[BC3] 16:9 -> 4:3

Pagina: 1
Acties:

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Mijn neef (uit de VS) heeft mij ooit een programma laten zien waarmee breedbeeld films (van DVD) worden omgezet naar 4:3. Nu gaat darr normaal veel beeld/kwaliteit mee verloren daar niet. Hoe? Het beeld word maar gedeeltelijk gebruikt, meestal is het meest linker en rechter gedeelte omgeving oid. Slechts zelden actie.

Wat doet nu het programma (wat ook voor prof. opnames schijnt te worden gebruikt) het zoomt in en neemt het midden stuk. Mocht er links of rechts actie plaatsvinden dan kan dat in een speciaal bestand worden aangegeven en verschuift het beeld (loopt mee met camera, verscuift bijna ongemerkt.)

Is er een speler voor DivX die dit ook kan en waar kan ik deze ''verschuivings''-files vinden? Heb hier een breedbeeld en een 4:3 tv staan en een hele stapel DVD''s met bijbehorende DivX''jes.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat jij omschrijft lijkt enorm op de "pan & scan" optie op een DVD speler, waarmee je 2.35:1 op een 4:3 tv kan kijken, zonder balken en zonder op te rekken.

Hierbij "volgt" de 4:3 camera de actie door heen en weer de "pannen" in het beeld; Is de actie dus aan de rechterkant, dan zal het meest rechtse deel van het beeld gebruikt worden, enzovoort.

Dit wordt op de DVD met een spoortje aangegeven en niet door de DVD-speler bepaald. Ik durf ook te beweren dat studio''s dat spoortje even zelf vastleggen (het is immers hetzelfde als de 4:3 videoband).

Een programma dat automatisch het beeld waar het meest gebeurd "pakt" kan denk ik wel, maar het is niet altijd hetgeen wat je wil zien, wat het IMO volstrekt nutteloos maakt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ligt het nou of mij, of zijn er bijna geen DVD''s die Pan & Scan hebben??? Ik heb 4:3 maar ik zie nou nooit iets full screen terwijl ik wel die optie heb aanstaan in m''n dvd menu (niet een PC-DVD speler)

Verwijderd

Dat heet toch Pan & Scan of zo :?
PowerDVD heeft dat volgens mij..

edit:
JvS was me voor :P

• Bonkdoos
  • Laatst online: 30-11-2025
Op maandag 14 mei 2001 17:56 schreef DMaarten het volgende:
Dat heet toch Pan & Scan of zo :?
PowerDVD heeft dat volgens mij..

edit:
JvS was me voor :P
is er ook een speler die kan pannen scannen én ondertiteling ondersteunt? Ik heb nu BSplayer, maar die werkt zeer onstabiel en de ondertiteling doet het soms wel en soms niet
iemand suggesties?

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Wat jij beschrijft is idd. Pan & Scan..
Bij een film naar video tranfer is het de regiseur die bepaald wat je te zien krijgt in dit geval (welk gedeelte van het beeld).

Powerdvd kan dit idd. ook.. en ik geloof dat powerdvd ook divx af kan spelen.

Of hij de ondertitels ook behoud weet ik niet.. maar het lijkt me wel aannemelijk..
Gewoon ff proberen maar.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 14 mei 2001 19:32 schreef tbusquet het volgende:
Wat jij beschrijft is idd. Pan & Scan..
Bij een film naar video tranfer is het de regiseur die bepaald wat je te zien krijgt in dit geval (welk gedeelte van het beeld).
Klopt helemaal, dit kan volgens mij nooit netjes automatisch gedaan worden.

Of hij de ondertitels ook behoud weet ik niet.. maar het lijkt me wel aannemelijk..
Gewoon ff proberen maar.
Bij DVD kan de speler zelf bepalen waar hij de ondertiteling neerzet. Als je dus een ander soort beeldinstelling hebt, wordt de plaats van de ondertiteling daar op aangepast. Kan dat bij DiVX ook? Volgens mij zit de ondertiteling daar namelijk gewoon "vast" in het videospoor (net als bij VHS en MPG enzo). Dan valt er dus helemaal niets te verplaatsen. Kan het fout hebben hoor, maar het is me een beetje te interactief voor een "videoformaatje".

