Toon posts:

[BC3] MIDI in oude DOS-spellen klinkt vergraft

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He lui

ik heb een PC staan met erin een Creative Soundblaster Ensoniq AudioPCI (jaja, schaam schaam maar ik heb ''m gekregen). Dat ding doet het op zich nog wel redelijk, maar ik zit met een vreselijk irritant probleem. Namelijk: de MIDI in DOS-mode klinkt ontzettend dom en vaag. En daarmee bedoel ik dat de instrumenten helemaal niet kloppen. MIDI-muziek van bijvoorbeeld DOOM of Dune II is niet om aan te horen. Ik heb al geprobeerd om een andere waveset te gebruiken (die van m''n eigen Live!) maar dat helpt niet. Wat kan ik hieraan doen? IS dit gewoon een klotekaart? Het wil er bij mij niet in dat Creative zélf een kaart maakt die MIDI niet goed kan afspelen...heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of hoe ik die instrumenten kan wijzigen?

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 07:05

Theeboon

theebonen bestaan!

Tja de meeste geluidskaarten bieden niet of nauwelijks ondersteuning voor DOS games e.d.

Wil niet zeggen dat je kaart kut is, waarschijnlijk hoor je in Windows wel mooiere MIDI...?

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Klotekaart wil ik niet zeggen, maar voor MIDI is ie volgens mij niet echt geschikt. Wat bedoel je precies met ''de MIDI in DOS mode klinkt ontzettend dom en vaag? Hoor je ''bliepjes'' en verrotte drums, of hoor je ''echte instrumenten''?

Volgens mij is de Soundblaster Live de enige kaart van Creative waarop MIDI ''t wel aardig doet (alhoewel, dat ligt natuurlijk aan de soundfonts die je gebruikt).

Voor ''t gebruik onder DOS zul je toch een betere geluidskaart moeten kopen denk ik. Onder Windows kun je natuurlijk gebruik maken van diverse softsynths.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk gebruikt ie in DOS een OPL3-achtige synthesizer (of een simulatie daarvan) en die zijn soms inderdaad niet om aan te horen :)

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
tverschil is dat die oude kaart geen mpu401 heeft... mpu401 is compatible met GeneralMidi, wat voor de mooie klanken zorgt (zoals in je Live!)... oudere kaarten hebben meestal geen mpu401

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

Hee jongens, is het probleem niet gewoon dat nieuwe kaarten hun wavetable instrumenten gebruiken, terwijl de Doom en Dune2 muziek gemaakt is voor koele oude AdLib-FM-synthesizers? Doom klinkt inderdaad voor geen ene meter door een wavetable. Kan je je MIDI niet naar de FM-chip sturen? (of heeft de Ensoniq geen FM-chip meer...)
Je kan het als je oplet wel horen of ie de wavetable gebruikt: dan horen de drums ook echt als drums en piano''s ook echt als piano''s. ;)

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Mijn Live is klote voor Dos Midi (en in Winamp voor .MOD files), dus op de HCC dagen een GUS gekocht (met 0,5mb of 1 mb, weet niet, geheugen). Erbij geprikt en klaar! Doom is echt vet met die gitaren enzo...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 16:37 schreef Bigs het volgende:
Waarschijnlijk gebruikt ie in DOS een OPL3-achtige synthesizer (of een simulatie daarvan) en die zijn soms inderdaad niet aan te horen :)
Dat zou best kunnen, alleen bij mij pakt ie wel gewoon de instrumenten van m''n geluidskaart onder DOS(''t is een Yamaha XG-kaart, en die klinkt zeker niet bagger :))

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Op woensdag 16 mei 2001 16:42 schreef Slein het volgende:
Hee jongens, is het probleem niet gewoon dat nieuwe kaarten hun wavetable instrumenten gebruiken, terwijl de Doom en Dune2 muziek gemaakt is voor koele oude AdLib-FM-synthesizers? Doom klinkt inderdaad voor geen ene meter door een wavetable. Kan je je MIDI niet naar de FM-chip sturen? (of heeft de Ensoniq geen FM-chip meer...)
Je kan het als je oplet wel horen of ie de wavetable gebruikt: dan horen de drums ook echt als drums en piano''s ook echt als piano''s. ;)
Ga je mond spoelen! en koop een Gravis Ultrasound MAX :))) die ROELT gewoon met midi!! Zeker wel! Dune2 heeft nog nooit zo goed geklonken! (wel dune2 ail driver installen :) )

Ok beetje offtopic! Maar GusMAX was echt wel HET voor midi!

