[BC3] surround met 2 versterkers

Pagina: 1
Acties:

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 20:19
Om te beginnen: Ik heb geen geld meer over om een prachtig surround setje te kopen!

Ik begon 3 jaar geleden met een el-cheapo stereo setje van Kenwood. Mijn enige eisen waren toen een redelijk setje met ook redelijke boxjes voor in een studenten kamer.
Dat voldeed prima...even..

Het setje is inmiddels overleden, maar de speakers zijn verhuisd naar de pc. Daar hangen ze nu op een DENON receiver (DRA-335R)
Die Denon laat overigens (natuurlijk) die speakertjes een stuk mooier klinken.

Ik heb ook nog 2 speakers (Merk onbekend), waren van mijn Pa. zijn 2 oude grote bakken met een behoorlijk geluid... (alleen zijn de tweeters dood :( )

Die DENON heeft 4 speaker uitgangen, maar ik kan het volume front-rear niet afzonderlijk regelen. Ik had eerst alle 4 de speakers erop hangen, maar dan overheerste de bas van de oude speakers. Alleen de oude speakers was ook geen optie, omdat ik daar dus geen hoge tonen heb.

Nu staan de 2 kenwoodjes op de front en 1 "oude speaker" op de rear..beetje als een sub zeg maar om wat meer bas te krijgen. Dat vond ik het mooiste klinken.

Nu de echte vraag:

Mijn geluidskaart heeft 2 uitgangen, rear en front.
Is het voor mij de moeite waard om een 2e versterker bij de kringloop winkel te halen en die op de rear aan te sluiten met daarop de "oude speakers" ?

Ik weet niet wat zo''n versterker dan zou kosten.
Heb ik dan ook dolby surround?

Ik heb audio setjes voor de pc gehoord, van die leuke surround setjess van een paar 100 piek. Die klinken echter stukken minder dan wat ik nu heb staan.

Ik heb geen geld voor een echte surround versterker. Zo''n computersetje vind ik zonde, want daar komt amper geluid uit. (Ik heb ze gehoord en vind het niet het geld waard.)

ik moet echt leren om vragen kort en duidelijk te stellen |:(

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

nee, dan heb je geen surround

• sanderb
wat is dan 4 point surround? dat is toch gewoon de oudste vorm van surround met stereo front en rear?

zou ik dan bij een dvd gewoon op zowel de front als de rear hetzelfde geluid krijgen?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Héé MREn, waarom niet dan?
Argumentatie graag, anders
word dit zo''n wellus/nietus
forum!! ''t Leek mij n.l. ook
wel een goed idee!!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op maandag 14 mei 2001 22:21 schreef sanderb het volgende:
wat is dan 4 point surround? dat is toch gewoon de oudste vorm van surround met stereo front en rear?

zou ik dan bij een dvd gewoon op zowel de front als de rear hetzelfde geluid krijgen?
Dat kan, dan is niets Dolby Gecertificeerd, maar je hebt wel 4 kanaals geluid. Ik heb bv. mijn koptelefoon in de rear ingang zitten, mijn ADA885 in de spdif en een pc setje in de front.

Het werkt iig wel, maar ik denk zeker dat het zou werken. Het heet niet voor niets rear out en front out.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

4 spekers= 4 speakers

met een oude quadro versterker heb je quad sound

anders haal je een dpl voorversterker en 4mono blokken en dan bou je 4.1 :0 maar das duur

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 22:21 schreef klaasjong het volgende:
Héé MREn, waarom niet dan?
Argumentatie graag, anders
word dit zo''n wellus/nietus
forum!! ''t Leek mij n.l. ook
wel een goed idee!!
lig net zo lekker, lag tv te kijken, dus niet zo''n zin in typen. Surround zul je niet echt krijgen, wel quad-geluid.

