[BC3] kwaliteitsverlies audio cd?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Is er kwaliteitsverlies als je een audio cd on the fly kopieert?
Dus als je een mp3tje van een gekopieerde audio cd maakt heb je dan dubbel kwaliteit verlies of niet?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ik gebruik meestal Nero of Easy CD Verneuker, die gebruiken geloof ik wel DAE.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 18 mei 2001 19:50 schreef Dave_ het volgende:
Is er kwaliteitsverlies als je een audio cd on the fly kopieert?
Lijkt me niet.... ervanuitgaande dat de kopie goed gelukt is
Dus als je een mp3tje van een gekopieerde audio cd maakt heb je dan dubbel kwaliteit verlies of niet?
Nope... alleen (zeer klein; voor mij niet hoorbaar) verlies door compressie naar MP3

Verwijderd

Als je CloneCD gebruikt heb je een exacte kopie, dus totaal geen kwaliteitsverlies. Bij andere software hangt het ervan af of ze DAE gebruiken of gewoon de data letterlijk kopiëren (net zoiets als CloneCD).

Verwijderd

Dan kan het zijn dat je kopie niet altijd 100% gelijk is. Niet dat dat erg boeiend is, het verschil hoor je toch niet.
Met CloneCD heb je alleen de zekerheid dat het hetzelfde is, maar daar heb je eigenlijk alleen psychologisch wat aan (ja ik ben fan :)).

• BC3 Victim
Ook al hoor ik het niet dat de kwaliteit ietsie minder is, ik kan er toch mee zitten

Dus ik kan voor audio cd''s het best clonecd gebruiken?

Verwijderd

Ja. Data cd''s ook btw.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

-Stef-

Slainthe!

CloneCD is alleen voor data. |:( Ja, je kan er ook audio CD''s mee kopieren. Moet je doen als je geen eisen stelt aan je audio. CloneCD is juist voor data omdat deze een beveiliging die zich in de sub channel bevind mee kopieert. Moet je brander uiteraard wel sub channel data kunnen lezen. Echter, CloneCD kloont wat het leest. Dus ook leesfouten. Nou is dat bij data nog niet zo heel erg maar bij audio wel. Komen we dus weer aan waar het altijd op aankomt: EAC. EAC heeft een foutcorrectie die nu juist voor audio vereist is. Verdere uitleg lees elders in dit forum. Gebruik, wanneer je een beetje van goeie kopieen houdt, NOOIT CloneCD voor audio. Punt.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• BC3 Victim
EAC is inderdaad de beste (postcardware!) kopieerder voor audio.
Even door 3 miljoen instellingen heen maar dan heb je ook wat.
(zie ook http://cdrfaq.vanbergen.org)
(Sorry, ik weet (nog) niet hoe je dit als directe link neerzet :? )

Verwijderd

Ik gebruik altijd EAC voor het grabben van audio cd''s voor mp3s ja.
Maar voor het kopiëren van audio cd''s zie ik geen verschil tussen CloneCD en EAC.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 18 mei 2001 21:08 schreef -Stef- het volgende:
[Schreef een goed verhaal]
Wat ik in andere woorden ook ga vertellen. :)

Bij het kopieren van een cd, worden altijdp schrijffouten gemaakt. Zowel bij data als bij audio.

Bij data is dit geen probleem, aangezien er een flinke foutcorrectie op zit. Naast de 650mb die je op een cd''tje hebt, zit er ook nog eens 100mb "overhead" op. Op een audiocd van 74min ( = een data cd van 650mb) past namelijk in principe 746mb aan rauwe Megabytes, kijk maar:

2sporen * 16bit * 44100/sec * 60sec * 74min
8bit/byte * 1024byte/Kbyte * 1024Kbyte/Mbyte

= 746Mbyte!

Bij audio is het wel een "probleem", aangezien hier geen echte foutcorrectie ingebouwd zit. De hele beschikbare ruimte wordt namelijk gebruikt voor de data (het geluid). Elk foutje in het schrijfproces zal dus theoretisch resulteren in een minder mooi geluid. En dan moet je niet gaan denken aan jitter in de vorm van tikken (dat zijn nog VEEL heftigere fouten), maar meer aan klijne dingetjes die je foutcorrectie van je cd-speler dan weer moet corrigeren. Dat resulteert weer in een wat minder mooi geluid (Het stereobeeld gaat er uiteindelijk een beetje aan stuk).

