[BC3] Wat is in godsnaam een wavetable?

Pagina: 1
Acties:

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb een soundblaster 1024
het schijnt dat er een wavetable op zit :?
Wat is dit precies, het schijnt nogal vet te zijn :?

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
als ik ut goed heb wordt daar je miditable in opgeslagen.

Verwijderd

Sampletjes toch?

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
midi, sample. volgens mij allemaal de same shit. ik heb er eigenlijk weinig verstand van.. :P

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 14:49

Flexx

This side up

In je wavetable zitten geluiden van muziek instrumenten. Hoe grooter de wavetable des te beter het instrument klinkt.

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
meestal zit dr toch gwoon GeneralMidi (mpu401) op zo''n wavetable?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ja die wavetable gebruikt hij om midi files af te spelen..... midi zit als volgt in elkaar: er worden alleen toonhoogstes (a/b/c/d enz) opgeslagen voor vooraf bepaalde instrumenten, het is dus afhankelijk van de instrumenten (wavetable) hoe goed midi-files klinken en een live klinkt inderdaad best wel vet :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Inderdaad, heeft te maken met MIDI.

Als je normaal met je microfoon en je soundrecorder-programmaatje een geluid gaat opnemen op de pc wordt het als een wave geluid opgeslagen, dwz dat je een soort ''bitmap'' van het geluid opslaat. Op die manier kun je hele muziekstukken opnemen, een stukkie stemgeluid, eigenlijk ieder geluid dat je ook kunt horen.

MIDI (musical instrument digital interface) is wat anders. In een midi bestand is geen geluid opgeslagen, maar een beschrijving van een muziekstuk aan de hand van toonhoogte, tempo etc. MIDI is een standaard om verschillende electronische (muziek)apparaten aan elkaar te hangen, zoals synthesizers, samplers, drumcomputers, sequencers enzovoort. Op die manier kun je bv. op een keyboard een toon aanslaan, die wordt als MIDI signaal over een kabeltje naar (bijvoorbeeld) een drumcomputer gestuurd, die vervolgens het geluid van een basedrum maakt.

Er wordt op die manier dus geen sample van een basedrum door het kabeltje gestuurd, alleen een beschrijving van een noot met een toonhoogte, lengte etc.
De basedrum die je uiteindelijk hoort wordt gemaakt door de drumcomputer, en is dus ook afhankelijk van het soort drumcomputer dat je eraanhangt.

En nu die wavetable: Dat is eigenlijk de ''drumcomputer'' of ''sampler'' in je computer. Daarin zijn de geluiden opgelagen die je hoort als je een MIDI bestand afspeeld op die computer. Gewoonlijk bestaat zo''n wavetable inderdaad uit de ''general midi'' set, een standaard van 128 instrumenten die op ieder casio-keyboardje enzo zitten.

Het mooiste is een ''wavetable'' waar je zelf samples in kan zetten, zoals bijv. bij de soundblaster live. Je kunt dan bv. een toon van een piano opnemen, die in je wavetable gooien, en als je dan een keyboard op je comp. aansluit kun je door op verschillende toetsen te drukken je sample op verschillende toonhoogten laten afspelen. Inprincipe heb je dan iets wat ze in de elektronische muziek-wereld een sampler noemen.

Lang verhaal dat veel korter kon, beetje duidelijk zo?

Verwijderd

Daarom klinken die midi files op die goedkope en oude geluidskaartjes natuurlijk bagger :)

Dus miditjes klinken dan op mijn DMX X-Fire veel beter .. ?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op maandag 14 mei 2001 20:49 schreef Tha_Roeltje het volgende:
Daarom klinken die midi files op die goedkope en oude geluidskaartjes natuurlijk bagger :)

Dus miditjes klinken dan op mijn DMX X-Fire veel beter .. ?
het mooie van een dmx-fire is dat er een wavetableconnector op zit voor bijvoorbeeld een "yamaha db50XG-wavetablekaartje" zeer, zeer vet voor midi.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1