[BC3] Versterker dood??

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik gebruik een vrij oude jvc versterker voor m''n achterste twee boxen, vanmorgen kwam er opeens geen geluid meer uit:(

Normaal als ik hem aanzet hoor je na een paar seconde een klik en dan werkt ie maar nu komt die klik niet meer|:(

Mijn vraag dus weet iemand hoe dat een beetje van binnen werkt en of dat nog te maken is.

Verwijderd

niet te geloven ik heb hetzelfde maar dan half uur geleden.
Equalizer geeft nog wel signaal.
Ledtje doet ook niks meer, ik vrees het ergste. :'(

Verwijderd

Trafo stuk waarschijnlijk

heb ik ook gehad namelijk

echt klote

begraaf m maar en koop en nieuwe

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 20:48 schreef War_4_L het volgende:
Trafo stuk waarschijnlijk
Of de inschakelvertraging

Verwijderd

1.Controleer alle zekeringen, de zekeringen bij de eindtrappen (als daar bij jouw versterker zekeringen zitten) kunnen nog wel eens kapot gaan.

2.Haal de luidsprekers eraf en controleer of er geluid via de koptelefoon te horen is.

• Hyperbird
  • Niet online
Neej display en alles doet het, casette station draait, alles doet het gewoon zoals normaal voor die tik.

alleen komt het geluid dus niet door.

Mijn andere versterker heeft het zelfde, als ik hem aan zet geeft hij niet meteen geluid maar na twee seconden komt die klik en geeft hij geluid. Daarom dacht ik dat dat bij elke versterker zo is en mischien weet iemand welk onderdeel dat is dat geen contact meer maakt.

En koptelefoon heb ik natuurlijk getest, komt ook nix uit.

Verwijderd

trafo stuk?... niet erg waarschijnlijk...ff open schroeven en idd kijken of alle zekeringen nog heel zijn...kijk verder of je iets los ziet zitten of onderdelen ziet die er niet "normaal'' uit zien(bv zwart geblakerde weerstanden)...succes...

Verwijderd

Neej display en alles doet het, casette station draait, alles doet het gewoon zoals normaal voor die tik.

het is dus niet alleen een versterker, maar een 3-in-1 ofzo?...

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 20:51 schreef roys het volgende:

[..]

Of de inschakelvertraging
niet aan gedacht, die heb/had ik niet

• Hyperbird
  • Niet online
Op donderdag 17 mei 2001 21:11 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

het is dus niet alleen een versterker, maar een 3-in-1 ofzo?...
Ja hij heeft een ingebouwd casettedeck, tuner en equalizer.

Maar het is niet zo''n klein minidingetje hij was toen vrij duur (voor een jvc set natuurlijk).

Maar hij doet het dus nog steeds niet, ik heb even een paar uur de stroom er vanaf gehaald. Hij heeft soms wel eens dat de rechterspeaker het niet doet maar als ik dan met dat schuifje rommel en hem een paar keer uit en aan zet doet hij het wel weer.

Verwijderd

Is het een stom idee om met zo''n meetapparaat te kijken tot waar er nog signaal doorgegeven wordt, zodat je vanzelf bij het kapotte onderdeel komt? Als je natuurlijk een beetje kan zien vanwaar naar waar alles gaat.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Kijk maar of je een relais op de print kunt vinden, zit meestal in de buurt van de draden die naar de luidsprekeruitgangen lopen. Dit relais trekt even na het inschakelen van de versterker aan en legt de verbinding tussen de eindtrappen en de luisprekers. Of het relais is stuk, of de electronica die het relais aanstuurt. Je kunt eventueel de relaiskontakten (op de goede manier natuurlijk) kortsluiten, dan doet de versterker het weer, zij het zonder inschakelvertraging.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Hyperbird
  • Niet online
Op donderdag 17 mei 2001 22:27 schreef Lodi het volgende:
Kijk maar of je een relais op de print kunt vinden, zit meestal in de buurt van de draden die naar de luidsprekeruitgangen lopen. Dit relais trekt even na het inschakelen van de versterker aan en legt de verbinding tussen de eindtrappen en de luisprekers. Of het relais is stuk, of de electronica die het relais aanstuurt. Je kunt eventueel de relaiskontakten (op de goede manier natuurlijk) kortsluiten, dan doet de versterker het weer, zij het zonder inschakelvertraging.
Dus als ik het goed begrijp zit er een ding in dat een vertraging moet veroorzaakt??

Maar waarom zit dat ding er in de eerste plaat in dan?

Verwijderd

Heeft mijn sony setje ook. Pas na 3 sec ofzo schakelt ie pas in.

• BC3 Victim
Als je een (zware ) versterker aanzet,moet deze zich eerst instellen. Omdat het relais je luidsprekers even afgeschakeld houdt, hoor je de zgn. "inschakelplop" niet die door het instellen wordt veroorzaakt, en schadelijk is voor de luidsprekers.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Hyperbird
  • Niet online
Ik zie 2 blokjes, een met een schroef die je af kan stellen, die is het dus niet. en een met een of ander vaag merk er op matsu-nogwat.