Helaas dat Gravis failliet was gegaan (qua geluidskaarten :( :( )

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

Ga je mond spoelen! en koop een Gravis Ultrasound MAX )) die ROELT gewoon met midi!!
Als iedereen nou ff de zelfde MIDIfile opneemt via z''n geluidskaart en er ff een Mp3tje van draait, kunnen we ff een vergelijking doen ;)

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

Goh, da''s voor het eerst dat iemand op GoT zegt dat ik mijn mond moet spoelen! :)
Anyhow, bijt mijn SB32! Daar zit nog wel een originele FM-chip op, en nog wavetable ook!
Zie je wel, ik ben ook retro! ;)

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nouja in ieder geval bedankt voor de reacties, maar wat is dus bedoel met dat het "verrot" ;) klinkt, is dat het afwijkt van de standaard. Kijk, in Windows maken al die Soundblasters gewoon gebruik van *.ecw files waar de wavetables instaan. Ik heb hem vergeleken met m''n Live, ik kan zelfs de wavetable van m''n Live gebruiken op die Ensoniq. In Windows klinkt een .MID file dus gewoon goed. Het probleem is écht puur DOS, waar gebruik word gemaakt van de OPL-3/MPU-401 synthesizer. Ik heb kaartjes gehoord zoals de OPTi931 (ISA, twee tientjes vroeger) die in DOS beter/authentieker klonken. De meeste MIDI-sets in DOS klinken ook wel redelijk hetzelfde, maar bij deze kaart wijken de geluiden dus écht heel erg af. Je hoort in sommige nummers in Dune II, Doom, Duke 3D enz. niet meer welke muziek het is (alleen aan het tempo en het slagwerk).

Dat hoort dus niet zo...

Maar goed, zoals ik het hier lees, zal het dus een Live! moeten worden om deze ouwe te vervangen...jammer genoeg ben ik maar een arme student :(

Verwijderd

zoon van Johan
http://toplist-team.com/?page=artist&artist=DJ+Johan+Gielen

MIDI van johan!

hehe, ff site pluggen :P:P:P

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je veel oude dos-spellen speelt moet je definately een GUS hebben >:)

* Bigs is de trotse eigenaar van een GUS ACE met 1mb :)

Verwijderd

get yourself an awe32!

audiop[ci heb ik hier ook in een andere bak
en dat heeft te maken met emulatie die je aan kan zetten met een vinkje in windows 98 in system ergens (bij diew kaart)
dan moet je dus als midiapparaat soundscape kiezen en bladibla

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 22:27 schreef nare man het volgende:
Nouja in ieder geval bedankt voor de reacties, maar wat is dus bedoel met dat het "verrot" ;) klinkt, is dat het afwijkt van de standaard. Kijk, in Windows maken al die Soundblasters gewoon gebruik van *.ecw files waar de wavetables instaan. Ik heb hem vergeleken met m''n Live, ik kan zelfs de wavetable van m''n Live gebruiken op die Ensoniq. In Windows klinkt een .MID file dus gewoon goed. Het probleem is écht puur DOS, waar gebruik word gemaakt van de OPL-3/MPU-401 synthesizer. Ik heb kaartjes gehoord zoals de OPTi931 (ISA, twee tientjes vroeger) die in DOS beter/authentieker klonken. De meeste MIDI-sets in DOS klinken ook wel redelijk hetzelfde, maar bij deze kaart wijken de geluiden dus écht heel erg af. Je hoort in sommige nummers in Dune II, Doom, Duke 3D enz. niet meer welke muziek het is (alleen aan het tempo en het slagwerk).

Dat hoort dus niet zo...

Maar goed, zoals ik het hier lees, zal het dus een Live! moeten worden om deze ouwe te vervangen...jammer genoeg ben ik maar een arme student :(
neeeh
ik heb die kaart ook
zelfde shit gehad
dan heb je het verkeerde apparaat gekozen
je moet de emulatie aanzetten! :)

als je windows 98 gebruikt dan kan je in je apparaatbeheer kijken welke dos settings die heeft (soundscape irq dma base en midi port en zo)
maar in win2k werkt dit NIET! (boeien want daar werkt ook maar 30% van de dos games)

Verwijderd

/me heeft awe32 met 8mb er op geprikt
impulse tracker heerst >:)
Pagina: 1