[offtopic]
Ook al vult pan & Scan je beeld helemaal, ik vind het niet fijn dat je flinke delen van het beeld van de film mist. Die voegen "sfeer" toe, vind ik.
Wisten jullie trouwens dat sommige regiseurs in plaats van af te knippen links en rechts, het beeld 4:3 opnemen en er dan een breedbeeld uitsnede van maken die in de bioscoop gedraaid wordt? Op die manier mis je dus niets links en rechts bij 4:3, maar krijg je er wat (onnodig) beeld boven en onder bij :P.

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Bij DivX zit de ondertiteling meestal niet ingebouwd. Maar als het onder DivX werkt (nog geen tijd gehad om te testen) moet er een spoor zijn welke aangeeft welk deel van de film de actie bevat, waar kan ik deze bestanden krijgen? (en zijn deze legaal?)

• Bonkdoos
Op dinsdag 15 mei 2001 11:41 schreef Walkman het volgende:
Ligt het nou of mij, of zijn er bijna geen DVD''s die Pan & Scan hebben??? Ik heb 4:3 maar ik zie nou nooit iets full screen terwijl ik wel die optie heb aanstaan in m''n dvd menu (niet een PC-DVD speler)
het is de dvd-speler die de pannen scant, niet het schijfje. Alle dvd''s zijn in het formaat 2.35:1 of 16:9

• Bonkdoos
Op dinsdag 15 mei 2001 02:19 schreef JvS het volgende:

Ook al vult pan & Scan je beeld helemaal, ik vind het niet fijn dat je flinke delen van het beeld van de film mist. Die voegen "sfeer" toe, vind ik.
de meeste actie vind altijd in het midden van het scherm plaats, dus dat pannen scannen is best een goede optie. Sterker nog, films die op tv in 4:3 formaat worden uitgezonden komen ook van een pannen scan !

• Bonkdoos
Op maandag 14 mei 2001 19:32 schreef tbusquet het volgende:

Gewoon ff proberen maar.
powerdvd kan inderdaad DivX afspelen, maar dan is de optie om pannen te scannen uitgeschakeld helaas...ook is er nergens een optie om een ondertitelingsbestand in te voegen, een optie die bij BSplayer wel mogelik is, alleen dat is een instabiel *****prog :(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik knip gewoon de balken eraf en recompress ze... De meeste films zijn toch 2,35:1 en die pan en scan kan dat vaak niet echt aan om te resizen naar 4:3...

En als je toch 16:9 naar 4:3 wilt maken, kan je beter een fixed cutframe nemen, maar helaas mis je dan 33% van de film...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 15 mei 2001 11:41 schreef Walkman het volgende:
Nee, klopt. Er zijn er maar weinig. Ik heb nu iets van 40-45 DVD''s en de enige waarvan ik nu op kan komen dat-ie pan&scant is Snatch (R2, uk).
Op dinsdag 15 mei 2001 14:55 schreef Bonkdoos het volgende:
het is de dvd-speler die de pannen scant, niet het schijfje. Alle dvd''s zijn in het formaat 2.35:1 of 16:9
Ja, ik snap je redenatie, maar een DVD-speler kan aleen pan&scannen als je DVD-schijfje dat ondersteunt.

Bijna alle DVD''s zijn 2.35:1/1.85:1, maar bij sommige staat er dus een "volgspoortje" op, waarmee je DVD speler dus de "uitsnede" voor 4:3 beeld maakt.
Op dinsdag 15 mei 2001 14:58 schreef Bonkdoos het volgende:
De meeste actie vind altijd in het midden van het scherm plaats, dus dat pannen scannen is best een goede optie.
Ik zeg niet dat je de actie mist met pan&scan, ik zeg dat je de sfeer mist. Het totaalbeeld, zoals door de regiseur bedoeld heb je niet meer. Het is dan echt "tv-kijken" geworden. (en dat zeg ik, met een 4:3 TV, ik kijk dus altijd met grote zwarte balken :P)
Sterker nog, films die op tv in 4:3 formaat worden uitgezonden komen ook van een pannen scan !
Ja, duh. Alle films die van een breedbeeld spoor komen worden geknipt, en het liefst een beetje "waar de actie is", dus dat is ook pan&scannen. Alleen vind ik een film op TV veel minder fijn kijken dan een film op DVD. En dat is echt niet alleen door het betere geluid en het scherpere beeld hoor!

Pagina: 1