• Hyperbird
  • Niet online
Ik heb hem dus open en er valt weinig te zien, de 220v komt binnen, gaat dan een grote spoel in, daar komen 4 snoeren uit die naar een hele grote printplaat gaan waar de meeste zooi an de onderkant zit:(
Daar zit dus ook de speaker-out op (kan ik dus niet bij) maar dat maakt niet echt uit angezien er ook nix uit de koptelefoon aansluiting komt.

Lodi kun je me even wat meer info geven over die relais.

• BC3 Victim
Wat je eerst beschreef is de voeding van de versterker, dat moet je dus niet hebben.
Een relais op de hoofdprint of op eventuele kleinere printen ziet er meestal uit als een
rechthoekig kunststof blokje, vaak ook zwart,
met aan de onderkant ervan een aantal soldeerpunten (meer dan 2, want dan is het een printcondensator). Op het blokje staat dan wat tekst, merk, spanning, stroomsterkte e.d.

• BC3 Victim
Ik denk dat je hem hebt gevonden.

• Hyperbird
  • Niet online
Dan houdt het denk ik op, ik kan er niet bij en ik kan niet aan de onderkant van die printplaat komen:(

• BC3 Victim
jammer.....

• Hyperbird
  • Niet online
Bedankt iig, ik probeer nog ff dat ding er af te slopen, heb je geen icq?

• BC3 Victim
nee, sorry, ik kijk hier morgen wel weer even.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 17 mei 2001 22:27 schreef Lodi het volgende:
DOE DIT LAATSTE ABSOLUUT NIET !!!
Die inschakelvertraging zit er niet voor niets op.. Hij geeft namelijk een verschrikelijke piek op je speakers, waarmee je je luidsprekers erg makkelijk kan slopen.

Gewoon kijken of het relais kapot is.. kijken op welke spanning hij werkt, (waarschijnlijk 12v).. en dan ff kijken of hij nog schakelt als je er 12v opzet (wel de goede pootjes pakken heh !) staan vaak aansluit schematjes op die relais.

Succes.. ohja.. wel eerst ff de spanning van je stereotje afhalen als je aan het klooien gaat..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• BC3 Victim
nou nou, niet overdrijven hoor....

• BC3 Victim
Er is wel een andere reden om de relaiskontakten niet zonder voorzorgsmaatregelen door te verbinden.
De inschakelvertraging werkt ook vaak als gelijkspanningsbeveiliging, d.w.z. als er door een defekt een voedingsgelijkspanning op je luidsprekeruitgang(en) komt te staan, i.p.v. de versterkte (signaal)wisselspanning,worden de luidsprekers door hetzelfde relais ook afgeschakeld.
Je moet dus ook altijd eerst meten of er een gelijkspanning aanwezig is. Je moet nooit een testspanning op een nog ingebouwd relais zetten, eerst even meten of het relais wel van spanning wordt voorzien, je kunt dit het best even meten op de vrijloopdiode die over het relais heen zit.
Het beste kun je er iemand naar laten kijken die kennis van zaken heeft, want voor iemand die geen ervaring met electronica heeft is het slecht te doen, te meer omdat er meerdere oorzaken voor het euvel kunnen zijn.

• Hyperbird
  • Niet online
Ik heb er nu wat beter naar kunnen kijken en kan het kloppen dat hij doorzichtig is?

• BC3 Victim
Er kan inderdaad een doorzichtige plastic kap op zitten, waardoor je de relaiskontakten kunt zien

Verwijderd

ik had +- 4 weken geleden hetzelfde met m''n denon receiver van 1,5 jaar oud :(

bleek dat ik em opgeblazen had, maar heb hem nog NOOIT op vol gehad :?

maar jah, garantie en hij doet het nu weer :)

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Meet ff met een multimeter hoeveel ohm de eindtorren zijn. Er is ook een kans dat je die hebt opgeblazen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Hyperbird
  • Niet online
hmm ik heb hem nooit over de helft gehad maar hij''s al vrij oud dus deze gaat bij het grof vuil:(

Lodi bedankt iig voor je hulp:)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
leuke antwoorden allemaal alleen heb je er niet veel aan neem een multimeter en zoek een weerstand waar een koper draad omheen gewonden zit dit is de uitgang van je versterker,zet je meter op een 200v dc bereik en kijk of er op een of bijde kanalen een gelijk spanning aanwezig is.

als dit inderdaad zo is dan liggen de eind transistoren eruit of zoals bij de meeste versterkers is het een sanyo versterker module die met de letters stk beginnen.

• BC3 Victim
voordat je die tik hoort in je versterker moeten je transistoren opwarmen en moeten de condensatoren opladen ik denk dat er gewoon een paar zekeringen kapot zijn of dat je speakers kortsluiting maken probeer eens een stuk alluminium folie om alle zekeringen te doen kast dichtspeakers eraf en dan aandoen als je dan wele en tik hoort zijn maken je speakes kortsluitngen zo niet kun je je versterker aan de strat zetten:'(

• BC3 Victim
Transistoren opwarmen????

Pagina: 1