[BC3] Gelijkstroom door de versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Soms ben ik in CoolEdit aan het klooien, en dan zie ik dat sommige wavjes de ''nullijn'' te hoog of te laag hebben. Er zit dus zeg maar een continue gelijkstroom door het hele signaal heen.
Kan dat kwaad voor je versterker, of de geluidskaart of de speakers? Of is het misschien zo dat de geluidskaart zo''n signaal niet kan leveren, wat dus eigenlijk het hele probleem oplost.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

geluid is nooit een gelijkspanning......

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Wat zeg ik nou: door het hele signaal zit een gelijkspanning. Dat wil zeggen dat tijdens stilte de samplevalues niet nul zijn, maar bijvoorbeeld plus of min 1000!!

Als je conus die lijn zou volgen dan moet ie toch continu 1 cm naar voren of achteren staan? Als het ''stille'' wavje dan is afgelopen mag je conus weer naar de rustpositie.
Da''s toch gelijkstroom? En nee.. dat hoort niet in audio-signalen nee!! Daarom vraag ik ook of dat slecht is voor je apparatuur!

Verwijderd

Gelijkstroom door je versterker is redelijk link ja. Het lijkt me alleen vrij sterk dat dit gebeurt...

De sinussen die je bij cooledit ziet, zijn zover uitgezoomd, dat ze al snel "vierkant" lijken. Bovendien zien ze er zo vol uit, omdat je heel veel frequenties tegelijk ziet. Zoom maar eens helemaal in, je zal een sinusje overhouden...

Verwijderd

dat maakt allemaal niet uit die nullijn:

ingang versterker: condensator om dc-koppeling te voorkomen, dwz dat er geen dc binnenkomt

uitgang versterker:
- meestal dc beveiliging: voor als er binnenin iets misgaat
- meestal condensator, houdt dc ook weer tegen

uitgang cd: condensator
uitgang geluidskaart: moet ik het nog zeggen??:+

Verwijderd

leg mij nou eens uit waarom die sinus op 0 db moet zitten....

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: dit is wat ik bedoel (deze is gephotoshopped, omdat ik zo snel niet een echt voorbeeldje kon vinden):
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.utwente.nl/~verstoep/Signaal.jpg

En ik geloof dat ik het antwoord nu al weet: thanks killalot!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Niet alle versterkers hebben een condensator hoor. Dit benadeelt hat geluid namelijk iets. Ik heb bijvoorbeeld een DC-gekoppelde versterker (zonder condensatoren in de signaalweg). Pas er dus mee op. Geluid is idd nooit een gelijkspanning (want dat is 0Hz en dus per definitie geen geluid), maar het kan wel voorkomen en versterkt worden.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Op vrijdag 18 mei 2001 20:02 schreef Varienaja het volgende:
Even voor de duidelijkheid: dit is wat ik bedoel (deze is gephotoshopped, omdat ik zo snel niet een echt voorbeeldje kon vinden):
[afbeelding]

En ik geloof dat ik het antwoord nu al weet: thanks killalot!
nou dit lijkt mij toch heel duidelijk...1 kanaal met een sinus en verder nix...

Verwijderd

Op vrijdag 18 mei 2001 20:07 schreef JvdBosch het volgende:
Niet alle versterkers hebben een condensator hoor. Dit benadeelt hat geluid namelijk iets. Ik heb bijvoorbeeld een DC-gekoppelde versterker (zonder condensatoren in de signaalweg). Pas er dus mee op. Geluid is idd nooit een gelijkspanning (want dat is 0Hz en dus per definitie geen geluid), maar het kan wel voorkomen en versterkt worden.
ok, er bestaan idd dc-gekoppelde versterkers, maar de cd speler of de geluidskaart hebben meestal wel condensators in de uitgang!