• Dericteur
  • Laatst online: 07:58
ik heb dat dus, een versterker met 2 boxen in de front van me sblive en een versterker in de rear

zowel in spelletjes als in films hoor ik het geluid om me heen en per box afzonderlijk.........ik hoor dus in halflife precies waar zo''n ander mannetje vandaan komt......zelfde voor films.....

ik heb geen idee of dit surround heet via de officiele wegen, maar zolang ik alles om me heen hoor een ook nog op de juiste plaats vind ik het surround genoeg, en dat is het natuurlijk ook.

dus wat is dan het voordeel van een dolby versterker?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:19

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Wel 4-point.. want dan hebbie 4 kabeltjes aangesloten toch? Hebbik ook tijdje gehad, werkt wel grappig.. klinkt leuk, zeker als je het een beetje goed instelt.. alleen het geklooi met 2 volumeknoppen is irri.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• DaRoot
  • Laatst online: 19-08 15:24

DaRoot

Some say...

Hey funkflex!!! leuk jatwerk...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Tipje voor oude versterker: Zoek rommelmarkten af!

Die lui van de kringloop proberen je toch wat aan te smeren (da''s op de rommelmarkt een stukje minder heb ik ondervonden).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Dericteur
  • Laatst online: 07:58
Op maandag 14 mei 2001 22:54 schreef nigelator het volgende:
Wel 4-point.. want dan hebbie 4 kabeltjes aangesloten toch? Hebbik ook tijdje gehad, werkt wel grappig.. klinkt leuk, zeker als je het een beetje goed instelt.. alleen het geklooi met 2 volumeknoppen is irri.
4 kabeltjes?
ik heb een 3.5 mm in de front naar 2 tulpies in de front amp en een 3.5 mm in de rear naar 2 tulpies in de rear amp
2 kabeltjes dan toch?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

met 4 kabeltjes wordt hier bedoeld 4 mono kabeltjes = gelijk aan 2 stereo kabeltjes ofwel 2 kanalen door 1 kabel...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 14 mei 2001 22:10 schreef sanderb het volgende:
Mijn geluidskaart heeft 2 uitgangen, rear en front.
Is het voor mij de moeite waard om een 2e versterker bij de kringloop winkel te halen en die op de rear aan te sluiten met daarop de "oude speakers" ?

Ik weet niet wat zo''n versterker dan zou kosten.
Heb ik dan ook dolby surround?
Als je spelletjes speelt is dat zeker wel leuk. Je hebt geen dolby surround, tenzij je geluidskaart dat wel ondersteunt. Dat lijkt me sterk, omdat je niet zegt dat er een aansluiting voor een centerspeaker op zit. Het hangt dus helemaal van je geluidskaart af. Als je een sblive5.1 koopt dan heb je zelfs dolbydigital (met vier speakers), als je een DVD afspeelt.

Wat je nu hebt is EAX of A3D geluid, wat met spellen veel gebruikt wordt en je kan (als je een sblive hebt) veel dingen instellen met "enviremental" instellingen (hol/dof/metalig etc.), als dat je "ding" is.
Ik heb audio setjes voor de pc gehoord, van die leuke surround setjess van een paar 100 piek. Die klinken echter stukken minder dan wat ik nu heb staan.

Ik heb geen geld voor een echte surround versterker. Zo''n computersetje vind ik zonde, want daar komt amper geluid uit. (Ik heb ze gehoord en vind het niet het geld waard.)
Je hebt groot gelijk als je je speakers gewoon op je pc aan wil sluiten. Maar je hebt dus niet ineens dolby surround ofzo! (tenzij je geluidskaart dat dus kan).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Je kunt een SB Live ook op Live!Surround instellen... heb je surround vergelijkbaar met Dolby Prologic, maar dan met 4 speakers... is gewoon een trucje van die creatieve laboratoria om licentiekosten voor het dubbel D symbool te ontlopen...

• sanderb
het is inderdaad een SB live!.
Morgen maar eens kijken of ik dan een goedkoop versterkertje erbij zet.
Het enige spel dat ik speel is UT. en af en toe een filmpje kijken. Vandaar dat ik er zo min mogelijk geld aan uit wil geven.

(die pc heeft me de afgelopen maand alweer te veel gekost...)

Bedankt voor de reacties!

Pagina: 1