twijfelen over een gat in de tussenwand neem ik aan, dat je niet een zorgvuldige simulatie gedaan hebt van je speaker in een dergelijke behuizing. Omdat deze bandpass behuizing enorm kritiek ligt, moeten de maten en afwerking zeer dicht de perfectie benaderen. Zo maar een kast bouwen op deze manier is vragen om rare resultaten.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oeh wat irri dat jij en Icestorm dezelfde ico hebben.

• BC3 Victim
Ja ok, ik ben nog niet aan het bouwen. Kheb al eerder normale speakers gebouwd en dat lukte fijn naar mijn mening. Maar met wat voor dingen moet ik dan rekening houden? Is er misschien een bepaalde formule voor? En "zouden" allebei de opstellingen mogelijk kunnen zijn?
Thx :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je moet maar eens naar http://www.speakerbuilding.com gaan en daar naar het shareware programma Lspcad zoeken. Daarmee kan je heel simpel de standaard bandpass simuleren. Dit vereist wel wat datakennis van je speaker, anders kan het programma er niet mee rekenen.

Een gesloten box kan je ruwweg schatten op inhoud, wat meestal tot een redelijk resultaat leidt. Bassreflex kan qua inhoud ook wel geschat worden, maar de pijplengte moet je dan handmatig natunen. Dit wordt dus al minder op de gok. Bandpass is nog kritischer. Daar moeten de twee luchtvolumes gewoon kloppen, anders krijg je hele rare resultaten. Je probeert met deze behuizing het rendement van de speaker te focussen op een bepaald klein basfrequentiegebied. Als er een volume of meer fout zijn, klopt er een bal meer van. Een bandpass kan je ECHT niet op de gok gaan bouwen, althans niet met een grote kans op mislukking.

Zoek dus de parameters van je speaker op en ga aan het simuleren met een softwareprogramma. Je zal al snel zien, dat je speaker beter in een bepaalde soort behuizing presteert, dan in een andere..

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Op dinsdag 22 mei 2001 13:15 schreef NoXiT het volgende:

[..]
MDF lijkt me goed materiaal. Alleen welke dikte moet ik dan nemen? Een vriend van me die vertelde dat je het beste niet te dik kan nemen want als je een te zware kast hebt dan gaat hij bij meer dB''s niet meetrillen en dan heb je bas verlies.
MDF is idd een goed materiaal om je kastje van te bouwen. Maar deze dient dus wel van voldoende dik materiaal te zijn! Kasten die gaan trillen produceren dus geen strakke bas. Misschien dat ie wel harder gaat maar minder ''puur''.......:)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Dik zat! Pas als je een ECHT flink woofertje gaat gebruiken is 18mm te weinig.

suc6 met de bouw!

Verwijderd

/offtopic
Mij zie je ook wel eens op de hsbos, je mag zelf uitvinden waar, maar zorg ervoor dat ik je inlognaam niet te weten kom :)...geintje!
/offtopic

wil je bijdeweg 2 of 3weg speakers bouwen?
[of heb ik nou ergens overheen gelezen?]

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op dinsdag 22 mei 2001 22:40 schreef saviour het volgende:
Oeh wat irri dat jij en Icestorm dezelfde ico hebben.
Ja ik heb er hierboven ook al wat van gezegd.

Omdat hij tot nu toe niet meer gereageerd heeft heb ik het maar even gemeld in SU.

• BC3 Victim
Jah sry jongens maar ik wist niet dat dat tot zulke problemen zou leiden. Ik heb het al gefikst :)

Ik speel ook ziekelijk veel subspace (nog meer dan icestorm zelfs :) dus ik vond het wel een toepasslijke icoontje :)

maar tis al weg ;)

• BC3 Victim
Dat was een bij the weg...

nu weer over naar de topic of the gesprek :)

Ok ik ben er zo''n beetje uit wat ik wil... maar waar moet ik nu beginnen moet ik eerst de kast ontwerpen of eerst mijn speakers kopen? En wat zijn al die filters etc. ik ben wat dat betreft echt dom. Je kan het me niet duidelijk genoeg uitleggen.