Nu moet je niet denken dat ik ff snel een originele cd en een kopietje uit elkaar kan houden, maar een kopie van een kopie van een kopie (etc) gaat op den duur wel duidelijk minder klinken.

ohja, ik kan niet geloven dat een programma een soort van hardwarematige foutcorrectie kan hebben. Zelfs loopwerken van cd-spelers van duizend piek maken leesfouten, en dat op 1x speed!!!. Dus die (eigenlijk) heel brakke loopwerkjes in de pc''s (ja, ook de plextors!) maken nog veel meer leesfouten, die echt niet met een programma omzeilt kunnen worden

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Na er wat langer over nagedacht te hebben ben ik overtuigd. Ik ga voortaan EAC gebruiken voor m''n audio CDtjes.
Hebben jullie ook nog een voorkeur voor een brandprog? De FAQ van nl.comp.cd-branden heeft het over CDRWIN, het kan ook met EAC zelf, Nero misschien?

• -Stef-
  • Laatst online: 20:38

-Stef-

Slainthe!

Op vrijdag 18 mei 2001 21:41 schreef edwinv het volgende:
Na er wat langer over nagedacht te hebben ben ik overtuigd. Ik ga voortaan EAC gebruiken voor m''n audio CDtjes.
Hebben jullie ook nog een voorkeur voor een brandprog? De FAQ van nl.comp.cd-branden heeft het over CDRWIN, het kan ook met EAC zelf, Nero misschien?
Mooi dat je overtuigd bent. In EAC is het mogelijk om je CD te extracten in de vorm van 1 groot WAV file met daarnaast een cue sheet. Deze cue sheet is niets anders dat een txt bestandje (kan dus ook in Notepad worden aangepast) dat het brandprogramma "verteld" hoe de WAV file gebrand moet worden. Uiteindelijk krijg je dus een CD met afzonderlijke tracks. Het mooie van EAC is dat daarin tevens een offset kan worden ingesteld. Zowel een read offset als een wright offset. Dit is voor elk merk branders anders en is een extra correctie voor het lezen/schrijven. Kort: wanneer een brandprogramma aangeeft de brander op een bepaald punt de laatste bit te schrijven wijkt zonder offset de brander iets van dat punt af. Of er net voor of er net achter. Niet zo erg maar nogmaals als je een identieke kopie wilt hebben dan ga je er ook voor. Goed, de cue sheet kan middels EAC gebrand worden. Echter verkeert deze nog steeds in een beta stadium waardoor sommige branders wel met EAC kunnen extracten maar niet (goed) kunnen branden. Daar de cue sheet een vinding is van Golden Hawk (CDRWin) is deze dus uitstekend met CDRWin te branden. Ook met bv Nero is dit mogelijk. Dit gaat echter niet altijd goed. Je moet hiervoor dan ook "alle bestanden" selekteren voordat je hem kan branden terwijl in CDRWin de optie "load cue sheet" al aanwezig is. Dus, probeer eerst met EAC zelf (op een CDRW) en ga anders voor CDRWin.

Overigens laat je niet afschrikken door de veelzijdigheid van EAC. Lees de handleiding op cdrfaq.vanbergen.org/eac/index.html voor een eenvoudige intro waarmee je al goed uit de voeten kan. Heb je wat tijd/interesse over lees dan de tutorial op www.ping.be/satcp/tutorials.shtml

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Hermanvh
  • Laatst online: 26-02 16:38

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

EAC is perfect, als EAC zegt dat je copy 100% gelukt is, dan is ie ook echt 100% :)

Ik rip altijd met EAC en burn met CDRWIn :)

webOS all the way!

Verwijderd

Waar halen wij EAC?
Ik ben er al een tijdje naar op zoek...

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 13:08

Steffie

Opaque

als je echt opzoek was dan had je die inmiddels toch al wel gevonden ?

http://www.exactaudiocopy.de/

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

Nog 1 vraagje: is er een verschil tussen 1 grote .wav + cue sheet en losse wavjes per track?
Pagina: 1