volgens mij heeft zo''n dc-gekoppelde versterker trouwens altijd een dc-compensatie of een dc-beveiliging, anders is het ontwerp serieus mank!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 20:13 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
nou dit lijkt mij toch heel duidelijk...1 kanaal met een sinus en verder nix...
Hier word ik nou zo moe van.. ZIE je die mooie roze lijn dan niet?? DAT is de nul en DAARomheen moet de sinus heen en weeren, niet om de +5000 lijn!!
Dus: gelijkstroom door het signaal...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op vrijdag 18 mei 2001 20:17 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Hier word ik nou zo moe van.. ZIE je die mooie roze lijn dan niet?? DAT is de nul en DAARomheen moet de sinus heen en weeren, niet om de +5000 lijn!!
Dus: gelijkstroom door het signaal...
Dat is een gesuperponeerd signaal. So what :? snap jouw probleem eigenlijk niet

Zo werken transistor versterker schakelingen ook. Een gelijkspanning instelling met daarop een wisselspanning gesuperponeerd.

Tenminste zo heb ik het op school geleerd ;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op vrijdag 18 mei 2001 21:04 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
dat is natuurlijk helemaal onzin, die 0-db lijn

er zijn 2 manieren om een signaal te bezien,
in het tijdsdomein en in het frequentiedomein

tijdsdomein = scoopbeeld, zoals hierboven
freq domein: zie de andere optie bij winamp, 1 staafje per freq gebied

bij tijdsdomein zoals hier, is er een nul volt referentie (massa)

0dbm= 0.775V (er bestaat ook nog dba,...)
0db wil niet zeggen geen signaal, net zomin als -10db wil zeggen dat er een negatief signaal is of zo
0db is gewoon een referentie, als je spanning in db om wil zetten moet je 10log(V/0.775) doen!

(8>

en zeggen dak ooit gebuisd was voor het vak ''signalen en systemen''

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 21:04 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
Nou, vanwege die dc-koppeling die blijkbaar in mijn versterker zit hoeft dat dus niet.

En het is geen 0dB lijn, maar een nullijn in samples. Dus:
0: conus in ruststand
+32.767: conus maximaal naar voren
-32.767: conus maximaal naar achteren

Ik was er bang voor dat mijn conus, door een signaal als hierboven in dat plaatje, continu in een bepaalde positie gedwongen zou worden. Maar dit blijkt door wat slimme foefjes in de apparatuur niet te kunnen:).

Verwijderd

[b]Op vrijdag 18 mei 2001 21:57 schreef Varienaja het volgende:

Ik was er bang voor dat mijn conus, door een signaal als hierboven in dat plaatje, continu in een bepaalde positie gedwongen zou worden. Maar dit blijkt door wat slimme foefjes in de apparatuur niet te kunnen:).
ik heb lichtelijk de indruk dat je niet snapt waar het om gaat....

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Maar dit blijkt door wat slimme foefjes in de apparatuur niet te kunnen:).
En gelukkig maar, speakerrs houden niet zo van gelijkspanningen ;)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Volgens mij heeft Varienaja best wel gelijk hoor. Als het echt waar zijn dat de nul boven de nul zin, if you get what i mean, dan is er een DC offset. En dat is een stroom die loopt zonder geluid, beetje jammer dus. En uitslag zonder dat het nodig is. Een beetje vag dus allemaal. Wat je zou kunnen doen is die wav afspelen, en met een multimeter in DC stand meten. Als je dan niks meet is er niks aan de hand, en geeft cooledit het gewoon verkeerd aan.

Over de dB, om te beginnen heeft die er er niet zoveel mee te maken. De nullijn is natuurlijk geen 0 dB, maar nul volt, echt nul dus. En als je dat per se in decibellen zou willen uitdrukken, dan is dat - oneindig dB. En dBm =! 0.775 Volt, maar 1 mW (het vermogen dat gedissipieerd wordt als je 0.775V over een netwerk zet met een impedantie van 600 Ohm).

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
een DC offset kan je oplossen:

mono voorbeeld:
---input----||----naar input geluidskaart-->
------------------------------------------>

simpel 1 condensatortje ertussen zetten op de signaaldraad, de aardedraad gewoon door laten lopen

Dit wordt ook normaal gesproken gedaan bij microfooninputs die via dezelfde draad gevoed worden (electreets etc.)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1