• BC3 Victim
Nu zou je er best toch wel eerst even een boek over luidsprekerbouw op naslaan.

Voordeel van zelfbouw is dat je bv een basmodule kan bouwen die bv juist onder je bed past. Of iets wat juist op een kast past.

Eigenlijk moet je enkel voor de lage tonen een kast bouwen Hoge en middentonen kun je er dan bijmonteren, echter wel in een apart compartiment want anders blaast je woofer erin. Qua kast moet je die zodanig bouwen dat ze structureel niet te snel gaat meetrillen. Dat kan perfect in 18 mm multiplex, als je maar genoeg verstevinginsschotten voorziet (een stuk hout in de langsrichting is al meer dan voldoende).

Als je het mij vraagt, krijg je nog steeds de mooiste basperformance van een exponentiële speaker (folded horn). Verwacht je dan wel aan een paar uurtjes reken- en paswerk. En het is wel wat ingewikkelder dan een doosje tesamenlijmen. En ze zijn door de band ook wel groot.

MDF is af te raden daar het pas vanaf 3-4 cm dik niet meer écht plooit. Bovendien is het veel te zwaar. Beton is eigenlijk het beste :)

Ik geloof dat electuur daar een boek over heeft...

succes

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Eers maar eens speakers opzoeken en zonder ze gekocht te hebben even simuleren met een software programma.

Ga eens experimenteren met bovengenoemde Visaton W130S. Specs van Visaton speakers zijn wel te vinden op internet.

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Op dinsdag 22 mei 2001 21:57 schreef dominator het volgende:
Dik zat! Pas als je een ECHT flink woofertje gaat gebruiken is 18mm te weinig.
18 millimeter MDF is prima voor de gemiddelde kast, pas als je echt met ontzettend grote en flink belastbare woofers gaat werken zou ik voor 24 millimeter gaan, dan heb ik het over 12" woofers of groter met een continu belastbaarheid van 100W of meer.

In het geval van NoXiT is 18 mm meer als goed genoeg, mits ie de kast enigszins stevig bouwt uiteraard.

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Op dinsdag 22 mei 2001 16:28 schreef Dribbeltje het volgende:
Ik ben zelf ook bezig met een subw00fer maar ik ben nog niet uit over hoe ie er uit moet zien van binnen, IK heb nml verschillende dingen gezien Ik heb maar een ff snel eenvoorbeeldje gemaakt Zodat het wat duidelijker is

[afbeelding]
Wat jij daar tekent is een bandpass behuizing. Je hebt als ik het uit mijn hoofd doe 4e en 6 orde bandpass, tekening 1 is 4e orde bandpass, als je allebei de kamers poort heb je 6e orde.

Bandpass behuizingen zijn het moeilijkst te ontwerpen maar kunnen voor een mooie strakke en diepe bas zorgen. Zorg voor een goed programma om uit te rekenen en let op je vullingsmateriaal, dan kun je met de juiste woofer best op een mooi resultaat uitkomen. Succes!

Verwijderd

Ik heb ook zelfbouwspeakers van Visaton
Ik heb de CT142 (dacht ik, weet nr. niet precies) Dat is een transmissionline 2 weg speaker met. als woofer de ws-170s, de grotere versie als hierboven staat :)

Ik heb filter zelf in elkaar gezet, dus niet kant en klaar bij visaton gehaald.

En freq bereik is 40hz-22.000hz en dat voor f150,- per box. Tuurlijk het is niet top hifi maar als je dat wilt moet je maar Burnmeister kopen :)

Tekeningen zijn wel bij een elektronica zaak te vinden, die hebben zo''n tijdschrift. Of op www.visaton.de (daar staat de mijne niet op)

Zelf ontwerpen is alleen voor de cracks als je niet weet waar je het over hebt, dan wordt het nooit wat. En alleen maar programma''s gebruiken is ook niet voldoende er komt zoveel bij kijken ....

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat voor ontwerp heb je gebruikt voor die W170S? Ik ga binnenkort wat met deze woofer bouwen en ik ben benieuwd naar jouw oplossing.

