[BC3] Kunnen rechtshandigen beter piano spelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 19:13
dan linkshandigen? Want de meeste composities zijn met het moeilijkere arrangement voor rechts en de makkelijkere bas voor links.

• ALH
  • Laatst online: 09-03 20:20

ALH

:?

Bij piano spelen is er toch helemaal geen rechts- en linkshandig?

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

jij eet "beter" met je mes dan met je vork?....:P

• Mastermind
Op dinsdag 15 mei 2001 20:48 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
jij eet "beter" met je mes dan met je vork?....:P
Huh? Nee je hebt je mes en vork zo vast omdat je meer kracht kunt zetten met je rechterhand, je hebt meer controle over je rechterhand.

Zo zijn pianostukken ook geschreven: bas linkerhand, melodie rechterhand. Daarom dacht ik dat rechtshandigen beter kunnen spelen omdat de melodie meer motoriek vereist.

• Powerlie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04-2024

Powerlie

ung! ung! ung!

het zou best kunnen dat rechtshandigen beter kunnen pianospelen dan linkshandigen, want zoals je al zei zit het moeilijke gedeelte (de melodie) vaak in het gedeelte voor de rechterhand...

Where is it?

Verwijderd

Ik hoop het, maar ik denk het niet. Ik denk dat de enige reden dat ik met rechts moeilijkere partijen kan spelen is dat ik ooit met keyboard ben begonnen (foutje van mijn ouders, kan gebeuren). De reden dat baspartijen simpeler zijn (naar mijn mening) is dat lagere tonen langer "dragen" en dat de baspartij het ritme moet dragen (de baspartij vervangt als het ware de drummer). Hierdoor is de baspartij meer gebonden aan de vier (of drie, of zes of wat dan ook) tellen van de maat dan de solopartij. Je ziet het verschil ook in rockbands, basgitaarpartijen zijn over het algemeen simpeler dan leadgitaristpartijen.
Conclusie, ik denk dat baspartijen meer ritmisch moeten zijn dan de rest.

Groeten,
makkenakki

Verwijderd

Is dit niet meer een topic voor SG of W&L?

• Mastermind
Ik zou Mozart met Rondo alla Turca niet kunnen spelen als mijn linker en rechterarm omgedraaid waren. Ik kan niet zo snel met mijn linkervingers bewegen.
Maar linkshandigen moeten als het ware snel met de voor hun slechtere hand spelen...
Dus klopt het wat ik zeg dat rechtshandigen beter piano kunnen spelen of niet?

Verwijderd

nee, want mijn zus (links-onhandig) kan beter piano spelen dan ik (rechts-handig).

Q.E.D.;)

Verwijderd

linx of rechts-handig zijn heeft nix met kracht of controle te maken.., maar met het aanleren van gedrag op jonge leeftijd..en was oa Rachmaninov ook niet linx?...

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als mijn moeder nou 63 zou zijn, zou ik nu beter pianoo kunne spele.... datt snap je natuurlijk wel! ;)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Goh en kunnen rechtshandigen dan ook beter autorijden dan linkshandigen:?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het beter kunnen spelen met links of met rechts heeft alles te maken met controle. Ik speel zelf nu ruim 12 jaar piano, waarvan de laatste paar jaar veel jazz. Het heeft vooral te maken met wat je gewend bent om te spelen. De meeste dingen vergen toch vaak enige of veel oefening om te kunnen spelen met verschillende handen. Het hangt er ook vanaf wat je speelt. Ben je iemand die veel in een popband speelt, dan speel je links vooral basnoten (dus eigenlijk niet zo moeilijk), en rechts akkoorden (soms wat moeijlijker, zeker als er een melodie wordt geimplementeerd). Als je meer jazz speelt dat wordt de boel eigenlijk omgekeerd: links de akkoorden, rechts melodie of powerchords (soort van basnoten, maar dan hoger). En dan is het een kwestie van oefenen om dit soort dingen onder de knie te krijgen.....

btw, ik ben zelf rechtshandig, en ben ook met de rechterhand veel handiger dan met links, maar dat komt vanwege het feit dat de meeste dingen die ik speel in de hogere toonsoorten veel meer te doen hebben. Ik denk dat als ik meer linkshandige stukken zou gaan spelen/oefenen, dat ik links ook net zo handig zou kunnen worden. Het gaat er vaak om wat er beter klinkt, en als je in een band speelt: wat er nodig is....

Wat betreft de stelling van deze topic: er zal misschien een kern van waarheid inzitten, maar met oefening kun je heel veel bereiken....

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 11:31
En als je linkshandig bent, dan draai je het keyboard toch gewoon om? ;) (al gaat dat een beetje moeilijk met een vleugel :) )

Edit: van zo''n piano hadde jullie nog nooit gehoord..:)

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• Mastermind
Op woensdag 16 mei 2001 00:48 schreef Crashman het volgende:
En als je linkshandig bent, dan draai je het keyboard toch gewoon om? ;) (al gaat dat een beetje moeilijk met een vleugel :) )

Edit: van zo''n piano hadde jullie nog nooit gehoord..:)
:D

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat zeg je nu als grapje, maar ik heb ooit gelezen dat er zo''n linkshandige componist was die inderdaad een ''omgekeerde'' piano heeft laten bouwen... ''k Zou even moeten zoeken om er achter te komen wie.

edit:
deze malloot dus

(Net als dat er mensen zijn die andersom gitaar spelen (dus snaren omgekeerd erop zetten en dan gitaar andersom vasthouden))

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1