Wie heeft er ervaring met het zelf bouwen van boxen/speakers/kasten waar geluid uit komt?
Ik ben zelf bezig met het bouwen, de kast heb ik al, de gaten voor de 8 cm woofers zitten er ook al in, nu moet ik eigenlijk alleen nog de binnenkant isoleren, filter en woofers erin bouwen, en dan de tweeters bovenop monteren, kabels overal tussen enzo.
Maar ik wil graag wat tips hebben, van mensen die het zelf eens hebben gedaan.
Voor het geval iemand het vraagt, ik woon in Hilversum, en ja, ik weet dat bij de technische dienst van de Raf iemand werkt die er veel van weet
.
Ik ben zelf bezig met het bouwen, de kast heb ik al, de gaten voor de 8 cm woofers zitten er ook al in, nu moet ik eigenlijk alleen nog de binnenkant isoleren, filter en woofers erin bouwen, en dan de tweeters bovenop monteren, kabels overal tussen enzo.
Maar ik wil graag wat tips hebben, van mensen die het zelf eens hebben gedaan.
Voor het geval iemand het vraagt, ik woon in Hilversum, en ja, ik weet dat bij de technische dienst van de Raf iemand werkt die er veel van weet
Maak je kast in ieder geval zo stevig mogelijk. Alle trillingen, die je kast maakt, zijn storend en geven basverlies. Verder goed dempen van binnen, in goede filters investeren (MKT condensators en zo) en even je speaker/kast combinatie simuleren met een programma op de pc.
ze zijn voor midtone en laag. De kasten zijn ongeveer 10 liter op het moment.
Ik zal vanavond ff foto''s maken, wanneer ik weer thuis ben.
Ik zal vanavond ff foto''s maken, wanneer ik weer thuis ben.
uhhhhhh, waarom vraag je dat nu?
je bent al bijna klaar!
Het belangrijkste bij een zelfbouw speaker is namelijk het ontwerp en de kast... De rest is logica en kan je diverse filterprogramma''s op internet mee vinden... even spec''s invoeren, simulatie draaien, en presto!
je bent al bijna klaar!
Het belangrijkste bij een zelfbouw speaker is namelijk het ontwerp en de kast... De rest is logica en kan je diverse filterprogramma''s op internet mee vinden... even spec''s invoeren, simulatie draaien, en presto!
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
het enigste wat is weet is: dat de lengte en de breedte van de kast niet het zelfde mogen zijn, anders gaat ie resoneren
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
- gebruik zeker dempingswol
- zorg dat je een aangepaste filter hebt voor je speakers én je kast (freq, steilheid)
- zorg dat je kast zowel gelijmd als gevezen of genageld is
- zorg dat je kast luchtdicht is, evt je connctors van binnenuit met siliconen dichtspuiten
- bij basreflex (met basgat): pijpje steken met variabele lengte (visaton of zo), dan kan je altijd op een goedkope manier bijschaven
- bij gebruik van middentoner moet deze in een ''pispot''
komen, dit is een soort deksel over de middentoner aan de binnenkant
- gebruik nooit spaanplaat (beter MDF of beuk
)
- hoe dikker het hout hoe beter (beton is nog het beste
)
- heb geen al te hoge verwachtingen, achter de meeste speakers steekt een hoop rekenwerk, dat je met wat gokken niet echt kan benaderen!
heb er zelf al gemaakt (in''t begin ook gewoon gegokt), maar rekenen via speciale progs is toch het beste!
oefening baart kunst!
- zorg dat je een aangepaste filter hebt voor je speakers én je kast (freq, steilheid)
- zorg dat je kast zowel gelijmd als gevezen of genageld is
- zorg dat je kast luchtdicht is, evt je connctors van binnenuit met siliconen dichtspuiten
- bij basreflex (met basgat): pijpje steken met variabele lengte (visaton of zo), dan kan je altijd op een goedkope manier bijschaven
- bij gebruik van middentoner moet deze in een ''pispot''
- gebruik nooit spaanplaat (beter MDF of beuk
- hoe dikker het hout hoe beter (beton is nog het beste
- heb geen al te hoge verwachtingen, achter de meeste speakers steekt een hoop rekenwerk, dat je met wat gokken niet echt kan benaderen!
heb er zelf al gemaakt (in''t begin ook gewoon gegokt), maar rekenen via speciale progs is toch het beste!
oefening baart kunst!
Pagina: 1