Verwijderd

Ik heb de CT142 gemaakt is ontwerp van visaton zelf er is nog een ontwerp van ze die dezelfde driver en tweater gebruikt dat is de ALto II

http://www.visaton.de/deutsch/homehifi.htm
http://www.visaton.de/cgi/VisatonFramed.asp?Artikel_ID=545&Sprache=english

Ik heb voor de CT142 gekozen omdat die geen bass-reflex is maar Tranmissionline en ik dacht dat het een tranparanter geluidsbeeld zou geven. Maar je hebt er wel meer materiaal voor nodig.

[edit nieuwe link]

Verwijderd

[/qThis 2-way column speaker, ALTO II, designed as a 30 litre vented system, is another suggested application from the Alto series. The same driver arrangement has been selected as for the ALTO I but, here, the lower range octaves benefit from the enlarged cabinet volume and optimum bass frequency to produce powerful, responsive bass. ALTO II is also well-suited to improving the sound of low-priced compact hi-fi systems. The ALTO II can be positioned freely anywhere in the room, producing clearly defined spatial sound character.

Accessories

Protective grille: NG 6,5" for W 170 S 1 piece
Toch best aardig voor dat geld

• BC3 Victim
Nog even wat korte, maar niet onbelangrijke opmerkingen ;) :

- de afstemming van luidsprekers komt erg nauw: ga dus niet zomaar een kast maken en schroef daar niet zomaar een paar luidsprekers in!!! Dat gaat niet goed!

- je zei dat je iets in de omgeving van Den Bosch zocht: mijn dringende advies is: ga eens naar Speakerland in Oss, zie: http://www.speakerland.com . Voor de rest van Nederland die aan zelfbouw zit te denken:
Speaker en co is ook een speciaalzaak en die zitten in Groningen, Rotterdam en Haarlem, zie: http://www.speakerenco.nl

Groet en succes!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op woensdag 23 mei 2001 12:19 schreef NoXiT het volgende:
Jah sry jongens maar ik wist niet dat dat tot zulke problemen zou leiden. Ik heb het al gefikst :)

Ik speel ook ziekelijk veel subspace (nog meer dan icestorm zelfs :) dus ik vond het wel een toepasslijke icoontje :)

maar tis al weg ;)
Hij is dus nog niet weg, ik zie hem nog steeds...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmmm, 30 liter voor de W170S, dat vind ik wat weinig. Ik ga toch echt voor een litertje of 70, geen compromissen. Morgen even naar speaker en co in Haarlem voor scheidingsfilters.

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen, maar ik denk dat de mannen (en vrouwen) bij Visaton meer verstand van het maken van speakers en boxen hebben dan jij Wekkel. Komplete visaton speakers worden altijd als zeer goed getest voor de desbetreffende prijsklasse.

En ff een paar filters halen, hmm dat is zeer afhankelijk van de behuizing en gebruikte speakers. Denk aan resonatie frequentie van de kast e.d.

Gebruik gewoon een kant en klaar ontwerp van visaton of speakerland.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Tsss, ga maar eens simuleren met een W170S. Je hebt nu een compromis tussen grootte en basbereik... Ik ga voor het maximale, dus niet een grootmoederapproved maatje, maar de real thing.

Ik hoor die 40 Hz al pompen :):)

Verwijderd

Mijn boxen halen ook 40 hz, mijn tranmissionline behuizing is precies afgestemd op 40 hz. Volgens de grafieken van Visaton zit ie op 40hz.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zal ''t eens door de computer halen met 30 liter.

Vanochtend overigens even in een 70 liter kist van een ander projectje getest met de bijbehorende baspijp. Toppie, lekker laag en strak.

Ik kan niet wachten, totdat ze af zijn...:)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

maak een w-bin baskast of een glijbaan, je kunt meer info bouwtekeningen vinden op www.boxenbouwen.homestead.com een site van een maat van mij

• BC3 Victim
nou jongens zo beter? dat nieuwe logo?

mijn naam erin gezet... :)

Pagina: 1